Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
terpentijn schreef:Rijd zelf met diverse bitten, vrijwel allen dubbelgebroken, ik wissel nogal vaak af.
Twee er van zijn kneveltrensen (dubbelgebroken met een rolletje in het midden), 1 is een Passoa Knevel met enkele kogeltjes, met een voorgevormd gebogen stuk naar de bitring toe, die maar zeer beperkt kan worden gebogen, 1 andere is een KY Rotary Bit (is geen kneveltrens), en 1 is een dubbelgebroken gewone bustrens.
De pootjes van de kneveltrensen heb ik nog nooit vastgemaakt aan de bakstukken, ik heb er de lusjes waarmee dat zou "moeten" niet eens bij. Ik raad ook af die bovenste pootjes vast te maken, omdat dit een vervelend dwingende druk oplevert.
Verder nog een tip m.b.t. kneveltrens: let goed op dat het bit de juiste mondbreedte heeft, met een krappe breedtemaat liggen de pootjes strak tegen de wang, dat moet dus niet.
Verzeker je er ook van dat het gebit van het paard absoluut secuur wordt (is!) bijgehouden door een kundige paardentandarts: haken of emaillepunten aan de kiezen kunnen ECHT niet als je met een kneveltrens wil rijden (maar goed vind ik ook niet kunnen met welk bit dan ook), echter de pootjes kunnen daar de wang tegenaan drukken, makkelijker dan bij een ander soort bit.
Dat kan dan hele vervelende pijn-reacties en vluchtneigingen bij het paard oproepen.
Dit alles dus ook even goed overwegen/controleren!
Edit: in de link in bovenstaande post zie je dus een voorbeeld waarbij het bovenste bitpootje is vastgemaakt d.m.v. een lusje. Overigens heeft dit bit hele korte haantjes (= pootjes), je hebt ze ook met langere pootjes.
Zoals je kunt zien zit de teugel aan de bitring, maar als je druk zet op de teugels, krijg je dus ook druk via het vastgezette bovenste pootje (aan beide kanten natuurlijk) .