Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:29

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:32

Rijd zelf met diverse bitten, vrijwel allen dubbelgebroken, ik wissel nogal vaak af.
Twee er van zijn kneveltrensen (dubbelgebroken met een rolletje in het midden), 1 is een Passoa Knevel met enkele kogeltjes, met een voorgevormd gebogen stuk naar de bitring toe, die maar zeer beperkt kan worden gebogen, 1 andere is een KY Rotary Bit (is geen kneveltrens), en 1 is een dubbelgebroken gewone bustrens.
De pootjes van de kneveltrensen heb ik nog nooit vastgemaakt aan de bakstukken, ik heb er de lusjes waarmee dat zou "moeten" niet eens bij. Ik raad ook af die bovenste pootjes vast te maken, omdat dit een vervelend dwingende druk oplevert.

Verder nog een tip m.b.t. kneveltrens: let goed op dat het bit de juiste mondbreedte heeft, met een krappe breedtemaat liggen de pootjes strak tegen de wang, dat moet dus niet.

Verzeker je er ook van dat het gebit van het paard absoluut secuur wordt (is!) bijgehouden door een kundige paardentandarts: haken of emaillepunten aan de kiezen kunnen ECHT niet als je met een kneveltrens wil rijden (maar goed vind ik ook niet kunnen met welk bit dan ook), echter de pootjes kunnen daar de wang tegenaan drukken, makkelijker dan bij een ander soort bit.
Dat kan dan hele vervelende pijn-reacties en vluchtneigingen bij het paard oproepen.

Dit alles dus ook even goed overwegen/controleren!

Edit: in de link in bovenstaande post zie je dus een voorbeeld waarbij het bovenste bitpootje is vastgemaakt d.m.v. een lusje. Overigens heeft dit bit hele korte haantjes (= pootjes), je hebt ze ook met langere pootjes.
Zoals je kunt zien zit de teugel aan de bitring, maar als je druk zet op de teugels, krijg je dus ook druk via het vastgezette bovenste pootje (aan beide kanten natuurlijk) .

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:19

terpentijn schreef:
Rijd zelf met diverse bitten, vrijwel allen dubbelgebroken, ik wissel nogal vaak af.
Twee er van zijn kneveltrensen (dubbelgebroken met een rolletje in het midden), 1 is een Passoa Knevel met enkele kogeltjes, met een voorgevormd gebogen stuk naar de bitring toe, die maar zeer beperkt kan worden gebogen, 1 andere is een KY Rotary Bit (is geen kneveltrens), en 1 is een dubbelgebroken gewone bustrens.
De pootjes van de kneveltrensen heb ik nog nooit vastgemaakt aan de bakstukken, ik heb er de lusjes waarmee dat zou "moeten" niet eens bij. Ik raad ook af die bovenste pootjes vast te maken, omdat dit een vervelend dwingende druk oplevert.

Verder nog een tip m.b.t. kneveltrens: let goed op dat het bit de juiste mondbreedte heeft, met een krappe breedtemaat liggen de pootjes strak tegen de wang, dat moet dus niet.

Verzeker je er ook van dat het gebit van het paard absoluut secuur wordt (is!) bijgehouden door een kundige paardentandarts: haken of emaillepunten aan de kiezen kunnen ECHT niet als je met een kneveltrens wil rijden (maar goed vind ik ook niet kunnen met welk bit dan ook), echter de pootjes kunnen daar de wang tegenaan drukken, makkelijker dan bij een ander soort bit.
Dat kan dan hele vervelende pijn-reacties en vluchtneigingen bij het paard oproepen.

Dit alles dus ook even goed overwegen/controleren!

Edit: in de link in bovenstaande post zie je dus een voorbeeld waarbij het bovenste bitpootje is vastgemaakt d.m.v. een lusje. Overigens heeft dit bit hele korte haantjes (= pootjes), je hebt ze ook met langere pootjes.
Zoals je kunt zien zit de teugel aan de bitring, maar als je druk zet op de teugels, krijg je dus ook druk via het vastgezette bovenste pootje (aan beide kanten natuurlijk) .

Fijne tips! Ik heb de bit maat van mijn paard laten controleren door de paardentandarts (hij heeft maat 13,5) en dit zit dan ook altijd goed bij hem.
Mijn paardentandarts doet zijn werk al langer dan 30 jaar en is na het vijlen nog 1 keer op controle geweest (2 maanden geleden) en z'n gebit was helemaal in orde!
Dus dat zit in ieder geval goed! :)
Ik ga het bit ook "gewoon" proberen dus niet vastgemaakt aan de pootjes, ik vind dit een te dwingende manier om hem te rijden.

Mizora

Re: Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:24

Ik rij juist graag met een kneveltrens omdat het bit inderdaad stabiel ligt en omdat, als het paard besluit het bit te negeren, je de mond niet dicht hoeft te snoeren om te voorkomen dat je met een bakstuk moet sturen (in dit geval draaide het paard razendsnel 180° om op zijn achterbenen). Ik gebruik dan wel graag een dubbelgebroken trens omdat een ongebroken kneveltrens helemaal geen beweging meer heeft. In dit geval reageert het paard ook goed op een sidepull (bij normaal gedrag), waardoor de kneveltrens helemaal een makkelijk bit is.