Myler bit ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:29

Eilatan

Re: Myler bit ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:57

Ik had een simpel bitje met myler mondstuk (bustrens dacht ik) maar vond het bij mijn paard eigenlijk niets, ze werd er loeisterk mee.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:26

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:34

ik heb een busstrens level 2

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:09

Vandaag voor het eerst ermee gereden, wat een hel zeg. Ontspanning was ver zoek bij paardlief, maar dat kon ook wel liggen aan het feit dat hij gisteren voor het eerst geschoren is geweest en dat er enorm veel wind was vandaag.
Ik heb hem het eerste kwartier met lange teugel gereden om hem wat te laten wennen, maar zodra ik erna mijn teugels iets of wat opnam ging hij als een bezetene met zijn hoofd op en neer schudden. Dat doet hij wel vaker als hij fris is, dus ik probeerde toch even door te rijden, niet te veel met zijn voorkant bezig zijn en mij vooral op zijn achterhand focussen, maar na een halfuur was het schudden nog steeds niet verbeterd. Ik heb hierna mijn watertrens maar aangedaan, maar ook hierop bleef hij met zijn hoofd irritant doen. Nog even doorgebeten dan en na een uur was de ontspanning er eindelijk. Ik zal zijn kuren van vandaag maar op het feit dat ie geschoren is en het weer steken :')

Morgen ga ik in de binnenbak rijden met hem, ik ga het opnieuw met de Myler proberen maar neem voor de zekerheid mijn watertrens ook mee. We zullen zien..

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:18

moeilijk kan dat zijn hé? Ik ben heel blij met mijn myler bit. Ik ben er nu een jong paardje mee aan het laten wennen. Mijn vriendin rijd haar paard ook met een myler level 1, terwijl haar verzorgster met een ander bit rijd. Het is dus niet alleen een voorkeur van het paard of de ruiter, maar dus echt de combinatie.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:23

hey :) Ik heb net toevallig ook een topic geopend met een vraag over mijn myler, heeft iemand hier misschien een idee?
olafgek @ [HAR] Myler bit

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:18

Ik lees even mee. Mijn paard accepteert het bit slecht, wie weet is dit wat voor ons :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:21

Met welk bit rij je nu dan?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:50

Volgens bij van K&K, conrad ultra van aurigan. Dubbelgebroken en anatomie gevormd. Ze doet het hier iig beter op dan mn normale dubbelgebroken..

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:31

Ik heb voor mijn paard ook een myler level 1. Hij loopt er al 8 jaar mee en werkt voor hem nog steeds het fijnst. Ook een voordeel is dat je het bit iets van 2 weken op proef kan nemen voor je een dure aanschaf doet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:21

Vandaag voor de tweede keer gereden, ik vrees dat ik mij erbij zal moeten neerleggen dat een Myler niks is voor mijn paard _O-
We zijn niet naar de binnenbak kunnen gaan, die was bezet, dus het was weer van 't zelfde als gisteren. Ik kon mijn teugels niet aanraken of hij ging weer schudden, en bovendien stond zijn vriendje dan ook nog eens in de weide terwijl hij moest werken, dat pikte hij natuurlijk niet. Het resultaat was dat mijn paard echt helemaal de kletter op is gegaan met mij, van in de lucht springen tot bokken tot recht op de muren afrennen en zich omdraaien. Ik heb dit met hem niet meer meegemaakt sinds hij 5/6 jaar was (hij is nu 12) := .
Watertrens er maar weer in gedaan, als hij zo te kletter ging gaan wil ik echt niet met zo'n scherp bit in zijn mond gaan trekken. Met de watertrens was het schudden wel veel beter, maar ik mocht nog steeds niet aan mijn teugels komen zonder dat ie de lucht in ging. Dan maar veel op lang en laag gewerkt en beetje bij beetje mijn teugels opgenomen, heb uiteindelijk de ontspanning nog kunnen vinden en heb erna nog zalig met lange teugel gegaloppeerd.
Al bij al vind ik het best nog lachwekkend, als hij iets duidelijk wilt maken windt hij er nu eenmaal geen doekjes om :')

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:23

Het kan ook komen door de periode die nu aan de gang is he.. vuurwerk, onrust, noem maar op.
Denk dat je een bit niet kan beoordelen op 2 x rijden. Ik zou het nog een weekje aankijken als de onrust wat verminderd is.

Ik wil echt heel graag het myler bit op de proef bestellen.. helaas gaat dat denk ik nog wel een paar maanden duren :(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:24

Hij is wel duidelijk ja. :=

Heb wel altijd gehoord dat je een bit eigenlijk 3 weken zou moeten proberen alvorens je er een echt oordeel kan over vellen, maar je kan dat spul maar moeilijk 3 weken houden hé.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:28

Daar zal het ook wel een beetje aan liggen, vooral omdat ie pas geschoren is, maar ik merkte goed genoeg aan zijn manier van doen dat hij slechtgezind was omdat zijn vriendje wél de weide in mocht terwijl hij moest werken.
Ik wil toch nog graag één keer proberen ermee te rijden in de binnenbak, daar is sowieso al minder afleiding, maar als hij dan weer gaat schudden hou ik het voor bekeken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:29

Klinkt meer als opvoeding dan een bit probleem :)
En schudden is wel heel heftig, wat je ook in hangt.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:29

jokari schreef:
Hij is wel duidelijk ja. :=

Heb wel altijd gehoord dat je een bit eigenlijk 3 weken zou moeten proberen alvorens je er een echt oordeel kan over vellen, maar je kan dat spul maar moeilijk 3 weken houden hé.

Ik mag het maar een week uitproberen, of ik moet telkens €10 bijbetalen als ik 'm langer wil..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:34

little_king schreef:
Klinkt meer als opvoeding dan een bit probleem :)
En schudden is wel heel heftig, wat je ook in hangt.

Het is erg gesteld met hem deze week, maar normaal gedraagt hij zich altijd heel netjes hoor. Zoals ik al zei heb ik hem van toen ie 5/6 jaar was niet meer zo lelijk weten doen als dat ie vandaag gedaan heeft. Schudden doet hij wel vaker als hij fris is, maar na even los te hebben gedraafd is het meestal over, het is nu eenmaal iets wat ik heel moeilijk bij hem krijg afgeleerd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:37

Maar geen haakje op zijn tand dan?

Gelukkig dat hij het ander niet zo doet. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:41

Neen, hij is in oktober bij de tandarts, dierenarts en osteo op jaarlijkse controle geweest, alles is medisch in orde met hem. Ik dacht ook dat het misschien aan mij lag, maar zelfs wanneer ik met lange teugel losdraaf doet hij het nog. Ik heb me er wel bij neergelegd, het blijft een vervelend trekje, maar ik weet nu hoe ik ermee moet omgaan.
Alleen met de Myler gaat het dus niet over, bij het minste contact doe hij het heel heftig. De man in de winkel had me al gewaarschuwd dat een Myler een redelijk streng bit is en dus niet geschikt is voor alle paarden, dus ik denk dat het gewoon te streng is voor hem.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:42

Hier twee paarden op een myler level 1 watertrens en ben er erg tevreden over. Mijn merrie heeft altijd wel een prettige aanleuning gehad maar weinig ruimte dus daarvoor is het smalle bitje erg prettig. De ruin was op de dunne onderleg trens heel onrustig en nu op de myler heel fijn in de hand. Ook het afzonderlijk kunnen bewegen van de beide kanten van het bit vind ik erg prettig.

Ts, als je zegt dat hij heel erg schudt, vraag ik mij af wanneer hij voor het laatst bij de tandarts is geweest? Aan de andere kant werkt wellicht het dunnen van de myler niet voor hem, of moet hij er nog erg aan wennen, het is een behoorlijke stap na een relatief dik bit zoals een dubbelgebroken bit met plat middenstuk.

Edit, zie dat hij recent bij de tandarts is geweest. Kijk ook eens naar de Trust bitten, hier zitten ook interessante opties tussen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:45

En een ongebroken trens al eens geprobeerd?
Misschien vind hij het niet fijn dat er iets kan bewegen in zijn mond?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:48

@RianneH ik ga zeker de Trusts een bekijken :)

@little_king is dat dan niet gewoon een stang? Nog nooit geprobeerd met hem, heb wel al gereden met een gebroken Spaans bit maar dat kon nog steeds bewegen uiteraard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:49

Nee is gewoon een trens.
Een stang heeft scharen en een hefboomwerking.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:51

Afbeelding
deze bedoel ik