Ervaringen met een mexicaans hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaringen met een mexicaans hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:21

thanks! tis niet zo zeer dat ze echt "wegrent", maar ze wordt gewoon zo enthausiast van het springen, ze trekt enorm naar de sprong toe. Wel heel fijn natuurlijk, maar met zoveel enthausiasme dat ze niet genoeg reageert op een ophouding, dus dacht dat dat miss wel op te lossen was met een mexicaans hoofdstel, dat die ophouding net iets scherper doorkomt :) maar zal het zeker even aan mn instructie vragen, had ik nog niet eens aan gedacht :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:23

Anoniem schreef:
thanks! tis niet zo zeer dat ze echt "wegrent", maar ze wordt gewoon zo enthausiast van het springen, ze trekt enorm naar de sprong toe. Wel heel fijn natuurlijk, maar met zoveel enthausiasme dat ze niet genoeg reageert op een ophouding, dus dacht dat dat miss wel op te lossen was met een mexicaans hoofdstel, dat die ophouding net iets scherper doorkomt :) maar zal het zeker even aan mn instructie vragen, had ik nog niet eens aan gedacht :')

heb ook een mexicaanse neusriem, mijn paard is ook erg snel, zowel met mexicaanse neusriem en engelse neusriem even snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:24

LiannePuthzy schreef:
Anoniem schreef:

heb ook een mexicaanse neusriem, mijn paard is ook erg snel, zowel met mexicaanse neusriem en engelse neusriem even snel

hmm dus jij merkt geen verschil? dan zou ik heb gewoon een keer moeten proberen, kijken of ik wel verschil merk. Mijn paardje is gevoelig, dus misschien dat het bij haar wel net die ene "hulp"/druk geeft zodat ze even luistert, maar juist omdat ze zo gevoelig is wou ik even precies weten hoe en wat :)
Het is niet zo zeer dat ze veel langzamer moet (wel iets) maar vooral dat ik weer de tempocontrole moet hebben, en op t moment heb ik die met springen niet altijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:28

Maar je paardje is ook nog jong, dus zolang er geen rare uitspattingen zijn is dit denk ik ook een stukje controle wat je moet leren houden over haar en een stukje wat zij nog moet leren, als jij haar die grens niet oplegt zal ze niet uit zichzelf langzamer gaan, maar met een mexicaanse neusriem zonder rijtechnisch er wat aan te veranderen gaat ze het ook niet zomaar doen. Ik denk dat jij en je paardje nog heel erg moeten leren doseren, en daar is les imo een veel betere investering voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:32

chelle_dora schreef:
Maar je paardje is ook nog jong, dus zolang er geen rare uitspattingen zijn is dit denk ik ook een stukje controle wat je moet leren houden over haar en een stukje wat zij nog moet leren, als jij haar die grens niet oplegt zal ze niet uit zichzelf langzamer gaan, maar met een mexicaanse neusriem zonder rijtechnisch er wat aan te veranderen gaat ze het ook niet zomaar doen. Ik denk dat jij en je paardje nog heel erg moeten leren doseren, en daar is les imo een veel betere investering voor :)

les heb ik hoor, elke week dressuurles en één keer in de 2 weken springles :j rare uitspattingen heeft ze wel, vooral na de eerste paar sprongen volgen nogwel is wat enthausiaste bokjes, maar die zijn niet het probleem ;) tuurlijk is ze jong en moet ze het allemaal nog leren, ben al ontzettend trots op hoe ze het doet nu! En tuurlijk moet er rijtechnisch ook wat veranderen, maar dacht dat zo'n hoofdstel mij misschien net een beetje dat extra controle kan geven :)
(met dressuren is ze trouwens heel braaf, en netjes terug te rijden op gewoon een 'normaal' hoofdstel)

EDIT: heb voor dressuur en springen een andere instructrice, zal beide is vragen of ze denken dan het helpt, en ook of het kwaad kan omdat ik de hoofdstellen ook erg mooi vind :o ;) maandag heb ik weer dressuurles, springles pas weer volgend jaar! (wow wat klinkt dat ver weg zeg haha)

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:47

chelle_dora schreef:
Anoniem schreef:
ik volg ook even! wou al een tijdje zo'n topic openen :) vind mexicaanse hoofdstellen echt prachtig! wil er ok graag eentje, voor de mooi, maar ook om mee te springen (heb een 4 jarig springpaard die heel braaf springt, maar wel veeelste hard gaat)
Raden jullie aan om dan met een mexicaanse te gaan rijden? (rij haar zonder sporen, wel met borsttuig, en een zweep enkel om de corrigeren) En kan iemand mij vertellen zo zo'n hoofstel precies werkt? Weet dat de druk meer op een punt komt te liggen (op dat rondje), maar hoe dan? Want die zitten niet verbonden met de teugels dus als je een ophouding maakt snap ik niet hoe dit dan meer druk kan geven...

(natuurlijk eerst even eentje lenen om de kijken of paardlief het accepteert)
Hoop dat mijn 2e vraag een beetje duidelijk is hihi :o

Volgens mij (ik ben geen expert hoor dus pin me er niet op vast!) wordt de druk anders verdeeld omdat je bit wel weer aan je kopstuk vast zit, en die weer op je neusriem, alles staat natuurlijk in verbinding met elkaar :) Dus op die manier kan dat met onjuist gebruik best een lelijke druk geven, net als dat een engelse neusriem die te hoog of te laag zit ook ontzettend vervelend kan drukken ondanks dat ie niet strak zit of ondanks dat er geen teugels aan vast zitten.

Of het "ren probleem" op te lossen is met een mexicaanse neusriem, kan je denk ik beter aan je instructrice vragen. Misschien is dit rijtechnisch gewoon op te lossen zonder poespas :)

Mijn neusriem en kopstuk zitten bij mijn engelse hoofdstel ook aan elkaar ? :')

Proberen kan geen kwaad zou ik zeggen en inderdaad rijtechnisch maar als een mexicaanse neusriem al iets zou helpen, waarom niet eens proberen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:05

daarom :) mag er eentje van een stalgenootje lenen, dus ga het deze week even proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:05

Ik zeg ook nergens dat ie dat bij je engelse neusriem niet zit? Maar ik kan me goed voorstellen dat de druk anders wordt verdeeld omdat de riempjes wel ene andere kant op gaan en korter of langer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:11

vind het ook gewoon wat hebben, zo'n Mexicaans hoofdstel met springen, geeft toch een andere uitstraling dan zo'n Engels hoofdstel vind ik persoonlijk :)
We hebben al een leuk "agressief tuigje" (zo noemen we een borsttuig op stal :') ) en feloranje springschoenen *\o/*
een Mexicaans hoofdstel en zo'n gave springsingel zou t voor mij helemaal afmaken hihi ;) van 'wanabe jumpers' naar 'echt springers' qua harnachement dan hahah :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:08

ik heb maandag voor t eerst mijn paard dus met Mexicaanse neusriem gereden, ze liep er super op! voor mijn gevoel liet ze ook veel meer los dan bij een Engelse *\o/*
as dinsdag even mee springen, maar ik ben helemaal om!! ga er een aanschaffen :))

Ilsesolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:03

Ik heb er goede ervaringen mee, rijd gewoon hetzelfde. Wel vind ik het een wat minder fijn hoofdstel als je kijkt naar de nadelen, omdat deze neusriem meer druk op de neus geeft.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:23

Anoniem schreef:
ik heb maandag voor t eerst mijn paard dus met Mexicaanse neusriem gereden, ze liep er super op! voor mijn gevoel liet ze ook veel meer los dan bij een Engelse *\o/*
as dinsdag even mee springen, maar ik ben helemaal om!! ga er een aanschaffen :))

ah wat fijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:29

en het staat d'r leuuuk :D hihi!
vooral met dit roze setje erbij :o
Afbeelding

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:56

Anoniem schreef:
[ Afbeelding ]

Ahh het staat der echt leuk ! <3 <3 *\o/* *\o/* *\o/* <3

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:00

ik rijd mijn paard ook met een mexicaans hoofdstel en merkte niet echt veel verschil maar als ik met een gewoon hoofdstel rijd merk ik het verschil wel weer. ik vind het erg fijn!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 14:19

Anoniem schreef:
[ Afbeelding ]

ahh staat d'r leuk! ik ga er voor deze pony geen aanschaffen, maar ach, misschien in de toekomst? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:35

wie weet ja :)
kreeg zelfs van degene van wie ik t hoofdstel geleend heb te horen dat ze d'r eigenlijk beter erop vinden lopen dan op een Engelse haha ;) (had overigens wel gewoon m'n eigen bit in)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:41

Anoniem schreef:
kreeg zelfs van degene van wie ik t hoofdstel geleend heb te horen dat ze d'r eigenlijk beter erop vinden lopen dan op een Engelse haha ;) (had overigens wel gewoon m'n eigen bit in)

Nou dat is dan toch mooi! Als je dan ook nog eens een heeeeele mooie koopt, dan heb je dubbel veel plezier ervan hahaha. Maar het staat haar wel supergoed! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:45

Chroosje schreef:
Anoniem schreef:

Nou dat is dan toch mooi! Als je dan ook nog eens een heeeeele mooie koopt, dan heb je dubbel veel plezier ervan hahaha. Maar het staat haar wel supergoed! :D

ik wil een simpele kopen en zelf pimpen met hotfixx :o wordt er dus een met veeel glitter hihi :D
en bedankt! :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:48

Anoniem schreef:
Chroosje schreef:

ik wil een simpele kopen en zelf pimpen met hotfixx :o wordt er dus een met veeel glitter hihi :D
en bedankt! :)

Keileuk! Veel plezier ermee dan hahahah :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:49

jullie krijgen wel een foto! (zodra ik t geld heb zo'n hoofdstel te kopen :') hahaha )

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:53

hahaha, die zijn vaak niet zo heeeel duur toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:24

Chroosje schreef:

mwa, beetje een goede (wil er wel een waar er zo'n kussentje onder zit) rond de 70€, net zoals een normaal hoofdstel dus volgende maand kan ik m wel kopen :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:29

Anoniem schreef:
Chroosje schreef:

mwa, beetje een goede (wil er wel een waar er zo'n kussentje onder zit) rond de 70€, net zoals een normaal hoofdstel dus volgende maand kan ik m wel kopen :)

Oh ja snap ik hahaha, eventjes wachten dus :)

xAnneleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:10

Ik ken een paard die de druk van de neusriem niet fijn vind en daarom steeds harder loopt of met zn hoofd gaat schudden