Barebackpads uit de lagere prijsklasses

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 01:04

DonCamillo schreef:
Zal ik morgen de lengte en hoogte van de Barefoot eens opmeten? Die zijn het meest bepalend, denk ik.

Dat zou ontzettend fijn zijn! Dan kan ik zaterdag mijn meetlint meenemen.

Raya00, wat jij zegt klinkt óók weer heel logisch. Dus dan zou je uitkomen op een Libra die je niet strak aansingelt? Bedankt voor de duidelijke uitleg in ieder geval, ik vind het echt heel fijn dat jullie zo meedenken :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:20

xIrlijn schreef:
Daar heb je wel gelijk in, die bijwerking van neopreen is ook al vaker genoemd zie ik nu. Maar zou een dun, simpel dekje daar geen oplossing voor zijn? :)

Inlages boven 'gewone' foam blijf ik vaag vinden. Maar als je het over een 'goede' hebt, bedoel je dan zo'n FRA free?

Ik heb er een pad met inlages onder, bij deze omdat ik dan geen natte benen krijg, maar ook omdat dekje makkelijker wassen is dan bbp. Oude was een christ en dan is een dekje helemaal handig ivm niet moeilijk hoeven doen met speciaal wol wasmiddel etc. (schapenvacht). Dekje met inlages maakt ook dat je iets smaller zit en ik vindt dat fijner.

Tessebes

Re: Barebackpads uit de lagere prijsklasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 07:53

Ik heb die van Best Friend, bevalt mij prima voor erbij. Ik heb er een tijdje intensief mee gereden toen ik op een nieuw zadel moest wachten. Hij is goed antislip, zowel op mijn ronde pony als voor mijzelf. Ik vraag mij af of bbp met een wollen of syntische wolle bovenkant ook die eigenschap hebben. De singel vind ik wel vrij smal en zit ook maar vast met 1 gesp.

Ik zou sowieso altijd een zadelvormige nemen op een kortgerugd paard, dat toont toch net wat kleiner. Er staat trouwens een mooie van FRA op MP. Die oogt ook een stuk dikker dan die van mij, heeft schoftuitsparing en stoten voor een normale singel. Lijkt mij ideaal!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 12:02

Om een zadelvormige pad te nemen werd mij ook al aangeraden, ook omdat de onderste hoeken van een vierkante pad dan niet op de heupen kunnen schuren. Dus dat ga ik sowieso doen!

Wat betreft verzorging is een pad met uithaalbare inlages natuurlijk wel makkelijker. Voor het heen en weer schuiven ben ik verder niet zo bang, en aan die dikke, brede rug ben ik ondertussen wel gewend :) Waar ik nu wel mee zit is dat het zadel áltijd naar voren schuift. Wanneer er een pad met neopreen onderkant op ligt, en deze schuift ook naar voren, dan gaat de huid dat waarschijnlijk niet zo leuk vinden. Of denken jullie dat dit mee zal vallen, omdat een bbp helemaal anders ligt dan een zadel?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:12

Die ik heb schuif niet ideaal. Verder heb ik er geen om mee te vergelijken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:24

Als je zadel de neiging heeft te schuiven heb je natuurlijk kans dat een bbp dat ook dat. Aan de andere kant vomt die zich natuurlijk helemaal naar de rug waar ie op ligt, omdat het gewoon zacht materiaal is.
Maar ze schuiven vaak sowieso wel iets als je opstapt, dus ook dan 'trekt' het neopreen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:03

Met opstappen ligt het er aan hoe je opstapt natuurlijk. Ik gebruikte vaak een hoog genoeg opstapje dat ik alleen even 'recht' moest gaan zitten en daarbij verschoof mijn pad nauwelijks. gebruikte ik een lager opstapje of via een voetje van iemand dan merkte ik dat wel, maar trok me pad dan altijd recht.
Tijdens het rijden overigens nooit last gehad van schuiven (goed aan singelen ;))

Overigens onder een pad (bijv. barefoot) kan je ook een gewoon niet té dik dekje gebruiken. heb ik regelmatig gedaan (ook anky dekjes heb ik er voor gebruikt overigens, maar vaak wel een iets dunnere). dan wordt heel je bad niet vies :) en hoef je alleen je dekje maar te wassen.

Wat mij wel opviel. De haflinger die ik reed had met zadel (dressuur) een 75 cm singel nodig. voor mijn barefoot bbp had ik een 45 cm nodig, en zelfs een 30 had nog makkelijk kunnen passen!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 23:02

Ik heb de Barefoot besteld :D Nu flink duimen draaien dat hij past, niet schuift, niet zweet en lekker zit, en dan ben ik helemaal tevreden!

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken en meehelpen! Ik heb uiteindelijk voor deze pad gekozen omdat ik denk dat hij het stevigst zal zitten, mooiste past op een kleine pony en ik de kleur stiekem ook ontzettend mooi vind. Ik ga het in eerste instantie zonder dekje proberen, maar als blijkt dat hij bij het opstijgen duidelijk schuift kan ik die er altijd nog bij pakken. Bovendien kan ik deze pad altijd nog uitbreiden met een wollen zitting en er een pad met inlages onder leggen. Ik kan niet wachten tot hij er is!

EliseXJoelle, de singellengte is het enige waar ik nog bang voor ben. Met een 30cm singel zou de omtrek 165cm zijn, en dat is ook ongeveer de omtrek van haar buik. Dus ik hoop dat ik ergens een kleine singel vandaan kan toveren zodat de korte singellengte geen probleem zal worden :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:03

Leuk! Plaats je nog eens een foto als ie op je paardje ligt?
Veel succes! :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 23:06

Dankjewel! En dat zal ik zeker doen :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:54

wel foto plaatsen hoor.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:17

Gefeliciteerd met je aankoop! De maten hoef ik dus niet meer te plaatsen, maar hier ga je vast geen spijt van krijgen. Ik blijk trouwens de FRA versie van jouw bbp te hebben, die bestaat dus ook.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:27

Mijn vriendin rijdt ook met de Barefoot pad, maar dan wel met de wolzitting erop. Bevalt haar goed. Ik heb zelf de pad van PaardNatuurlijk. De nieuwe versie heeft 2 singelstoten en de bevestiging zit nu verwerkt in de pad zelf. De onderkant is niet van Sympanova, zoals bij andere pads, dus erg zacht voor het paard.
Hij ligt als een huis en is lekker stroef om op te zitten. Voor die prijs een prima padje!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:31

De Horsetopshop heeft het oude model van FRA de Marcus voor 55 euro liggen, en het nieuwe model is daar ook binnen zag ik. Dardo of zo? die is zadelvormig en is ook onder de 100 euro dacht ik

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:38

xIrlijn schreef:
Om een zadelvormige pad te nemen werd mij ook al aangeraden, ook omdat de onderste hoeken van een vierkante pad dan niet op de heupen kunnen schuren. Dus dat ga ik sowieso doen!

Wij gebruiken vierkante westernpads (paardrijden voor gehandicapten.) Van schuren van de punten is eigenlijk geen sprake, ook niet als die pads erg groot zijn voor kleine ponytjes, omdat ze gewoon een beetje uitstaan. Ze komen dus niet op de paardenhuid en schuren niet.

Wat me wel vaak gebeurt (en dat is erg irritant) is dat de loshangende lus van de teugels aan de voorkant achter een punt van het dekje blijft haken. Dat zou voor mij wel een reden zijn om een zadelvormig dek te nemen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 23:50

Jaaaa de barefoot barebackpad is binnen! *\o/* En wat is hij mooi! Prachtige kleur en vorm, en ik denk dat de suede heerlijk gaat zitten :D

Ik kan helaas pas volgende week op de manege terecht, ik zou de pad het liefst nu al op de pony willen zien liggen, haha. Dus foto's komen pas eind volgende week, maar ze komen!

Ik zal nog even op de laatste berichtjes hier reageren:
RuthenRoos, die heb ik ook zien langskomen. Ik vond het lijken alsof de bbp van PaardNatuurlijk qua dikte overeenkwam met de bbp van Best Friend. Weet je of dat klopt?

DonCamillo, heb je dan de 'Dardo' van FRA? Die ziet er echt exact hetzelfde uit als de barefoot, alleen lijkt de schoft wat hoger. En 20 euro goedkoper zie ik nu, lijkt me een hele goede investering die pad (:

Shadow0, kan me voorstellen dat dat een probleem is, ik had nu al dat de teugel achter mijn knie bleef haken wanneer ik zonder zadel reed.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:33

Ja, dan heb ik de Dardo. Veel plezier, we zijn benieuwd naar de foto's en hoe je nieuwe aanwinst bevalt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:36

Vandaag had ik eindelijk de mogelijkheid om de BBP te proberen. Hoewel hij heerlijk zat viel het toch tegen: ik ben bang dat hij te groot is :(

Ik had a la minute al een extra singelgaatje gemaakt, maar hij schoof bij het opstappen en tijdens het rijden naar voren (en ik maar denken aan de verhalen over neopreen..). Ook reageerde ze heftig op de pads die bij haar oksels zitten. Die zou ik er de volgende keer afhalen.

Ik hoor heel graag jullie mening. Hoort dit zo, of is hij inderdaad te groot?

AfbeeldingAfbeelding

In het begin lag de pad dus verder naar achter (het ongeschoren stukje was bedekt), waarbij het zitvlak vrij ver achterop de rug lag. Maar op deze manier is haar volledige schouder bedekt.. oliebol.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:51

Te groot imo niet, maar de singelplek zit voor jou paard te ver naar achter. Die zou veel verder naar voren moeten zitten, nu wil je barebackpad nl boven je singel blijven en daardoor schuift hij naar voren.

Kijk maar eens naar je 2e foto. Daar zie je dat de singel precies op de goede plek zit en correct, maar dat het zadel dus veel te ver naar voren ligt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:54

Voor de mensen die er misschien een willen kopen, bij The Horse Store in Wateringen ligt (altans, lag er zaterdag) een tweedehands bareback ding.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:04

Mooie pad zeg, maar wat zitten die singelstoten ver naar achteren. In dit topic zie je hoe een pad van best friend op een fjord ligt ter vergelijking: [VNA] best friend barebackpad

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:31

Het ligt niet zozeer aan de pad, wel aan de grootte van de pony. Ik heb deze pad namelijk ook op een grote fjord zien liggen, daar lag hij wel goed. Maar waarschijnlijk dat een Best Friend beter had gepast (verdorie, nu baal ik wel, want ik kan hem niet meer retourneren :( ).

Als de singel zo goed ligt maar de pad niet, dan kunnen we toch concluderen dat de pad te groot is/niet past?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:37

Is een banaansingel eraan hangen geen optie? Dan trekt hij je bbp ook niet zo ver naar voren waarschijnlijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:37

Nee hoor hoeft niet. Ik heb zelf een merrie met een vreselijk lastige singelplek. Bij haar willen ook alle zadels!!!! naar voren. Tenzij de singelplek ver genoeg naar voren zit.

Zoekt nu even foto ter verduidelijking.
Afbeelding

Het zadel ligt hier op de goede plek, maar je ziet dat de singel vanaf de buik naar achter wijst waar hij weer bij het zadel komt. En daardoor zal zon zadel altijd naar voren willen, want een zadel wil boven de singel blijven.

Even een ander zadel met een andere singelplek.
Afbeelding

Dit zadel heeft de singelplek dus veel verder naar voren liggen, en je ziet dat de singel nu een rechte lijn maakt.

Bij dit paard heb ik dus het eerste zadel aangepast (rigging, zo heet dat bij een westernzadel) naar voren gezet en nu blijft het zadel wel op z'n plek liggen. Tevens heb ik voor haar nu een banaansingel, omdat zij ook heel weinig plek heeft voor een singel.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:39

Hij is waarschijnlijk een beetje aan de grote kant, maar je kunt er gewoon mee rijden. Als een zadel tegen de schouders drukt is dat slecht (i.v.m. de bewegingsvrijheid van de schouder), bij een barebackpad is dat geen probleem. De pony zal er ook nog even aan moeten wennen dat er zonder zadel gereden wordt.

Pads bij de oksels moet je er inderdaad af halen, dit zal vervelend aanvoelen voor de pony. Goed aansingelen scheelt ook tegen het schuiven.