NESCAFE schreef:Dank je wel voor de uitleg Aimee. Ik ben wel benieuwd welke merken zadels een lage kussen aanzet hebben en hoe ik mij dat voor moet stellen? Alle kussens lopen toch in een soort L vorm, als je ze heel laag aanzet heb je dan een heel breed kussenkanaal?
Ik begrijp nu wel waarom mijn wow niet paste en naar voren schoof, de zweetafdruk die ik geplaatst heb was trouwens van een Childeric zadel (foam kussens).
Het is trouwens mijn ervaring dat een zadel met een voorsingel (voorste singelstoot zo ver mogelijk naar voren) wel zorgt dat het zadel niet schuift maar dat dat juist ook weer veel druk zet op die plek. En als de singelgroeve eigenlijk onder de schoft ligt dan ligt een zadel met de singelstoot boven de singelgroeve toch nog steeds op de schouder?
Ik doe liever geen suggesties meer wat betreft zadelmerken.
Dat is niet vervelend bedoeld. Maar als ik bijvoorbeeld zeg "merk A" heeft een zodanige aanzet van de kussens dat de schoft altijd vrij blijft en vervolgens is dat bij jouw paard met dat zadel niet het geval, dan kom je bij mij terug met de mededeling dat ik een verkeerde suggestie heb gedaan. Terwijl datzelfde merk voor een ander paard wel het juiste resultaat kan geven 
Een voorsingel is iets anders dan een voorste singelstoot die zo ver mogelijk naar voren is geplaatst.
Een voorsingel geeft inderdaad verhoogde druk direct achter de schouder en is dan ook absoluut iets dat vermeden moet worden.
Wat betreft de laatste vraag, ik draai het even om en stel een wedervraag:
liggen de schouderbladen direct onder de schoft?