zadelzoektocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:17

NESCAFE schreef:
En eenmaal besteld moet je die betalen ook al past die achteraf niet.

Dat is niet helemaal waar.
Ik heb mijn Wow-zadels destijds bij Kerry Sharp gekocht. Hij bestelt de onderdelen voor je die hij denkt dat nodig zijn, klopt het na levering toch niet, bestelt hij wat anders. Ik heb toen met mijn vos 4 verschillende panels gehad, voordat we de juiste panels hadden en het werkte voor het paard. Ik heb nooit wat extra betaald.

Met een Wow ga je de problemen die bovenstaande zweetafdruk vertoont echter niet verhelpen.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:22

Dat is helaas niet mijn ervaring, ik moest vooraf betalen voor de onderdelen en als ze niet zouden passen was het mijn risico. Goed doorvragen bij je saddle fitter dus :)

En inderdaad, de wow was niet passend te krijgen op dit paard.

Goldie

Re: zadelzoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:25

Msfc hoef je al niet te proberen, hebben een brede zitting. Heb er 3 dagen pijn in mn rug van gehad, werd uit elkaar getrokken in dat zadel...
Succes met je zoektocht...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 07:27

Oh kijk daar heb ik wat aan! Dankje goldie! Ik ben 1.62, paard ook maar ben erg smal dus ook beperkt tot smalle zittingen van de week op enkele gezeten die dus al echt afvielen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 07:30

Citaat:
En hoe heb je gecontroleerd dat de breedte van het tussenkanaal nu goed is? Hoe breder het tussenkanaal hoe kleiner het draagvlak van de kussens.

Tussenkanaal moet niet eindigenop de ruggengraat of daar tegen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:37

Over het tussenkanaal bestaan ook honderden meningen. Zo heeft mijn vriend een hele oude Kieffer Norbert Koof (springzadel), wat volgens menig zadelmaker niet gebruikt zou mogen worden vanwege het tussenkanaal van 2 a 3 vingers.

Echter loopt tot nu toe ieder paard die ik dit zadel op leg er zo zonder problemen mee weg, vaak nog beter als dat ze onder hun spik splinter nieuwe zadel met breed tussenkanaal doen..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:45

Mijn paard liep ook niet lekker met zadels die standaard ruimte gaven.
Toevallig had godfried een 2e hands kn tango liggen die standaard een wat breder kanaal heeft en die was aangepast dat hij bij de schoft meer ruimte heeft.
Nu loopt hij eindelijk lekker door dit zadel.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:34

Aimee schreef:

Met een Wow ga je de problemen die bovenstaande zweetafdruk vertoont echter niet verhelpen.[/quote]
Ook al is het moeilijk om alles online uit te leggen, misschien kan je jezelf toch wat toelichten? ik vind in ieder geval zadelafdruk hier te ver naar voren liggen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:25

Over het groeien van de bespiering....
Dat hangt van meerdere dingen af. zeker een jong paard groeit ook in de breedte wanneer deze eerst de lengte is ingegaan..
Maar de bespiering rond de schoft wordt juist minder omdat daar het vet weggaat, tenzij hij dikker wordt van het eten. De groei van de bespiering kan daar niet tegenop (daar zitten geen spierballen)
De zadelmaker zei tegen mij dat hij het zadel van salinero ook steeds moest bijvullen en die moet toch goed in de bespiering zitten om op dat niveau te presteren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 14:37

ook een belangrijk punt om misschien nog te vermelden. Paard is kwestie is 8 wordt 9 over niet te lange tijd.

Niet helemaal mee eens sneeuwpop, spieren bij de schoft ontwikkel je wel degelijk! Heeft niet alleen met eten van doen. Mijn paard is toen binnen een half jaar tijd aan beide kanten een centimeter breder geworden naast de schoft. Zelfde voeding, alleen gewoon weer in volle training door passend leenzadel toen! Op dit plaatsen kon ze eerder niet goed ontwikkelen omdat het zadel wat ik had te breed was en te ver doorzakte.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 07:10

_iDj_ schreef:
Ook al is het moeilijk om alles online uit te leggen, misschien kan je jezelf toch wat toelichten? ik vind in ieder geval zadelafdruk hier te ver naar voren liggen

Ja hoor, dat kan :)
Aan die zweetafdruk zijn meerdere dingen te zien.
Ik pik er drie aspecten uit die duidelijk te herkennen zijn.
1) je ziet dat er haren ter hoogte van de basis van de schoft 'gedraaid' zijn, ze liggen niet meer vlak. Dat betekent dat het zadel schuift. In de meeste gevallen schuift het naar voren.
2) je ziet dat de volledige schoft bezweet is. De schoft hoort vrij van druk te zijn en dus pas als laatste te gaan zweten.
3) de zweetafdruk ligt echt tegen het schouderblad aan of zelfs al er overheen. Te ver naar voren dus (wat bevestigt dat het zadel naar voren is geschoven, zie punt 1)

Om de schoft vrij van druk te houden, heb je kussens nodig die laag zijn aangezet en lange boomtakken die de schoft als het ware overbruggen.
Deze kenmerken heeft Wow sowieso niet. De kussens zijn vrij hoog aangezet en kort, waardoor de druk niet verder naar beneden geleid kan worden, maar echt ter hoogte van het schoftgebied blijft.
Het maakt echter een positief verschil ten opzichte van andere zadels omdat de voorkant mee beweegt. Flexibele druk is prettiger dan statische druk.
Maar feitelijk hoort er helemaal geen druk te zijn.

Om te voorkomen dat een zadel naar voren en op de schouder schuift, moet een zadel aan meerdere kenmerken/eisen voldoen. Een belangrijke daarvan is, is dat de singelstoten verticaal boven de singelplek hangen. Hangen de singelstoten meer naar achteren rondom de buik af, zal de singel zodra het paard in beweging komt altijd naar de natuurlijke singelplek schuiven en trekt daarmee het zadel naar voren.
De enige oplossing daarvoor is, is om de singelstoten zodanig te bevestigen dat ze verticaal boven de natuurlijke singelplek hangen.
Bij Wow zadels zijn de singelstoten behoorlijk ver naar achteren bevestigd en het zadel heeft een lange voorkant. Daardoor schuiven de zadels al snel naar voren.

Twee kenmerken van een zadelmerk dus die drie problemen van de getoonde zadelafdruk (kunnen) veroorzaken.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 07:37

Dank je wel voor de uitleg Aimee. Ik ben wel benieuwd welke merken zadels een lage kussen aanzet hebben en hoe ik mij dat voor moet stellen? Alle kussens lopen toch in een soort L vorm, als je ze heel laag aanzet heb je dan een heel breed kussenkanaal?

Ik begrijp nu wel waarom mijn wow niet paste en naar voren schoof, de zweetafdruk die ik geplaatst heb was trouwens van een Childeric zadel (foam kussens).

Het is trouwens mijn ervaring dat een zadel met een voorsingel (voorste singelstoot zo ver mogelijk naar voren) wel zorgt dat het zadel niet schuift maar dat dat juist ook weer veel druk zet op die plek. En als de singelgroeve eigenlijk onder de schoft ligt dan ligt een zadel met de singelstoot boven de singelgroeve toch nog steeds op de schouder?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:00

NESCAFE schreef:
Dank je wel voor de uitleg Aimee. Ik ben wel benieuwd welke merken zadels een lage kussen aanzet hebben en hoe ik mij dat voor moet stellen? Alle kussens lopen toch in een soort L vorm, als je ze heel laag aanzet heb je dan een heel breed kussenkanaal?

Ik begrijp nu wel waarom mijn wow niet paste en naar voren schoof, de zweetafdruk die ik geplaatst heb was trouwens van een Childeric zadel (foam kussens).

Het is trouwens mijn ervaring dat een zadel met een voorsingel (voorste singelstoot zo ver mogelijk naar voren) wel zorgt dat het zadel niet schuift maar dat dat juist ook weer veel druk zet op die plek. En als de singelgroeve eigenlijk onder de schoft ligt dan ligt een zadel met de singelstoot boven de singelgroeve toch nog steeds op de schouder?

Ik doe liever geen suggesties meer wat betreft zadelmerken.
Dat is niet vervelend bedoeld. Maar als ik bijvoorbeeld zeg "merk A" heeft een zodanige aanzet van de kussens dat de schoft altijd vrij blijft en vervolgens is dat bij jouw paard met dat zadel niet het geval, dan kom je bij mij terug met de mededeling dat ik een verkeerde suggestie heb gedaan. Terwijl datzelfde merk voor een ander paard wel het juiste resultaat kan geven :)

Een voorsingel is iets anders dan een voorste singelstoot die zo ver mogelijk naar voren is geplaatst.
Een voorsingel geeft inderdaad verhoogde druk direct achter de schouder en is dan ook absoluut iets dat vermeden moet worden.

Wat betreft de laatste vraag, ik draai het even om en stel een wedervraag:
liggen de schouderbladen direct onder de schoft?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:32

Wat raar dat de zadelmaker verder niks voor je heeft gedaan, ook geen merk aangeraden??? Ik weet niet waar je woont, maar mij werd tom van den brink uit oldemarkt aan evolen, hij is bij mij geweest, ook pony met lastige rug, gelukkig had hij een goed zadel mee, gehoord van mijn verhaal en die paste!!! Ben er echt zoo blij mee aangezien ik mijn pony zag veranderen!!

Dus, misschien wat voor je?!
Succes ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:20

Vencedor, mijn bedoeling was ook niet om te veronderstellen dat de schoft niet ontwikkelt. alleen is het niet altijd zo dat hij groter/breder wordt zoals soms wordt verteld. Dat heeft met veel meer factoren te maken zoals leeftijd en bouw en voeding.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:03

ik snap hem sneeuwpop. Zadelmaker heeft nog de optie "startrek" semiboomloos gegeven. Dus denkt / dacht wel mee. Echter zie ik dat niet als optie voor een paard dat kriebelig reageert op druk aan de voorkant.

@nescafe wat betreft die kussens die laag beginnen is ook hetgeen waar ik dus al een aantal keer tegenaan liep. Schoft gebied ligt dan gewoon niet vrij genoeg als ze hoog beginnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:26

Zelf heb ik goede ervaringen bij paarden met weinig tot geen bespiering rond schoft en rug met de new kent van zaldi. Waardoor het paard weer spierontwikkeling kan krijgen rond de rug en schouder/schoft.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 11:31

Dankje voor de tip! Maar die van mij is daar juist vrij breed, en daardoor liggen veel zadels daar e krap.

Ik ben een albion relevation tegengekomen, 28ste komt een zadelmaker hem passen en hopelijk kan ik hem even proberen. Fysio zei dat dit merk wel kanshebber kon zijn maar gewoon kwestie van proberen is.

Fysio gisteren weer geweest. Niks aan de hand met paard voelde veel beter dan twee weken geleden! Geen narrigheid, sprieren mooi los etc. Dus toch echt mn zadel geweest... Ook was er een zadelmaker op stal dus die nog eVen blik laten werpen op paard en zadel. Gaf hetzelfe aan, tussenkanaal te smal, kussens voorkant te hoog. Schoft loopt veel door dus daardoor passen veel bomen van bepaalde merken al niet

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 11:19

Morgen komt er iemand van ikoniczadels. N.a.v. De beschrijving lijkt de dressuur pro me wel iets. Kwam erbij via een bokker die gesponsord wordt door ikonic. Als ik goed gegoogled heb is het een tak van tekna alleen dan dure variant en leer. http://www.ikonicsaddlery.com/nl/produc ... epadd.html

Als dit niks is kan ik volgende week de albion passen maar daar per PB ook mindere dingen over gehoord. En anders een zadelmaker die veel merken verkoopt..country mill of ruyters voor ruiters.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 15:53

Nou meevallertje hier! Was eigenlijk weg van de dressage pro. Maar eerst de 1601 geprobeerd. Lag eigenlijk heel snel goed met een andere (brede) boom erin, en minimaal verandering in de vulling aan de voorkant. Zat ook echt goed. Daarna de pro geprobeerd maar paard meteen weer over de piss en ik zat er niet lekker in, te groot, te lomp en te breed.

Dus voor eerste zadel gekozen en laat die nou een flink bedrag goedkoper zijn! Super nette prijs. Volgende week is hij als het goed is binnen en mag hem 30 dagen testen! Voordeel van deze vind ik het (hele) hele brede tussenkanaal, boom is opengewerkt dus helemaal niks van druk bij schoft of iets wat dicht tegen schoft aan ligt, kussens neigen naar frans en zit wol in en foam laagje waardoor ze dus WEL aan te passen zijn. Singelsysteem ook anders dan mijn vorige en als het andere model zadel dus misschien zit het hem daar voor een deel in bij mijn paard? Dit is hem ( en hopelijk blijft hij het ook)
http://www.ikonicsaddlery.com/nl/produc ... epadd.html

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:59

Wat fijn zeg!!! Super dat je een goed passend zadel heb gevonden, en dat je deze ook nog eens 30 dagen mag proberen :)
Ziet er mooi uit! Welke kleur wordt het?
Ik kende dit merk helemaal niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 16:08

Heel fijn! merk is wat ik begrepen heb ook pas vanaf mei vorig jaar bezig, kwam het tegen uit het topic van zooist en heb contact met haar gezocht. Het wordt gewoon een zwarte. Heb verder ook zwart tuig, anders alles weer aanpassen. Mocht het heel goed bevallen dan is er nog budget over voor een springzadel dus dat is helemaal fijn! volgende week komt hij als het goed is binnen dus dan startperiode die dan ingaat. (scheelt 1400 euro)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:28

Ik keek net ook al even naar de springzadels, zagen er ook goed uit!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 17:05

Heb op vzh gezeten en een springzadel. Vond de vzh nog vrij stug en net wat weinig wrong voor springen helaas. Spring zal heel erg lekker. Was zijn eigen zadel dus ook almeer ingereden.