stang bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:17

Zoals vele voor mij kun je dit beter rijtechnisch oplossen, vaak zit het probleem in een klein hoekje. Een oplossing vind je niet in het bit, hoe zwaarder/strenger/scherper bit je erin hangt hoe meer een paard daar kracht tegen op bouwt. Zoals een voorganger heel wijs zei, dit win je niet op kracht. ;)

Ik denk dat je het beste op een kneveltrensje of watertrensje kunt gaan rijden. Waar reed je nu mee?

Anoniem

Top, TS!

vind het wel super dat je wat doet met wat er hier gezegd wordt! +:)+

Anoniem

Linnx schreef:
oke, ik ga voor een watertrens denk ik.

Verstandige keuze TS :)
Als je paard op je huidige trens niet fijn loopt zo je eens kunnen variëren, als je nu een dubbelgebroken hebt zou je eens een ongebroken kunnen proberen, ook het materiaal en de dikte kunnen veel verschil maken :)

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:20

Dat heb je inderdaad goed gezien. Ik ben geen fan van mensen met paarden. Geef mij maar paardenmensen

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:20

Ik zou je een ongebroken trensje adviseren, dat zijn hele vriendelijke bitjes. Kan ook zijn dat jouw paard een rubber bitje, of een dubbelgebroken, of een dun enkelgebroken bitje fijner vindt, dat ligt helemaal aan de mond van je paard, laat daar even iemand naar kijken.
Je zegt dat je paard sterk is en dat je dat wil oplossen met een scherper bit. Helaas gaat je dat niet lukken. Misschien heb je korte tijd wat meer controle omdat je de werking van een stangbit door de hefboomwerking veel scherper is (je hebt ook nog kans dat je paard zich de pleures schrikt van zoiets pijnlijks in z'n mond...) maar dat heb je het onderliggende probleem nog niet opgelost. Dat wil je neem ik aan niet :)
Dit zal je toch rijtechnisch moeten oplossen, en dat is heel goed mogelijk hoor met de juiste begeleiding! Ga samen met je instructie op zoek naar WAAROM jouw paard zo sterk is en hoe je dat netjes moet oplossen. Als de instructie meegaat in jouw idee om er dan maar een scherp bit in te gooien, doe je er beter aan om andere instructie te zoeken. Dit alles zeg ik (en de rest van de mensen in het topic) alleen maar met het welzijn van jouw paard in het achterhoofd :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:21

Trouwens even iets anders TS, wat doe jij op je paard als er zoveel mis mee is? Onder andere de osteo eraan enzo, ik denk dat jij voorlopig aan de grond genageld zit wat betreft paard. ;) Ik zou eens zorgen dat de spiermassa enzo weer op orde komt voordat je weer opstapt.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:21

Linnx schreef:
ok, bedankt voor de tip.
welk bit zou je me adviseren dan ?!

Ik zou beginnen met een enkel gebroken bitje. Niet te dik, maar ook niet zo'n heel dun bitje.

Dan zou ik in de bak beginnen met gehoorzaam maken.

Wegstappen en na een paar passen stil zetten. Zodra hij reageert belonen en dan weer weg stappen. Dit blijven herhalen tot je het gevoel hebt dat je controle krijgt.

Dan aandraven en vanuit de draf terug naar de stap. Net zo lang tot je weer het gevoel hebt dat je controle krijgt.

De overgang terug moet zeker geen trek wedstrijd worden. Die verlies je.
Zorg dat je instructeur je leert hoe je en overgang op je zit maakt. Zonder druk op de teugels.
Vanuit daar kun je weer op gaan bouwen.

Succes!

Perryx

Re: stang bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:22

zal nog even laten zien wat ik bedoelde ;

Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:23

KimD schreef:
Trouwens even iets anders TS, wat doe jij op je paard als er zoveel mis mee is? Onder andere de osteo eraan enzo, ik denk dat jij voorlopig aan de grond genageld zit wat betreft paard. ;) Ik zou eens zorgen dat de spiermassa enzo weer op orde komt voordat je weer opstapt.

zoals al eerder genoemd, heb meerdere paarden..

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:24

callass schreef:
Dat heb je inderdaad goed gezien. Ik ben geen fan van mensen met paarden. Geef mij maar paardenmensen

dan heb je pech, die mensen bestaan ook, en daar heb je het maar mee te doen. +:)+

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:24

Huh maar dat is toch gewoon een Pelham en helemaal geen Liverpool? :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:24

Jij hebt sinds 2 maanden je eerste eigen paard, en nu heb je opeens meer dan een paard?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:25

Oei, die stang is een dressuurstang. Daar hoort een onderleg trens bij.
Daar kun je zo niet mee rijden.

nienke555

Bij ons op de manege heeft sowieso 1 pony een liverpoolstang. Gelukkig rijden daar geen kinderen op die heel veel trekken enzo... Andere pony's hebben ook stangen/andere sterke bitten. Voor foto's kijk maar naar mijn onderschrift en profiel. Ik weet ook niet waarom die pony's dat hebben.

Anoniem

Die foto, da's een pelham, die is ook niet zo super lief, althans niet als je niet héél zachtjes kunt doen :n

gewoon een watertrensje of een bustrensje is prima :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:26

Yamcha schreef:
Die foto, da's een pelham, die is ook niet zo super lief, althans niet als je niet héél zachtjes kunt doen :n

prima,!!! hier heb ik wat aan. :j
Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:28

nienke555 schreef:
Bij ons op de manege heeft sowieso 1 pony een liverpoolstang. Gelukkig rijden daar geen kinderen op die heel veel trekken enzo... Andere pony's hebben ook stangen/andere sterke bitten. Voor foto's kijk maar naar mijn onderschrift en profiel. Ik weet ook niet waarom die pony's dat hebben.

ik zou daar echt niet willen rijden joh :n

ik ga de zak niet spekken van mensen die onschuldige dieren zulke krengen van bitten inhangen en daar dan kinderen mee laten rijden...... onvoorstelbaar......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:29

Linnx schreef:
Yamcha schreef:

prima,!!! hier heb ik wat aan. :j
Bedankt.

graag gedaan! :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:31

Yamcha schreef:
nienke555 schreef:

ik zou daar echt niet willen rijden joh :n

ik ga de zak niet spekken van mensen die onschuldige dieren zulke krengen van bitten inhangen en daar dan kinderen mee laten rijden...... onvoorstelbaar......

Het is verder een hele leuke manege hoor, en de mensen zijn ook heel lief voor de pony's. Ze hebben dat bit gewoon bij het hiofdstel gekregen toen ze de pony's kochten, en ze hebben nooit een ander bit gekocht. Ik rijd er al heel lang met veel plezier, en ik heb nog nooit kinderen gezien die trokken, en de pony's hebben er ook geen last van.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:31

En een ongebroken kneveltrens? Dat niet iets? Ligt rustig/stabiel in de mond, werkt vaak vriendelijker op wat pittigere paarden..? Anders n bustrensje of D trens, die liggen ook rustig, niet teveel gedoe in die mond.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:32

kneveltrens heb ik al, maar vond ik niet echt fijn ..

joelleo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:37

Een sterk paard moet je niet oplossen met een ander bit,
maar met de goede manier van les, en veel geduld leer je hiermee om te gaan.
Dit heb ik ook met mijn paard,
hij kan hevig vast blijven en ook het bit vastpakken,
met veel oefenen en veel geduld, en nee geen ander bit,
heb ik hem nu onder de knie.
Hierbij heb ik wel heel veel les genomen omdat ik er absoluut geen sterker bit in wilde hebben.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:40

Ik denk ook niet dat je het moet oplossen door een scherper bit. Ik denk dat hier prima tips zijn gegeven door sommige en ik ga mee met het watertrensje. Verder lekker les nemen met je paard als je deze idd zo kort hebt.

Heb als enige tipje nog; Grijp niet direct naar de hulpmiddelen maar kijk eerst even naar jezelf. Vraag in je les of jij misschien iets kunt verbeteren. Ga je beter van rijden én scheelt een hoop geld aan hulpmiddelen haha

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:36

Mocht je paard inderdaad erg sterk zijn, dan raad ik je aan om dit probleem bij de kern aan te pakken. Er is een reden waarom het paard sterk wordt en dat is niet omdat het bit te zacht is. Door een ander bit te nemen, los je het probleem 9 van de 10 keer niet op, sterker nog het probleem kan zelfs verergeren (op de korte of lange termijn).

Zoals de rest al aangaf, probeer een watertrensje uit en neem les. Want ik heb al te veel berichten gelezen van personen met paarden die zelfs op de zwaarste bitten doorbraken omdat het probleem niet bij de kern opgelost werd met (levens)gevaarlijke situaties als gevolg. Daar zou ik je graag voor willen behoeden. :)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:47

Wat verstandig dat je iets doet met wat er gezegd wordt TS, er zijn mensen die hier best wel aardig kunnen sturen en verstand hebben van bitten, dus dat pak je prima op!

Over de foto: dat is een gewone dressuurstang, geen pelham. Daar kun je echt niet zo mee rijden, hier breng je je paard alleen maar in verwarring mee.

Ik zal vast heel bokt over me heen krijgen met deze tekst, maar dit is mijn ervaring en hoe ik dit (snel, vakkundig en paardvriendelijk!) heb opgelost. Dit is voor mij het rampenplan geweest voor paarden die echt als beton waren. Ik heb vele paarden gecorrigeerd op deze manier, die nu allemaal gewoon op een trensje lopen, maar wel alles met goed les! Je bent met een dier bezig, die heeft ook gevoel, dus doe alles in combinatie met goede instructie.

Mocht je paard nog niet gewend zijn aan de liverpool, sla dan de pelham-stap over en ga gelijk naar het onderste gedeelte.

Ik heb zelf ook heel het traject gehad van zware en vriendelijke bitten. Er kan wel geopperd worden dat je "ineens" naar het allervriendelijkste moet wat er is + les, maar dat gaat je niet helpen. Bovendien gaat je paard er dwars doorheen lopen, en dan kun je lessen zoveel als je wilt, maar luisteren doen ze dan toch niet, of je bent al jaren verder. Het kan zóveel praktischer en handiger (en uiteindelijk ook sneller). De sterke paarden die ik heb gehad (en die waren héul sterk), zijn allemaal vanuit die praktische methode snel op een trensje te rijden. Door gewoon simpel een overgang tussen je bitten te maken. Gelijk van een stang naar een trensje gaat niet werken, ga je alleen maar harder van trekken en sleuren en jezelf meer ergeren, worden jullie beide niet beter van. Maak er dan een rustige overgang van door van de stang, eerst naar iets lichters te gaan, tot je uiteindelijk naar het allerlichtste kunt gaan --> trens. Zo hebben je lessen ook veel meer nut en kun je je ook op andere dingen concentreren dan alleen het sterk zijn.

Je rijdt nu met een liverpoolstang kan ik opmaken uit je OP? Dat is best een heftig iets. Allereerst zou ik dat sterke mondstuk eraf halen, anders blijven ze van beton in de mond en een gedraaid mondstuk kan best wat verwondingen op de tong en lagen geven. Wat houd je dan over? Een pelham-achtig iets. Vergeet die ondingen als pessoa, dat zijn de grootste stukken ongeluk die ze ooit hebben uitgevonden. Voor het beste effect zou je dan een baby-pelham doen. Die heeft korte scharen en werkt preciezer in. In tegenstelling tot je natuur die zou zeggen dat je grote scharen nodig hebt. Nee, babypelham werkt zoveel beter dan een gewone pelham. Ongebroken of gebroken mondstuk maakt dan niet zoveel uit, is maar net wat je paard prettig vindt.

Dit vind ik persoonlijk een hele fijne pelham die vrij vriendelijk inwerkt voor sterke paarden die terug moeten komen van een heftig iets als een liverpool: http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2262).aspx

Mocht het op een babypelham goed gaan, kun je ook rustigaan eens gaan kijken of je de hefboomwerking eraf kunt gaan halen. Wat je dan nog overhoudt, is dus een simpele trens. Die heb je ook in alle soorten en maten. Stuurt je paard moeilijk, zou ik gaan voor een D trens. Gaat dat makkelijk, zou ik een watertrens kiezen. Om van de pelham weer terug te gaan naar een trensje en de overgang zo klein mogelijk te houden, adviseer ik je dit bitje:

http://www.medhorses.nl/Bitten/Feeling/ ... etail(3604).aspx

Het stelt echt niks voor, op het zicht is het een normaal bit. Maar paarden ontspannen er zo snel op, of het komt door het gebogen tussenstukje of door de grote ringen weet ik niet. Het werkt absoluut niet hard in, maar wat werkt het goed. Mochten ze hier braaf op luisteren kun je zelfs nog terug naar een ongebroken bustrensje of enkel/dubbelgebroken watertrens, wat jij het fijnst vindt.

Mocht je paard nog niet gewend zijn aan de liverpoolstang, zou ik de stap met de pelham overslaan en gelijk naar het Feeling bitje gaan wat ik net hierboven zei, dan heeft je paard die pelham helemaal niet nodig. Dit is echt het rampenplan voor paarden die als beton in de mond zijn (door te zware bitten), maar alsjeblieft ga er kundig mee om. Het is echt effectief, maar wel in de handen van een goede ruiter mét les!