Zadel drukt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:37

Je kan nooit werken aan je paard zn scheefheid als je zadel niet goed ligt. En scheefheid heeft niks te maken met t feit dat je paard uitbreekt bij t longeren :n

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:39

Als een paard genoeg buiten staat en kan bewegen zie ik echt het probleem van op rust zetten niet. Kun je me een moraalridder vinden maar je gaat toch je paard niet pijnigen 'omdat je geen paard hebt gekocht om te longeren'? Sorry maar een paard is nog steeds een dier met gevoel, geen ding die z'n nut verliest als je gaat rijden. Daarbij kan twee maanden, en al langer met een verkeerd zadel wel degelijk schade toebrengen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:42

Samblabla schreef:
Ik kan vanavond wel even een foto maken, dat is geen probleem. Ik ben al een heletijd het denken aan een nieuw zadel, als dit nodig is krijgt ze die natuurlijk maar dan moet ik wel even gaan sparen.

Zou je een boomloos zadel aanraden van barefoot. Kun je de pommels van wisselen waardoor het niet knelt en op elke manier weer aan te passen is aan je paard. Je kunt deze zadels voor een klein bedrag uittesten.
Laat je wel goed informeren zodat je echt begrijpt wanneer het goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:42

Safiera schreef:
(heel bokt over me heen nu)

Of gewoon rijden met front-riser. Deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs, maar lijkt me in dit geval het beste. Je kunt wel moraalridder spelen en zeggen dat TS niet meer moet rijden en maar moet leren longeren, stalmanagement omgooien en dergelijke... Hoeveel mensen hebben een paard om weken stalling te betalen en alleen maar te longeren? Welzijn paard staat voorop, maar rijden met front riser (of desnoods een leen zadel!) zal het paard niet gelijk schade toebrengen. En is alleszins beter dan niets doen en na een weekje toch het zelfde zadel er maar opleggen omdat paard z'n energie niet kwijt kan zonder ohz werk.

Zie ook de post van Kirsha, waardevolle aanvulling :j

Ik, op het moment :)
Ik longeer mijn merrie alleen nog maar, af en toe stap ik er even op zonder zadel maar het zadel wordt door mij niet meer gebruikt, enkel door m'n bijrijdster en anders had ie helemaal in de kast blijven liggen.
Niemand zegt ook dat ze helemaal niet moet rijden, maar niet met een zadel wat in deze staat dus duidelijk WEL schade aanbrengt op het paard; want het past niet. Als het met zo'n Front Riser tijdelijk op te lossen is, ben ik ook helemaal voor! Maar alles kost geld en dat is er pas in februari. Kan prima hoor, ik kan niet in iemand z'n portemonnee kijken maar met dit zadel op deze manier doorrijden lijkt me geen stugge actie.

En dan even aan de TS:
En dan hoef ik ook geen PB'tjes te krijgen met dat je dit allemaal niet hoeft te horen en dat ze alleen maar wilde weten of het zadel aan te passen was en of ze door kon rijden, want alles wat je tegen me zegt kan je ook gewoon hier op het forum tegen me zeggen. Ik reageer niet voor niets openbaar, ik stuur jou ook geen PB'tjes.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:43

Samblabla schreef:
Voor jou een koopje, voor mij best duur hoor om in 1 keer te betalen
Ik ben al door mijn potje heen door dierenarts etc.

Mijn zadel is niets waard, daar vang ik misschien nog 50 euro voor. En boomloos is niks voor mij, ik had er 1 en die heb ik weer verkocht. Ik gleed naar links en rechts, opstappen met krukje ging helemaal al niet en ook niet vanaf de grond.

Dan had je w.s. geen goed passend zadel.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:44

Ik vindt longeren niet leuk, mag dat? En het maakt het niet leuker dat mijn paard me door de bak heen lanceerd. Ik mag zelf weten of ik mijn paard wel of niet doe longeren, dat is mijn eigen keuze. Ik vroeg alleen hulp bij mijn zadel. Ik heb hierbij mijn antwoord gekregen, voor de zoveelste keer bedankt.

En freya, ik wil geen boomloos. ;( mijn paard kan zomaar 180 graden omdraaien en dan ligt ik ervan af omdat ze rond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:45

Tuurlijk mag dat. Maar om dan tegen beter weten in 6 dagen te gaan rijden met een niet passend zadel, als je ook gewoon kan longeren, vind ik onzin. Hoe wil je dat doen als ze wat aan d'r rug heeft en ze mag niet onder het zadel lopen maar wel aan de longe. Ga je er dan ook opzitten want ach, dat longeren is geen flikker aan? :+

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:45

Ik vindt het wel een beetje raar hoor,
Je wilt niet longeren, je wilt niet zonder zadel rijden? Jij wilt alleen maar met zadel rijden.
Nou als dat even niet kan heb je ook andere optie's. Je zegt dat je paard geen volte wilt lopen? Nou best dan longeer je op de hoefslag door de hele bak heen, dan loop je maar een lekker groot rondje.
Er is echt wel wat op te verzinnen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:46

chelle_dora: ik rijd ook al een hele tijd niet meer, ik longeer en verzorg mijn paardjes. Neemt niet weg dat ik graag wil dat ze gereden worden (mijn zusje doet dat ook).

Ik heb gewoon het idee dat TS een goedkope oplossing zoekt en dat is hoogst waarschijnlijk een front-riser of leenzadel (van een lieve stalgenoot evt?)
Denk gewoon niet dat het zin heeft om met niet-rijden advies te komen. Natuurlijk, echt niet rijden met het zadel zoals de situatie nu is! Maar paar maanden stoppen wordt een paard imo ook niet beter van.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:46

Maar ik heb nu toch al 5 keer ofzoiets aangegeven dat ik niet meer ga rijden?

En precies safiera, ik zoek een tijdelijke oplossing zodat ik alsnog kan rijden en ondertussen kan sparen voor een passend zadel. Als die er niet is, dan rij ik gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-12-13 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:48

Safiera: Nee klopt :)
Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit of er gereden wordt met m'n merrie.. :+ Want ik weet dat ik d'r zelf aan het werk houd aan de longe dus aan beweging en training niets te kort. Dus ja, ik betaal op het moment stalling om te longeren 2 a 3x in de week, en anders had ze 5x in de week aan de longeerlijn gegaan en had ik daar stalling voor betaald :+ Was enkel om even te ontkrachten " wie heeft er nou een paard om te longeren" tja, ik! :') Zal mij aan m'n reet roesten, zijn ook genoeg mensen met shetlanders alleen als grasmaaiers of voor een paar truukjes en daar ook stalling voor betalen :+

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:49

Safiera schreef:
(heel bokt over me heen nu)

Of gewoon rijden met front-riser. Deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs, maar lijkt me in dit geval het beste. Je kunt wel moraalridder spelen en zeggen dat TS niet meer moet rijden en maar moet leren longeren, stalmanagement omgooien en dergelijke... Hoeveel mensen hebben een paard om weken stalling te betalen en alleen maar te longeren? Welzijn paard staat voorop, maar rijden met front riser (of desnoods een leen zadel!) zal het paard niet gelijk schade toebrengen. En is alleszins beter dan niets doen en na een weekje toch het zelfde zadel er maar opleggen omdat paard z'n energie niet kwijt kan zonder ohz werk.

Zie ook de post van Kirsha, waardevolle aanvulling :j

Als tijdelijke oplossing zie ik niet inwaarom niet, mits het voldoende helpt.
Ik betaal meer dan 300,- per maand aan stalling, en heb al 2 maanden niet meer kunnen rijden omdat ze niet lekker loopt (menig ruiter zou bij deze afwijking stug door blijven rijden en zeggen, kreupel? nee hoor). Daarnaast ook al 700,- ingeleverd bij de DA in Deze tijd.
Kortom, mijn paard liep beetje onzuiver, kostte me gemiddeld 650,- per maand, en dan heb ik alleen maar kunnen stappen. Ik was afgelopen weekend dolgelukkig dat ik haar weer aan de longe mocht zetten.
Moraalridder? Nee, gewoon doen wat het juiste is en proberen anderen dat ook in te zien.

Daarnaast is er nog een hele kunst aan longeren.

Blijkbaar heeft TS nog niet de juiste gevonden om haar te helpen met longeren.

Trouwens, heb je een roundpen bij jou stal TS? Dit zou nog wel eens uitkomst kunnen bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:49

Ik denk dat Ts zichzelf nog wel tegen komt. Als ze het paard nu 4 maanden lang laat stilstaan is die straks bespiering kwijt en een stuk dikker. Dan word daar een zadel op gekocht dat past. Dan gaan ze uiteindelijk weer rijden, paard krijgt bespiering en word weer een stuk smaller -> zadel past weer niet

Ik zou gewoon oefenen op het longeren. Eventueel met hulp.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:54

Iedereen zegt dat ik niet meer mag rijden, vervolgens zeg ik dat ik niet meer ga rijden en dan moet ik mezelf maar tegenkomen?

En powerreiner, idd ik zoek even iets wat tijdelijk kan en dat ik daarna genoeg geld heb. Nee helaas hebben we geen roundpen, ze zijn wel een gedeelte aan het verbouwen zodat daar de longeer ruimte komt maar dat laat even op zich wachten helaas.

Want ookal zijn de meeste mensen met paarden rijk, hebben een goede baan, dikke bmw/audi/mercedes etc. Die heb ik heel toevallig niet maar ik heb wel een schat van een pony die mijn leven is.

Ik probeer zoveel mogelijk goed te doen net zoals ieder ander en ik vindt het niet leuk dat ik dan te horen krijg dat ik dan geen paard moest aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:56

Niemand zegt dat je niet meer mag rijden, alleen enkel met dit zadel doorrijden zonder aanpassingen (of dat nou een zadelmaker is of een front riser, whatever works voor je paard) nou niet bepaald handig is, enkel omdat jij niks anders wil op het moment.

Enne, ik heb ook geen dikke audi, ik ben niet rijk, ik heb geen briljante baan. Wat minder strooien met woorden, want wat dat aangaat kan ik prima inzien waarom mensen hier zeggen dat je jezelf inderdaad zeer zeker wel tegen gaat komen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:57

Bedankt. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:58

Nou dikke Audi mogen ze wel gaan brengen hoor :=
Ben ook maar een gewone student, en ja ik moet ook zelf betalen. Kan je nagaan toen mn zadelkast leeggeroofd was. Maar daar heb je een spaarpot voor :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:21

Samblabla schreef:
En freya, ik wil geen boomloos. ;( mijn paard kan zomaar 180 graden omdraaien en dan ligt ik ervan af omdat ze rond is.

God jemig, als je je nou eerst even inleest, dit is echt één van die clichés die allang achterhaald zijn. Mijn paard draait ook weleens 180 graden en is ook rond, toch ligt mijn boomloze zadel als een huis. Probeer nou eens niet alles af te kraken wat wordt aangedragen. Sorry, maar met dit topic had je deze reacties kunnen verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:22

TS, Misschien moet je ervoor zorgen dat ze geen 180 graden is. Al is ze dan vierkant of een 6hoek, als ze het niet doet is er ook niks aan de hand :+ En anders heel veel doen, dan leer je het vanzelf uitzitten :+

Overigens heb je tegnewoordig ook semi boomloze zadels, waarbij je de kussens zelf opnieuw kan plaatsen, vervangen en de boom van leer is oid. Even kijken bij Hildalgo zadels bijvoorbeeld :)

En nee, ik heb geen zadelaandelen :+ Dan was ik al rijk geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:29

Ik heb een beetje het gevoel dat je alleen zegt dat je niet meer gaat rijden, om van het gezeur af te zijn :P

Maar wat je ook doet, je opties zijn niet echt geweldig zoals het klinkt.

Nu niet meer met dit zadel rijden en je Fjord maanden rust geven, zadel aan laten meten en vervolgens weer 6 dagen per week gaan rijden....dat is vragen om problemen met een (boom)zadel. Dan kun je direct wel nog een paar zadelpas-afspraken maken voor de weken / maanden erna om de boel een beetje passend te houden...

Als je nu toch weer gaat rijden op dit zadel omdat je vindt dat dat nodig is, dan heb je dikke kans (als het inderdaad zo slecht past) dat je paardje rugproblemen gaat krijgen en / of een hekel aan het rijden. Daar schiet je echt niks mee op....

Longeren wil je niet, met een BBP rijden ook niet, je hebt een boomloos zadeltje geprobeerd dat niet bevalt dus boomloos vind je ook geen optie. (overigens: je hebt nu een boomzadel dat niet bevalt. Waarom wijs je dan ook niet meteen alle boomzadels af :? Is hetzelfde principe van kort-door-de-bocht zoals je zelf bij "boomloos" doet :P )

Daarbij nog dat Wintec lang niet altijd past of passend te maken is. Er zit een verwisselbaar kopijzer in waarmee je de breedte van het zadel rond de schoft aan kan passen en dat is alles. De ronding van de boom en kussens onder je zitting blijft dan nog hetzelfde.

Ik zie overigens dat er een ribbel op de zitting van je zadel zit? Dit zie je vaak bij zadels waarbij de boom niet in orde is.....dubbel belangrijk om daar even een (goede!) zadelmaker naar te laten kijken wanneer je toch nog even met dit zadel wil gaan rijden.

Ik zou zeggen: leg nu even dat geld bij elkaar en laat een (goede!) zadelpasser komen met wat zadels die je aanspreken. Laat die persoon je huidige zadel controleren zodat je weet wat er nu precies aan de hand is. En pas wat zadels zodat je te weten komt of die Wintec die je wilt, ook echt geschikt is voor je paardje.

Dan kun je op die manier verder en wie weet kan je huidige zadel dan wel via een kleine aanpassing nog even gebruikt worden totdat je de Wintec kan kopen.

OF je komt er direct achter dat die Wintec geen optie is omdat hij niet passend te krijgen is.
In dat geval kun je nu al op zoek naar een andere oplossing, in plaats van afwachten totdat je genoeg geld hebt...en dat nog niet kunnen rijden...dan heb je kostbare tijd verspild :P

Ik zou als ik jou was toch eens serieus overwegen om een fatsoenlijk boomloos zadeltje te kopen zodat je op zijn minst even de tijd kunt overbruggen tussen nu en het moment waarop je genoeg gespaard hebt voor het zadel dat je ècht wilt, dat je dan ook aan kunt laten meten op je pony in rij-conditie omdat je gewoon doorgetraind hebt :)

Verdiep jezelf gewoon eens in de verschillende soorten zadels, zoek informatie, en wijs niks vantevoren al af op grond van aannames die vaak niet eens blijken te kloppen...of in jouw geval meteen heel "boomloos" afwijzen op grond van 1 teleurstellende ervaring met een boomloos zadeltje...dat doe je bij boomzadels toch ook niet :)

Je hoeft van mij echt niet boomloos hoor, maar het is zonde dat je iets afwijst zonder goede reden, terwijl het juist een hele fijne (tijdelijke) oplossing voor je zou kunnen zijn als je even de moeite zou nemen om je er wat meer in te verdiepen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-12-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:30

misschien moet je een zadel met een andere boom aanschaffen of zo'n bontje onder het zadel.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:33

Bontje onder t zadel is een vd slechtste dingen die je kan doen := verkleint de ruimte tussen zadel en paard alleen maar :=

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:35

Tsjaa... ik heb er niet echt veel verstand van maar bij mij op stal word het wel vaak gebruikt. heb alleen geen idee waarom :P
Je kan ook een zadel op maat laten maken misschien

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:37

Een zadelbontje is harstikke slecht.. Verdoezelen dat je geen goed zadel hebt heet dat :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:37

Bontje maakt de ruimte alleen nog maar kleiner. Terwijl bij TS haar paard het zadel juist al knelt.