Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellen83

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:38

Zet hem er maar bij hoor Olympia96! Graag zelfs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:56

ellen83 schreef:
Dus als je wil reageren, dan goed opletten wat er gevraagd wordt. Zoveel mensen hier op bokt die vinden dat ze alles maar moeten zeggen...

Zo vind je dat? Kennelijk weet jij dan niet wat een ellende er komt van zelf uitgezochte zadels. Een goed merkt heeft verschillende boommaten en verschillende soorten kussens om een zadel passens te maken. Dan zijn de Engelse zadels voor de volbloed types en de Duitse zadels voor de bredere grotere warmbloedpaarden, barokke zadels zijn er weinig, speciaal voor paarden met deze bouw.

Dat weet toch iedereen? Dan moet je rekening houden met het postuur van de ruiter, want die past misschien wel niet in dat type zadel geschikt voor het paard, daar gaar het nl vaak pas goed mis mee, de type vrouwen met korte stevige benen en stevig zitvlak, die dan in een zadel geschikt voor een paard met korte rug moet passen...

Dus conclusie gewoon de weinige echte goede zadelpassers/ makers consulteren, die weet op creatieve manier die twee passend te maken en als dat niet lukt, zeggen ze dat ook! Soms zijn er paarden die zo moeilijk zijn gebouwd, daar pas nooit een zadel echt goed op en soms zijn er ruiters zo gebouwd dat het met het paard niet valt te matchen..

Daar kan geen lijstje tegen op...

Heb hier 3 verschillende zadels voor hetzelfde paard liggen, allemaal anders en een ervan helemaal passend gemaakt met boom en kussens en op mijn postuur ...is geen standaard zadel, wel standaard merk...maar zonder tussenkomst zadelmaker niet te koop...

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:22

russel schreef:
ellen83 schreef:
Dus als je wil reageren, dan goed opletten wat er gevraagd wordt. Zoveel mensen hier op bokt die vinden dat ze alles maar moeten zeggen...

Zo vind je dat? Kennelijk weet jij dan niet wat een ellende er komt van zelf uitgezochte zadels.

Dat klopt, omdat ik wel en zadeplasser erbij heb. Zij heeft echter niet een passend zadel in haar assortiment (of het moet een maatzadel worden, wat ik zonde vindt omdat het een jong paard betreft)....

De bedoeling van de lijst is dat je eerst kijkt naar naar (ongeveer) de juiste maten voor het paard en de opties (vandaar draagvlak, ruimte schoft, verstelbare/aanpasbare boommaat) voordat ik ga proberen of het mij past. Zo kan je toch gerichter zoeken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:44

F3nn3 schreef:
Reactor panel zadels zouden wel eens geschikt kunnen zijn.
http://m.youtube.com/watch?v=gbXbuhhozM ... bXbuhhozMk

Filmpje van het zadel passen bij mijn extreem korte arab.

Niet lüllig bedoelt, maar ik schrik een beetje van dit zadel.... als je met dit zadel en met deze beugelriemlengte veel kilometers gaat maken lijkt de kans me erg groot dat dat problemen gaat geven...

Het zadel ligt al wat achterover, dan zit je door je korte beugels ook nog eens erg achterop de lepel, waardoor de achterkant van de kussens heel oncomfortabel in het paard (kunnen gaan) drukken.

Ik zie dit best vaak (is een nogal typisch veel voor komend probleem bij korte ruggetjes :) ) en dan blijkt het een kwestie van tijd totdat het paard serieus vast gaat zitten in de onderrug.

Nogmaals, ik bedoel het echt niet rot of betweterig ofzo, maar ik zie hier een typisch geval van "oei..." en het is ook lüllig als ik niks zeg terwijl ik dit vaker heb gezien toch Y;(

Ik hoop dat er nog het 1 en ander aan dit plaatje afgesteld gaat worden zodat het ruitergewicht niet zo veel op de achterkant terecht komt als hier in het filmpje, dat zou echt een stuk comfortabeler zijn voor dat mooie Arabje :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:49

Sorry, TS, maar ik moest toch even heel hardop schateren van je bovenstaande typefout: "zadeplasser" ipv zadelpasser, whahaha!
Komisch, maar alle gekheid op 'n stokje: zeker een nuttig en erg interessant topic.
Zal ook even mijn Wintec 500 17,5 inch op mijn Tinker x Fries van nu 9 jaar eens opmeten.
Je meet het draagvlak op het paard neem ik aan via de zijkant, vanaf waar de kamer ophoudt en het zadel contact maakt met/ op het paard rust tot en met het eind van de kussens (dus niet het eind van de lepel, want dat is meer de ruiter-zitmaat). Anders gaan we allemaal anders zitten meten (zoals: vanaf insnijding kamer van bovenaf tot eind lepel, dan krijg je iets heel anders natuurlijk).

Misschien moet er nog even duidelijk bij HOE en WAAR je dient te meten?

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:56

Whahaha!! Oeps!

Draagvlak kun je idd weten door de kussens van voor tot en met achteren te meten. Dat gedeelte raakt de paardenrug. Succes!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:59

Een zadel mag dan tot aan de 18e rib liggen, ik heb toch liever iets korter als dat kan.

Heb ook ellende gehad met aangemeten zadel, wat uiteindelijk toch aan de (te) lange kant bleek. Andere zadelmaker gezocht, die heeft mij een 18 inch zadel gemaakt wat 8 cm korter is in de kussens (draagvlak is nog iets minder) dan het vorige aangemeten zadel.
Dus het kan wel.

Merk: Schutte/Zadelatelier
Model: Friesian Pete's
Type zadel (DR, VZ, SP):DR
Hoeveel inch: 18
Draagvlak: lengte van de kussens 46 cm
Boommaat: MW = 34
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): ja, geen idee hoeveel. Denk een maat omhoog en omlaag
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): ja
Overige informatie: Fijne zit, kniewrongen op het zweetblad voor meer steun. Dit zadel heeft Franse kussens.

Deze zadelmaker kan overigens (bijna) alles maken. Heel tevreden.
Laatst bijgewerkt door nadita op 06-12-13 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:01

Tot de 18e rib is niet altijd waar. Mijn paard heeft een korte rug (ondanks dat het een flink paard is) maar zijn lendenspieren vallen over de rib waardoor mijn zadel nog korter moet zijn. Komt de achterkant van het zadel op die lendenspieren dan zet het paard zijn hele onderrug vast na verloop van tijd. Ik had dit zelf nooit gezien, maar heb nu een supergoede zadelpasser en die merkte dit op. Nu dus een mooi kort zadel met Franse kussens die dus nog een stukje voor de 18e rib ligt ivm de bespiering. Het is dus echt raadzaam om een goede zadelpasser/maker te laten komen!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:02

Merk: Albion
Model: SLK
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17 inch
Draagvlak: ?
Boommaat: M/W
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): nee
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): geschikt voor hoge schoft
Overige informatie: zadel heeft een 2cm smallere zitting: smal voor de ruiter, maar toch een brede boom voor het paard.

Het paard (vrij korte rug) waar dit zadel op ligt heeft door een verkeerd aangemeten zadel een blessure gehad. Haar vorige zadel (KN Allegro) bleek voorbij de 18e rib te liggen, was te smal en brugde ook nog eens. In totaal heeft het bijna 2 jaar geduurd voordat alles achter de rug was en dat ik met dit nieuwe zadel weer aan de gang kon.

Voor mijn andere paard komt 18 december de zadelpasser. Op haar laat ik een Custom zadel aanmeten.

Het draagvlak zal ik thuis even moeten opmeten, zit nu op mijn werk.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 06-12-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:02

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:00

pmarena schreef:
F3nn3 schreef:
Reactor panel zadels zouden wel eens geschikt kunnen zijn.
http://m.youtube.com/watch?v=gbXbuhhozM ... bXbuhhozMk

Filmpje van het zadel passen bij mijn extreem korte arab.

Niet lüllig bedoelt, maar ik schrik een beetje van dit zadel.... als je met dit zadel en met deze beugelriemlengte veel kilometers gaat maken lijkt de kans me erg groot dat dat problemen gaat geven...

Het zadel ligt al wat achterover, dan zit je door je korte beugels ook nog eens erg achterop de lepel, waardoor de achterkant van de kussens heel oncomfortabel in het paard (kunnen gaan) drukken.

Ik zie dit best vaak (is een nogal typisch veel voor komend probleem bij korte ruggetjes :) ) en dan blijkt het een kwestie van tijd totdat het paard serieus vast gaat zitten in de onderrug.

Nogmaals, ik bedoel het echt niet rot of betweterig ofzo, maar ik zie hier een typisch geval van "oei..." en het is ook lüllig als ik niks zeg terwijl ik dit vaker heb gezien toch Y;(

Ik hoop dat er nog het 1 en ander aan dit plaatje afgesteld gaat worden zodat het ruitergewicht niet zo veel op de achterkant terecht komt als hier in het filmpje, dat zou echt een stuk comfortabeler zijn voor dat mooie Arabje :)

Mee eens. Daarnaast zie je in het filmpje duidelijk dat het zadel aan de achterkant wipt, lijkt me ook niet goed.

Wat betreft die maten van Massimo die op de site vermeld staan, zou ik de tip willen geven om het zelf na te meten. Niet perse bij Massimo maar bij alle zadels. Ik heb ook vaak genoeg op sites lengtes zien staan die na zelf meten, niet bleken te kloppen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:46

Ik zal hem morgen eens meten.
Maar dat hij korter is als veel andere klopt wel.
Tenminste in mijn zoektocht toen gebleken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:07

[/quote]

Klopt, maar bij jonge paarden bestaat er de mogelijkheid om nieuwe zadels in te ruilen tegen zeer aantrekkelijke prijs voor een opvolgend zadel, dan is het 2 keer goed aangemeten, Nino Schutte biedt die mogelijkheid. Juist bij jonge paarden is het zeer van belang dat er een zadel op ligt dat prettig ligt, want als dat niet zo is, dan leert hij verkeerd, dan gaat hij zijn rug wegdrukken en niet zijn buikspieren leren gebruiken, wat je dan later erg veel problemen gaat geven.

De Engelse zadels zijn smaller en korter, maar ik rij nu op een leen zadel, een maxam voor een kort gebouwd paard, maar dat zadel ligt best redelijk tot goed, maar om in te zitten is het niet ok, je krijgt heel snel een stoelzit, daarmee leert je paard al verkeerd balans en de ruiter een verkeerde zit..

Er zijn veel mensen met een stoelzit, zonder dat ze het weten omdat ze alleen kijken naar het zadel op de rug, hebben niet in de gaten dat het zadel hun zit verkeerd beinvloed.

Gelukkig zijn er zadelpassers die die combinatie zien en met vulling, kussens ed een zadel binnen redelijke grenzen kunnen ombouwen, maar dan geldt de oorspronkelijke keuze niet meer.

Helaas heb ik 2 keer een verkeerd zadel aangemeten gekregen, een te lang voor het paard mar goed voor mij, een goed voor het paard en verkeerd voor mij waardoor ik verkeerd in het zadel ging zit zitten wat mijn paard belastte...
Beiden slecht voor het paard maar ook voor de ruiter.

Zadels passend krijgen en houden is vakwerk, niet iets wat je zelf zomaar doen...veel kijken naar ruggen dan zie ja al meteen of een zadel wel of niet kan gaan passen, dan heb je geen lijstje meer nodig.

Succes met je paard. Als ik eerder had geweten wat zadelleed kan verpesten, had ik mijn eerste paard leed kunnen besparen en dat vind ik nog steeds heel erg...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:26

Hdr zadels volledig naam henri de rivel.
Is speciaal voor korte rug en ronde geripte paarden.
En vaak betaalbaar en zitten als een huis.
En mooiste is gewoon dat je in een 17 ich terecht komt.
Maarja moet je kont niet te groot zijn haha.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:53

Het gaat denk ik niet alleen om de meting zoals jij die wilt maar ook om hoe het zadel ligt.
Bij sommige (barokke) paarden duwt de schouder het zadel te ver naar achteren, dan is een zadel met verkorte panelen aan de voorkant misschien beter, bijv de Kieffer Athen Olympic.
Even googelen en naar afbeeldingen van de onderkant van het zadel kijken dan zie je wel wat ik bedoel.
De schouder heeft dan toch ruimte om te bewegen terwijl het zadel er als het ware bovenop ligt.

Passier dressuurzadel compact heeft ook zulke kussens die meer ruimte geven voor de schouder. Is wel veel duurder dan de Kieffer.

Ik denk dat ze allebei een (door de zadelmaker) verstelbare boom hebben dus dat is handig bij een jong paard.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:07

Merk: Topreiter
Model: JR Special
Type zadel (DR, VZ, SP): IJslander zadel
Hoeveel inch: 17
Draagvlak: ...?
Boommaat: 34
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): geeeeen idee
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): lage schoft
Overige informatie: Ja dit is een ijslander zadel en dit zijn vaak ook redelijk prijzige zadels alleen ik denk dat meer mensen met een paard met een korte rug en lage schoft ( zoals haflingers,tinkers, fjorden etc.) hier een oplossing in kunnen vinden. Deze zadels zijn namelijk ontworpen voor 'ronde' paardjes met korte rug en weinig schoft.. zo heb je natuurlijk nog veel meer merken. Het is totaal onzin dat deze zadels alleen passen op ijslanders !! En natuurlijk zijn ze ook ontworden voor een makkelijke zit in bv de tolt, maar het zijn gewoon in het algemeen fijne confortabele zadels voor (dressuur) ruiters dus waarom niet ? Wie ziet het verschil ??:D

yassie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:09

Super dit topic ik word hier heel veel wijzer. Heb zelf last van zadeldrama met mijn paard ...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:50

Merk: Jaqaur
Model: XJK
Draagvlak: 43
Boommaat: W

Merk: Massimo
Model: Trail
Type zadel (DR, VZ, SP): Endurance
Hoeveel inch: 16,5
Draagvlak: 40cm
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): ja, 2 maten

Merk: Custom
Model: Icon Coda
Type zadel (DR, VZ, SP): Fressuur
Hoeveel inch: 17 met korte kussens
Draagvlak: 50 cm
Boommaat: ?
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): ja, goed aanpasbaar. Stalen boom die in elke gewenste maat is aan te passen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:56

Moratoetje schreef:
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): geschikt voor hoge schoft
Overige informatie: zadel heeft een 2cm smallere zitting: smal voor de ruiter, maar toch een brede boom voor het paard.

Het paard (vrij korte rug) waar dit zadel op ligt heeft door een verkeerd aangemeten zadel een blessure gehad. Haar vorige zadel (KN Allegro) bleek voorbij de 18e rib te liggen, was te smal en brugde ook nog eens. In totaal heeft het bijna 2 jaar geduurd voordat alles achter de rug was en dat ik met dit nieuwe zadel weer aan de gang kon.

Voor mijn andere paard komt 18 december de zadelpasser. Op haar laat ik een Custom zadel aanmeten.

Het draagvlak zal ik thuis even moeten opmeten, zit nu op mijn werk.

Het draagvlak van mijn Albion is 43cm :o

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:55

STAND TOT NU TOE! HEB JE AANVULLINGEN? KOM MAAR OP!

Het merken alfabet

A
Type zadel (DR, VZ, SP): DR
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Nee
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Geschikt voor hoge schoft
Overige informatie: Zadel heeft een 2cm smallere zitting: smal voor de ruiter, maar toch een brede boom voor het paard.

B
Merk: Barefoot
Model: Barrydale
Hoeveel inch: Maat 1
Boommaat: nvt (boomloos)
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Ja, aan alle maten
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): nvt
Overige informatie: -

C
Merk: Custom
Model: Icon Coda
Hoeveel inch: 17 met korte kussens
Draagvlak: 50 cm
Boommaat: ?
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): ja, goed aanpasbaar. Stalen boom die in elke gewenste maat is aan te passen.

D
E
F
G
H
I

J
Merk: Jaguar
Model: XJK
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Nee

K
Merk: Kieffer
Model: Paris Exclusive
Hoeveel inch: 17,5
Draagvlak: ik ben nu op mn werk en kan het helaas niet nameten
Boommaat: 2 (staat gelijk aan een medium boom, ongeveer 30/31) corrigeer me als ik het fout heb, ik ben nu op mn werk en kan het niet nakijken
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Ja, middels infrarood
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): hmmm geen idee
Overige informatie:Extra diepe zit
Ik heb eerst een ander zadel gehad zodat ik wat rugbespiering kon trainen en toen hij wat sterker in zijn rug was konden we gaan rijden met de Kieffer Paris Exclusive.

L

M
Hier kun je alle modellen Massimo’s bekijken in 17,5 inch: http://www.massimo-der-sattel.de/

Model: Dressuur II
Draagvlak: 43 cm
Boommaat: 39/40
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Ja, 2 maten smaller of breder door zadelpasser
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Geschikt voor paarden met lage/medium schoft
Overige informatie: Fijn zadel, zeer stabiel en goede dressuur zit zonder te diep te zitten.

Model: Trail
Type zadel (DR, VZ, SP): Endurance
Hoeveel inch: 16,5
Draagvlak: 40cm
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Ja, 2 maten smaller of breder

N
O

P
Merk: Prydi
Model: Standard
Type zadel (DR, VZ, SP): VZ neigend richting dressuur
Draagvlak: 47cm
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Kan smaller, breder
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Lage
Overige informatie: Is voor een IJslander met een wat holle rug en een peervorm

Merk: Prydi
Model: Delux
Type zadel (DR, VZ, SP): VZ neigend richting dressuur
Draagvlak: 44cm
Boommaat: XW
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Kan smaller, breder
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Lage
Overige informatie: Is voor een IJslander met rechte rug en appelvorm

Q

R
Merk: Rossner
Model: Montreal
Draagvlak: 45 cm
Boommaat: MW, ik gok op 33
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Nee, vaste boom.
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Geschikt voor zowel hoge als lage schoft
Overige informatie: Fijne diepe zit en redelijke kniewrongen.

S
Merk: Schutte/Zadelatelier
Model: Friesian Pete's
Draagvlak: lengte van de kussens 46 cm
Boommaat: MW = 34
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Ja, geen idee hoeveel.
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Ja
Overige informatie: Fijne zit, kniewrongen op het zweetblad voor meer steun. Dit zadel heeft Franse kussens.

T
Merk: Tekna
Model: De S-line QC-train
Draagvlak: 46cm
Boommaat: 32
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Voorboom is te vervangen. Maten: small, medium, medium wijd, wijd en extra wijd
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Lage schoft
Overige informatie: Synthetisch leer, verplaatsbare kniewrongen. De 17 inch heeft een draagvlak van 42 cm.

Merk: Topreiter
Model: JR Special
Type zadel (DR, VZ, SP): IJslander zadel
Draagvlak: ...?
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Geen idee
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Lage schoft
Overige informatie: Ijslander zadel, maar ook geschikt voor ronde paarden met korte rug en weinig schoft.. Prijzig.

U
V

W
Merk: WOW
Model: Zou ik niet durven zeggen
Draagvlak: -
Boommaat: 3 en 6 hebben we
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Jazeker
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): Beide
Overige informatie: WOW-zadels hebben lucht kussen die per kamer worden opgevuld,
boommaat 1-6 evt. met een stukje ijzer erop mocht een ervan niet goed zijn. Kussen, boom, zweetblad, alles kan eraf en aangepast worden. Prijzig.

X
Y
Z

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:02

Waw netjes! Kan echt een hulp zijn voor mensen die op zoek zijn naar een zadel!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:10

Ik heb na heel lang zoeken een zadel van Ninon Schutte (zijn op maat gemaakte zadels) is hier ook interesse voor van de maten in dit topic?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:37

Is het misschien een idee om meer informatie per zadel erbij te zetten, dan is het verhaal wat completer :)

Bijv. mijn zadel, de Albion SLK:
- Brede kussens
- Brede tunnel
- Verende boom
- Extreem veel schouder- en schoftvrijheid
- Grote kniewrong voor veel steun maar de vrijheid om met een 'los bovenbeen' te rijden
- Boom kan smal voor ruiter en breed voor het paard gemaakt worden
- Ook verkrijgbaar met verlengde zweetbladen
- Verkrijgbaar in de kleuren zwart, caramel, chocolate en dark havanna
- Verkrijgbaar in de maten 16,5", 17", 17,5" en 18", weet niet of te achterhalen is wat het draagvlak van de andere maten is?
- Maatwerk mogelijk

Het is maar een idee :o

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:53

Merk: JC
Model: Saphir
Type zadel: Vz
Draagvlak: 45cm
Boommaat: 33
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): -