Beugelneusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:20

Citaat:
Het paard zal dus leren dat als hij trekt, de baas trekt, daarna doet zn neus zeer omdat ie zn mond open deedt. En na een paar keer snapt ie dus dat dat zeer doet in combinatie met en zal hij er echt wel mee ophouden. Een hand is 99% te laat met reageren dan de snelheid waarop dit bit gebruik maakt van druk en wegnemen van de druk. Ik leer een paard dingen door goed gedrag te belonen door de druk weg te nemen, dit is precies hetzelfde. Iets wat je met maar weinig bitten kan bereiken volgens mij.

En jij vind dat dus goed dat je een paard zeer bewust pijn doet omdat je als ruiter blijkbaar iets niet goed doet?

Ik zie toch liever meer een vorm van samenwerken. Maar goed dat is een meningsverschil.

Ayasha
Blogger

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:22

Tsja Tigra, blijkbaar heeft dat je als ruiter iets niet goed doet, daar niets mee te maken. (tenminste dat is wat ik denk op te maken uit de reacties)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:26

Ayasha schreef:
Tsja Tigra, blijkbaar heeft dat je als ruiter iets niet goed doet, daar niets mee te maken. (tenminste dat is wat ik denk op te maken uit de reacties)

Ik weet ook niet wat ik er bij moet denken maar dat maakt voor mij wel een verschil in een goede ruiter en een matige ruiter. Daar heeft niveau helemaal niets mee te maken. Maar je gevoel tegenover paarden dat maakt je een goede ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:29

Voor mij ook, iemand die niet wíl leren/de tijd er in wil steken om het anders op te lossen.. Dat is voor mij een gebrek aan rijkunst. :)
Ik ben zeker geen ruiter die "het allemaal kan". Maar wat ik niet kan, wil ik leren.. En IMO getuigd iets als dit willen gebruiken of er geen probleem mee hebben niet van willen leren... :)

Ik denk dat wij ruiters onze paarden onbewust al genoeg onaangename druk bezorgen (dat ontkennen lijkt mij niet realistisch)... Als je dat dan ook nog eens bewust gaat doen ben je IMO gewoon niet correct bezig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:35

Ayasha schreef:
Voor mij ook, iemand die niet wíl leren/de tijd er in wil steken om het anders op te lossen.. Dat is voor mij een gebrek aan rijkunst. :)
Ik ben zeker geen ruiter die "het allemaal kan". Maar wat ik niet kan, wil ik leren.. En IMO getuigd iets als dit willen gebruiken of er geen probleem mee hebben niet van willen leren... :)

Ik denk dat wij ruiters onze paarden onbewust al genoeg onaangename druk bezorgen (dat ontkennen lijkt mij niet realistisch)... Als je dat dan ook nog eens bewust gaat doen ben je IMO gewoon niet correct bezig.

Dan liggen we helemaal op 1 lijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:42

Iemand die ik 'ken' gebruikt deze neusriem omdat zijn paard de kaken nog wel eens scheef wil zetten (bovenkaak naar links, onderkaak naar rechts of andersom), pure onttrekking. Met deze neusriem lukt dat niet meer.

Ik kan niet zeggen dat ik dit een fijne manier vind... Naar mijn mening is deze neusriem uitgevonden om symptomen te bestrijden. Geen goede ontwikkeling.

En voor de persoon die uithaalde naar mensen die met sperriem rijden, mijn sperriem hangt voor de sier aan mijn hoofdstel, ik kan er (net als bij mijn neusriem) twee vingers onder leggen en nog zit ie los. Zoals het hoort :).

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:55

TS. ik heb het niet allemaal gelezen maar wat mij verstandig lijkt is om deze vraag te stellen aan mensen die jou, jou rijkunst en je paard kennen en zelf natuurlijk ook enige paardenkennis hebben.
zelf denk ik dat deze neusriem :\ niet echt de oplossing is. een scherper bit KAN de oplossing zijn maar ook daar zal je mee moeten gaan trainen, dat begint al bij dat jij je paard moet leren het bit te accepteren en dan moet je er zelf natuurlijk nog mee leren rijden(misschien eens een paardje van een kennis ofzo rijden die al een scherper bit heeft? dan kan jij kijken of je het wat vind) maar ik begrijp het heel goed als je lekker op dubbel gebroken wilt blijven rijden.

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 17:01

NienSCHaap schreef:
De neusriem heeft een hefboomwerking bij het open speren van de mond, dus wanneer het paard de mond opent heeft het een sterkte werking op de neus.
Je zou daardoor meer controle kunnen uitoefenen, je hebt er wel mooi bitvrijheid mee.
Ik heb eerder ook een paard zo op wedstrijden en thuis in de lessen gereden, het hoeft niet direct iets op je rijkunsten te zeggen als je deze uit wilt gaan proberen.
Sommige reactie's zijn wel een beetje door geslagen, volgens mij kun je altijd nog gewoon vriendelijk tegen elkaar blijven en gewoon normaal iets aan te kaarten dan er direct boven op te springen en iemand een schop te verkopen (virtueel gezien)

Okee dankjewel !

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 17:06

Leen_ schreef:
Grappig, bijna alle mensen die hier negatief reageren rijden met een sperriem. Wat ik nog grotere onzin vind dan een beugelneusriem. Met een sperriem zorg je gewoon dat je paard de mond niet kan opensperren, vandaar sperriem. Maar dan gaan ze wel mensen, die advies vragen lopen afzeiken omdat ze er iets over vragen. En ja een beugelneusriem geeft dan ook een hefboomwerking. Het voordeel aan een beugelneusriem is dat die het bit niet zit af te knellen tegen de mondhoeken aan wat een sperriem wel doet.
Kan hier echt nooit eens normaal gereageerd worden? Als je gewoon uitlegd waarom je het geen goede keuze vind is TS daar meer mee dan dat iedereen hier zit te zeiken over wat een vreselijke neusriem het is.

Precies dit ! Dankjewel !

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 17:21

Wat een paar op het topic al zeggen ik krijg niet reacties die antwoord geven op mijn vraag. Ik wordt al helemaal gek van die ayasha. Ga lekker iemand anders afzeiken of geef nuttige antwoorden. Dit is geen gebrek aan rijkunst. Mijn paard kan goed kopen anders rijden we geen hoog niveau. Ik vroeg alleen zou het helpen. Ik vroeg niet of het zielig was ofso. Ik heb hem toch ook nog niet gekocht of wel dan ? Mijn paard is 1,72 en supersterk. Hij vin springen gewoon te leuk waardoor hij veel te hard gaat en bijna onhandelbaar wordt. Geef me daar advies over maar geen gezeik meer over wat ik allemaal fout doe. Ik ben al heel onzeker door mijn verleden en jullie hoeven dat niet erger te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:23

Niemand zeikt je toch af? Sjongejonge..
Het zal ongetwijfeld helpen op de korte termijn ,op de langere termijn is het handiger en fijner voor jou en je paard om dit op te lossen zonder allemaal poespas.
Dat je verleden kút is, kunnen wij niet ruiken en ook niets aan doen.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:37

Je beide vragen zijn toch allang beantwoord? De inwerking is uitgelegd en of je ermee op wedstrijden mag rijden ook. Er wordt herhaaldelijk gevraagd wat exact het probleem is zodat men je misschien andere tips kan geven, maar de uitleg bleef uit. Hoe moeten wij jou daar dan advies over geven??

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:39

Ik denk dat je met goeie begeleiding ( en dat schrijf je dat je die hebt ) best zo'n neusriem kunt aanschaffen. Wanneer je hoger in de klasses komt word er meer gehoorzaamheid gevraagd van je paard. De paarden met veel kwaliteit willen nog wel eens voor je gaan denken en dan sterk worden. Ik ben van mening dat jij dit best aankunt ook al heb ik je nog nooit zien rijden.
Als je goed kijkt is er op de "grote" wedstrijden geen ruiter die zijn paard bitloos of met een dubbel gebroken trensje rijdt. Wie hier niet van houdt of zit zielig vindt ( bij juist gebruik ) moet hier dan vooral niet naar gaan kijken en mensen met goeie paarden af gaan zeiken.
Het is wel weer een lange leve bokt verhaal wat je hier boven allemaal leest. Sjonge jonge zeg .... Iemand afkraken dat kunnen veel mensen maar iemand opbouwende kritiek geven is wel heel erg moeilijk. Er staan ook wel goede adviezen bij natuurlijk ...... Wil niet iedereen over 1 kam scheren hoor, begrijp me niet verkeerd .....

Ik ben van mening dat je voor sport advies cq commentaar hier niet echt altijd moet zijn. Het is leuk om af en toe te kijken wat een ander boeit en bezig houdt maar daar blijft het voor mij dan wel bij ......

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:05

Ayasha kraakt en zeikt niemand af, ze kan er net als mij slecht tegen dat iemand bewust een paard pijn doet omdat het niet luistert of druk uit de weg gaat. En dat deze neusriem pijn gaat veroorzaken is mij nu wel duidelijk.

nogmaals ik ben echt niet perfect, maar dit product zou ik niet gebruiken voor jouw probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:30

Klopt Yviertje. En imo is dit type probleem gewoon op te lossen met een fatsoenlijke lesgever.

Dat je veel hebt meegemaakt kan niemand rieken maar dan nog zou eigenlijk ook niet moeten uit maken. De wereld stopt niet met draaien omdat je een rugzakje hebt. Doe jezelf een plezier en werk er aan om dat los te laten (als je dat nog niet doet) want je zal nog vaker in situaties komen dat mensen het niet weten en dus er ook geen rekening mee kunnen houden.

Ik zie niet hoe je dit ding "juist" kan gebruiken. Mond open sperren is hoe dan ook een fout van de ruiter, een stap in de opleiding die over geslagen is of die niet goed genoeg bevestigd was. Je maskeerd het dus met een middel dat via druk en pijn werkt omdat je zelf als ruiter ergens te kort geschoten bent. (wat op zich geen schande is want we zijn mensen en dus niet perfect. Maar dat imo wel wordt als je dat op deze manier dan gaat oplossen)

Er worden op grote wedstrijden trouwens een boel paarden bitloos gereden. :+ De hackamore is een veel geziene gast op jumpings. En, toegegeven, niet vaak, maar ook trensjes komen er wel eens voorbij. Maar laten we wel wezen dat de gemiddelde bokker niet te vergelijken is (en nee, ook niet de Z ruiter) met díe ruiters.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:53

Herman97 schreef:
Ik denk dat je met goeie begeleiding ( en dat schrijf je dat je die hebt ) best zo'n neusriem kunt aanschaffen. Wanneer je hoger in de klasses komt word er meer gehoorzaamheid gevraagd van je paard. De paarden met veel kwaliteit willen nog wel eens voor je gaan denken en dan sterk worden. Ik ben van mening dat jij dit best aankunt ook al heb ik je nog nooit zien rijden.
Als je goed kijkt is er op de "grote" wedstrijden geen ruiter die zijn paard bitloos of met een dubbel gebroken trensje rijdt. Wie hier niet van houdt of zit zielig vindt ( bij juist gebruik ) moet hier dan vooral niet naar gaan kijken en mensen met goeie paarden af gaan zeiken.
Het is wel weer een lange leve bokt verhaal wat je hier boven allemaal leest. Sjonge jonge zeg .... Iemand afkraken dat kunnen veel mensen maar iemand opbouwende kritiek geven is wel heel erg moeilijk. Er staan ook wel goede adviezen bij natuurlijk ...... Wil niet iedereen over 1 kam scheren hoor, begrijp me niet verkeerd .....

Ik ben van mening dat je voor sport advies cq commentaar hier niet echt altijd moet zijn. Het is leuk om af en toe te kijken wat een ander boeit en bezig houdt maar daar blijft het voor mij dan wel bij ......

Als je goede begeleiding hebt, dan zou je zo'n neusriem toch helemaal niet nodig moeten hebben :)?

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:23

_San87_ schreef:
Herman97 schreef:

Als je goede begeleiding hebt, dan zou je zo'n neusriem toch helemaal niet nodig moeten hebben :)?

Ik ben van menig dat niet elk paard op een "gewoon" bitje te rijden is. Soms ligt het aan de ruiter/begeleider maar soms ligt het ook gewoon aan het dier. Sommige paarden zij "gewend" om zich bij bepaalde situaties sterk te maken. Zie dan maar eens een Z parcours of proef door te komen. Ik wilde er ook nooit aan maar ben met meerdere paarden Z geweest en reedt ze thuis altijd op trens maar op concours ( waar ze net even anders waren dan thuis ) altijd met S & T.
Ik denk dat die een bravoure vol paard is en dat ze gewoon wil dat hij net even iets scherper/sneller reageert wanneer ze hem terug wil nemen of een scherpe wending wil rijden .....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:37

Paarden leren dat wat ze doen van mensen ;). Dus laat ik zeggen dat ik het niet met je eens ben.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:45

Of... Je laat dat hele beugelneusriem gebeuren opzij, en je longeert hem eerst even flink voor het rijden? Dat ie even z'n hoognodige energie kwijt kan.

larahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:52

Jullie gaan nu een probleem maken om niks, ze vraagt alleen advies. En van sommige bokkers weet ze nu wel hoe ze denken. Ik rij mijn paard ook met een pelham met springen, gewoon omdat hij soms te graag naar de sprong wil. Dan is het toch fijner voor een paard dat je 1 ophouding maakt en dan weer ontspant met je hand, of dat je de hele tijd aan z'n bek zit te rukken of hij alsjeblieft zachter wil gaan.
Ik snap dat mensen een andere oplossing willen zoeken, maar voor sommige paarden is een zacht bit erin houden niet altijd de beste

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:56

'Longeert hem even flink voor het rijden', jongens, is rijden nu echt zo moeilijk geworden? Dat je een Z proef kan rijden betekend niet direct dat je zo uitstekend rijdt, iedere gek met een fatsoenlijk paard en goede begeleiding kan dat. Maar daar gaat het niet om, ik geef zelf de tip om het rijtechnisch op te lossen, ipv met tuig.

Een heet paard met springen is toch echt iets wat je rijtechnisch komt op te lossen. Ik weet (jammer genoeg) uit ervaring dat alles wat zwaarder wordt, op den duur genegeerd gaat worden, had hier op het laatst (na jaren steeds zwaarder moeten gaan) een paard onder me wat zelfs op een hackamore (lange scharen) in combinatie met pelham (met ketting) niet te houden was in de dressuur (heel happy, voorwaarts, onvermoeibaar), laat staan bij springen, ondertussen (2 maanden later) rijd ik dit paard op een dubbel gebroken bitje rond, ook bij het springen (en dan heb ik het over hindernissen minimaal half zo hoog als het paard).

Ik persoonlijk heb ervaren dat bij de mijne less is more geldt, een dubbel gebroken, dun bitje zonder neusriem (of losse, enkele/hoge neusriem) werkt hier het fijnst. Verder is herhalen heel belangrijk, te heet naar de sprong? Prima, dan in stap naar de sprong tot het kalm in draf kan, dan pas in galop.

Edit: En zelfs gewenning valt af te leren, kom op, een paard dat niet op het zwaarste werk te houden was loopt nu kalm op een simpel trensje zonder geweld, zonder problemen. Paard heeft 4 jaar lang (!!!) geen trens in gehad.

Edit 2: Ik heb niks tegen de beugelneusriem, hartstikke fijn ding als je hem niet te strak doet (zoals je niks mag doen), maar het is niet de oplossing voor dit probleem.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:00

Ze vraagt naar de neusriem, niet om een ander bit. Ik zou zelf eerder een pelham uit proberen.
Ik men zelf ook met een stang met hefboomwerking. Als ik van te voren weet dat m'n paard wel eens druk en dus sterk zou kunnen worden, zet ik de leidsels ook een gaatje lager. Maar de neusriem gaat niet strakker oid, want ze moet ruimte hebben om te kunnen wijken voor te veel druk.

Dus gaan testen met een ander bit zou ik wel doen, maar de neusriem vervangen pas doen als ik al het andere heb uitgeprobeerd en niet tot een passend oplossing kom.

Edit: en onder alles proberen hoort imo ook andere instructeurs naar hun mening en ervaringen vragen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:42

Als sterkere bitten niet werken kan het ook zijn dat het paard als hij heet wordt (dus met springen) juist gaat vechten tegen die extra druk. Dan wordt het een trekwedstrijdje tussen ruiter en paard, met als gevolg dat hij steeds sterker wordt. Bij sommige paarden werkt het dan juist beter door er een soft bitje in te hangen, eventueel versterkt met een ophaalwerking. Maar van dat laatste zo weinig mogelijk, want als ze iets hebben om aan te trekken worden ze alleen maar heter. Je zou een nathe-bitje of een leren trens kunnen proberen.
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 00500c.jpg
Of een zachte ophaaltrens:
http://www.animoruitersport.nl/nathe-op ... p-139.html

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:27

Oker dankjullie wel ! Dan ga ik denk ik toch nog een poging tot Pelham doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:53

okey, eerlijk is eerlijk. Het woord pijn is niet helemaal de juiste keuze woordkeuze geweest. Ik bedoelde druk, maar daarom ben ik ook geen instructrice geworden. Ik kan dingen heel slecht uitleggen of op de juiste manier benoemen.

TS, doe gewoon waar je je goed bij voelt en waar je de juiste begeleiding bij hebt.