Citaat:Het paard zal dus leren dat als hij trekt, de baas trekt, daarna doet zn neus zeer omdat ie zn mond open deedt. En na een paar keer snapt ie dus dat dat zeer doet in combinatie met en zal hij er echt wel mee ophouden. Een hand is 99% te laat met reageren dan de snelheid waarop dit bit gebruik maakt van druk en wegnemen van de druk. Ik leer een paard dingen door goed gedrag te belonen door de druk weg te nemen, dit is precies hetzelfde. Iets wat je met maar weinig bitten kan bereiken volgens mij.
En jij vind dat dus goed dat je een paard zeer bewust pijn doet omdat je als ruiter blijkbaar iets niet goed doet?
Ik zie toch liever meer een vorm van samenwerken. Maar goed dat is een meningsverschil.

niet echt de oplossing is. een scherper bit KAN de oplossing zijn maar ook daar zal je mee moeten gaan trainen, dat begint al bij dat jij je paard moet leren het bit te accepteren en dan moet je er zelf natuurlijk nog mee leren rijden(misschien eens een paardje van een kennis ofzo rijden die al een scherper bit heeft? dan kan jij kijken of je het wat vind) maar ik begrijp het heel goed als je lekker op dubbel gebroken wilt blijven rijden. 
De hackamore is een veel geziene gast op jumpings. En, toegegeven, niet vaak, maar ook trensjes komen er wel eens voorbij. Maar laten we wel wezen dat de gemiddelde bokker niet te vergelijken is (en nee, ook niet de Z ruiter) met díe ruiters.
. Dus laat ik zeggen dat ik het niet met je eens ben.