bit gezocht voor tong probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:59

Daar ben ik nu ook mee bezig. heel gesprek vanmiddag gehad met die vrouw. Ze hebben ook een uitprobeer service. Dus ben heeeeel benieuwd! Deze had ze in gedachten voor hem http://www.paardenschuur.nl/?wpsc-produ ... ort-fase-3 heb hem ff ban een andere site af Dan waar ik contact mee heb gehad. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:02

Onze tinker heeft ook een erg dikke tong, een laag verhemelte, korte lippen en een brede mond. Bij een gebroken bit is het meteen mond open en tong erover heen. Ook bij ongebroken metaal of een te dik bit zonder metaal geeft het deze reactie.

De enige bitten waarmee ik goed kan rijden is een dunnere stang van kunststof of rubber of een metalen stang die is omwikkeld met zeem of bitbandage. Het was even puzzelen maar na een maand of twee hadden we door wat de oorzaak was.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:07

Mijn verzorgpaard gooide ook altijd zijn tong over het bit, daarom zijn ze hem bitloos gaan rijden. Dit hebben de eigenaren jaren gedaan totdat ik met hem ging lessen. De instructrice raadde mij aan om toch nog eens een bitje te proberen omdat de hulpen daarmee net iets meer verfijnd kunnen worden dan met een bitloos hoofdstel. Ik rijd nu met een bitje met koper erin, dit vinden paarden lekker om op te kauwen (heb ik mij laten vertellen) ook zit er in het midden een rollend deeltje waarmee ze als het ware kunnen 'spelen' met hun tong. Mijn verzorgpaard gooit nu nooit meer zijn tong over het bit.

Ik kan op internet geen foto's vinden van het bit dat ik bedoel, maar het ziet er zeg maar uit als een enkel gebroken D-trens, alleen waar het bit normaal gesproken gebroken zou zijn zit dan een rolletje. Aan de beide kanten van dat rolletje zitten koperen stukjes.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:23

marjan1986 schreef:
Bitloos is geen optie, aangezien hij ook de wedstrijden weer in gaat, zodra zijn revalidatie klaar is. Het is een paard die graag loopt en ook met plezier mee gaat op wedstrijd. Trapt de stal al aan gort uit enthousiasme zodra hij het zadel ziet.

Misschien mag je dan met de wedstrijden niet met een bitloze optoming starten dan is dit wel heel goed te gebruiken in de trainingen thuis.
Ik heb een goed aantal ponies zadelmak gemaakt op alleen een touwhalster en ook ex racepaarden altijd op touwhalster gereden. Met de juiste kennis is een goed touwhalster echt heel veel veiliger dan welk bit dan ook.

Ook is grondwerk en respect heel belangrijk en ook vooral voor jou problemen.

Ook kan het iets zijn wat helemaal niet eens met rijden of het bit te maken heeft. trekt hij als je hem leid? als hij vaststaat? in de trailer? ook die situaties tellen voor het paard wel mee in het leren om van de druk af te komen of er juist tegenin te gaan.

En weet dat natural horsemanship alles behalve soft gefluister is!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 19:26

Als ik met hem loop trekt hij alleen als hij naar de box gaat, want er ligt eten. Verder is hij ongeduldig met vast stilstaan en loopt hij constant te stampen op de trailer met zijn voorbenen. Het is een echte drammer :+

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:28

Rijd je dressuur wedstrijden? Dan is bitloos rijden geen probleem dit is namelijk sinds kort toegestaan.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:50

Joyvankan schreef:
Rijd je dressuur wedstrijden? Dan is bitloos rijden geen probleem dit is namelijk sinds kort toegestaan.

Zoals eerder te lezen is, is bitloos geen oplossing voor hem. je mag alleen bitloos in de B, L1 en L2 starten. Ik start nu L2.

marjan1986

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 11:26

Zo ff een update, ik ben de afgelopen week echt super geholpen door iemand van westernruitersport.nl. Er is een bit onderweg vanuit Amerika. Ben heeeeeeel benieuwd

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:42

marjan1986 schreef:
Als ik met hem loop trekt hij alleen als hij naar de box gaat, want er ligt eten. Verder is hij ongeduldig met vast stilstaan en loopt hij constant te stampen op de trailer met zijn voorbenen. Het is een echte drammer :+

Ik denk dat je ook heel veel zult hebben aan een paar goede lessen in het grondwerk van NH.
Respect en wederzijds vertrouwen staan hierin voorop. Kijk eens naar videos van een paar goede Natural horsemanship instructeurs over welke technieken zij gebruiken voor de basis zoals leiden aan halster. ( let op positie en correctie) achterwaarts. Dit kan op een paar manieren. en ook zijwaarts is erg handig bij dominante paarden zoals die van jou waarschijnlijk is.

Ik woon zelf in Haaksbergen maar zou je best een paar goede lessen hierin willen geven zodat je een paar handige tools hebt en weet wat je wanneer handig kunt gebruiken.

Laat hem bijvoorbeeld alleen nog maar achterwaarts zijn stal in en uitgaan. Dan is het trekken naar stal om het eten al een stuk minder aantrekkelijk als hij de weg er naartoe er voor moet werken.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 06:11

Bij mij kwam het dus omdat het haar laatste manier was om spanning kwijt te kunnen. Ze had zichzelf verder helemaal vastgezet door de pijn...
Ik zal je vanavond anders wel even een uitgebreide pb sturen Ts

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:16

Wat bij mij heeft geholpen is een lage neusriem!
Paard sloeg ook vaak tong over het bit en met deze neusriem was het over.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:35

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:53

Wat voor bit heb je nu uiteindelijk besteld dan?

Ik heb ook een pony met een laag gehemelte en wat dikkere tong. Hij gooie hem er niet overheen, maar was altijd zeer onrustig in de aanleuning. Ik rijd nu met een Billy Allen bit. Dat is in principe een ongebroken bit, maar in het midden zit wel een rolletje waardoor links en rechts onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en je dus onafhankelijk je hulp aan kan geven.
Het ligt heel rustig en stabiel in zijn mond, hulpen komen veel beter door (als in geen ruis door gewiebel van een gebroken bit) en zijn aanleuning is dan ook veel beter.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 09:54

Sprenger bit heb ik al geprobeerd, dit werkt ook niet, wat neusriemen betreft. Heb alles al geprobeerd. Van Mexicaanse, lage, engelse tot geen neusriem. Heb de myler level 3 MB 33 besteld. Waar had die van jou pijn dan poess91? Archy is verder de laatste tijd weer helemaal nagekeken door de kliniek ivm blessure, fysio, tandarts en zadel is nagekeken. Hier is niks gevonden wat op pijn kan duiden. Let wel dat hij dit al vanaf het moment doet dat hij voor het eerst een bit in had. Vandaar dat ik de laatste jaren dus met tonglepel en correctie stang reed. Omdat niemand verder meer een oplossing wist. Zelfs bij Divoza zeiden ze doe dan een bit waar hij fijn op loopt met een losse tong lepel en stikt hij er half in, laat maar stikken. Nou dat is dus niet de manier die ik wil

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 09:55

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:20

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 19:34

ik verwacht dat ik hem morgen binnen heb, zodra ik hem uitgeprobeerd heb dan laat ik weten hoe het is gegaan! ben zelf ook heel benieuwd!

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:36

Oké. Ik hou het in de gaten. Succes +:)+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:37

Een bit kiezen waarbij de tong vrij ligt en meer ruimte heeft. Bv. Myler

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:48

marjan1986 schreef:
ik verwacht dat ik hem morgen binnen heb, zodra ik hem uitgeprobeerd heb dan laat ik weten hoe het is gegaan! ben zelf ook heel benieuwd!

Liefst meteen bak biks/muesli voorzetten, dan moet hij zijn tong wel op de juiste plek houden en misschien dat je dan in combi met andere vorm die gewoonte doorbreekt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:59

Hopelijk is je probleem over met je nieuwe bit, mocht het niet zo zijn dan is het misschien verstandig iemand te laten komen om een bit aan te laten meten kost wel wat, maar tig bitten uitproberen is ook niet gratis.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:13

Gerritt schreef:
Een bit kiezen waarbij de tong vrij ligt en meer ruimte heeft. Bv. Myler

Als je terug gelezen hebt, dan staat er dat de myler onderweg is ;)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:15

tamary schreef:
marjan1986 schreef:

Liefst meteen bak biks/muesli voorzetten, dan moet hij zijn tong wel op de juiste plek houden en misschien dat je dan in combi met andere vorm die gewoonte doorbreekt.

Met eten wil ik het niet meer proberen. Wel aardig van je dat je mee denkt. Maar dit heb ik wel geprobeerd, helaas gooide hij als het op was de tong er altijd weer over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:18

Waren dat niet enkel wat snoepjes? Ipv gewoon bak brok? En er bij blijven en net voor laatste hap weer uit doen? Je hebt iets nodig waardoor hij een andere oplossing moet gaan zoeken, maar aan dat gevoel zal hij ook moeten wennen. Tong onder het bit voelt nu niet normaal en dus niet prettig.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:21

Bitten zijn sowieso pijnlijk. De reden waarom hij/zij de tong boven het bit legt is om de pijn zo veel mogelijk proberen te voorkomen omdat het bit tegen zijn gehemelte drukt. Bitloos zou natuurlijk het beste zijn.. Maar probeer desnoods een dubbel gebroken bit.. (nog steeds pijnlijk, maar geen tong boven het bit, als het goed is). En het zou ook helpen als je met hele lichte handen rijd. :)