Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:18

Dat denk ik ook. Want je moet wel vrij kunnen zitten, bij de IJslanders is een vrije zit van belang om onderscheid te kunnen rijden tussen de gangen. Echte IJslander ruiters spelen veel meer met hun balans om hun paard te kunnen helpen.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:22

nombrado schreef:
Japeloup schreef:
Het grappige is dat ik naast mijn eigen paard (3 ganger) ook met grote regelmaat op IJslanders rijdt. Daar zie je ook een verschuiving in modellen van de zadels. Sommige hebben echt een diepe zit en lijken op dressuur zadels. En wat zitten betreft op een IJslander, daar moet je echt los en soepel in de heupen/bekken zijn. Anders krijg je de tölt die mooi rollend en tactvol. Maar om nou te zeggen dat een tölt zadel alleen om te tölten is, vind ik onzin. Want met een IJslander moet je ook kunnen stappen, draven en galopperen. En met jou stelling nonbrado zou dat niet correct kunnen. Nou dat kan ik ontkrachten uit ervaring van mij zelf en mijn leerlingen op de IJslanders.

precies.
Hij is ontwikkeld voor de ijslanders. Daar hoor je een andere zit op te hebben (om te tolten) dan op een dressuurpaard .
dat heeft niets te maken met ontspannen en los in bekken en heupen, maar wel met de stand van je heupen tov de oefeningen die je gaat rijden. Niets over ijslanders...niks mis mee.
net als met een springzadel.
als je met een springzadel gaat dressuren, krijg je geheid op een gegeven moment pijn in je rug als je juist probeert te zitten.

Maar dan een vraag: hoe vind je dan dat ik zit in mijn zadel?
Want ik denk namelijk dat het enige verschil met een dressuur zadel is dat hij platter is en meer schouder vrijheid geeft dan de meeste dressuur zadels.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:39

Japeloup schreef:
Maar dan een vraag: hoe vind je dan dat ik zit in mijn zadel?
Want ik denk namelijk dat het enige verschil met een dressuur zadel is dat hij platter is en meer schouder vrijheid geeft dan de meeste dressuur zadels.


Ik vind dat je teveel "op" je zadel zit en niet "erin" wat wenselijk is voor de dressuur.
verder vind ik de lepel te breed voor het vrouwenbekken (die dus voorkomt dat je mooi aansluiting krijgt voor de dressuuroefeningen)
Ik zeg niet dat het verkeerd is, en dat je hier voorlopig mee verder kan, maar ik zou zelf mijn bekken niet kunnen ontspannen in dit zadel.
Nogmaals, je kan hier voorlopig mee verder om je zit onafhankelijk te krijgen, maar mocht je hoger willen gaan rijden met je paard, zal je merken dat je uiteindelijk iets anders wilt.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:51

Dank voor je antw. klopt dat ik nog te veel op m'n zadel zit ipv er in. Maar hoeveel kan je in een plat zadel?

Ik zit inmiddels wel meer in m'n zadel, met hulp van een osteopaat. Wat ik zelf zie op de foto is niet zo zeer het meer in m'n zadel zitten als wel mijn ademhaling die te hoog zit.

Maar dan nog iets over de breede lepel, mijn paard heeft boommaat 36 en is rond geribt. Hoe wil je daar een zadel op passend krijgen die niet breed is in de zitting?

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:55

ja, dat kan wel
kheb er ook zo 1 hier....en het is wel degelijk mogelijk. ;-)
overigens oogt je paard niet zo breed....is het massimo ? die maat 36? want die hanteren andere boommaten dan andere merken

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:04

Ja is massimo. Heb voor haar een wintec vs als nood zadel of voor springen en daar heeft ze een witte boom inzitten. Ze heeft echt een brede schoft.

Voor nu ben ik heel blij met mijn zadel. Laat hem met grote regelmat nakijken en mocht het mij niet meer bevallen of niet fijn meer liggen op haar rug, dan gaan we verder zoeken.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:15

Het gaat nu niet om welk zadel het beste merk is. Het gaat om of zadelmakers kijken naar de houding van de ruiters.

Overigens heb ik in verschillende zaldi zadels gezeten, maar in geen 1 zat ik fijn. Daar waren mijn zadelmaker en ik het snel over eens.

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:38

Toen wij onze pony kochten hebben we het zadel mee overgenomen want het was een prima zadel.
Voor de manege zadels wat mijn dochter (11) gewend is, zelfs zeer luxe.
Maar de laatste tijd viel op dat ze heel raar reed, ze had een hele holle rug, zat scheef gedraaid, ,et haar linkerbeen naar achter, kortom van haar zit klopte niks.
Nu is er laatst een zadelpasser langsgeweest en het zadel bleek voor haar veel te groot waar door ze nooit goed kon zitten. Daarbij was het zadel voor de pony te groot want het kwam over zijn laatste rib heen en steunde dus op zijn lendenen. Verder lag de voorste singelstoot te ver naar achter. Al met al reden om voor een nieuw zadel te kijken.
Hier werd dus wel duidelijk naar paard en ruiter gekeken!
Maar wat ik me nu afvroeg. Het viel me op dat de pony soepeler leek te lopen toen hij even een 16" zadel op had en ook in galop ging hij er minder vandoor (rent normaal onder haar uit). Kan dit met het zadel te maken hebben?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:51

Moderatoropmerking:
De off topic discussie is verwijderd. Dit topic gaat weer open en vanaf hier graag on topic blijven. Alvast Bedankt.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:21

Bmamavan2: Kan zeker aan het zadel liggen. Maar waarschijnlijk ook in combinatie met de houding van je dochter.
Als een zadel goed past is dat voor het paard veel aangenamer en zal hij vrijer kunnen bewegen.
Zelfs als een zadel heel mooi ligt op de rug, maar niet geschikt is voor de ruiter, dan kan de ruiter niet optimaal mee zijn in de beweging van zijn paard.

Dus je hebt hier een gecombineerde verbetering voor paard en ruiter.
Mag ik je wel adviseren om het zadel met grote regelmaat na te laten kijken. Wat je vaak ziet is dat als een paard een tijd heeft gelopen met een slecht passend zadel dat de bespiering daar onder de leiden heet gehad en met een goed passend zadel deze weer kan ontwikkelen. Het kan zijn dat met een paar maanden het zadel niet meer optimaal ligt.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:46

Mee eens Japeloupe

@Bmamavan2
In een te groot zadel ga je al snel schuiven, en dat kan erg vervelend zijn voor je paard.
Te lange zweetbladen zijn trouwens ook niet bevorderlijk voor je zit.
Dan mis je toch net de aansluiting met je benen.
Kinderen hebben nog van die korte benen zodat een zweetblad als snel te lang is.
Zeker bij een dressuurzadel.

Verder zijn zadels bij kleine pony al gauw te lang.
en daar kunnen ze flink op gaan bokken vooral in galop.

edit:typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 12-11-13 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37939
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:06

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je op hoger dressuurniveau een zadel nodig zou hebben met een diepe zit..juist dan zou je een onafhankelijke zit moeten hebben en een zadel hebben die bij je lichaamsbouw past.

Ik zie het ook vaker voorkomen dat als een ruiter achter de beweging zit het paard vluchterig wordt,paard krijgt dan toch iedere keer een klap in de rug.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:16

Elisa2 schreef:
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je op hoger dressuurniveau een zadel nodig zou hebben met een diepe zit..juist dan zou je een onafhankelijke zit moeten hebben en een zadel hebben die bij je lichaamsbouw past.


Dat vind ik ook!
Maar ook als beginner kun je op een diepe zit zadel minder snel een onafhankelijke zit krijgen lijkt mij.
Op mijn Boomloze (Barefoot) is mijn zit een stuk verbeterd.
Toen mijn huidige zadel achterover lag ging mijn zit weer erg achteruit
en kwam ik achterin mijn zadel te zitten
Dan ging ik ook eerder mijn benen optrekken zodat ik nog meer achterin mijn zadel kwam.


Wrongen kunnen ook een hoop schelen.
Aan mijn zadel zitten dikke wrongen die verticaal smal zijn zodat mijn been niet naar achter gedrukt word ,
maar wel in geval van nood (mijn paard is af en toe net een Ferrari :P )wat steun heb.
Laatst bijgewerkt door unamie op 12-11-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37939
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:19

Ik denk dat ook de manier waarop de wrong geplaatst is bij je lichaamsbouw moet passen..en mischien ook wel bij je rijniveau.

Soms kan een zadel met een diepere zit een beginner wel wat helpen in het leren aanvoelen wat de juiste houding is..maar inderdaad of dat wenselijk is. Het is jammer dat veel mensen niet meer zonder zadel {durven} te rijden.

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:35

Japeloup schreef:
Bmamavan2: Kan zeker aan het zadel liggen. Maar waarschijnlijk ook in combinatie met de houding van je dochter.
Als een zadel goed past is dat voor het paard veel aangenamer en zal hij vrijer kunnen bewegen.
Zelfs als een zadel heel mooi ligt op de rug, maar niet geschikt is voor de ruiter, dan kan de ruiter niet optimaal mee zijn in de beweging van zijn paard.

Dus je hebt hier een gecombineerde verbetering voor paard en ruiter.
Mag ik je wel adviseren om het zadel met grote regelmaat na te laten kijken. Wat je vaak ziet is dat als een paard een tijd heeft gelopen met een slecht passend zadel dat de bespiering daar onder de leiden heet gehad en met een goed passend zadel deze weer kan ontwikkelen. Het kan zijn dat met een paar maanden het zadel niet meer optimaal ligt.


Dank je voor het advies, ik zal donderdag met de zadelpasser afspreken om over een x tijd weer te komen kijken. Had ik nog niet aan gedacht.

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:39

Zonder zadel rijdt ze netter +:)+
Ik zal ook advies vragen m.b.t. tot de wrongen.
Ze rijdt nu ruim 2 jaar en heeft altijd verschillende manegeponies met verschillende zadels gereden maar nu wordt er rijtechnisch veel meer van haar gevraagd en we merken dat ze nu problemen met haar zit heeft. Daarbij wil de pony er ook nog wel eens vandoor racen, met name in galop.
Pfffff er gaat een hele wereld voor me open wat zadels betreft, merken, leer, kunststof, boommaat, boomloze zadels, wrongen, singelstoten etc. Daarom een deskundige ingeschakeld, alleen handelt zij niet in zadels en moeten we dus zelf op zoek.

Elisa2

Berichten: 37939
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:59

Dat geeft niet,dan heb je tenminste eerlijke deskundigheid en niet iemand die je vooral een zadel wilt verkopen! {wat helaas heel veel voorkomt} sucses!

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:21

Weet iemand waarom ze op sommige zadels zo met een holle rug gaat rijden?
Als ze zonder zadel rijdt of op een ander zadel, dan doet ze dit niet?

Sizzle

Berichten: 35743
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:06

Dan is vorm van de zit te rond voor haar kont/zitbeenknobbels.

jeaninedow

Berichten: 284
Geregistreerd: 22-11-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:55

Ik heb zo´n goede aanrader voor een zoektocht naar een goede zadelpasser die niet alleen kijkt naar hoe je paard loopt (ook los! zonder zadel), maar ook hoe je zelf zit. Door Marcel van TrekkingSaddles ben ik erachter gekomen dat ik scheef zit! (en daardoor ook zadels scheef duw). Sindsdien heb ik goede les genomen waarbij de instructrice inderdaad gelijk al zei dat ik m'n paard scheef duw.

FelineNanet

Berichten: 1633
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:13

Ik ben zeer tevreden over mijn combi zadel/zadelfitter.
Ik heb zelf een WOW-zadel die ik op twee paarden gebruik, niet ideaal maar op een paardje max 1 keer in de maand.
De zadelfitter kijkt echt naar hoe ik zit, hoe het paard eronder beweegt. Het zadel werkt natuurlijk met een luchtsysteem en ieder popje extra lucht maakt uit. Meestal zijn we een uurtje bezig voor het weer perfect ligt, maar dan heb je wel weer wat :)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:32

Jammer dat er veel zadelpassers zijn die alleen maar een zadel willen verkopen en niet naar het totaal plaatje kijken.
Sinds begin dit jaar verkoop ik semi boomloze zadels. Ik heb de Centered riding opleiding gedaan wat nu erg goed van pas komt als ik bij klanten kom om zadels te passen. Voor mij is het belangrijk dat het zadel goed ligt op het paard en dat de ruiter er goed in zit. Ik probeer klanten tijdens een pasconsult te helpen (als dat nodig is). Merk ik dat ze bepaalde dingen niet kunnen doen is het zadel gewoonweg niet geschikt.
Wat ik zelf merk is dat als ik in een diepe zit zadel ga zitten, mijn rug gelijk hol trekt. Zit ik op een ongedwongen zadel, heb ik daar veel minder last van.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:25

Dat zou ik wel heel erg slecht vinden. Een zadel moet goed in balans liggen om het paard niet tegen te werken en klachten te veroorzaken bij het paard. Wanneer het balanspunt van het zadel goed is, zit als het goed is de ruiter ook direct in de goede balans, dus niet in stoelzit of erg voorover gedrukt.
Een te groot zadel voor de ruiter zou naar mijn mening niet kunnen, al helemaal niet voor een volwassen persoon. Wel kan het zo zijn dat het paard weinig ruimte heeft tot aan zijn 18e rib, tot daar mag het zadel komen te liggen en niet verder. Hierdoor zou ik me wel kunnen voorstellen dat een zadelpasser er bewust voor kiest de ruiter in een iets krapper zadel te zetten, dit uiteraard wel in het belang van het paard.
Het zadel mag er niet voor zorgen dat een ruiter in een vreemde houding gedwongen wordt. Wel kan het natuurlijk zijn dat de rijkunsten en de balans van de ruiter niet optimaal zijn waardoor deze persoon vreemd zit, dit is natuurlijk te trainen.

Elisa2

Berichten: 37939
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 19:52

Ik zie ook veel ruiters hun rug hol trekken in de zadels met diepe zit,doe het zelf ook..waar dat dan aan ligt?

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Zadelpassers kijken niet naar houding ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:13

Klumpertje ik ben het niet met je eens dat als een zadel goed in balans ligt de ruiter dan ook gelijk goed in balans zit. Want wat ik al eerder zei, geen ruiter is het zelfde. Als ik even de vergelijk met bv schoenen maak. Niet iedereen met schoenmaat 39 loopt lekker op de zelfde schoenen.

Elisa: ik zie het ook, maar ben er nog niet helemaal uit waar het exact aan ligt.