ervaringen barefoot madrid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: ervaringen barefoot madrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:39

Nouja, de zit is natuurlijk anders, het ligt anders en zal vast ook wel anders aanvoelen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het principe is inderdaad hetzelfde als die van de andere Barefoots. De maten verschillen ook weer per zadel. Ik heb ervaring met de London en de Cheyenne, de Cheyenne heeft een grotere zitting (in cm) dan de London maar toch heb ik in de London meer ruimte. Zo zie je maar weer hoe het verschilt, en dan is het ook nog persoonlijk. Voor de precieze maten zou je pmarena even een pb kunnen sturen, die weet daar waarschijnlijk meer vanaf.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:14

Ik heb net telefonisch contact gehad met barefoot saddles, en uitleg gevraagd over de Madrid, just adjust en de Notting Hill. In overleg tot de conclusie gekomen dat de Notting Hill op papier de beste combinatie voor mij en mn Fjordtie lijkt, ik heb dus de Notting Hill besteld. Hoop dat dit voor ons eindelijk een goed zadel zal zijn. Zal mijn ervaring zeker wel delen op bokt.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 17:13

Ik ben nog steeds heel erg tevreden over mijn madrid zadel, ook al ging ik eigenlijk kijken voor een arizona als buitenrit zadel naast mijn gewone boomzadel! Het boomzadel gebruik ik ondertussen niet meer.
Het zadel heeft een iets grotere zitmaat, omdat de losse zitting die erop zit stopt aan de achterboog en niet zoals bij de andere zadels mee omhoog gaat. Daardoor heb je een paar cm meer ruimte voor je achterwerk. Die paar cm maken een groot verschil wanneer je zoals ik broekmaat 40 hebt en je eigenlijk op het randje zit van een maat 1 of 2. Een maat 2 is dan toch weer wat langer wat voor een pony alweer gauw "te lang" is. Dus voor mij een groot voordeel dat ik nu een maat 1 heb die mij prima past en waar ik wat ruimte in heb.
Ik vind de madrid heel fijn omdat je toch heel veel vrijheid hebt om te zitten zoals je wil (geen wrongen), maar dan zonder er een onstabiel gevoel ofzo bij te hebben. Het suède zorgt ervoor dat je toch lekker stevig/vaster zit wat een veilig gevoel geeft, zonder te belemmeren hoe je wil zitten.
Mijn pony loopt er super onder.
Ik heb voorheen ook een keer op een cherokee, london en barrydale gezeten, maar die vond ik absoluut niet zo fijn als deze. De wrongen van de barrydale had ik niks aan, want ze raakten mijn benen niet (kan zijn omdat ik niet groot ben). En bij alledrie deze zadels vond ik dat mijn benen te ver afstaken waardoor ik mijn benen niet meer ontspannen kon aanleggen. Bij de madrid liggen ze gewoon mooi tegen de buik uit zichzelf. Kwestie van smaak waarschijnlijk, maar ik vind er wel veel verschil tussen.
De E-pony van mijn man heeft een wowzadel en onlangs had ik op dat paardje ook de barefoot madrid gelegd en heeft hij er ook mee gereden. Hij vond het zelfs beter zitten dan de wow!
Ik raad aan om een paar verschillende zadels te proberen voordat je ineens één koopt en die tegenvalt, want zoals ik al zei zit er toch wel veel verschil tussen de madrid en de 3 andere barefoots waar ik ooit op gezeten heb. De andere 3 zou ik nooit gekocht hebben en met deze ben ik super blij. Voor anderen is het uiteraard weer andersom, dus testen is zeker aan te bevelen naar mijn mening.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:58

abc ik heb dat ook met de wrongen van mijn barrydale :+

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:27

abc mooi stukje informatie! Het eerste wat ik bij het zadel doe is de kniewrongen er af halen...Ik zou de Madrid misschien dan toch wel graag als testzadel eens proberen... Ben iig wel enthousiast geworden door jouw info.

Heb voor 1 van mijn fjorden dus de Notting hill en dat vindt ik (nog maar 2 keer mee gereden) zo als het nu lijkt ook een net zadel. Ik pas me eigenlijk wel snel op een zadel aan hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik de Lexington persoonlijk weer fijner vond zitten als de Cheyenne. Mijn man (erg slank is 189 cm lang) zat weer liever in de London en de barrydale. De overstap van de Cheyenne naar de Lexington was voor ons beide makkelijker als toen we met 1 van onze paarden weer terug naar een Cheyenne gingen.

Vandaag krijg ik extra inlages binnen dus moet het zadel/pad nog gaan finetunen.

Nu rijden wij al wat jaartjes boomloos maar hebben wij de onnozelheid qua top ontdekt dit weekend, we hebben de halstertouwtest altijd braaf gedaan (zoals het hoort dachten wij) . Maar er nooit bij stil gestaan dat het halstertouw niet dikker mag zijn als de inlages. En wij hebben ook nog eens van die enorm dikke halstertouwen.....je voelt hem wel aankomen zeker 8)7 ........ nah t lukt niet..hoe kan dat nou?

toch maar even op Pmarena haar site gekeken en dan voel je jezelf wel ff onnozel zeg ...men is dus nooit oud genoeg om te leren whahaha _O- Maar goed ruggengraatvrijheid hebben ze dus altijd meer dan voldoende gehad! :o

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 23:33

Wat mij ook nog een verschil lijkt, is dat ik hier wel breder op zit dan op een boomzadel, maar toch minder breed dan op de 3 andere modellen. Mogelijk komt dit ook door de andere vorm van de seatsaver. Ofwel denk ik het maar, want ik heb de zadels natuurlijk niet achter elkaar geprobeerd, er zat wel wat tijd tussen. Maar ik weet nog dat ik op de andere modellen direct dacht : oeioei, het is wel breed zitten en bij deze viel dat reuze mee. Het blijft een verschil tov een boomzadel natuurlijk.

Ook oogt de madrid niet zo "groot" op mijn pony t.o.v. de barrydale bijvoorbeeld.

Ollytje, dat de london en de barrydale voor jou man van 1.89m goed zat kan ik me wel indenken. Ik ben maar 1.65 en vond die zadels niet bij mijn korte benen passen.

Zo zie je maar dat het voor iedereen verschillend is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:11

Dat is wel grappig, ik vind de Madrid er op het oog juist best breed uitzien :D

Heb er hier nog 3 liggen, ze zijn supermooi maar ik schrok van de breedte... is natuurlijk ook een groot deel nieuwigheid en de seatsaver is inderdaad wel heel leuk gedaan zo :)

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 08:37

inderdaad, toen natasja mij de madrid liet zien had ik op het zicht ook mijn bedenkingen. Dat bewijst dat je het eerst moet proberen en niet enkel op het zicht (zonder dat het op het paard ligt) mag verder gaan.

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:17

Is de Madrid nog ergens als testzadel te huur? want het enigste testzadel wat toen in omloop was is verkocht?

Ik rij al jaren op de Arizona en heb er sinds een jaar een Barrydale bij maar ondanks dat ik er tijdens het testen helemaal weg van was pak ik hem zelden meer. Onder andere sinds ik weer een aantal keer 'n terugval van een oude blessure (zweepslag) in m'n kuit heb gehad waardoor het vaak te pijnlijk is bij m'n kuit dat dan tegen het zweetblad aan ligt. Bij de Arizona en met een Barebackpad heb ik daar geen last van.

M'n Arizona is echt een buitenrijzadel, zadeltassen eraan en gaan maar ben dus opnieuw opzoek naar een wat meer dressuurmatig zadel.
Laatst bijgewerkt door Haimati op 27-01-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:18

Bij Hofstede Twekkelo als het goed is :j

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:21

pmarena schreef:
Bij Hofstede Twekkelo als het goed is :j

Staat niet op de site maar ik zag ook staan dat ze testzadels niet versturen en het is 2,5uur enkele reis rijden voor mij -O-

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:35

Ik heb de madrid nu ook een tijdje, en vind het een heel fijn zadel. Inmiddels ook de schaapseatsaver er bij gekocht, wat er weer voor zorgt dat je gewoon een heel ander zadel krijgt, er zitten ook wrongen aan die seatsaver en ik vind ze wel fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:03

O echt?

Welke maat had je willen testen eigenlijk?
Zou je wat kunnen met de Madrid die ik op de Opruimings-pagina heb staan omdat hij licht gebruikt is?
Ik zit er ernstig over te denken om ook weer een paar testzadels in te gaan zetten.

Wat me tegenhoudt is het risico.

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:13

pmarena schreef:
O echt?

Welke maat had je willen testen eigenlijk?
Zou je wat kunnen met de Madrid die ik op de Opruimings-pagina heb staan omdat hij licht gebruikt is?
Ik zit er ernstig over te denken om ook weer een paar testzadels in te gaan zetten.

Wat me tegenhoudt is het risico.

Ik had hem al zien staan, alleen is deze te groot vermoed ik want bij de Madrid vallen beide maten toch wat groter uit? Mijn Arizona is een 1 en de Barrydale een 2 omdat ik het testzadel wat te krap vond zitten.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:45

Ik volg eventjes. Zat ook Barefoot-Nederland af te speuren naar een madrid testzadel maat 1. Misschien niet voor direct, maar voor op mijn verlanglijstje... Of hij moet zo wauw rijden dat ik mn london verkoop. :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:23

Kan je vertellen dat ie echt wauw rijd haha, maar ja of jij hem fijner vind rijden dan de london... Weet niet waar je woont phillipa, maar je mag best even op mijn zadel komen rijden. Stuur anders maar een pb

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:56

Oeh dat is een top aanbod, ik PB je zo!

Wat ik me af vraag is of ik niet met m'n rijlaarzen (dressuur, leer) achter het zadel blijf hangen. :+ Ik ben ook zeer blij met m'n London trouwens maar van de madrid ga ik spontaan kwijlen :o en ik heb wel eens op een zadel gereden wat qua opbouw hetzelfde eruit zag, maar dan met een leren boom. Die vond ik heel fijn maar ligt zwaar buiten mn budget.

Edit: opbouw is niet het goede woord, maar een soortvan spaans/klassiek zadel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:59

Was dat geen Hidalgo? Die hebben volgens mij een leren boom.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:00

Kirsha schreef:

Nope, een zadel van bent branderup. Maar specifieke merk/versie weet ik niet, volgens mij zijn er daar namelijk meerdere van.

Edit: de startrekk espaniola is wellicht ook erg lekker of idd die van Hidalgo. Maar ik vind het boomloze wel prettig merk ik nu :j

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:21

Phillipa schreef:
Kirsha schreef:

Nope, een zadel van bent branderup. Maar specifieke merk/versie weet ik niet, volgens mij zijn er daar namelijk meerdere van.

Edit: de startrekk espaniola is wellicht ook erg lekker of idd die van Hidalgo. Maar ik vind het boomloze wel prettig merk ik nu :j

Volgens mij is die van Stubben, die hebben namelijk een Bent in het assortiment. Pracht zadel om te zien en je kan kiezen zwart en verschillende kleuren bruin. Helemaal mijn ding alleen moet mijn geldboom dan een flinke groeispurt gaan krijgen :')

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:40

Haha ja ik geef mn geldboom ook heel veel water momenteel maar hij groeit nog niet zo best :')

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:37

weet iemand of dit zadel inmiddels wel ergens in maat 1 te testen is? (of maakt het qua rijervaring niet zo veel uit welke maat ik test? ik heb maat 38). Echt wat een zadel, wauw :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:31

Volgens mij wel (hofstede twekkelo?) Stond een poosje geleden een advertentie in ieder geval op de bokt markt :)

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:22

Zo, even een update na een half jaar gebruik van de madrid.
Zoals ik hierboven al schreef was/ben ik tegen alle verwachtingen in heel enthousiast over dit zadel. Ik had er één gekocht voor mijn paardje en omdat mijn man hem ook zo fijn vond zitten, hadden we er een 2de bij gekocht voor zijn paardje. Het boomzadel van mijn paard heb ik ondertussen al verkocht, want ze loopt hier echt veel beter mee. En een vakantie in de veluwe waar we een 7-tal dagen na elkaar buitenritten hebben gemaakt, heeft bewezen dat ook ons andere paardje de madrid heel fijn vind. Dit paardje heeft een korte rug, dus wou ik eerst even afwachten hoe het zadel beviel met langere ritten (voor het paard bedoel ik, want voor ons was het sowieso al goed). Op buitenrit zit het echt heel comfortabel en als ze toch eens ergens van schrikken zijn wij allebei verbaasd dat je er toch wel heel stevig in zit. Test volkomen geslaagd, dus haar wowzadel voor korte ruggetjes mag nu ook weg en heb ik te koop gezet.

Wat is ondertussen de ervaring van de andere madrid gebruikers? Ik ben benieuwd of wij alleen zo enthousiast zijn?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:53

Ik heb er ook een, sinds een weekje in gebruik :D En ik ben er super blij mee! Het is wel erg wennen, heb een maat 2 terwijl maat 1 meer geschikt voor mij zou zijn waardoor ik veel vrijheid in het zadel heb. maar ben van plan de zit wat te verkleinen met een bontje. Maar verder echt een heeeerlijk zadel, ik wil niet meer anders!