Geen zadeldrama's met een westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:18

Er zijn zadeldrama's genoeg met westernzadels. Ook zat voorbeelden van gezien, helaas.

Men koopt het vaak in een winkel en dan zetten ze het zomaar neer op een paard en denkt dat het wel past en gaat dan ermee rijden.

Zelf laat ik altijd een zadelpasser en of westernzadelpasser komen die er heel goed bekend om staan en eerlijk zijn. Ik heb dan ook nooit zadeldrama's gehad met mijn paarden met wat voor zadel dan ook.

Ook voor een westernzadel moet je goed kijken of het past, er wordt dan een mal op de rug neergelegd en naar de rugvorm gevormd en dan naar de westernzadel en kijken ze of de mal er goed in past, het moet helemaal 100 % goed zijn en dan pas leggen ze het op het dier om te kijken of net niet te lang is enz. enz. en dan moet je ermee gaan rijden om te kijken of het goed ligt in alle gangen.

En dan moet je ook niet ervanuit gaan dat het dan voor jaren goed past/ ligt.

Het kan veranderlijk zijn qua bespiering en of conditie en de groei van het dier, dus af en toe kijken of het nog goed en lekker ligt is zeker niet overbodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:33

Olympia96 schreef:
Ja dat is wel wat ik eigenlijk bedoelde. Inmiddels bekruipt mij soms het gevoel dat je het misschien nooit goed kunt doen? Dat ik nu het beste uit allerlei 'kwaden' voor mijn paard heb gekozen? Ik bedoel, zonder zadel is slecht voor de rug, boomloos en bareback ook en ook een zadel is een niet natuurlijk iets wat hoe dan ook invloed op de fysiek van een paard uitoefent 8)7

Wat mij opvalt is dat het besef (in ieder geval bij Engels) nu meer en meer lijkt te komen en dat 'men' wel moeite heeft met de nieuwe inzichten, omdat we toch al eeuwen zo rijden en we vroeger 1 zadel hadden dat op alle paarden paste. Ik ben overtuigd op basis van wetenschappelijke argumenten, inzicht in het bewegingsapparaat én door zelf te voelen wat er met mijn paard gebeurt als ze een goed passend zadel op heeft.

Ik weet zeker dat meer mensen op basis van bovenstaande 3 zaken óók overtuigd zouden raken, maar dat het kostenplaatje roet in het eten gooit.

Het is denk ik een combinatie van dingen:

- je paard liep eerst als een natte krant en nu niet meer -> je doet het goed (of niet, als het niet fijn aanvoelt. Als je paard het zadel goed vindt is het ook goed en hoef je niet meer te zoeken) Jij wil rijden en het is je goed recht, maar het is dan wel je plicht om dat voor je paard zo min mogelijk onaangenaam te maken. Dus dat je ervoor zorgt dat je zadel past. En dan kan het zijn dat je ergens nog weer een ander model vindt dat ook past, maar dat betekent niet dat het zadel wat je al had automatisch niet meer past.
- we weten steeds meer, en worden dus steeds meer gehinderd door kennis (en tegelijkertijd zijn er ook mensen die twijfelen en die een leuk doelwit zijn voor allerlei fabrikanten. Niet alleen zadelfabrikanten maar denk bij voorbeeld ook aan de verschillende gelpads en stukken schaap die je écht onder je zadel móét hebben :roll:
- er zijn steeds meer modellen rijpaard in Nederland die een zadel moeten hebben. Voorbeeld: mijn paard heeft tussen z'n schouderbladen en 18e rib maar liefst 44 centimeter ruimte (oftewel: het is maar goed dat ik geen heel dikke kont heb) Hij is overbouwd en de singelplek ligt verder naar voren dan je de voorkant van wat voor zadel dan ook maar zou kunnen leggen. Laat staan dat de singelstoten zouden kunnen. Leuk! (not) Maar er zijn wel steeds meer zadels voor dit soort afwijkende/lastige modellen. Modellen die je eerst niet of in elk geval veel minder had.

Qua kostenplaatje kan ik alleen voor mezelf spreken. Ik denk dat mijn zadel alles bij elkaar zo'n 400 euro gekost heeft. Exclusief werkuren :Y)

antje_vip

Re: Geen zadeldrama's met een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:27

Noooh, op facebook (ff het hele gesprek neergezet):

Ik: Welke boom zit in dit westernzadel?

Vk: In westernzadels zit niet echt een boom omdat er een knop op zit

Ik: sorry, maar in een westernzadel zit wél een boom, bijna hetzelfde als een engels zadel

Vk: Er zit niet zon boom in als in vzh zadels en dressuurzadels!!

Ik: Sorry, maar dit is een westernzadelboom:
http://home.planet.nl/~kerkh087/verko02 ... les/61.png

Vk: Wat maakt het nu uit wat voor boom er in een westernzadel zit. Wat een geneuzel. Een westernzadel kun je niet vergelijken met een gewoon zadel. Duhhh

Ik: Nee, maar er werd gevraagd wat voor boom erin zit, en jij zegt dat er geen boom inzit. Dan geef je verkeerde informatie. Een westernzadel moet net zo goed passen als een engels zadel. Ook bij een westernzadel kan de boom te smal/te breed zijn. Het is maar ter informatie, als je je van de domme wil houden is dat eigen keus.

Vk; Als je geen koper bent bemoei je er dan ook niet mee!!!! Ik hou mij niet van de domme ik vertel gewoon wat de zadelmaker tegen mij heeft gezegd bij dit zadel praat je niet over een boom namelijk!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:35

antje_vip

:') _O-

ik lach wel maar eigenlijk is het dieptriest :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:49

Ja, dat is toch erg?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:35

:=

Wat een dieptrieste afspiegeling van wat er continu gebeurt.
Mensen weten gewoon niet wat ze kopen en zijn dus afhankelijk van het geloven van die mooie blauwe ogen van de verkoper.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:02

Helaas kom je dat continu tegen. Mensen zeggen ook nog steeds dat een westernzadel wat niet past prima kan voor 1 of 2 buitenritjes per week.........Tja

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:47

tsja eerste 5 jaar ermee intensief gelest en voor wedstrijden getraind, en yesss tegenwoordig voor de buitenritjes... duhhh maar de mijn voldoet nog steeds voor mij en MIJN paard..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:50

wat een heel groot tendens is in nl zeker in de paardenwereld... iedereen wil iets aparts en vooral niet iets wat standaard is of wat een ander op dezelfde stal ook heeft .. dat is niet "cool"of zo, dus hoe meer moeite er gedaan moet worden om iets te verkrijgen maakt het wel apart

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:14

Hemel antje_vip! Daar zijn geen woorden voor.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:29

Ik ben niet bekend met blankets die jij bedoelt Elcid, dus ga ik er vanuit dat je een showblanket bedoelt
antje_vip ging het niet gewoon om een boomloos zadel?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:26

_Cindy schreef:
Ik ben niet bekend met blankets die jij bedoelt Elcid, dus ga ik er vanuit dat je een showblanket bedoelt

Een showblanket is een enkele, meestal vrij dunne, laag en dus alleen bedoelt om als versiering over een pad te gebruiken, voor shows zoals de naam zegt. Een echte saddleblanket is meestal 2x zo dik als een showblanket en wordt 1x dubbelgeslagen gebruikt, heeft meestal ook "wear- leathers", deze geeft dus, samen met het dikke schaap onder een custom zadel meer dan genoeg demping.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:08

_Cindy schreef:

Nee, het was een kunststof zadel van Norton.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:15

Stond laatst nog een westernzadel te koop via facebook, de verkoper zei dat er geen blanket op hoefde omdat de onderkant 'gevoerd' was met wol. Ik twijfel altijd nog of ik er niet wat onder moet zetten. Maar ook die verschrikkelijk goedkope dingen, dat alleen al op de foto je kunt zien dat het echt enorm slecht kwaliteit leer is. En dat gebruiken ze inderdaad voor 'af en toe' een buitenritje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:24

Je staat sowieso echt met open mond te kijken soms wat een kolder mensen vertellen, en hoe ontzettend dommig mensen elkaar maar napraten zonder zelf na te denken.... mensen laten zich zo gemakkelijk voor de gek houden.... en als je dan probeert om ze iets uit te leggen en zelf even logisch na te laten denken dan word jij nog uitgemaakt voor iemand die wat staat te verzinnen want iedereen weet toch dat.... vul zelf maar in. Dat een bepaald type zadel altijd past ofzo :P

Soms vraag je het je inderdaad af hoe het kan dat paarden niet staken met sommige zadels waarvan je duidelijk ziet dat die op zijn zachtst gezegd heel matig passen.

Maar eerlijk is eerlijk: er zijn inderdaad steeds meer paarden die best wel erg onhandig in elkaar zitten :=

En vaak kun je er ook alle theorie uit de hele wereld op los laten, maar in de praktijk geeft het paard dan zelf aan dat het een bepaald zadel het fijnst vindt, terwijl dat regelmatig eigenlijk niet goed uit te leggen valt waarom dat zadel nu goedgekeurd wordt door het dier terwijl een schitterend, perfect op maat gemaakt superduur zadel niet goedgekeurd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:35

Benfan; bijna elk westernzadel heeft 'wol' aan de onderkant. Maar geen kussens en dat is waarom er een pad onder moet. Dus je hebt gelijk.
Let op, pad.. blanket is sowieso niet om als enige onder een wn zadel te leggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:39

pmarena schreef:
Maar eerlijk is eerlijk: er zijn inderdaad steeds meer paarden die best wel erg onhandig in elkaar zitten :=

Onhándig? >;) Uitdagend bedoel je zeker :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:42

Voornamelijk onhandig eigenlijk :P Maar uitdagend kan ook :')

Je hebt er echt van die schoften op pootjes bij..... := .... pffft.

Het lijken soms wel van die paarden die gemaakt zijn via zo'n boekje met een voorkant, middenstuk en achterkant waarbij je van alle delen verschillende plaatjes om kunt klappen weet je wel, en je rare combinaties kunt maken :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:16

VivaLaVida schreef:
Benfan; bijna elk westernzadel heeft 'wol' aan de onderkant. Maar geen kussens en dat is waarom er een pad onder moet. Dus je hebt gelijk.
Let op, pad.. blanket is sowieso niet om als enige onder een wn zadel te leggen.

Veel ( fabrieks) zadels hebben geen wol maar een ( dunne) fleece laag, de zadels met een echte, dikke, schapenvacht eronder kunnen prima met een ( dubbeldikke ca. 1,5 a 2 cm) echte "saddleblanket" ( dus geen showblanket!) gebruikt worden; zeker als het zadel goed past wil je er dan geen dikke pad onder hebben want dan werk je juist in de hand dat het zadel niet meer past!

Deze saddleblankets zijn ca. 1.5 m lang en ca. 80 cm breed en worden dus in de lengte dubbelgeslagen en wegen ca. 2 kg! http://www.mayatex.com/store/show/1340_ ... uble_Weave

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:37

Een dikke schapenvacht vind ik bijna ht zelfde als kussens, het gaat me er om dat de meeste westernzadels ook een wollig dun laagje er onder hebben en dan wil je niet met een blanket er onder rijden.
Lijkt logisch maar de werkelijkheid zegt anders....

Dat in jouw link noem ik een pad, anders word het verschil nooit gesnapt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:55

Zo kan je het ook bekijken en dan hebben we het eigenlijk over hetzelfde :D