Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:58

Balou_k schreef:
kappiegirl schreef:
Ik zou eens kijken voor een synthetische zadel van Harry's horse daar zitten verstelbare bomen in en heeft bij mij ook op een heel breed paard gelegen lag perfect. Heb nu een Harry's Horse leren dressuur zadel en dat ligt op een hele ronde tinker en dat ligt ook super daar zit een standaard wijde boom in en is ook heel fijn schuift niet want een boomloze schuift ook op deze tinker en mijn zadel dus niet.
Ligt volgens mij als je op Marktplaats kijken ook niet zo hoog in prijs klasse dus denk ik dat je dan voor nog geen 300euro een goed zadel zal hebben. Succes met zoeken.
Maar zou eerst het diertje even lekker los gaan werken aan de longeerlijn voor je zadels gaat passen zodat de pony eerst leeft ontspannen en los kan laten in de rug anders zit je zo weer met het zelfde probleem...

Heb hier voor een zeer ronde tinker ook een barefoot geprobeerd maar schuift als een gek, je kan niet opstappen je moet een pootje krijgen anders lig je met zadel en al onder de buik van de pony haha daar zit ze vast ook niet op te wachten...

Dier word eerst behandeld door een osteopaat en word nu helemaal niet gereden natuurlijk, longeren word wel gedaan net zoals wandelen en grondwerk!

Dat is super, dan zal de pony als ze straks zadels gaat passen vast en zeker een stuk fijner lopen ook voor de ruiter omdat ze weet hoe ze haar lijf kan gebruiken. Fijn dat er zo goed om de pony gedacht word en dat ze het probleem heel serieus nemen. De meeste rijden door met een slofteugel of bijzet teugel en denken dat het aan de pony ligt ipv aan de ruiter of het zadel of hoofdstel.
Hoop dat ze snel een fijn zadel heeft zodat ze lekker opnieuw kunnen beginnen. Succes met zoeken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:01

misschien eens kijken naar boomloze ijslanderzadels zoals de didipad, boomloze topreiter, soft balance had er ook 1 geloof ik (tweedehands zoeken op mp, marktplaza, ijslanderforum) zijn vaak wat korter op de rug ivm ijsjes die sowieso vaak wat minder ruimte op de rug hebben

anders eventueel torsion island (maar komt niet veel voor tweedehands,. zeker niet in nl)

ik zou sowieso de oplossing sneller in boomloos zoeken dan in een boomzadel, er is gewoon flink beperkte ruimte, dan zit je met boomloos sneller bij een oplossing ivm gene dragende delen buiten de bips en bovenbenen van de ruiter om .
barefoot heeft ook aardig wat modellen(en tweedehands goed aan te komen)

nombrado

Re: Zadel zoeken lijkt een drama voor lief dik propje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:48

sorry, maar het is duidelijk dat het paard/pony verschrikkelijk veel last heeft van de ruiter op de foto.
Drukt zijn rug compleet weg, ruiter zit op de lepel (past niet in het zadel)
Ik zou er niet mee rondrijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:05

Ook ik vind het een "pijnlijk" beeld geven: de amazone, wat ook haar werkelijke lengte of gewicht mag zijn, past absoluut niet in het zadel, en vind ik te omvangrijk voor op deze pony, die op de foto de typische pijn/rugwegdruk verschijnselen vertoont die deze omstandigheden doorgaans opleveren.
Een grotere inch-maat zadel zal de pony hoogstwaarschijnlijk op de rug in de weg gaan zitten, dus is dit gewoon niet de juiste ruiter voor deze pony.

Ik lees dat de pony al diverse klachten in het bewegingsapparaat heeft, welnu als de pony vaker gereden is door de juffrouw als op de foto, begrijp ik dat maar al te goed... die moet er gewoon helemaal NIET meer op, voor het behoud van de pony.

Mag ik overigens vragen, TS, waarom JIJ hier een topic over begint, aangezien de pony niet van jou is, of rijd jij die ook? En kan jij meebeslissen over een ander zadel?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:14

Hallo, dat heb ik uitgelegd in de opening post wegens het gebruik van bokt wat de eigenaren an de pony niet zo zeer doen, niet actief en ze snappen het niet. En ja ze vroegen mij om degelijk advies ook wat de osteopaat betreft.
Vandaar dat ik dit topic heb geopend.

Ik heb alles door gegeven en nu ia het even kijken hoe en wat.

Edit: ik rijdt de pony overigens niets, momenteel rij is helemaal niet kmdat mijn pony te jong is, heel af en toe op een fjord merrie van dezelfde eigenaar op stal.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:31

Het is ook niet zo zeer dat het zadel te klein voor haar is ze moet alleen wat meer voorin het zadel gaan zitten zodat ze in het diepe gedeelte zit van het zadel en niet op de achterkant. Verder is er in het verhaal al verteld dat ze bijna nooit met zadel rijd omdat het niet fijn zit bij de pony dus ik denk dat er niet te veel moet worden gekeken naar de persoon die er op zit op dit moment maar naar het zadel wat de pony op heeft en waar wat aan gedaan gaat worden. Er werd hier gevraagd wat voor een zadel er voor zo'n pony wel zou passen. En ik denk zelf omdat deze pony wel heel rond is dat boomloos net als op onze tinker geen optie is. De andere tinker die hier loopt is veel minder rond en daar ligt het boomloze zadel perfect op dus echt per paard verschillend.
Ik zou lekker rustig alle tips even na kijken en opzoeken wat voor een soort zadel het is en wat er voor een prijskaartje aan hangt en daar dan een selectie in maken wat misschien bij de pony zou kunnen passen en dat dan proberen er zijn misschien in de buurt wel mensen die zadels te koop hebben en dan kun je gewoon even vragen of je het mag passen op de pony zodat je er nog niet aan vast zit als het niet past.
Gaat vast goed komen als de ruiter van de pony een paar lessen neemt is er al een wereld van verschil waarschijnlijk. Ben benieuwd wat het voor een zadel gaat worden uiteindelijk...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:20

Meisje in kwestie gaat proberen af te vallen, weer niet goed hoe ze dit moet doen omdat ze eigenlijk niet snoept weinig frisdrank drinkt. Wel eet ze veel brood overdag op school.
In de avond uiteraard gevarieerd.
Veel af vallen moet ze niet doen en ik hoop niet dat ze hierin door slaat naar aanleiding van dit topic.

We gaan in ieder geval op zoek!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:30

Niet om vervelend te doen, maar mijn indruk is ook dat de combi niet klopt.
Een pony van 1.25 is bestemd voor kleine ruitertjes.
Deze jongedame past beter op een grote D of E pony of paard.
Daarbij zou ik de pony eerst laten afvallen, voordat wordt gekeken naar een nieuw zadel.
Als de pony niet betrouwbaar is als kinderpony, zouden ze ook met de pony kunnen gaan mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:32

Het is misschien verstandiger er sowieso een andere ruiter op te zetten. Dit kan gewoon niet. Kijk eens kritisch naar de foto in je OP. Wil je goed voor de pony doen, dan een andere ruiter. Er zijn heus ruiters die minder fors zijn, maar toch het paardje netjes weten te rijden. En wanneer men zegt, daar is ze te sterk voor, tja, dat los je met zwaarder ruitergewicht vanzelf niet op.
Dus ik zou voor deze ruiter al helemaal geen zadel aanschaffen, er gewoon niet meer opstappen, klaar.

Wat me verder zorgen baart, is dat de pony al zo reageert sinds het inrijden is gebeurd en daarna ook meerdere malen pijn aangeeft onder het zadel.
Los dat eerst op, dan een goed zadel met een passende ruiter.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:37

Zoals meerdere keren aan gegeven: pony staat op dieet, osteopaat word geregeld. Paard is dus bezig met af vallen maar is weer aan gekomen sinds het rijden is gestopt.
Commentaar op ruiter is nu wel genoeg geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:30

Het gaat niet om de ruiter persoonlijk. Maar als je je kop in het zand blijft steken, dat dit gewoon geen geschikte ruiter is voor de pony, los je de problemen niet op en is de rest voor niets.
Kijk nou eens naar de foto die je hebt geplaatst, wat zie je daar zelf als je naar de pony kijkt en kijk eens naar wat je neer hebt getypt. Dan kan je toch niet anders dan tot die conclusie komen. Maar als je niets over de ruiter mag zeggen, terwijl deze waarschijnlijk voor het grootste probleem zorgt, dan ben je niet eerlijk naar de pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:35

kappiegirl schreef:
Het is ook niet zo zeer dat het zadel te klein voor haar is ze moet alleen wat meer voorin het zadel gaan zitten zodat ze in het diepe gedeelte zit van het zadel en niet op de achterkant.

[knip]

En ik denk zelf omdat deze pony wel heel rond is dat boomloos net als op onze tinker geen optie is. De andere tinker die hier loopt is veel minder rond en daar ligt het boomloze zadel perfect op dus echt per paard verschillend.

Ik ben bang dat het zadel toch echt te klein is Y;(

En zo te horen zijn TS en baasje ook tot die conclusie gekomen gezien dit zadel al niet meer gebruikt wordt +:)+

Dat "boomloos" per-sé niet op ronde paarden zou werken is een verkeerde conclusie :)

Dat de geprobeerde boomloze zadels op die betreffende Tinker niet goed bleven liggen zegt natuurlijk niks over hoe het op andere ronde paarden ligt. Er zullen ook wel boomzadels zijn die niet goed op die Tinker blijven liggen :) En daarvan zeg je dan toch ook niet "boomzadels zijn geen optie" :?

Het is uiteraard wel zo dat hele ronde paarden gewoon lastig zijn omdat zadels er sneller op gaan schuiven. Zadels in het algemeen dus, zonder een bepaald type er voor te zetten :)

In veel gevallen komen mensen na veel proberen, veel bezoeken en pogingen van gerenommeerde zadelmakers juist uit bij 1 van de vele merken, soorten en maten "boomloos" als beste resultaat op hun wijnvat van een paardenbeest :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:38

Mindim schreef:
Het gaat niet om de ruiter persoonlijk. Maar als je je kop in het zand blijft steken, dat dit gewoon geen geschikte ruiter is voor de pony, los je de problemen niet op en is de rest voor niets.
Kijk nou eens naar de foto die je hebt geplaatst, wat zie je daar zelf als je naar de pony kijkt en kijk eens naar wat je neer hebt getypt. Dan kan je toch niet anders dan tot die conclusie komen. Maar als je niets over de ruiter mag zeggen, terwijl deze waarschijnlijk voor het grootste probleem zorgt, dan ben je niet eerlijk naar de pony.

Foto is niet van een denderend moment, staldag, spelletjes dag hindernissen.. Tjah neem het meid niet kwalijk.
Ga verder dus ook niet hierop in, besef wel dat het meisje mee leest en continu commentaar is al niet leuk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:42

Voor deze combinatie moet geen ander zadel komen. Eerst eens een passende ruiter vinden. Kun je nu wel zeggen er is genoeg commentaar geweest over de ruiter maar dit komt het paard echt niet te goede op deze manier. En ik zou het nogal egoïstisch vinden om op deze manier verder te rijden het past gewoon niet. Kan ze wel af willen vallen wat eigenlijk niet zo nodig want dik is ze niet ze is gewoon fors en dus niet geschikt voor de pony.
De ruiter "moet" gewoon een grotere pony. En eigenlijk had je dit wel aan kunnen zien komen dat er commentaar op zou komen. Ik snap ook niet waarom je dan wil helpen om een zadel te zoeken je zou de eigenaar beter adviseren een andere ruiter te vinden en dan een ander zadel erbij. Alleen een ander zadel en dezelfde ruiter gaat voor de pony weinig uitmaken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:44

Hier ook een tekna voor een hele korte ronde brede.
Was het enige zadel dat kort genoeg was en ik heb echt heeeeeeeeeeeeeeeeel veel gepast.
Franse kussens werden mij toen afgeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:48

Als de gemiddelde 13jarige een foto post van haar op een te kleine pony, wordt ze afgebrand tot en met. Ook het te groot/te zwaar topic gaat er af en toe heftiger aan toe dan dit is.
Als je op zo'n kleine pony stapt en regelmatig rijdt weet je dat je commentaar kan krijgen, zeker als er een niet flatteuze foto van op bokt wordt gezet.

Ik zou ook zeggen, je grootste probleem ligt bij de ruiter. Hoe vervelend ook, als 't niet past, dan past het echt niet. Ik wil ook heel graag op hele kleine ponies rijden want ik vind ze waanzinnig leuk en ik val niet zo hoog, maar dat gaat niet, want daar ben je op een gegeven moment echt te lang voor.
Franse kussens lossen dat echt niet op wonderbaarlijke wijze op.
Ik denk dat als de pony op een wat strekker dieet/regime gaat en dus meer gaat afvallen dat je met een wintec op zich nog best een eind komt, of een wintec look a like zadel. Die gaan steeds breder heb ik het idee, ik zie ook zadels met 'wide' staan dus ik denk dat dat geen probleem zal vormen. Anders kom je inderdaad uit op een boomloos zadel, maar daar heeft overigens ook niet iedere zadelpasser kaas van gegeten (zadelpassers hier in de buurt kijken niet naar boomloze zadels want daar hebben ze niks over geleerd tig jaar terug en ze passen alleen boomzadels).
Maar ik denk met zo'n kort ruggetje dat je het niet moet willen om aan te rommelen met te grote zadels en dan kleinere kussens eronder. De lengte kan dan wel goed zijn maar je drukverdeling is dan echt om te huilen, en dan ben je over 3 maanden weer op hetzelfde punt en weer een zadel verder. Maar de pony is dan helemaal niks verder gekomen en gaat alleen maar een stap achteruit in training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:48

Het gaat om de pony toch, die geholpen wordt? Ik neem aan dat de ruiter ook het beste wil?
Niemand zegt persoonlijk iets over de ruiter, alleen dat ze te groot is voor een b pony en hem daarmee aardig in de weg zit. Ik pas daar ook niet meer op, dus wat is het probleem wanneer mensen zeggen dat je gewoon niet op een pony past en hem daarmee in de weg zet.

Verder wordt er gereden met zadels die volgens jou nooit passen en nooit worden nagekeken.

Citaat:
Nogmaals met dit zadel is nooit actief gereden, voornamelijk met het boomloos zadeltje, en enkele keren met de wintec, maar al snel werd deze ook in de hoek gelegd en is ze zonder zadel gaan rijden.
Overigens is de pony vanaf het moment van inrijden een brok spanning geweest, begonnen met een veelzijdigheid zadeltje, rennen, rennen, kop in de lucht, rennen.

Reageert ook zo bij een andere ruiter, bij kleine of slankere ruitertjes aan de ren incl. bokken. En dan heb ik het over de leeftijd 10 tot en met 12, van 1,30m tot 1,50 en van 30kg tot 50kg.
Zadels zijn allen niet na gekeken bij een zadelmaker, is ook niet van nut alle zadels waren veel te groot waardoor er druk kwam op de lendenen. Het boomloze zadeltje wat voor het dier qua maat het beste maar van slechte kwaliteit.

De foto, samen met bovenstaande tekst, vind ik persoonlijk toch wel alarmerend. Als ik het zo lees heeft het dier altijd met niet passend spul op zijn rug gelopen, logisch dat zo'n dier gaat rennen. Wie heeft het dier eigenlijk ingereden? De huidige ruiter?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:49

Tigra_ schreef:
Voor deze combinatie moet geen ander zadel komen. Eerst eens een passende ruiter vinden. Kun je nu wel zeggen er is genoeg commentaar geweest over de ruiter maar dit komt het paard echt niet te goede op deze manier. En ik zou het nogal egoïstisch vinden om op deze manier verder te rijden het past gewoon niet. Kan ze wel af willen vallen wat eigenlijk niet zo nodig want dik is ze niet ze is gewoon fors en dus niet geschikt voor de pony.
De ruiter "moet" gewoon een grotere pony. En eigenlijk had je dit wel aan kunnen zien komen dat er commentaar op zou komen. Ik snap ook niet waarom je dan wil helpen om een zadel te zoeken je zou de eigenaar beter adviseren een andere ruiter te vinden en dan een ander zadel erbij. Alleen een ander zadel en dezelfde ruiter gaat voor de pony weinig uitmaken.

Niet mijn paard, paard is van meisje, komt dus geen andere ruiter. Kan je het van mij egoistisch vinden ik kan er niks aan doen, ik wil enkel helpen met een beter en comfertabeler zadel voor de pony. Ik ga de eigenaar niet adviseren de pony te verkopen.

Ze gaan nu kijken naar tweedehands Tekna of Christ Fellsattel.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:51

Mindim schreef:
Het gaat om de pony toch, die geholpen wordt? Ik neem aan dat de ruiter ook het beste wil?
Niemand zegt persoonlijk iets over de ruiter, alleen dat ze te groot is voor een b pony en hem daarmee aardig in de weg zit. Ik pas daar ook niet meer op, dus wat is het probleem wanneer mensen zeggen dat je gewoon niet op een pony past en hem daarmee in de weg zet.

Verder wordt er gereden met zadels die volgens jou nooit passen en nooit worden nagekeken.

Citaat:
Nogmaals met dit zadel is nooit actief gereden, voornamelijk met het boomloos zadeltje, en enkele keren met de wintec, maar al snel werd deze ook in de hoek gelegd en is ze zonder zadel gaan rijden.
Overigens is de pony vanaf het moment van inrijden een brok spanning geweest, begonnen met een veelzijdigheid zadeltje, rennen, rennen, kop in de lucht, rennen.

Reageert ook zo bij een andere ruiter, bij kleine of slankere ruitertjes aan de ren incl. bokken. En dan heb ik het over de leeftijd 10 tot en met 12, van 1,30m tot 1,50 en van 30kg tot 50kg.
Zadels zijn allen niet na gekeken bij een zadelmaker, is ook niet van nut alle zadels waren veel te groot waardoor er druk kwam op de lendenen. Het boomloze zadeltje wat voor het dier qua maat het beste maar van slechte kwaliteit.

De foto, samen met bovenstaande tekst, vind ik persoonlijk toch wel alarmerend. Als ik het zo lees heeft het dier altijd met niet passend spul op zijn rug gelopen, logisch dat zo'n dier gaat rennen. Wie heeft het dier eigenlijk ingereden? De huidige ruiter?

Het dier is vorig jaar gekocht in april/mei, is ingereden rond juni/juli vorig jaar, met boomloos zadeltje, onderwijl heeft er nog een veelzijdigheid zadel op gelegen en het wintec. Andere zadels gepast maar niet verder mee gereden.

Eigenaar meisje op de foto dus heeft de pony ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:53

Is het niet een idee om dan voor te gaan stellen dat ze er beter mee kan gaan mennen o.i.d?
Je moet op een gegeven moment toch wel oud en wijs genoeg zijn om te beseffen dat je er niet meer op past..

Waarom wel adviseren in zadels die je voor de combinatie niet passend gaat vinden, maar niet om het dier te verkopen of op een andere manier beweging te geven? Zo help je er toch niemand mee. Zij gaat er niet beter van rijden, ze gaat ook niet meer krimpen, dus past niet meer op de pony, dus gaat pony er ook niet beter van lopen, ongeacht welk zadel je erop gooit..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:54

Verkopen wie heeft het over verkopen er zijn nog heel veel andere manier om een pony beweging te geven. Maar ik stop hier mee als jij hier aan mee wil helpen is dat jouw ding. Maar ik word hier niet goed van. Erg triest voor de pony dat de eigenaar niet aan het belang van de pony denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:55

Kijk en dan heb je waarschijnlijk gelijk door waarom de pony gaat rennen. Te grote ruiter in een te klein niet passend zadel. Wat was de ervaring met het inrijden?
En dan overal aan twijfelen waarom het niet lukt, maar de ogen sluiten voor het echte probleem. Jammer hoor. Een zadel welke de pony gaat passen, gaat nooit voor de ruiter passen. Dus daar ga je niet uitkomen, dus wil je de pony naar de knoppen helpen, vooral door gaan.
Hoe oud is de pony?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-13 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:55

chelle_dora schreef:
Is het niet een idee om dan voor te gaan stellen dat ze er beter mee kan gaan mennen o.i.d?
Je moet op een gegeven moment toch wel oud en wijs genoeg zijn om te beseffen dat je er niet meer op past..

Waarom wel adviseren in zadels die je voor de combinatie niet passend gaat vinden, maar niet om het dier te verkopen of op een andere manier beweging te geven? Zo help je er toch niemand mee. Zij gaat er niet beter van rijden, ze gaat ook niet meer krimpen, dus past niet meer op de pony, dus gaat pony er ook niet beter van lopen, ongeacht welk zadel je erop gooit..

Ook dat ga ik niet voorstellen, eigenaar heeft geen ervaring met mennen, heeft geen tuig en geen passende kar.
Verder leest ze hier ook mee, en heb je het zojuist zelf kunnen voor stellen.

Ik ga in ieder geval niet meer reageren in dit topic, ik ga niet adviseren aan mensen dat ze hun paard/pony moeten verkopen waar ze van houden, die ze met alle liefde verzorgen. Het is puur onwetendheid wat betreft nooit een zadel te hebben aangemeten, geen kwaadheid.

De eigenaar leest nog altijd mee, en wil je persoonlijk contact opnemen met de moeder van het meisje kan je haar pb-en bokt: olivia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:56

Ze houden er van, maar men moet en zal er op, ook al gaat dat voor de pony niet meer. Ja, echte liefde.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 07:57

Mindim schreef:
Kijk en dan heb je waarschijnlijk gelijk door waarom de pony gaat rennen. Te grote ruiter in een te klein niet passend zadel. Wat was de ervaring met het inrijden?
En dan overal aan twijfelen waarom het niet lukt, maar de ogen sluiten voor het echte probleem. Jammer hoor. Een zadel welke de pony gaat passen, gaat nooit voor de ruiter passen. Dus daar ga je niet uitkomen, dus wil je de pony naar de knoppen helpen, vooral door gaan.

Dat ze daarom aan de ren gaat heb ik al diverse malen gezegd, ook dat het niet passende zadel en rugpijn hier aan mee werkt.

Ik heb wat betreft Christ Fellsattel toch al wat tips gehad dus wie zegt dat dat geen optie is? Dan is de druk daar waar de ruiter zit.

De ervaring met het inrijden doet er niet toe, heeft niks te maken met het 'help wat voor zadel kan passen' verhaal, en ook hiervoor wil ik je door verwijzen naar: olivia, of er antwoord op de pb's komt weet ik niet ze is absoluut niet actief op bokt.