Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 14:49

Dus.. Ik heb vandaag de hkm pad geprobeerd. Allemaal foto's gemaakt maar mijn lapop is kaduuk (typ dit via mobiel) dus ik.kan helaas niets laten zien over hoe het ging en zat. Kan jullie nu al wel vertellen dat de HKM op marktplaats komt, dus als iemand interesse heeft in eentje die maar 1 keer gebruikt is?

Zodra ik een weer werkende laptop of alternatief heb post ik foto's :)

koetjeboe

Re: Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:55

Ik zou voor een goed boomzadel gaan zeker met jou maat, Ik neem dan even klakkeloos aan dat je aan de wat stevigere kant bent.
Ik zou gaan voor een zadel dat de druk goed kan verdelen.

Ik vraag me alleen dan weer af waarom je paard zo verandert in postuur, naar mijn idee doe je iets niet goed met voeren en beweging dan.

We hebben hier ook twee paarden met aanleg om dik te worden maar ze zijn toch echt het hele jaar dusdanig op gewicht dat ik niet steeds me zadel hoef aan te passen

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:27

koetjeboe schreef:
Ik zou voor een goed boomzadel gaan zeker met jou maat, Ik neem dan even klakkeloos aan dat je aan de wat stevigere kant bent.
Ik zou gaan voor een zadel dat de druk goed kan verdelen.

Ik vraag me alleen dan weer af waarom je paard zo verandert in postuur, naar mijn idee doe je iets niet goed met voeren en beweging dan.

We hebben hier ook twee paarden met aanleg om dik te worden maar ze zijn toch echt het hele jaar dusdanig op gewicht dat ik niet steeds me zadel hoef aan te passen

Mijn paard staat 24/7 met een groepje op het land, en ik ga niet over de grasvoorziening. Als ze weer 3 weken op wat voller gras staan issie 1-2-3 PLOP een tonnetjeronde haarbal geworden. Daarnaast is hij bij zijn vorige eigenaar echt dik geweest (nu, als ik met zo'n sommetje uitreken, zo'n 70 kilo lichter) en hij is nog steeds altijd aan de stevige kant.

Qua beweging.. Tja, dat verschilt inderdaad heel erg. Hij wordt door mij, mijn bijrijdster en mijn moeder echt gebruikt als recreatiepownie, geen sportpaard. Als ik examens heb of een proefweek rijd ik soms zomaar twee weken niet en ga ik alleen even heel kort langs om even gedag te zeggen. En de week daarop rijd ik 4 keer. Tja, zo is het nu eenmaal.

Edit: ik ben inderdaad wat mollig. En daarbij 1.87 en vrij breed gebouwd :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:48

Nou, ik voel mezelf een echte ICT-held; ik heb namelijk zelf mijn laptop compleet uit elkaar gehaald om hem weer werkend te maken, en het is me nog gelukt ook.

Vandaag dus met de HKM pad gereden. Vond het wel erg veel op Thom, het was meer pad dan paard.
Hier een foto van voor en van na het rijden:
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het rijden vond ik m niet helemaal lekker lopen, beetje scheef, tolt (zn moeilijkste gang) ging ook niet helemaal lekker.
Ook zat er achter, bij zijn flank, een randje waar ik me enorm aan stoorde en waar Thom op den duur ook zeker kapotte haren van zou gaan krijgen;
Afbeelding
Ik heb toen de inlages iets naar achteren verlegd, in de hoop dat die het randje zouden "opliften" (je hebt namelijk wat speling in de inlagehoezen)
Na het rijden was dit zweetrandje te zien:
Afbeelding

Toen ik het zadel eraf haalde snapte ik gelijk waarom Thom niet helemaal lekker liep..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die "speling" heeft dus gezorgd voor allerlei geschuif, de inlages zijn helemaal scheef geschoven en hebben ook lekker lopen irriteren gezien het opstaande randje haar aan beide kanten.

Geen HKM pad voor mij dus, naast al deze "rotzooi" is hij ook nog eens echt erg groot, plus dat ik Thom niet meer kan aantikken omdat er een enorme flap stof zijn hele buik bedekt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:52

Ohja en iemand vroeg om een foto van mij in het zadel:

Ik heb geprobeerd mijzelf vanuit het zadel te fotograferen, this is the best i can get:

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:56

Je moet 'm ook niet op z'n buik aantikken :P

Jammer dat dit het niet is. Op de eerste foto vond ik de pad er nog wel oké uitzien maar die opstaande haren kan echt niet. Ik vind het ook heel raar dat de inlages naar z'n schouders toe dichter bij elkaar liggen? Het ziet er nu uit alsof de inlagevakken te groot zijn, en je inlages dus omlaag schuiven. Vergelijk de afdruk van je inlages maar met de witte plekken. Kun je niet met een stikseltje die vakken wat kleiner maken zodat je inlages beter op hun plek blijven? Want nu zit je meer naast dan op z'n rugspier en dat is voor geen enkele paard/ruitercombinatie goed. Zeker niet voor ons Lange Mensen op Kleine Paarden :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-09-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:01

Misschien toch een boomzadel overwegen, thorowgood misschien? Budget en vind ik fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:07

Hè...? Je ziet er hartstikke slank uit man, ik had toch minstens een rolletje hier of daar verwacht :P

Dekje is wel heel erg jammer zo inderdaad -O-

Een dekje met een klittenbandje achterop de middenbies is een stuk handiger, die maak je dan vast aan het achterste ringetje van het zadel.

Ziet er niet mooi uit, maar je trekt dan wel het achterste randje van het dekje omhoog weg zodat het niet kan schuren.

Aan de andere kant: als je daar eigenlijk al geen last van hebt hoeft het niet ook natuurlijk. :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:13

Wat gek! Bij mijn HKM-pad heb ik helemaal geen speling bij de inlages, het past er maar net in! Het is inderdaad wel veel pad voor je pony, mijn pad ligt op een paard van 1,75, dat ziet er al wat anders uit, maar dan vind ik het nog steeds erg veel pad op paard.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:36

Als je het zeker wilt weten, moet je een erg goede zadelmaker langs laten komen. En verschillende zadels gaan passen. Het belangrijkste is, dat het goed op je paard ligt. Daarna moet je er lekker op kunnen rijden. De witten haren duiden op een niet goed passend zadel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:14

Koper: Ik doe heel veel met buik/flank aantikken. :P Verschil is bij ons dat buik/flank is meer tempo of meer kracht, tik op de bil/bij het achterbeen is onderzetten.
Of in ieder geval, dat is de bedoeling.

Pmarena: aan die rolletjes wordt hard gewerkt, heb er al zeker 2 weggewerkt (-5,5 kilo)
Bij mijn benen en billen blijft het echter koppig zitten, wat ik ook doe :') dus dat laat ik maar lekker.

Ik vind het ook heel jammer van de HKM pad, en ik had zelf inderdaad ook gedacht aan stikken zodat de inlages niet meer kunnen schuiven.. Maar dan kunnen ze er niet meer uit om te wassen, of zou ik ze telkens moeten loshalen en weer vaststikken en dat vind echt te ver gaan.

Dus.. Heeft iemand nog andere ideen qua irritatie? Nu ik 50 euro "verspeeld" heb aan uitproberen van een pad die best wel goed in de ervaringen ligt, durf ik het eigenlijk niet aan om zomaar een lamsvacht-pad van 100+ euro aan te schaffen om te "proberen". Straks zit ik daar ook weer mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:40

Weet je wat ik zou doen. Ik zou het hele inlage-idee lekker laten zitten. Persoonlijk heb ik zo'n ontzettende hekel aan die dingen he. En lekker voor panelen gaan, klitteband onder je pad of je zadel, panelen vastplakken en klaar. Hobbelen maar.

Zo heb ik het gedaan :Y) Zelfde model paard, zelfde probleem dat alles te lang voor 'm was. En nu zijn paard, lesjuf en ik alledrie te spreken over hoe grandioos hij ineens draaft.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:41

Leg es uit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:43

Niet wat je op dit moment wilt horen zo te zien (en begrijpelijk), maar....

Ik persoonlijk wil echt niks anders meer dan een Christ lamsvel pad met Heavy Duty inlages...vind het ideaal +:)+

Superzacht, de inlages zijn super schokdempend en drukverdelend en volgen toch nog soepel de rug, zijn overal afgerond aan de onderkant waardoor je geen drukrandjes kunt krijgen, en het lamsvel voorkomt ook randjes enzo.

Zit een lusje achterop dat je aan het achterste ringetje van je zadel maakt waardoor de achterkant omhoog getrokken wordt en je dus een korte raakvlak van zadel/pad op paard krijgt, en die achterkant nog rond wegloopt ook waardoor er ook daar niks kan schuiven.

En dan nog dat je de klittenbandjes van de voorkant onder de pommel door kunt trekken en vast kunt maken onder je zitting, waardoor je de voorkant van je pad hoog in de pommel op kunt trekken en muurvast kunt zetten zodat de schoftvrijheid optimaal blijft en de pad niet schuift t.o.v. het zadel waardoor de ruggengraatvrijheid ook perfect midden onder het zadel blijft.

Mits je de pad goed vastmaakt natuurlijk :P

Enige nadeel van lamsvel is wel dat het alleen zo superheerlijkcomfortabelknuffelzacht blijft door het goed te onderhouden :) En het kan best warm worden vind ik, ondanks dat hele volksstammen zeggen dat lamsvel koel blijft.

Maarja, hele volksstammen zeggen ook dat je voor een goede drukverdeling beter een boomzadel kunt kopen :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:45

Aan die panelen (bij voorbeeld van Hidalgo of Trekker) zit klitteband. Als je dan een pad of een zadel met ook klitteband hebt kun je die panelen daar heel makkelijk aan vastmaken. En ook verplaatsen als dat nodig is, bij voorbeeld als je paard van vorm verandert. Gewoon klitteband lostrekken en weer vastplakken zoals je ze wil hebben. Maar ik heb mijne vastgenaaid, dus dat is meer het idee van kussens zoals bij een boomzadel.

Pmarena, gewoon even een geïnteresseerde vraag: zijn die heavy duty-inlages niet te stug voor zo'n model rug? Ik had begrepen dat hoe meer vorm in de rug hoe makkelijker meebuigbaar (maar natuurlijk wel drukverdelend) de inlages moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-09-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:46

Klittenbandkussens onder een pad vastmaken lijkt me een beetje onzinnig :o

Onder een zadel dat is natuurlijk wel iets dat veel mensen fijn vinden :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:48

Klitteband vastmaken aan een pad is wel veel makkelijker dan aan een zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:37

Ah op die fiets, ja dat wel natuurlijk :j

Ik vind het persoonlijk alleen nog makkelijker om inlages gewoon in inlagevakken te stoppen, hihi.
Heb je ook niet steeds dat getob met het symmetrisch opplakken van de kussens :=

Maar wel minder aanpasbaarheid qua positie van de kussens natuurlijk.
Alleen is het geheel wel schuif-gevoeliger (losse pad t.o.v. zadel) en dat staat me zo tegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:39

Dat is waar. Ik ben het ook met je eens dat panelen op je pad plakken een experiment an sich zou zijn, en dat het makkelijker zou zijn om ze aan je zadel te maken. Maar die mogelijkheid moet er maar net zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:58

Op de foto lijkt het zadel niet extreem lang..Jammer dat de hkm pad niet werkt!Kan me voorstellen dat je een dure lamsvel pad om te proberen niet durft te kopen..Misschien wachten tot je er een tegen komt op mp?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:10

Mocht je er niet uitkomen met de pads enzo, is een thorowgood cob dan geen optie? Die zijn gewoon wol gevuld dus prima aan te passen aan de rug, en met verwisselbare boom. De nieuwere hebben van die dingen die je er nog bij in kan schuiven, dat maakt het dan geloof ik nog een of een halve maat smaller, dus ze zijn behoorlijk flexibel aan te passen.

Ik vind het zelf goede kwaliteit zadels, niet te lang, goede pasvorm en niet te duur.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:15

Mmz.. misschien toch eens naar een 2ehands pad zoeken die goed onderhouden is van christ *zucht*

pleiada: ik vind ook niet dat het heel erg lang lijkt, het zadel. En zo zit hij in het echt ook, de afdruk in mijn OP is ook een deel van de zweetrand die "wegzweet", een stukje van het zadel weg.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:18

Dat dacht ik al..Ik heb gisteren na het rijden even gekeken hoe het bij mij was en de zweetafdruk komt bij mij ook verder dan het zadel lang is..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:37

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:42

Ja, zoiets bedoelde ik inderdaad. Het lijkt me een namaakje, als eerste zou ik willen weten welk merk het is. De singelophanging lijkt me ook wat smalletjes, daar zou ik meer foto's van willen. Je wil natuurlijk wel een ophanging die de druk zo veel mogelijk verdeelt (zo veel als past bij je paard)