wel of geen veiligheidsbeugels? wie heeft er ervaring?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Re: wel of geen veiligheidsbeugels? wie heeft er ervaring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:10

Wij rijden ook met Swiss clips, en valt reuze mee.
Je hangt er beugels aan die je zelf wil.
Bij het vallen, valt je beugel mee.
Vroeger had ik looks, dat waren veiligheidsbeugels met een Swiss clip ingewerkt en die vielen ook af bij vallen, Vond ik echt super beugels, maar helaas vond ik die niet meer.
Dus dan maar de Swiss clips, want zonder deugdelijke veiligheidsbeugels mocht ik van mijn ventje niet meer terug beginnen met rijden.
Beugels zijn er nog niet onnodig afgevallen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:12

Hmm dat safestyle lijkt me ook wel wat, maar ik ben nog niet altijd even goed in hakken uitdrukken :+ of zou ik ze dan alsnog niet verliezen?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 16:13

Ewona schreef:
Wij rijden ook met Swiss clips, en valt reuze mee.
Je hangt er beugels aan die je zelf wil.
Bij het vallen, valt je beugel mee.
Vroeger had ik looks, dat waren veiligheidsbeugels met een Swiss clip ingewerkt en die vielen ook af bij vallen, Vond ik echt super beugels, maar helaas vond ik die niet meer.
Dus dan maar de Swiss clips, want zonder deugdelijke veiligheidsbeugels mocht ik van mijn ventje niet meer terug beginnen met rijden.
Beugels zijn er nog niet onnodig afgevallen.

Is wel een mooi systeem ja! Pff twijfelll!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:13

Jessica_R schreef:
Hmm dat safestyle lijkt me ook wel wat, maar ik ben nog niet altijd even goed in hakken uitdrukken :+ of zou ik ze dan alsnog niet verliezen?

zolang ze gewoon druk op de beugels hebt niet.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:43

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:47

Paardjes45 schreef:
Ik heb deze, heel tevreden over. Klikken zich meteen open als je iets harder valt, wel iets duurder.

[ Afbeelding ]

Ik wil ook veiligheidsbeugels aanschaffen, en wilde eerst deze. Tot een stalgenoot mij erop wees dat als ze opengeklapt zijn, en je paard ook valt hij de kans loop eraan geregen te worden! Dit vind ik toch wel eng genoeg om te kiezen voor beugels met elastiek, had daar ook nooit over na gedacht tot zij dit aangaf.. Misschien ook een reden voor andere om het niet te doen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:48

ikzelf heb die met rubber tussen de 2 staven ben zeer tevreden want je kan gewoon niet blijven haken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:00

Ik heb rond 1994 een paar Look beugels gekregen, was toen volgens mij een prijs gesponsord door Philips op Indoor Brabant ofzo :)

Waren wel leuke dingen, ik heb het toen een poosje in de gaten gehouden en ze werden op een gegeven moment wel mondjesmaat te koop aangeboden, maar zijn nooit echt doorgebroken en ik hoorde ook verhalen dat ze ook wel ongewenst los schoten, dat zal er dan ook wel mee te maken hebben gehad dat ze niet echt doorgebroken zijn zeg maar :=

Maar daarom vertrouw ik deze dus niet :o

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:03

Moonlight17 schreef:
Korfjes vindt ik persoonlijk ook onhandig, aangezien ik mijn voet dan net niet mijn bal van de voet erop kon plaatsen.

Ze zijn in verschillende diepte-maten en zal ook per fabrikant verschillen, maar als je "lange" voeten hebt zou dat inderdaad een probleem kunnen zijn. Mijn korfjes passen prima met mijn rijlaarsmaat 39 en heb nog iets van 2cm over aan de voorkant. Maar met een schoenmaat 42 zit je denk ik al aan de krappe kant.

Visitor schreef:
Ik heb deze, zijn volgens mij nog niet voorbij gekomen
http://www.nickyskeet.nl/De-Quick-Relea ... tain-Horse

Deze zijn toch ook met Mountain horse speciale onderzolen te gebruiken? Dat de blokjes op het voetstuk passen in de blokjes van de laars? Leek me ook wat, maar de combi van laars+beugel vond ik te prijzig in vergelijking met de 20 euro voor de 'altijd goed' korfjes. Voor wedstrijden zou het ideaal zijn.

donnar schreef:
en je paard ook valt hij de kans loop eraan geregen te worden! Dit vind ik toch wel eng genoeg

Dat bedoelde ik inderdaad met mijn 2 posts, en dat ook de verkoper niet kon garanderen dat zoiets niet zou kunnen gebeuren. Moet je wel net pech hebben... maarja.

Zoek zelf ook nog een alternatief dus volg met interesse of er nog meer producten zijn.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:33

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:42

Jessica_R schreef:

Valt wel mee hoor. Ik had er in het begin een beetje moeite mee soms omdat ik op een dressuurzadel reed dat net iets te lang voor me was + beugelriemen onder het zweetblad. Enige wanneer ik hem echt kwijtraakte was wanneer pony eigenwijs werd en bijv. niet naar je been luisterde waardoor ik onbewust tenen naar buiten deed etc. Ik heb er echter nooit mee gesprongen, maar heb ze wel eens op foto's gezien bij ruiters die zo over 1,40m heen vliegen.
Verder vind ik het echt hele mooie beugels :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:47

Hier nog een SafeStyle fan :D
Je merkt niks van de open kant en verliest de beugel ook niet sneller dan bij normale beugels. Misschien juist wel minder snel omdat de ophanging voor de riemen gedraaid is waardoor ze plat liggen.
Bij onvrijwillig afstappen blijf je hiermee zeker niet hangen ;)

Ook ervaring met bow balance, rijdt fijn naar of het ook echt veiliger is?

En de elastiekjesbeugels, werkt ook goed, ziet er minder mooi uit

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:01

@pmarena : ik was dus hevige fan van de looks beugels :D
Zijn hier ook nooit onverwacht losgekomen, maar kan bij anderen misschien wel gebeurd zijn.
Ik vond het al zo raar dat ik ze nergens meer kon vinden en dat niemand wist waar ik het over had in de ruitersportzaak.
Is natuurlijk al een hele tijd geleden en alle meiden die daar werken zijn jong, dus die hebben de looks waarschijnlijk nooit gezien. ;)

Moest er iemand nog goede looks hebben liggen, dan stel ik me altijd kandidaat om ze over te nemen :D :D :D

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:05

Blijheid schreef:
Ik heb beugels met elastiek aan de zijkant gehad, werkt prima (al ben ik nooit gevallen en heb ik ze dus niet echt getest) en bij mij schoten ze ook niet los. Het rijd net zo als met gewone beugels.

Nu heb ik deze beugels en ze zijn geweldig <3 Gedraaide ophanging, licht gewicht (ze zijn aluminium) breed voetbed en superveilig met de korf er op. Aan mijn spaanse zadel staan ze ook nog eens heel stoer, maar je moet er wel van houden ;)
[ Afbeelding ]

waar kan je deze bestellen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:07

Ik heb die met korfjes, ideaal.
Voet kan er niet door schieten en op lange afstanden kan je je voet er verder insteken zodat je verder dan de bal van je voet erin hebt zitten.
En ik heb maatje 42 a 43.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:38

Ik heb zelf veiligheidsbeugels van Harry's Horse met elasktiek aan de zijkant aan mijn springzadel en aan mijn dressuurzadel heb ik tegenwoordig deze Klik

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:40

Iris92 schreef:
Ik heb sindskort ook veiligheidsbeugels, niet dat mn tinkertje ooit wat doet.. Maar ik vind het voor mezelf gewoon een fijner idee..
In de winkel zeiden ze tegen mij dat je weleens hebt dat ze losschieten, maar dat heb ik nog niet mee gemaakt.
Ik heb deze

[ Afbeelding ]

Ik heb deze veiligheidsbeugels ook, want mijn paard ging aan de kletter. Ik kwam niet los enz.
Ik vind ze juist fijn, ze gaan bij mij niet los. Alleen in noodsituaties.
Qua uiterlijk zijn ze niet de mooiste, maar het effect is er wel: je bent los van je paard.
En dat vind ik belangrijk.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:43

IJslanderbeugels zijn gebogen, zodat je voet er makkelijker uit kan.Helemaal niet duur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:44

Nagano schreef:
Blijheid schreef:
Ik heb beugels met elastiek aan de zijkant gehad, werkt prima (al ben ik nooit gevallen en heb ik ze dus niet echt getest) en bij mij schoten ze ook niet los. Het rijd net zo als met gewone beugels.

Nu heb ik deze beugels en ze zijn geweldig <3 Gedraaide ophanging, licht gewicht (ze zijn aluminium) breed voetbed en superveilig met de korf er op. Aan mijn spaanse zadel staan ze ook nog eens heel stoer, maar je moet er wel van houden ;)
[ Afbeelding ]

waar kan je deze bestellen

Ehhh, in Spanje, vrees ik :+ Ik heb ze op Ebay gevonden.
https://www.airesclasicos.com/en/riding ... ather.html

Ik heb overigens geen problemen om de beugel bij de bal van mijn voet te houden :n Het voetbed is al vrij breed, en de korf steekt daar nog een aardig eind voor uit :j Gaat prima dus :j

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 18:51

Nibbit schreef:
Hier nog een SafeStyle fan :D
Je merkt niks van de open kant en verliest de beugel ook niet sneller dan bij normale beugels. Misschien juist wel minder snel omdat de ophanging voor de riemen gedraaid is waardoor ze plat liggen.
Bij onvrijwillig afstappen blijf je hiermee zeker niet hangen ;)

Ook ervaring met bow balance, rijdt fijn naar of het ook echt veiliger is?

En de elastiekjesbeugels, werkt ook goed, ziet er minder mooi uit

Helaas ken ik niemand die ze heeft.. anders kon ik ze eens een keer testen, het is best een aankoop namelijk :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:02

Sjolvir schreef:
Voet kan er niet door schieten en op lange afstanden kan je je voet er verder insteken zodat je verder dan de bal van je voet erin hebt zitten.
En ik heb maatje 42 a 43.

Van welk merk zijn ze? Want als je zelfs nog ruimte over hebt dan moeten ze zeker dieper zijn dan die van mij. Lijkt me wel lekker om nog wat verder te kunnen inschuiven op relaxte buitenritten.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:09

Rivano schreef:
Visitor schreef:
Ik heb deze, zijn volgens mij nog niet voorbij gekomen
http://www.nickyskeet.nl/De-Quick-Relea ... tain-Horse

Deze zijn toch ook met Mountain horse speciale onderzolen te gebruiken? Dat de blokjes op het voetstuk passen in de blokjes van de laars? Leek me ook wat, maar de combi van laars+beugel vond ik te prijzig in vergelijking met de 20 euro voor de 'altijd goed' korfjes. Voor wedstrijden zou het ideaal zijn.

Klopt, je kan die schoenen/laarzen er in klikken of zo. Ik heb allen niet die schoenen/laarzen en heb dus gewone beugelblokjes erin gedaan.
Ze zijn inderdaad prijzig, TS, maarja in principe doe ik er ook eeuwen mee dus ik vond het het wel waard. Ik wilde iets wat er wel een beetje mooi uitzag, dat is natuurlijk persoonlijk, maar deze vond ik nog in de buurt komen van een gewone beugel. Verder wilde ik iets dat echt veilig was. Daarom viel die klik-constructie bij mij af, risico dat ie niet open gaat of in je paard prikt. Die met die elastieken vind ik gewoon niet mooi maar is anders een goede optie. Die bow balance leken me eigenlijk ook nog steeds niet superveilig, evenals andere beugels die toch nog dicht zijn/blijven aan de zijkanten, zoals van die ijslanderbeugels of die van epplejeck die hier genoemd werden, ook al bewegen dergelijke beugels dan wel mee. Ik vraag me af of als je met de voet erdoor geschoten bent en aan je paard op de grond hangt, je er wel meteen weer uit glijdt. Lijkt mij niet namelijk. Vandaar dat ik die af had gestreept. Korfjes zouden natuurlijk ook een goede optie geweest zijn maar die vind ik niet zo mooi bij mijn dressuurzadel passen, vandaar. Safestyle vond ik mooi maar ik was toch bang dat ik ermee in m'n paard zou prikken, omdat die knop aan de binnenkant gedragen hoort te worden, zo lijkt het... Dus al met al kwam ik op deze uit. Ik denk dat beugels met elastieken een prima alternatief zijn. Het is denk ik een beetje kiezen tussen prijs of uiterlijk. En het is ook maar net wat je mooi vindt en of je dat belangrijk vindt. Deze van MH zijn ook een beetje lomper dan gewone beugels, maar niet heel veel lomper.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 10-09-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:18

Hier een gebruiker van kwik-out beugels. Ik heb poosje geleden iemand zien vallen van een jong paard met deze beugels, ze deden precies wat ze moesten doen. Anders waren haar benen echt blijven hangen. Je verwonden aan de uitstekende delen is een hele kleine kans op, ze 'klikken' bij kleine druk zo weer op hun plaats. Ik heb tijdens het rijden echt nog nooit gehad dat ze ongewenst uitklikten hoor, terwijl ik echt wel gekke bewegingen maak soms. Voor de veiligheid zijn ze echt hun geld waard.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:41

De Bow Balance van Sprenger of die andere van sprenger, die goedkopere die er op lijken zijn van andere kwaliteit. (stuger)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:56

Je kunt ook voor IJslanderbeugels gaan. Ben je ook sneller uit als het nodig is.
Afbeelding
Mocht je deze willen aanschaffen, neem dan wel de variant zoals bovenstaande, dus met een dwars stukje voor de beugelriem.