Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maralyn schreef:Nou ik ben er ook weer bij.
Heb nog geen geschikt paard, dus heb ook nog geen geschikt zadel nodig!
Maar...
De overweging om boomloos te gaan, word wel steeds groter (geen wedstrijd ambities)
Maar....
Ik heb maat 36/38 en mijn vriend heeft herenmaat 50/52. En we gaan beiden rijden.
Wat is dan wijsheid? En wat zijn dan de geschikte maten?
Geryon schreef:_Gummybear schreef:Het is een shetlanderzadel/kinbderzadel.. meer info heb ik niet hihi..
Jawel, het komt toch van de decathlon?
Zou persoonlijk niet met dat merk gaan rijden.
Laulitz schreef:Geryon schreef:Jawel, het komt toch van de decathlon?
Zou persoonlijk niet met dat merk gaan rijden.
Is inderdaad van de Decathlon. Ik ben echt super tevreden over alles wat ik gekocht heb bij de decathlon (kleding, kampeerspullen maar ook paardenspullen) maar om er nu een zadel te kopen..
Kattaklopper schreef:Dit is mijn eerste post in dit topic en ben nog behoorlijk blue maar altijd wel geïnteresseerd wat boomloze zadels betreft. Excuseer me als deze vraag al eens is gesteld:
Ik lees vaak dat boomloze zadels zo goed voor een paardenrug zou zijn maar als ik zo eens kijk lijkt het me dat het ruitergewicht bijna rechtstreeks op de wervels komen. Zorgen deze zadels nou wel voor een goede druk verdeling op de paardenrug?
dierfysio schreef:Kort door de bocht geantwoord: kijk eens op de site van pmarena, daar staat heeeeeeul veel info op. Kun je je even inlezen, en dan hier gezellig meekletsen.
kattaklopper schreef:Bedankt voor je antwoordMet blue qua boomloze zadels bedoelde ik vooral qua gebruik. In de zadels zelf heb ik me behoorlijk verdiept omdat ik destijds, toen ik nog kon rijden, zelf erover zat te denken om zo'n zadel aan te schaffen voor mijn paard. Dit was voordat Barefoot met het VPS systeem kwam. Hierdoor ben ik dus ook het één en ander aan minder positieve opinie's tegen gekomen wat deze zadels betreft. Waaronder dat, volgens Duitse studies, de paardenrug max. 120 gr. per vierkante cm aan druk kan verdragen. Met een goed! aangemeten zadel met boom zou deze druk beter verdeeld worden door de kussens dan bij een boomloos zadel. Al met al aardig wat tegenstrijdige informatie dus.
Kirsha schreef:Voor wat ik ervan weet is bij die 'studies' (als we het tenminste over dezelfde hebben) een en ander flink gemanipuleerd zodat de boomloze zadels er slecht uit zouden komen. Een soort 'wij van WC-eend adviseren WC-eend'-praktijken. Je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken, als je de juiste inlages gebruikt en goed op je paard let (boomloos past immers op veel paarden maar niet op alle) is een boomloos zadel prima geschikt. Verder zijn de Barefootzadels de laatste jaren enorm ver doorontwikkeld (o.a. dus met VPS) en dus alleen maar beter geworden.
dierfysio schreef:Voor mij ligt de crux bij de woorden 'goed passend boomzadel'. Als je dát voor elkaar kunt krijgen, is het een mooi systeem, maarrrrrr... een boom is een star iets, wat de beweging van een paardenrug dus niet goed kan volgen. Het zit dus minstens een deel van de beweging niet optimaal, of misschien wel grof in de weg.
Boomzadels worden statisch gepast, vaak zelfs elders aangepast dan waar het paard is (zadel gaat mee naar atelier en wordt daar gepast, dus weinig check met de rug waar het op moet passen). Vind ik redelijk bizar, maar ik zie het heeeul vaak.
Soms wordt je nog gevraagd om even te rijden, en checkt de zadelmaker of het zadel niet klappert, en of jij er goed in zit. Maar je kunt, zonder drukpad eronder, geen uitspraak doen over hoe de starre boom de beweging van het paard in de weg zit, of volgt. Volg je nog?![]()
Een boomlooszadel is flexibel, en volgt de beweging van de rug dus beter. Belangrijk daar is dat de wervelkolom weinig beschermd is voor druk, tenzij je er in het zadel al rekening mee is gehouden (zoals de VPS bij Barefoot) en (niet of, én!) er een speciale pad met voldoende hoge inlages gebruikt wordt, zodat de wervelkolom vrij komt te liggen, zowel in de breedte (cm of vier) als hoogte (te testen met de halstertouwtest).
Voor mijn oudere paard, met een wat ingezakte rug, die behoorlijk omhoog komt tijdens het rijden, paste mijn (mooie, fijne, regelmatig door een goede zadelmaker gecheckte) boomzadel niet meer; het ging 'bridgen'. Dus moest ik wat anders, en ben ik na lang zoeken op Barefoot gekomen.
Mijn naam hier verraadt mijn vak, dus ik heb veel kennis van anatomie, bewegingsleer, verdeling van druk etc. Mede daarom kan ik Barefoot erg waarderen; er is duidelijk goed over nagedacht, het is niet zomaar een zadel zonder boom erin.
Safiera schreef:@ dierfysio: ik had laatst mijn 'mensenfysio' over mijn zadeltic verteld, dus met (leken)uitlg wat boomloos nou was... Werd een heel leuk gesprek, want naast dat hij dacht dat het voor mijn rug wel eens een stuk beter kon zijn, kon hij ook bedenken dat het voor de rug van mijn pony een stuk beter isZeker na mijn verhalen over het trainen wat ik met mijn pony's doe (wat bijna hetzelfde is als wat ik zelf moet doen)
![]()
In elk geval heel interessant om de bewegings- en spiertechnische kant te belichten
StableDoor schreef:Zo ging het ook bij mijn fysio! Moet nu verplicht van hem paardrijden, en dan het liefst boomloos
Marcella schreef:Cesar therapie vond het ook heel interessant en zeer zeker aan te raden. En daarbij was er ook verschil in mijn rug te zien op de moment als ik heel weinig reed.
Safiera schreef:Haha dat was wat mijn fysio dus ook al zei
Cesar heb ik nooit gedaan, is dat echt de moeite? Weer een andere 'peut' aan mijn lijf...
Ik ga dus vanavond maar weer op de Barefoot zitten, haha. 't Is in elk geval geen straf om zo mijn rug te trainen!
pmarena schreef:Goede openingspost dames
Alleen dat "boomloos zadels zitten toch heel breed" is wel tenenkrommend hoor
Citaat:Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn heel veel soorten boomloze zadels, sommigen zitten net zoals een boomzadel, anderen zitten breder
pmarena schreef:Zo is het gewoon, je kunt het alleen voor jezelf / je paard(en) proberen om te ervaren of het werkt.
Natuurlijk kan het mis gaan maar dat kan met een boomzadel ook, da's geen reden om van "boomloos" af te zien
Hm, op het eerste gezicht een leuk zadeltje met een mooi model kniewrong
Maar ik vind de zweetbladen een beetje raar in het zadel zitten en vind het wel een erg rimpelig geheel, zeker die kussens, daar knap ik enorm op af ...dat kan niet comfortabel zijn
Dan heb ik wel mooiere goeiekopie zadeltjes van dit type langs zien komen die ik liever zou kopen
Blijheid schreef:pmarena schreef:Goede openingspost dames
Alleen dat "boomloos zadels zitten toch heel breed" is wel tenenkrommend hoor
Dat staat er toch ook niet?Citaat:Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn heel veel soorten boomloze zadels, sommigen zitten net zoals een boomzadel, anderen zitten breder
Of heb je het ergens anders zien staan? Ik probeerde met die vraag en het gequote antwoord juist het misverstand uit de wereld te helpen