Het zoveelste zadeltroubles-topic...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 12:19

Dank je wel voor de info! Die nuance miste ik een beetje op internet.

Morgenavond komt de zadelmaker om mijn Hulsebosje te bekijken. Ik hoop dat hij 'm gewoon toch goed passend krijgt op Miep, hij is zo enorm fijn :o Maar ondertussen ook wat afspraken om andere zadels te proberen :) En mocht ik nav morgenavond nog steeds twijfels hebben over hoe passend de Hulsebos kan dan maak ik een afspraak met een zadelmaker mét inruilmogelijkheid :)

Buitenzinnig

Re: Het zoveelste zadeltroubles-topic...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:01

Graag gedaan!
Mocht je toch meer vragen hebben w.b. Hidalgo zadels, pb mij gerust!
Hopelijk kom je eruit met de zadelmaker!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 10:17

Zadelmaker is geweest :) Het probleem was voor hem meteen duidelijk, de vorm van de kussens achter klopt niet voor mijn paard. Zadel valt daar wat te smal qua vulling/kussens waardoor de kussens te schuin/puntig staan tov haar rug, wat zorgt dat zadel niet stabiel ligt en dus gaat schuren. Dit zag hij als prima op te lossen.

Ik heb mijn twijfels over de boommaat ook aangegeven, hij was het er niet mee eens dat hij te smal zou zijn. Ook uitgebreid nagemeten etc, vooraan ligt het zadel goed. Breder mag een zadel zelfs niet want dan zakte hij op haar schoft. Zadel sloot op de rug verder mooi aan, brugt niet (waar ik bang voor was). Ook de keilkussens waren geen probleem, het probleem zat hem puur in de "puntigheid" van de kussens achter.

Hij heeft het zadel dus mee, over een dikke week krijg ik hem aangepast terug. Dan 1,5 week mee rijden en dan komt hij weer terug, om te checken of de haren daadwerkelijk netjes blijven en zadel mooi stabiel is en blijft in gebruik. Het zal mij benieuwen :Y) Zadelmaker garandeerde dat het zadel goed gaat zijn voor paard, maar mocht ik vinden van niet of toch nog iets tegenkomen hieraan gerelateerd dan viel dat onder zijn garantie :P Hij had er iig het volste vertrouwen in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:32

Het lijkt net of jouw paard net zo een soort schoft heeft als mijn overleden paard.

Ik heb een zadel hier van MSFC met een speciaal gemaakte boom. Bij de schoft een volboedmaat, ik geloof 32 en op de ruggengraat zelf breder omdat hij een brede ruggengraat heeft.

Een hele boom van 32 was te smal en gaf drukking op de rug. Ook kropen dekjes altijd van voren weg.

Je mag het passen. Er mee rijden. Als je niet ver woont mag je met paard bij mij komen om te rijden, mag onder voorwaarden op proef. Het is een zadel van ongeveer 2 jaar oud maar bij elkaar misschien maar een half jaar gebruikt. Mijn paard kreeg kanker en daardoor niet meer gereden. Ik vind het een heel fijn zadel en in dat half jaar echt voor het eerst fijn gereden.

Pb maar of je interesse hebt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:39

Ik heb een zusje van de hulsebos, een kent en masters met verwisselbare boom. Mijn paard was ook enorm veranderd in korte tijd en kon gelukkig met het verwisselen van de boom het zadel weer passend krijgen zonder al te veel bijkomende kosten. Misschien is dat ook nog een optie? Wel heel erg lastig aangezien je paard een flinke doorlopende schoft heeft en een wat bollende rug waar het zadel aan de achterkant ligt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:56

Vientje, ik rij met een ruiz diaz. Verwisselbare boom.
Maar of er nu keilkussens onder zitten? Ik geloof het niet.
Doris heeft ook een hoge, lang doorlopende schoft.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:01

MarjanB schreef:
Ik heb een zusje van de hulsebos, een kent en masters met verwisselbare boom. Mijn paard was ook enorm veranderd in korte tijd en kon gelukkig met het verwisselen van de boom het zadel weer passend krijgen zonder al te veel bijkomende kosten. Misschien is dat ook nog een optie? Wel heel erg lastig aangezien je paard een flinke doorlopende schoft heeft en een wat bollende rug waar het zadel aan de achterkant ligt.

Hoezo Kent & Masters een 'zusje' van de Hulsebos zadels?
Bij mijn weten kom Hulsebos uit de Ideal fabriek in Engeland en Kent & Masters wordt bij Fairfax in Engeland gemaakt. Made in England is wat mij betreft de enige overeenkomst tussen deze merken.
Met de Kent & Masters heb je wel een goed aanpasbaar zadel vanwege het verwisselbare kopijzer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:43

Oh ik begreep van mn zadelpasser dat K&M bij de hulsebosfabriek vandaan kwam..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:08

Vientje schreef:
Zadelmaker is geweest :) Het probleem was voor hem meteen duidelijk, de vorm van de kussens achter klopt niet voor mijn paard. Zadel valt daar wat te smal qua vulling/kussens waardoor de kussens te schuin/puntig staan tov haar rug, wat zorgt dat zadel niet stabiel ligt en dus gaat schuren. Dit zag hij als prima op te lossen.

Ik heb mijn twijfels over de boommaat ook aangegeven, hij was het er niet mee eens dat hij te smal zou zijn. Ook uitgebreid nagemeten etc, vooraan ligt het zadel goed. Breder mag een zadel zelfs niet want dan zakte hij op haar schoft. Zadel sloot op de rug verder mooi aan, brugt niet (waar ik bang voor was). Ook de keilkussens waren geen probleem, het probleem zat hem puur in de "puntigheid" van de kussens achter.

Hij heeft het zadel dus mee, over een dikke week krijg ik hem aangepast terug. Dan 1,5 week mee rijden en dan komt hij weer terug, om te checken of de haren daadwerkelijk netjes blijven en zadel mooi stabiel is en blijft in gebruik. Het zal mij benieuwen :Y) Zadelmaker garandeerde dat het zadel goed gaat zijn voor paard, maar mocht ik vinden van niet of toch nog iets tegenkomen hieraan gerelateerd dan viel dat onder zijn garantie :P Hij had er iig het volste vertrouwen in :)

dan is nog steeds het middelpunt van je zadel achter het diepste rugpunt van je paard toch?
hoe gaat hij de kussens dan aanpassen? opvullen? wat bedoel je met minder puntig?
Ik hoop voor je, dat dit de oplossing is....

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 09:14

Ah ja, dat was ik nog vergeten erbij te zetten! Was ook zoveel info, heb die arme man het hemd van het lijf gevraagd %) :o

Het zadel volgt de rug goed genoeg. Als het middelpunt van het zadel verder naar voren zou liggen dan zou het te dicht op de schoft komen, aangezien die zo ver doorloopt. Dan zou het daar ws gaan drukken. Het zadel an sich kiept niet, dus was zo prima voor haar :)
Hoe hij het qua kussens aan gaat pakken weet ik niet precies, het was iig geen rigoreuze verbouwing ofzo. De kussens staan achter net iets te veel / \ ten opzichte van de rug, het draagvlak is niet plat genoeg. Miep is te zeer een peertje voor het zadel zoals die nu is :P

@ Russel: dank je wel voor het aanbod! Helaas is 32 echt veel te breed, ze is eergisteren gemeten op boommaat 29,5... -O-

K&M noemde hij ook als alternatief :j Ruiz Diaz zegt me weinig, zal eens kijken!

Verder toch ook andere zadels aan het passen naast de aanpassingen aan mijn zadel, maar tot nu toe nog geen succesverhaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:55

O, dat is wel heel erg smal, is het een pony? Maar sommige merken hebben ook weer eigen maten...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:50

29, 5 is zeer smal ...
Ben er nog nooit een tegen gekomen die zo smal is .
31 is al erg smal .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:41

Ind ook nog nooit van gehoord. Klopt het echt? Of is het een eigen maar van een bep. Merk?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 05:56

Oh nou ik heb op het moment de smalste boom op inja vd K&M en daar ook nog een pad tussen omdat die te wijd is. Ze is een tijd geleden gevallen en heeft daar heel veel last van gehad en is enorm terug gevallen in bespiering. Normaal gesproken heeft ze 31/32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:22

Heeft ze nu dan 29.5 ? Maar dat zal dan a het rijden toch snel weer 31 gaan worden, vind je dat niet zonde?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:31

Als ze haar bespiering weer terug heeft dan zet ik de medium boom weer terug. Dat is het voordeel van een verwisselbare voorboom :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 07:45

Miep is al sinds vorig jaar augustus weer volop onder het zadel, bespiering zit er ook gewoon op :) Zadel/rug is qua boommaat nagemeten voor de Hulsebos (is ook nog afhankelijk van de lengte van de takken). Bij de oude Passier had ze 30/31 (vroeger in haar dikke periode 33, zonder training, puur de spekpockets die ze op de schouders had :oo ). Dus dat scheelt nu, ze is inmiddels al een jaar niet meer veranderd qua boommaat (afgelopen jaar 4x nagemeten ivm zadelgeklooi....).

Het is een paard van 1.68m, maar ze is wel vrij smal in het front. Alleen een bolle grasbuik erachter :(:) :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:47

Dus eigenlijk,type volbloed? Die passen geen duitse zadelmerken, maar ga dan voor Engelse..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 14:56

Mwah, het volbloed (55% XX/OX percentage volgens KWPN) zie je er qua bouw niet heel erg aan af. Die zijn meestal wat rechter in zowel de bovenlijn als de zijlijnen bij mijn weten. Voor de rest zit er Trakehner achter. Ik vind haar qua bouw een typische warmbloed. Qua karakter wel erg duidelijk volbloed trouwens, maar goed daar heeft het zadel minder problemen mee :D De Passier lag er prima op ook, als die niet zo veel versmald had moeten worden had die er gewoon nog op gelegen (en ik erin had leren zitten :P ).

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:14

Allereerst wil ik even zeggen dat een paard zijn boommaat niet smaller kan worden bij het vermageren. Een paard kan wel een grotere boommaat nodig hebben door de groei. Door het stilstaan kunnen en vet spieren verdwenen zijn maar de vorm van je paard zijn rug en schouders blijft hetzelfde. De hoek van de boom dus ook. Enkel moet er tijdelijk opgevuld worden wat verdwenen is.

Volgens mij komt er te veel druk op de wrijfplekken mede omdat de boom duidelijk te smal is voor je paard. Sofie Coomans is een meester in dit soort problemen en hebben mijn paard waar na 4 jaar nog steeds geen passend zadel voor gevonden was een goed zadel aangemeten. Mijn paard mankte de laatste week zelfs zonder ruiter of zadel omdat zijn rug zo geblokkeerd zat door een slechte drukverdeling. Keilkussens mocht ik absoluut niet en ik ben uitgekomen bij een stubben. Stubben heeft zoveel verschillende boomvormen waardoor er voor ieder wat wils is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:45

Ik heb toch anders bij alle keren meten zelf bij gestaan, meten is op dezelfde manier gebeurd met dezelfde meter en door dezelfde zadelmaker, ik weet echt wel wat ik zie :) Ik geloofde hem in eerste instantie niet dus heb het hem nog een keer laten meten terwijl ik er met mijn neus echt bovenop stond.
Paard 100 kg afgevallen en de vetpockets op/rond haar schouders (waren met blote oog overduidelijk zichtbaar!) verdwenen -> boommaat 3cm smaller.

Stubben mag absoluut niet op dit paard, bomen zijn te recht en meestal ook dicht aan de voorkant. Heb verschillende Stubben zadels erop gehad liggen voordat ik haar kocht (tja, vorige eigenaren hadden niet anders dan Stubben, wist ik veel :o ga ook geen zadel kopen voor een paard wat ik alleen maar verkoopklaar moet maken), drukt allemaal stuk voor stuk op de schoft en brugt vanwege de vorm van de boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:16

Je kunt op verschillende manieren meten is mij al opgevallen..is er een malletje gemaakt? Een kale boom op de rug gelegd?

Het gaat om de boom en die ligt op de rug en niet om de schouders, dat zou heel slecht zijn. De spieren naast de schoft kunnen wegvallen, maar daar wordt rekening mee gehouden en dat wordt in de meting meegenomen. Om dat niet te doen, zal je zadel na 2 maanden al gaan knellen bij de schoft. E de boom te smal zijn.
Als je paard zo is ingevallen, veel te mager en geen bespiering heeft, zou k eerst middels longeren met bijzet, balkjes laten lopen om de bespiering in orde te laten komen, dan een half jaar later weer een nieuw zadel.

Ooit te dik geweest, kan ik begrijpen, maar als je weet dat je paard nu deze vetpercentage houdt en geen rug en schoft bespiering meer er bij krijgt, zou ik laten opmeten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 08:44

Daarom is nu ook opgemeten, ze heeft nu nog precies dezelfde boommaat als vorig jaar toen zadel aangemeten is :j In het afgelopen jaar is ze nagenoeg doorlopend aan het werk geweest, ze zit nu ook gewoon netjes in de spieren en de spekjes dus we proberen haar nu voortaan zo te houden. Buikje zit er altijd onder, paar jaar fokmerrie geweest in de wei dus de boel is daar niet meer zo heel strak te krijgen :(:)

Denk dat het tijdsverloop een beetje onduidelijk is :) Zo is het verlopen:
Zomer 2011: oude Passier zadel aangepast op moddervette Miep, boommaat 33.

Voorjaar 2012: voetproblemen, dus stalrust. Paard hoopje ellende, mager en onbespierd.

Zomer 2012: opbouwen met oude Passier zadel met boommaat 33, zadel echter te wijd (logisch).

Najaar 2012: paard is aardig opgebouwd en de spieren/spekjes zijn op redelijke maat aanwezig, zadel blijft veel te wijd. Vonnis: boommaat van 33 naar 29,5 gegaan, negatief advies aanpassen Passier zadel. Passier zadel verkocht en in overleg met zadelmaker huidige Hulsebos zadel gekocht (bij andere zadelmaker!), boommaat 30/31. Zadel gecontroleerd door eigen zadelmaker voordat het in gebruik genomen werd voor dit paard. Paard gedurende winter volop aan het werk.

Voorjaar 2013: paard in de staak tijdens heftige eerste voorjaarshengstigheid. Gericht op zadel en schuurplekken achter ontstaan, dus zadelmaker erbij (en osteo). Boommaat nog steeds 29,5, zadel ligt goed. Kussens zadel achter iets afgerond en opgestikt want evt. zou het miniem iets te lang kunnen zijn (vond zadelmaker eigenlijk onzin, maar ik ken mijn paard), daarna paard heerlijk aan het werk met zadel.

Zomer 2013: paard volop aan het werk, loopt fijn onder zadel en laat rug mooi los. Echter: plekjes willen niet weg. Daarom toch weer zadelmaker erbij. Boommaat nog steeds 29,5, kussens achter blijken echter niet helemaal juist voor paard volgens zadelmaker, waardoor zadel beweegt tov paard tijdens beweging.

Nu: in afwachting van zadel terug van zadelmaker, laatste kans voor zadel :+

Zadelmaker meet met een soort klem/passer, waterpas, nog wat andere instrumenten en een hoop notities. De Noorderlingen die deze meneer eens gezien hebben weten wel wie ik bedoel :D Meten gebeurt op verschillende plekken achter/rond de schoft, schouders en de rug zelf. Hij is geen MSFC-iemand die net een cursusje achter de rug heeft of een Divoza-verkoper oid trouwens, staat goed aangeschreven en heeft een berg ervaring. Tot nu toe de enige zadelmaker die ik durf te vertrouwen wbt zadelpassen :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:38

oef, dat vind ik nogal wat
van een maat 33 naar een 29.5
ik zou zelf de boommaat iets ruimer nemen, of een zadel die wel ruimte geeft voor het paard om weer te ontwikkelen.
heeft de hulsebos een voorsingelstoot?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:42

Ik schrok me ook te pletter :j De Hulsebos is iets breder dan die 29,5 strak, om haar idd wat ruimte te geven. Hij heeft genoeg ruimte in de kamer om nog steeds niet op de schoft te komen. Hij heeft een voorsingelstoot en een 3-puntssingelstoot erachter, zelfde als de Passier.