Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:22

Urielle schreef:
panache schreef:
mijn paard is een afstamming van engels volbloed en daarom kan dit zadel echt niet verder naar achter .. dan heb ik een kortere inch nodig. maar wat vinden jullie van het customzadel ? naar mijn idee past die juist totaal niet ..

Hoeveel inch is je zadel nu, kun je zelf voor je billen en bovenbenen nog kleiner? Ik vind beide zadels eigenlijk niet wat je noemt voor dit paard.

Ik zou wel een 17,5 inch kunnen hebben, ik ben 1.65 en 55 kg. Het Customzadel laat ik per direct ophalen. Het liefst zou ik een Zaldi New Kent hebben met een smallere boom, maar de nieuwprijs ligt boven mijn aanschafprijs ;). Dus ik hoop een 2e hands Zaldi zadel te kunnen krijgen die wat smaller is, omdat mijn paard dit zadel toch echt fijn vindt.

Ik snap jullie punt dat zijn schouder niet vrij komt te liggen zo, maar dit is het enige zadel waar hij 'ruim' onder wil lopen en lang en laag.. Daarom is mijn titel ook: mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.. (ik zie zelf ook wat jullie bedoelen ;) )

Urielle

Re: Mijn paard zegt iets anders dan de zadelmakers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:29

Ik denk dat jij met jouw lengte en gewicht zelfs nog wel naar 17 inch moet kunnen, klinkt niet aan de stevige kant? Dat is toch weer een klein beetje kleiner voor je paard.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:29

Urielle schreef:
Ik denk dat jij met jouw lengte en gewicht zelfs nog wel naar 17 inch moet kunnen, klinkt niet aan de stevige kant? Dat is toch weer een klein beetje kleiner voor je paard.

Dat klopt, ik ben alleen bezig met afvallen geweest (ik kwam van 61 kg ;) ) Dus dan zou ik nooit meer in mn oude patroon moeten komen haha :P

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:40

Het dieptepunt van het zaldi zadel ligt veel beter dan bij het custom zadel. Het custom zadel kantelt naar achteren waardoor die keilkussen extra in de rug drukken. Het naar achter kantelen kan een teken zijn dat het zadel eigenlijk te smal is. Echter soms wordt een te smal zadel aangemeten om meer ruimte te geven voor de schoft. Doordat die smaller is, zakt die minder ver naar beneden, heeft de schoft meer ruimte, maar voor je paard is het niet comfortabel en riskeer je spieratrofie.
Het zaldi zadel zakt dieper in, omdet het, wat ik denk te zien op de foto, beter is qua boommaat, maar het komt wel redelijk dicht op de schoft. Een zadel met terug gesneden kamer kan hier een oplossing zijn. Hoe veel vingers heb je bij het zaldi zadel nog over ter hoogte van de schoft?
Je zaldi kan nog iets verder naar achteren, al is het maar 1 of 2 cm, waardoor je toch die schouder vrij kan laten. Niet kijken naar het uiterste punt van het zadel, maar tot waar hij draagt en kan drukken. De kussens zijn ronder dan bij het custom zadel. Ideaal zou zijn een foto te nemen als er iemand in het zadel zit. Dan zie je hoe ver de kussens ingedrukt worden met ruitergewicht en tot waar het zadel daadwerkelijk gaat dragen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:02

Ook ik ben van mening dat het zaldi zadel veel meer "rond" je paard ligt, in plaats van "op" je paard zoals dat custom zadel.
Begrijp niet dat een zadelmaker/passer niet ziet dat het custom zadel niet lekker ligt, van voor te hoog en het dieptepunt te ver naar achter.
Het zaldi mag imo 1 of 2 cm naar achteren, maar door de taps toelopende buik zal het zadel waarschijnlijk toch weer iets naar voor glijden.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:40

Ashkerlon en svdijk jullie hebben helemaal gelijk.
Ik ga morgen de dierenarts bellen om KS op zijn rug uit te sluiten. Nombrado heeft een boommeter voor het Zaldi zadel, zodat ik exacter zijn boom kan berekenen :).

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:51

Mijn paard zegt ook altijd wat anders dan de zadelmaker. Luister naar je paard! Mijn zadelmaker en fysio zijn het trouwens wel met mij eens dat mijn paard uiteindelijk beslist.

Maar waarom zou je dingen aan jouw zadel willen veranderen. Als jouw paard zegt dat het goed is, dan is het goed. Ongeacht wat er aan boommaten op staat ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:00

Ik snap het hele probleem niet TS..
Je paard geeft héél duidelijk aan dat die Zaldi lekker ligt.. dus.. gewoon daarmee blijven rijden :j

En ja.. ook ik ben van mening dat de Zaldi veel beter ligt dan de Custom.. ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:15

Ik denk dat de plaatsing van de singelstoten bij de Zaldi te ver naar achteren ligt en het zadel daardoor altijd te ver naar voren zal komen te liggen. Ik ben ook bezig geweest met het meetsysteem van Zaldi, maar daar kwam ik totaal niet uit. Die Custom vind ik helemaal typisch liggen. Dieptepunt te ver naar achteren, ik snap niet hoe je daarom zou moeten zitten.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:36

Ik denk dat je in je oordeel wel mee moet nemen dat als je een nieuw of ander zadel op je paard legt, je paard hier echt even aan moet wennen en zelfs spierpijn van kan krijgen. Ik weet niet hoe lang je het nu geprobeert hebt met degene waarvan je denkt dat hij last heeft.....

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 08:41

Yvonne1313 schreef:
Ik denk dat je in je oordeel wel mee moet nemen dat als je een nieuw of ander zadel op je paard legt, je paard hier echt even aan moet wennen en zelfs spierpijn van kan krijgen. Ik weet niet hoe lang je het nu geprobeert hebt met degene waarvan je denkt dat hij last heeft.....

3/4 dagen, ik leg er daarna de Zaldi er weer op en 't paard wil alles weer voor me doen.

Paard wilde met het custom absoluut niet lopen, wat hij deed:
Door zijn achterhand zakken
Zwiepen met zijn staart
Niet lang en laag willen
Opgericht het bit vastpakken
Oren in de nek
Kort lopen

Gisteren het Zaldi erop gelegd en ik zie niets geen protest meer in mijn paard.

Nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom ik niet voor het Zaldizadel ga. Het punt is dat de schoft net te min vrij ligt met het ruitergewicht. Op lange termijn verplaats ik het probleem van achteren naar voren. (ookal vindt mijn paard het nu prima).

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:43

Heb je zijn rug eens na laten kijken? Mijn pony had ook rugklachten, heb foto's laten maken en schrok me kapot
wat er op de foto's te zien was. Ik zou rugproblemen toch uit willen sluiten als je al zo lang aan het klungelen bent.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 08:46

Lottie84 schreef:
Heb je zijn rug eens na laten kijken? Mijn pony had ook rugklachten, heb foto's laten maken en schrok me kapot
wat er op de foto's te zien was. Ik zou rugproblemen toch uit willen sluiten als je al zo lang aan het klungelen bent.

Ga ik vandaag doen, op de plek waar het zadel drukt, om KS uit te sluiten.

Wat kwam er bij jouw pony uit?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:57

Niet alleen KS zou het probleem kunnen zijn, maar ook een spierenprobleem kan al de oorzaak zijn, simpel weg omdat hij onder het andere zadel al een tijdje heeft lopen compenseren en daar totaal aan gewend is geraakt. Dan leg je er wat anders op en moet hij ineens hele andere spiergroepen aanspreken, ook al zijn dat misschien de juiste! Misschien een veearts/foto voor echt uitsluitsel of bijvoorbeeld thermografie of Ellen Immink van Happy Athlete,

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:02

Anders zou je ook nog een korrektorpad er onder kunnen leggen.. ;)
Deze is lucht gevuld, en zelf aan te passen naar behoefte..
Bovendien heb je met lucht nooit drukpunten, omdat lucht zich verplaatst en dus de druk beter verdeeld.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:16

panache schreef:
Lottie84 schreef:

Ga ik vandaag doen, op de plek waar het zadel drukt, om KS uit te sluiten.

Wat kwam er bij jouw pony uit?

Inderdaad KS, van schoft tm lenden...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:40

de custom ligt naar mijn idee gruwelijk bergop, in combi met de kussens (wat een gruwelijke bak met keil is dat hey := ) zal dat idd niet prettig lopen, als het zadel breed genoeg zou zijn en het recht zou liggen zijn die kussens misschien geen probleem :n maar nu , nu het zadel zo smal is van voor , snap ik heel goed dat je paard er geen bal aan vind en in protest gaat .

de zaldi ligt veel rechter, dus zal hij dat idd veel fijner vinden, er drukken geen kussens achter in zijn rug, geen/minder, of normalere druk voorop, want met een te smal zadel zal het daar ook knijpen.
iets te breed is mijn inziens geen probleem zolang het niet veel te breed is zodat het op de schoft zakt.

nu wil ik ook weer niet zeggen dat custom geen oplossing kan zijn/bieden, maar dan moet het wel breed genoeg zijn .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:51

Sizzle schreef:
Wat overigens wel verstandig is als je een zadel gebruikt wat eigenlijk een slagje te breed is, is om regelmatig de omvang van de schoftspieren te bepalen (met een flexibele lineaal of metaal draad). Als je ziet dat de voorkant smaller wordt en de spieren weg vakken, dan hangt het te veel op de schoftspieren. Loopt je paard dan echter altijd nog beter dan met een correcte ligging dan moet je misschien foto's van de rug overwegen.
Het gebeurd namelijk ook wel eens dat paarden KS hebben en dan liever drukking aan de voorkant hebben dan de 10x ergere druk op de wervels (tussen 2 kwade het beste kiezen). Dat is niet om paniek te zaaien overigens, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
De chiroprakter zou daar echer ook duidelijkheid in moeten kunnen geven.

Wat Sizzle schrijft is ook meteen mijn ingeving toen ik de OP las. Een iets wijdere boom zal minder druk achter geven. Als je paard een korte rug heeft, heeft hij wellicht langere tijd met een te groot (=lang) zadel gelopen en heeft dit mogelijk schade gegeven. Als je paard dus niet een goed liggend zadel op zijn rug verdraagt, is dat m.i. een reden om verder te zoeken naar de oorzaak. Kissing spines is mogelijk, maar er zijn nog legio andere mogelijke (bijvoorbeeld interne) oorzaken, die dat kunnen veroorzaken.
Kenmerk voor KS paarden is overigens ook, dat ze wel graag lang en laag lopen, maar in de oprichting problemen krijgen.

Edit: ik zie dat je dat ook gaat doen. Ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-08-13 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:51

Yvonne1313 schreef:
Niet alleen KS zou het probleem kunnen zijn, maar ook een spierenprobleem kan al de oorzaak zijn, simpel weg omdat hij onder het andere zadel al een tijdje heeft lopen compenseren en daar totaal aan gewend is geraakt. Dan leg je er wat anders op en moet hij ineens hele andere spiergroepen aanspreken, ook al zijn dat misschien de juiste! Misschien een veearts/foto voor echt uitsluitsel of bijvoorbeeld thermografie of Ellen Immink van Happy Athlete,

Uit jou bericht maak ik op dat je het custom zadel wel fijn vind liggen op dit paard?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:30

svdijk schreef:
Yvonne1313 schreef:

Uit jou bericht maak ik op dat je het custom zadel wel fijn vind liggen op dit paard?

Nee eerlijk gezegd ben ik van beide zadels niet overtuigd, maar ik ben geen zadelpasser noch geleerde op dit vlak en rijdt zelf met een mfsc zadel om redenen dat de achterkussens en tussenkanalen breder zijn en de kussens plat balonvormig. Zelf vanuit mijn opini ligt TS haar oude zadel niet correct idd teveel naar voren, maar ook teveel drukkend op de schoft (denk ik) als er gewicht in het zadel zit. Daarbij komt dat inderdaad wat ik al iemand eerder hoorde zeggen de zweetbladen wat naar voren steken wat je houding en ligging van het zadel niet ten goede komt, hij lijkt wat achterover te hellen.

Mijn opmerking eerder was meer gericht op het feit dat er wel echt geprobeerd moet zijn voor je een oordeel kan geven gezien een paard ook moet wennen hoor. Maar zoals TS al aangaf heeft ze dit wel gedaan

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:13

Paard heeft geen atroze en ks :) !!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:17

panache schreef:

jeeej, dan heb je dat in iedergeval uitgesloten

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 17:28

my_precious schreef:
panache schreef:

jeeej, dan heb je dat in iedergeval uitgesloten

Ik ben zo blij en opgelucht.. :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:36

Super fijn, dat hebben jullie snel gedaan!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:30

Casarell schreef:
Anders zou je ook nog een korrektorpad er onder kunnen leggen.. ;)
Deze is lucht gevuld, en zelf aan te passen naar behoefte..
Bovendien heb je met lucht nooit drukpunten, omdat lucht zich verplaatst en dus de druk beter verdeeld.

De Korrektorpad kan alleen gebruikt worden als het zadel ruimschoots te breed is.
Dat is bij deze beide zadels van TS niet het geval, dus de Korrektorpad biedt geen uitkomst.
Daarnaast kan luchtvulling weldegelijk drukpunten geven, juist omdát de lucht zich verplaatst. Het voordeel van flairkussens is dat ze altijd zacht blijven en er geen klonten gaan ontstaan zoals met wolvulling.

Ik vind het wel knap dat TS zelf het probleem met het Zaldi zadel heeft herkend :)
Het zadel sluit inderdaad te hoog aan rondom de schoft en dat geeft problemen, al dan niet op lange termijn.
Het Custom zadel doet datzelfde, sluit veel te hoog aan op de schoft, maar heeft daarnaast ook nog eens nog duidelijkere andere knelpunten waardoor het paard uit deze twee zadels de Zaldi prefereert.