Hmm,droogt dus ook langzaam. Dat is dan wel een nadeel als je hem een dag later weer wilt gebruiken..
Minx2000
Geplaatst: 01-09-13 19:13
Ik ben helemaal fan van schapenvachten! Hellaas kan ik ze niet onder mijn zadel hebben (grote barefoot) maar wel als barebackpad of in combinatie met. Echt heerlijk! En iid de zweten minder erg. Ook op het zadel rij ik met een vacht in de winter. Je moet wel een echte vacht gebruiken geen synstetische idd. Via internet kun je super mooie krijgen voor 60 euro. En die zijn soms groot! Geweldig!
Een alpaca is trouwens geen lama! De vacht ook niet! Een lama komt overeen met een schaap, een alpaca is 10 x zachter, dichter behaard en langer (rechter). Dit is helemaal ideaal, maar een alpaca zijn wol word los verkocht. Niet als vacht met huid zoals een schaap. Omdat daar (bijna) geen vraag naar is. Als ze vaak dood gaan of iets in de richting worden ze bij voorbaad al geschoren.
Het is ook wel een tip om goed op een merk te kijken die vaak in het leer gedrukt worden. Ik heb een enkele keer een vacht gekocht die compleet uitdroogde en super veel onderhoud nodig had. Die was verkeerd gelooid.
En je moet ze eigenlijk niet in de wasmachine doen. Daar gaan ze van vilten en krullen.
Set_Elkol
Geplaatst: 01-09-13 19:19
Sok als je de vacht andersom legt wordt ie minder stijf en droogt ie sneller. Ik weet dat Sok m gebruikt met de vacht naar boven, het vel wordt veel eerder hard en blijft langer nat wol droogt sneller. Nog een tip, de wol wordt heel smerig maar in de winter als er net verse sneeuw is gevallen dan kan je m met de wol naar beneden leggen in de verse sneeuw en dat haalt het vuil eruit.
voor de sneeuw:
na het in de sneeuw liggen:
foto's zijn van schapenvel.nl
schapenvel.nl heeft nog meer foto's van paarden:
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 01-09-13 19:26, in het totaal 3 keer bewerkt
Ha! Awesome! Bedankt voor de tips! Door dit topic ga ik mijn schaapje ook maar met de vacht naar beneden gebruiken! Je bent nooit uitgeleerd, dat blijkt maar weer!
Ik heb middel lang omdat ik het heel cosie en knus en warm vind in de winter Maar in de zomer kan je beter een korte hebben. Lang is echt niet handig. Zeker niet onder een zadel. Als je het als bbp gebruikt gaat het haar zo draaien en schuren.
Set_Elkol
Geplaatst: 01-09-13 19:51
ja niet de lange nemen! Super onhandig. Ik heb zelf midden die zijn heerlijk beetje lekker wollig. Kort is ook zeker wel geschikt, middel heeft nog best lange wol namelijk. Wordt denk ik ook minder snel droog enzo.
dit is eentje met middel
dit is lang, vind ik zelf te lang ik heb liever dat 'wollige'. de lange zijn bijna harig.
Ik ben ook aan het overwegen om een schapenvacht onder mijn (spaans model) zadel te leggen. Wat ik me afvroeg, gewone dekjes hebben meestal een vorm die de rug een beetje volgt, een schapenvacht niet. Kun je toch de schoft een beetje vrij houden? Of knippen jullie de vacht een stukje in bij de schoft (zoals bij de grandeur dekjes de schoft ook los is, bedoel ik dan)?
Mijn pony heeft geen hele hoge schoft, dus denk dat het wel goed gaat, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen
Ik vroeg me ook af of je de schapenvacht met een gewone schaar een beetje in model kan knippen? Of is het daar te dik voor?
Hmmm interessant! Vooral de info dat boomloos + schapenvacht (+ Arab!) ook een optie is. Ik ga eens even een kijkje nemen op die site, het lijkt me wel wat
En bovendien ziet het er superstoer uit natuurlijk, da's ook leuk meegenomen
Knippen gaat prima hoor Blijheid! Wel een goed scherpe schaar gebruiken Ik heb niks ingeknipt, trek m'n schaap gewoon goed omhoog bij de schoft zodat het niet knelt.