Goedkoop (kunststof) zadel vs duurder lederen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:22

MissDonna schreef:
xSlvna schreef:
Daarom opstappen van twee kanten, met trapjes...

heb ik nog nooit iemand zien doen. alleen beugelriemen wisselen..

Ik doe het redelijk vaak, op mijn eigen (1,50 m hoog) maar ook op de manege pony's, paarden en de shire van 1,90 m hoog.

Is ook goed voor je eigen 'gelijke' lenigheid, ipv alleen links op kunnen tillen nu ook rechts kunnen :Y)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:25

Brendaaaa schreef:
Wat is jouw reden om te kiezen voor kunststof of voor leer, voor goedkoper of duurder?
Is duurder ook beter? Kwaliteit van materiaal wellicht, maar ook beter voor je paard zn lichaam?
Graag hoor ik meningen van een ieder!

Ik heb een zadel van leer en eentje van kunstof.
Beide zadels zijn aangeschaft omdat ze perfect op mijn paarden passen.
Fjord heeft een thorowgood t4 en Kwpner heeft een rossner america
Zadels zijn bij zadelmaker aangekocht en die heeft gekeken naar de pasvorm

VIP518

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:20

maakt niet uit zolang het maar lekker op je paard ligt ik heb wintec gehad die veel zachter waren en beter lagen dan een leer zadel.
wel vind ik dat je met zadels kwaliteit naar prijs hebt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:10

Ik heb hier een wintec liggen en een bates.
Wintec rijd ik niet meer mee omdat hij niet past op mijn paard, maar ik heb het wel heel lang gebruikt op de pony's.
Het heeft allebei wel z'n voor- en nadelen.

Wintec:
Wintec vind ik er al snel goedkoop uitzien, je ziet echt van kilometers ver dat het kunststof is. Je krijgt dat ding echt NIET kapot, heel handig voor mij :D. In onderhoud is het ook heel simpel :j . Ik vind het niet zo geweldig goed zitten, maar dat ligt er misschien aan dat mijn wintec wel al oud is, misschien zijn de nieuwere modellen beter. Voordeel is natuurlijk de lage aankoopprijs.

Bates:
Eigenlijk de lederen Wintec, maar toch wel een groot verschil hoor. Te beginnen met het uitzicht, ik vind een lederen zadel meestal toch wel mooier van uitzicht dan kunststof (met uitzondering van Tekna misschien, die is wel mooi). Ik heb m'n zadel sinds maart-april dit jaar, en ik merk toch al wat kleine krasjes als ik eens goed kijk, onderhoud is ook wat meer werk door invetten etc. Het zit echt geweldig :D, net een zetel en ik heb er veel steun aan bij het springen. 'Nadeel' is dat het wat duurder is in aankoop, maar Bates is nog niet zooo duur... Ik heb voor mijn nieuw springzadel 1.300 euro betaald.

Ik zou m'n bates toch niet meer willen ruilen hoor, heel goed zadel!
Met andere merken heb ik niet genoeg ervaring om iets over te vertellen :)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:15

Persoonlijk vind ik een kunststof zadel niet mooi, Maar er zitten wel mooie bij.
Ik heb een Bates dressuurzadel, waarbij je ook prima kunt springen en lekkere lange buitenritten zijn ook zeker geen probleem.

Amalarab

Re: Goedkoop (kunststof) zadel vs duurder lederen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:48

Ik vind dat zadels wel wat lichter van gewicht mogen zeker met de steeds zwaarder wordende ruiters en nieuwe inzichten in ruitergewichten. Ik heb nu bij de laatste 2 zadels gekozen voor kunststof. Zelfs de beugels zijn nu van kunststof.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:55

Piepen de nieuwere kunststof zadels nog? Werd in dit topic maar 1x genoemd. Vroeger hadden we een kunststof zadel op de pony en vond ik vooral die piepgeluiden zo irritant. Maar mijn laatste leren zadel, een Anky dressuur, maakte ook best veel kraak-geluiden. Zat heerlijk, maar ik vond het toch vervelend, alsof je niet stil (dus slecht) zit omdat het zoveel geluid maakt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:23

mijn laarzen piepen op mijn wintec. Maar verder piept hij helemaal niet. Ook vind ik de nieuwe modellen veel beter zitten dan de oude modellen. die waren veel te hard.

bromfietsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:20

Mijn leren zadel piept ook _O- Maar ik heb kunststof beugelriemen en dat samen met leer piept bijna altijd, dus ook een wintec en leren laarzen.

Ergens is het wel handig, ik kan aan het piepen horen of ik goed recht zit :D

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:14

Mijn Tekna piept en kraakt niet. Ligt wel aan de beugelriemen, had er eerst riemen van kieffer aan en dat piepte wel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:18

ik heb een mooi, goed passend, oud zadel van Stubben. Ik kreeg m erbij toen ik mijn paardje kocht. Het enige nadeel van dit zadel vind ik dat ie loodzwaar is!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:16

Ja mijn Wintec piept ook (heb me overigens suf gelachen bij de posts over piep-zadels, hahaha, ik stel me dan al helemaal voor dat je zo'n zadel op je paard legt en dat dat ding dat spontaan "PIEP" roept,,,, heel flauw, maar toch komisch).

Mijn piepende Wintec is nog vrij nieuw weet niet of het over naarmate het zadel veroudert.
Het gepiep is met al mijn rijlaarzen, dus leer, kunstleer, rubber.... wel irritant.

Mijn lederen zadel piepte overigens nooit. Zal misschien te maken hebben met de kunststof/nepleer?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:44

Hier 2 wintec zadels. Ik een dressuur en stalhouder een vzh. Maar beide piepen niet. Hebben ze ook nooit gedaan. Zelf heb ik metalen beugels en dat is stuk zwaarder als het zadel van de stalhoudster die kunststof beugels heeft toch wel ideaal zo licht zadel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:46

Mijn thorowgood piept helemaal niet gelukkig.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:29

Mijn wintec piept ook niet :n Heb je je beugelriemen over het zweetblad? Misschien ligt het daar aan?

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:31

Ik vind persoonlijk niet dat kunststof slechter is dan leer. het gaat misschien minder lang mee, maar geeft meer dan een leren zadel. Ook is het makkelijk in onderhoud, een droge ( of soms eens een natte doek met een beetje schoonmaak spul dat niet te aggresief is ) eroverheen en klaar. Een kunststof zadel is daarnaast makkelijk in gebruik door het licht gewicht. ik weet niet of dat voor het paard verschil maakt, maar het klinkt in elk geval iets ruitervriendelijker :P

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:54

Ik heb een leren zadel gehad en ik bleef maar aan het poetsen met lederolie en van alles en nog wat, ik kreeg hem niet schoon! Nu heb ik een kunstof Wintec zadel en een droog doekje erover heen of eventueel met een schoonmaakmiddeltje en hij is schoon! Ik houd meer van de kunstofzadels :) En ik ga met @maximepatser mee; kunstofzadels zijn ook een stuk lichter :')

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:38

Mijn Thorowgood T4 piept niet. Ook niet in combinatie met leren stijgbeugelriemen en leren laarzen.
Makkelijk in onderhoud, sterk, licht en mild geprijsd.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:04

Ik heb voorheen altijd kunststof zadels gehad. Voordeel: ze waren lekker licht.ik ben maar een klein meisje en reed alleen maar ponys van 145 en hoger. Ik ben 157 en dat was soms lastig omdat ik t zadel boven me macht moest tillen om op te zadelen.
Nadeel: het waren vaak de goedkopere zadels die ik kocht. Op vele kon ik niet goed zitten en geen kniewrong.(overgens is dit natuurlijk ook een budget geval geweest) en met slecht weer rijden vond ik een ramp wsnt t zadel zoog zich vol met water.

Nu heb ik een leren zadel. Ik heb er enorm aan moeten wennen dat hij zwaarder was.
Maar deze zit dieper.ik heb er meer wrong bij en ideaal om schoon te maken.
Doekje eroverheen en klaar.