Been bescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Re: Been bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:26

Ik vind rijden of op wei toch anders aangezien paarden met rijden dingen doen die ze van nature niet doen zoals wijken,schouderbinne-buitenwaart, apuyeren enzovoort,.
Maar ik vond dat iedereen het zelf moet weten met dressuur doe ik het meer uit gewoonte en het kan geen kwaad als je het wel of niet doet. (met warm weer en veel zon doe ik geen peeskappen om i.v.m. warmte in de peeskappen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:42

Ik doe met basis training geen beenbescherming om. Als we hoger gaan springen doe ik springschoenen om, dan trekt mijn pony erg naar de hindernissen toe en dan is hij soms net te langzaam weg met zijn voorbenen. in de cross training krijgt hij volledige beenbescherming om, die hindernissen geven niet mee.
Ik heb dus alleen functionele bescherming, gewoon in een donkere kleur zodat vlekken etc niet zo opvallen :+ als we een setje willen, dan match ik mijn shirt wel met het dekje :))

Rubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:06

wij gebruiken altyd alleen maar voorgetten maar op wedstrijd wel strijklappen want je wilt niet weten wat er gebeurt als zijn achterhoef tegen zijn voorpees komt want we hebben al genoeg getten kunnen weggooien omdat ze zijn kappot 'getikt'

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:42

Ik heb met peesbeschermers gereden en daar heeft ponylief een peesblessure aan over gehouden, die gaan er niet meer om dus. :j Springschoenen gebruikte ik ook, omdat hij erg aantikt. Ik rijd momenteel helemaal zonder beschermers en dat gaat prima. Voor van de winter komen er wel hoefschoenen, daardoor kunnen we dan alsnog naar buiten in de sneeuw en met lichte gladheid. :))

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:25

Mijne word standaard met hoge peesbeschermers achter, peesbeschermers of promax'en vooraan en springschoenen gereden.
In de winter staat ze met pijpkousen op de weide omdat ze dan niet hele dagen buiten staat.
Als ze op stal moet staan krijgt ze ook stalbandages met onderlappen aan omdat ze dikke benen krijgt.
Ze strijkt erg, durft zotte bewegingen te maken en heb door geen bescherming bij een ander paard peesblessure gekregen...
Ik doe het dus niet voor het mooie wel voor de functionaliteit :)

Replaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:23

Ik rij met pagony dressage boots, gewoon voor het hij toch een keer zichzelf tikt :Y)

Foasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:08

Met gewoon dressuur doe ik geen bescherming om, met springen doe ik pees + kogel beschermers en springschoenen.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:40

maar waarom doen mensen bij springen peesbeschermers op? want als je kijkt waar de bak het been kan raken en waar het harde deel zit... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:42

Dat snap ik ook niet zo goed :)

ik doe soms bandages, voor de foto, omdat het knap staat, en peesbescherming omdat vorige paard een keer met een dikke kogel heeft gestaan, en omdat ik toch wel bang ben voor aantikken, maar zegt meer over mij als over het paard :D

Hendrik100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:44

noorhermans1 schreef:
maar waarom doen mensen bij springen peesbeschermers op? want als je kijkt waar de bak het been kan raken en waar het harde deel zit... :P

Omdat iedereen het doet.

Het zit tussen je oren die pees beschermers omdoen.

Heb nog nooit een paard, tijdens springen, met de achterkant van zijn been tegen een balk aan zien tikken.

Weten jullie waar peesbeschermers belangrijk bij zijn ??

Ik wel, vraag maar.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:45

Ik rijd 3 dagen voor een wedstrijd zonder peesberschermers en kogelbeschermers,
Mijn pony strijkt met de voor en achterbenen, je hoort het ook echt onder het rijden gebeuren. Hierdoor is ze ook een keer kreupel geraakt.
En bij het springen doe ik ze altijd om. Ook voor de balken en voor het aantikken. Mijn pony is een keer zonder beschermers ook bij het springen tegen de balk aangeknalt. Ze sprong nogal vaag over de hindernis. Hierdoor liep ze ook een paar passen kreupel.
Buitenrit gaan ze ook om omdat de rengalop ernstig intressant is voor ons. :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:54

ik gebruik met dressuur,buitenritten alleen voor en met springen ook achter.
Dit omdat mijn paard erg makkelijk blessures oploopt. Niet omdat ze aantikt ofzo

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:06

Hendrik100 schreef:
noorhermans1 schreef:

Omdat iedereen het doet.

Heb nog nooit een paard, tijdens springen, met de achterkant van zijn been tegen een balk aan zien tikken.

Ik wel, vraag maar.

Peesbeschermers zijn om de pees (vooral de diepe buiger en oppervlakkige buiger) te beschermen voor de impact van een achterhoef tegen deze betreffende pezen welk risico groter is/zou zijn bij het springen. Het is juist níét de bedoeling om het paard te beschermen tegen de balk, juist niet, want je wilt het paard wel gevoelig houden voor het aanraken van de balk.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:07

Ik doe soms peesjes om voor het mooi bij mijn setje haha

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:09

Paard wat ik nu rijd strijkt echt extreem, dus met recht nodig.
Mijn paard heb ik eerst als verzorgpaard gereden en die had ze toen standaard, dus toen ik hem kocht ben ik daar mee door gegaan. Eigenlijk niet echt nodig denk ik, alhoewel hij erg onhandig kon zijn en dan struikelde over zijn benen.
Pony die ik vroeger reed had niks om, alleen met springen en buitenritten, omdat ze dan toch wat ongecontroleerdere bewegingen maken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:11

De osteopaat heeft me stellig bandages / beschermers afgeraden. Dit in verband met de temperatuur van de pezen. Evt. met springen of longeren is dan wel verstandig maar gewoon met rijden zijn ze niet nodig. Paarden die recht zijn tikken zich over het algemeen niet aan.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:31

Bij ons op stal staat een pony met peesblesure DANKZIJ PEESBESCHERMING!!!
Bij beenbescherming geld niet standaard baat het niet dan schaad het niet hoor.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:57

Hendrik100 schreef:
noorhermans1 schreef:

Omdat iedereen het doet.

Ik wel, vraag maar.

Ik heb dat dus helaas wel een keer gezien....
Het is niet omdat jij het nog nooit hebt zien gebeuren dat het ook nooit gebeurd. Misschien niet vaak maar het risico is er wel.

Ik zou als ik 40/50cm zou springen misschien ook niet heel gauw goede bescherming aan doen maar ik spring meestal 1,10/1,20 in de lessen dus dat verschilt toch al een heel deel kwa risico.

En met springen is het heus niet zo dat iedereen dat doet omdat iedereen dat doet, maar om je paard te beschermen. Waarom doe jij een cap op? het gebeurt toch niet vaak dat je op je hoofd valt. Of waarom een BP met cross? Hoe vaak val je nou op de hindernis? ik vind dat wel een beetje hetzelfde klinken als waarom zou je peesbescherming aan doen. (het woord zegt het zelf al pees bescherming voor de pezen te beschermen.)
mijn mening is mijn mening kritiek op mijn mening gaat toch niks aan veranderen :o

edith: jij zegt dat je weet waarom? dus waarom?

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:01

Bij mijn pony en paard deed ik het wel altijd. De pony moest altijd hard aan het werk, dus uit voorzorg. Mijn paard was net ingereden en kon zich af en toe een beetje debiel gedragen. Ook uit voorzorg.

Nu heb ik een verzorg/bijrijdpaard (fries) waar ik zonder beenbescherming mee rijd. Vind het bij haar niet nodig, omdat ze al wat ouder is en ook al beter op haar eigen benen kan lopen. Verder zijn we vooral conditie aan het opbouwen en aan elkaar aan het wennen. Zo hard hoeft ze dus nog niet aan het werk.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:28

Mijn 3 jarige krijgt van mij tijdens het werk rond om springschoenen om. Volgend jaar in de marathon krijgt ze uitsluitend leren peeskapjes om en rond om springschoenen.

Ondanks dat het heel vervelend zou zijn als er wat met mijn pony gebeurd in de wei, staat ze daar toch om paard te zijn. Dus als ze aan het werk moet van mij krijgt ze wel bescherming om, maar daarbuiten dus niet.

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:32

nee, ik draag soms peesbescherming, vooral voor de zekerheid. maar soms vergeet ik het gewoon en dan ga ik niet effe terug om ze om te doen. ik doe het gewoon voor de zekerheid... met springen doe ik ze wel altijd om, maar dat is niet zo gek vaak