Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:56

Dinopino schreef:
Dan zou die overal rood moeten zijn.

Zo zwart-wit ligt het helaas niet.
Keep in mind dat de persoon die het ding gebruikt ook heel gemakkelijk de waardes kan aanpassen, dan verschuif je die gewoon wat en *plop* alles is ineens groen. Want als je voelt en hij ligt prima en je meet het zadel door met de drukmat en alles is rood, dat kan natuurlijk niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:00

:? Waarom zou ik iets aan waardes willen veranderen wanneer ik wil meten.

Lauura

Re: Zin/ onzin van zadeldrukmeting.... Country Mill bijv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:07

Op deze manier kan je alles wel negatief maken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:09

Ik snap je punt hoor en kan me ook wel vinden in wat je zegt :j alleen we trekken op het eind van het verhaal dan blijkbaar allebei een andere conclusie :)

Ik schat dat minstens 9 van de 10 zadelpassers ook niet zodanig "gekalibreerd" zijn dat ze 100% betrouwbaar zijn :P

Als klant weet je simpelweg niet of de zadelpasser gelijk heeft met de uitspraken die hij doet :)

Daarom is het wel fijn dat je kunt kijken of het resultaat van zo'n drukmeting overeenkomt met de bewering van zo'n zadelpasser.

Hoe het systeem ook afgesteld staat en hoe hij ook meet, je ziet bij een slecht passend zadel toch heel veel gebeuren op de beelden van de gemeten "afdruk" zeg maar.

Stel je komt na een pas-sessie uit op 2 zadels die de zadelpasser perfect vindt liggen, je zelf erg fijn vindt zitten en waar je paard lekker onder loopt, en je vindt het lastig om te kiezen...

De zadelpasser haalt dat ding uit de auto, zet het hele spulletje op, je gaat ermee rijden en je ziet dat bij 1 zadel de afdruk vrij rustig en gelijkmatig is terwijl er bij het andere zadel wat meer onrust is en er zelfs af en toe een rode plek oplicht.

Hoe je het ook wendt of keert, is dat gewoon nuttige info :j

Ik geloof niet 100% domweg in de techniek, maar al helemaal niet in de gemiddelde zadelpasser := :o

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:14

pmarena schreef:
Ik snap je punt hoor en kan me ook wel vinden in wat je zegt :j alleen we trekken op het eind van het verhaal dan blijkbaar allebei een andere conclusie :)

Ik schat dat minstens 9 van de 10 zadelpassers ook niet zodanig "gekalibreerd" zijn dat ze 100% betrouwbaar zijn :P

Als klant weet je simpelweg niet of de zadelpasser gelijk heeft met de uitspraken die hij doet :)

Daarom is het wel fijn dat je kunt kijken of het resultaat van zo'n drukmeting overeenkomt met de bewering van zo'n zadelpasser.

Hoe het systeem ook afgesteld staat en hoe hij ook meet, je ziet bij een slecht passend zadel toch heel veel gebeuren op de beelden van de gemeten "afdruk" zeg maar.

Stel je komt na een pas-sessie uit op 2 zadels die de zadelpasser perfect vindt liggen, je zelf erg fijn vindt zitten en waar je paard lekker onder loopt, en je vindt het lastig om te kiezen...

De zadelpasser haalt dat ding uit de auto, zet het hele spulletje op, je gaat ermee rijden en je ziet dat bij 1 zadel de afdruk vrij rustig en gelijkmatig is terwijl er bij het andere zadel wat meer onrust is en er zelfs af en toe een rode plek oplicht.

Hoe je het ook wendt of keert, is dat gewoon nuttige info :j

Ik geloof niet 100% domweg in de techniek, maar al helemaal niet in de gemiddelde zadelpasser := :o

Zou wel fijn zijn als we zadelpassers kunnen kalibreren!! ;)

Vanwege het feit dat hij niet gekalibreerd wordt en hij dus van alles aan kan geven ben het er nog steeds niet mee eens dat dat nuttige informatie is. Als zadelpasser is het dan zaak om gewoon goed naar het paard te kijken, de ruiter komt er vaak echt wel uit in mijn ervaring. Ik kan me wel voorstellen dat een ruiter dat wel op prijs zou stellen, dus in dat opzicht is het voor de ruiter misschien een extra toevoeging. :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:17

@Dinopino: Omdat als je hebt gevoelt en het zadel goed ligt, en het systeem ineens aan alle kanten rood uitslaat dat simpelweg niet kan kloppen. En als je dan weet dat het systeem niet meet wat het moet meten, niet gekalibreerd is en dus het 0-punt niet klopt en dus rare dingen aan kan geven.... Dan passen veel zadelmakers simpelweg de schaal aan.

Dit is praktijk, daar kan je verbaasd over zijn dat begrijp ik, maar het gebeurd meer dan je denkt. Zadelmaker pakt eigen zadel van de klant, slaat aan alle kanten rood uit, pakt eigen zadel en maakt hem groen. Zo simpel is het helaas met het systeem. Dat is ook de reden dat ik er geen voorstander van ben.

En dan maak ik niet alles negatief, maar zo gebeurd het gewoon helaas... !

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:27

Wie zegt eigenlijk dat hij niet geijkt wordt? Mijn Snelheidsmeter in mijn auto is ook niet geijkt maar ik ga er toch vanuit dat ik ongeveer die snelheid rijd.

En hoe weet jij dat zoiets overal gebeurd? Heb jezelf veel slechte ervaring of van horen zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:31

Dat zal heus wel gebeuren, maar dan heb je dus gewoon met een oplichter te maken, en dat kan ook prima zonder apparatuur :)

Je mag op zich de apparatuur er niet de schuld van geven dat het misbruikt kan worden.

Als je er even vanuit gaat dat je als zadelpasser graag tevreden klanten wilt hebben, en daarom digitale drukmetingen gebruikt als 1 van de "tools" die je hebt om de pasvorm / werking van een zadel te beoordelen, en je klant hiermee wat extra service kan geven dan is het toch gewoon een leuke extra mogelijkheid.

Dat er dan altijd wel een pepernoot tussen zit die je voor de gek houdt, dat hou je toch.

Wil je niet het risico lopen om bedondert te worden, dan is de oplossing niet om een zadelpasser zonder zo'n drukmeter te laten komen, maar dan moet je gewoon helemaal geen zadelpasser laten komen :P

Je kunt niet 100% op de beelden van de drukmeting vertrouwen, net zo min als op de zadelpasser zelf.
Het is natuurlijk wel altijd verstandig om dat ook in je achterhoofd te houden :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:34

Een andere optie is nog om zelf een opleiding tot zadelpasser te volgen, dan weet je ook meer ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:40

Sowieso is het goed om zelf wat meer kijk erop te ontwikkelen :j

Maar ik zal wel cynisch zijn hoor, geloof ik meteen :o
Maar er lopen zat prutsers rond die een zadelpas-opleiding hebben gehad.

Die zijn i.m.o. nog gevaarlijker dan iemand die gewoon kritisch is, want ze denken na zo'n opleiding vaak de wijsheid in pacht te hebben en staan dan niet altijd open voor andere mogelijkheden dan hetgene dat ze geleerd hebben... :=

Ik kom daar best wat problemen van tegen.

Eigenlijk alle zadel-problemen komen niet zozeer van de zadels zelf als wel van de prutser die ze aangemeten heeft, of de eigenaar zelf die zich niet genoeg verdiept heeft in zadels en er zomaar wat op kwakt.

Beter een eigenaar die zelf kritisch is, dan een eigenaar die domweg een zadel koopt (al dan niet op advies van een zadelpasser) en er dan klakkeloos van uitgaat dat het wel goed zal zijn :=

Ik zou zelf overigens nooit als zadelpasser willen werken, zelfs al lever je prima werk, je krijgt altijd een emmer ellende over je heen wanneer mensen toch zelf zijn gaan prutsen en daardoor problemen kregen, of wanneer ineens een stalgenoot of instructeur zich er tegenaan gaat bemoeien waardoor een prima liggend zadel ineens afgekraakt wordt...en dan heeft de zadelpasser het natuurlijk gedaan :=

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:06

Ja en dat paarden ineens veranderen waardoor het zadel al na 3 weken niet meer past, dan heeft de zadelpasser het gedaan. Je leert alleen door niet aan een vaste mening te zitten en open te staan voor andere ervaringen.

En dan denk je dat alles past en dat het paard totaal geen recht heeft om nog volgens mijn CAO te mogen zeuren over zijn zadel. Doet ie het toch. Salaris inhouden ging niet dus we hebben er maar boomloos opgegooid. ;-). Zij blij, mijn portemenee blij dus ik ook blij. Alleen het rijden in het bos zonder bomen is moeilijk

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:12

DL_ schreef:
Dinopino schreef:
Dan zou die overal rood moeten zijn.

Zo zwart-wit ligt het helaas niet.
Keep in mind dat de persoon die het ding gebruikt ook heel gemakkelijk de waardes kan aanpassen, dan verschuif je die gewoon wat en *plop* alles is ineens groen. Want als je voelt en hij ligt prima en je meet het zadel door met de drukmat en alles is rood, dat kan natuurlijk niet.

Al geloof ik er ten eerste niet in, maar ten tweede 't gaat er toch om dat de druk overal gelijk is? Dus overal rood zou in principe ook goed moeten zijn.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:14

Dinopino schreef:
Wie zegt eigenlijk dat hij niet geijkt wordt? Mijn Snelheidsmeter in mijn auto is ook niet geijkt maar ik ga er toch vanuit dat ik ongeveer die snelheid rijd.

En hoe weet jij dat zoiets overal gebeurd? Heb jezelf veel slechte ervaring of van horen zeggen.

Als je mijn eerdere berichten leest dan zie je waarom ze niet geijkt worden. Het is vrijwel onmogelijk voor de professoren. Laat staan voor de zadelmakers... Daarnaast zijn er geen apparaten voor om ze te ijken dus zal je zelf iets moeten verzinnen. En dat was een probleem waar de wetenschappers destijds zowat een eigen onderzoek aan hadden kunnen wijden.
En de snelheidsmeter in je auto meet wat hij moet meten, het aantal kilometers per uur. De zadelmeetsystemen meten neerwaartse druk op een statisch recht/vlak oppervlak. Daar zijn een paar 'maar'en aan gebonden. 1) bij een paard is geen sprake van enkel neerwaartse druk, 2) een paard is niet statisch, en 3) een paard is niet recht of vlak.

Ik zeg verder nergens dat dat overal gebeurd. Goed lezen.
Nogmaals, ik heb op zich niks tégen de meetsystemen. Ze zijn alleen nog niet voldoende ontwikkeld om betrouwbaar te zijn. En de gemiddelde consument gaat er vanuit dat zon systeem feilloos is. "Mijn zadel is prima, wánt het is doorgemeten door een zadeldruksysteem.", dat het paard ineens prestatieproblemen en atrofie heeft kan dus niet aan het zadel liggen.. Terwijl in de praktijk dat dus echt niet wil zeggen dat je zadel prima past.
Daarnaast wordt ook door veel zadelpassers die zon systeem gebruiken gepretendeerd dat ze feilloos zijn. En dat hoeft niet persé opzettelijk te zijn, kan best zijn dat dat puur onwetendheid is, maar dat neemt niet weg dat zulke situaties wel 'gevaarlijk' zijn.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:16

Faya__ schreef:
Al geloof ik er ten eerste niet in, maar ten tweede 't gaat er toch om dat de druk overal gelijk is? Dus overal rood zou in principe ook goed moeten zijn.

Waar geloof je niet in? Zadelpassen of zadelmeetsystemen?
Het zijn geen geesten he, waar je wel of niet in gelooft en waarvan het bestaan niet is bewezen ;)

Overal te veel druk is ook niet goed, ook al is deze gelijk verdeeld. ;) Als het zo simpel was zouden er niet zoveel problemen met zadels zijn. :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:18

Ik vind het een nuttige toevoeging, zeker weten! :)
Zeker bij de endurance, waar de rug lang word belast, wil je gewoon zeker weten dat je in balans op een 100% perfect passend zadel zit, anders rijd je over meerdere 160km wedstrijden je paard zeker weten stuk.. :=

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:21

pmarena schreef:
Dat zal heus wel gebeuren, maar dan heb je dus gewoon met een oplichter te maken, en dat kan ook prima zonder apparatuur :)

Je mag op zich de apparatuur er niet de schuld van geven dat het misbruikt kan worden.

Als je er even vanuit gaat dat je als zadelpasser graag tevreden klanten wilt hebben, en daarom digitale drukmetingen gebruikt als 1 van de "tools" die je hebt om de pasvorm / werking van een zadel te beoordelen, en je klant hiermee wat extra service kan geven dan is het toch gewoon een leuke extra mogelijkheid.

Dat er dan altijd wel een pepernoot tussen zit die je voor de gek houdt, dat hou je toch.

Wil je niet het risico lopen om bedondert te worden, dan is de oplossing niet om een zadelpasser zonder zo'n drukmeter te laten komen, maar dan moet je gewoon helemaal geen zadelpasser laten komen :P

Je kunt niet 100% op de beelden van de drukmeting vertrouwen, net zo min als op de zadelpasser zelf.
Het is natuurlijk wel altijd verstandig om dat ook in je achterhoofd te houden :j

Precies, wantrouwigheid is altijd verstandig als je het mij vraagt. ;)

Als klantservice is het inderdaad een goede optie, mits de klant ook goed voorgelicht wordt inderdaad.
In die zin is het een handig hulpmiddel om de klant een zeker gevoel van zekerheid te geven, maar ik vraag me alleen af in welke mate dat een vals gevoel van zekerheid is als het middel wat ervoor wordt gebruikt niet betrouwbaar is.
Ik geef het systeem ook niet de schuld van misbruik ervan, uiteindelijk wordt alles wat mensen kunnen gebruiken helaas op een of andere manier wel een keer misbruikt, en het wordt ook heus niet door iedereen misbruikt. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om de klant goed voor te lichten over het systeem, zodat de klant ook weet dat het niet feilloos is en het in principe allemaal nog in de kinderschoenen staat. Dus geen geval - het is gemeten, DUS het is goed. Want zo werkt het - helaas - nog niet. Dat gaat vast en zeker komen, maar nu zijn we er nog niet.

En het is heus niet zo dat ik zeg dat zadelmakers met zo'n systeem altijd klanten bedonderen, óf dat je beter een zadelmaker kan laten komen zónder een systeem. Het wel of niet hebben van een dergelijk systeem doet niets af (of voegt iets toe) aan de kundigheid van de zadelmaker. De voorlichting erbij echter wel.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:57

Misschien een leuke vraag om eens aan een zadelpasser die dit gebruikt te stellen? Vragen wat hij meet en hoe dat een toevoeging is aan wat hij zonder meetding weet?

Zelf heb ik ervaring met Country Mill, zeer positief. Ik ben daar pas geweest voor een zadel, stond ook open voor evt. een drukmeting mocht het nodig zijn. Hij adviseerde mij eerlijk om het niet te doen, was jammer van mijn geld omdat ik een jong paard heb dat toch snel weer verandert qua vorm. Het zadel paste goed en een drukmeting zou niets veranderen aan die conclusie. Kreeg wel het advies zelf ook goed in de gaten te houden of het zadel bleef passen, en wel binnen een half jaar weer een check-up te doen.

Denk dat hij zeker bereid is uit te leggen wat een drukmeting volgens hem toevoegt.

Maar goed, drukmeting of niet, het belangrijkste is dat je een zadelmaker hebt waar je vertrouwen in hebt. Ben er nog nooit bedrogen mee uit gekomen, met het afgaan op mijn gevoel daarin. Hoewel ik niet genoeg kennis van zadelpassen heb, weet ik wel of mijn paard fijn loopt, of ze op de juiste manier bespiering opbouwt, enz, en daar kan het zadel veel mee te maken hebben.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:08

ook ik heb bij country mill een meting laten doen..

Zeer tevreden tijden de meting kunnen ze ook kijken hoe jou paard zich beweegd.
uit de meting kwam dat mijn zadel wel goed was maar mijn paard zelf niet.
Aangezien ik toch al een afspraak wilde maken voor zijn rug dit gelijk gedaan.

En zonder dat zei wist hoe of wat bevestigde ze precies wat Herman van de country mill geconstateerd had..

Dus ja ik denk dat het zeker wat wat kan toevoegen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:55

Sok bij een endurance wedstrijd over 160 km past je zadel ook niet meer precies zoals in het begin. Je paard verliest nogal wat vocht

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:57

Dinopino schreef:
Sok bij een endurance wedstrijd over 160 km past je zadel ook niet meer precies zoals in het begin. Je paard verliest nogal wat vocht

Tuurlijk, da's absoluut waar, maar over het algemeen is het toch belangrijker dat bij zo'n soort wedstrijd een zadel perfect ligt, dan bij een dressuurproefje van 5 minuten..
En als je het goed doet, verliest je paard voornamelijk wat buikvulling en houd je de vochtbalans op peil :Y)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:08

Ook bij een dressuurproefje van 5 minuten moet het paard zijn benen kunnen strekken en geen last hebben van een niet passend zadel. Ik denk niet dat er een situatie is waarbij het niet belangrijk is of een zadel past. Een paard kan rustig 80 km lopen met een niet passend zadel en naderhand bij de controle nog geen pijnreactie vertonen. Die beesten zijn soms echt bikkels.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:14

Je leest een beetje over m'n punt heen denk ik.. :P
Een goed passend zadel is altijd belangrijk, in welke situatie dan ook en ik ben van mening dat een drukmeting hier zeker bij kan helpen. Noemde het endurancepaard alleen maar als voorbeeld, maar ik denk wel dat je die, met 160km met een slecht passend zadel, eerder stuk rijdt dan een dressuurpaard met een slecht passend zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:20

Ik denk dat een paard JUIST na 80 km heel goed de pijn niet meer kan voelen. Dan zijn ze 'doof' gerworden er voor (de engelsen noemen dat numm). Verder kan een paard zich heel goed afsluiten voor pijn, al zal een geoefend oog het altijd zien aan een paard zijn uitdrukking al zijn zijn gedragingen (qua lopen) er niet altijd naar.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:23

DubbelDun schreef:
Ik denk dat een paard JUIST na 80 km heel goed de pijn niet meer kan voelen. Dan zijn ze 'doof' gerworden er voor (de engelsen noemen dat numb). Verder kan een paard zich heel goed afsluiten voor pijn, al zal een geoefend oog het altijd zien aan een paard zijn uitdrukking al zijn zijn gedragingen (qua lopen) er niet altijd naar.

;)

Maar ik ben het helemaal met je eens..
Gelukkig staan er altijd dierenartsen voor, tijdens en na de wedstrijden! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:32

Ik vond het er zo vreemd staan :D