Peeskappen vergeten af te doen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Peeskappen vergeten af te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:17

Ieder paard heeft een 'witte lijn' in zijn hoeven, dat hoort zo!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:57

wortelsussie schreef:
Edit: Het uitkrabben van de hoef is slecht omdat je elke keer de straal daardoor beschadigt. Het uitbostelen van hoeven is minder erg.

Waarom is dat? Je krabt toch niet in/aan de straal zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:02

Ragdollcat schreef:
Vreemd, want na het rijden controleer je toch altijd de hoeven? dan zie je gelijk de peesbeschermers.

Ik kan het me niet voorstellen dat het over het hoofd gezien wordt.

Ik controleer geen hoeven hoor...
Heb t zelf nog niet gehad, wel een ander bij mijn paard. Heeft er niks aan over behalve dikke benen de dag er na. .

Edit: Ik vergeet wel regelmatig om de stal deur goed dicht te klikken. .. gister ook kwam mijn ene paard wanhopig de stal uit gerend naar de trailer waar mijn andere paard in stond hellluuuup Ik wil ook meeeee :') oeps. Moet ik echt op gaan Letten. ..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:39

Hevonen schreef:
Ieder paard heeft een 'witte lijn' in zijn hoeven, dat hoort zo!

Ik dacht al, heb veel geleerd over haar hoeven, maar geen witte lijn? Die hoort er toch, daar gaan bij paarden met ijzers ook de naaldjes door.
De witte lijn achter de wand heb ik het over, dat heeft ieder paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:15

Men moet zelf weten hoor, om de hoeven niet te gaan controleren.

Maar ik doe dat lekker wel en altijd prima hoeven hoor nooit problemen mee.

En van anderen die dat niet doen die hebben altijd weer wat, zoals zoolkneuzing en of beschadigde iets en dan weer dit en weer dat dus................en zelfs een stukje spijker erin enz. enz.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:22

Ik krab altijd de hoeven uit als eerste tijdens het poetsen. Na het rijden deed ik het eigenlijk niet. Wel als we naar buiten zijn geweest of in de bak hebben gereden waar er die tapijt stukken in liggen. Mijn pony had eigenlijk nooit iets in de hoeven. En ik ga elke dag dus als ze ooit een steentje had van de wei ofzo, dan zag ik het die dag daarna meteen. Nu staat mijn pony in de wei met pensioen. Haar achterijzers zijn eraf gehaald en nu krijgt ze regelmatig steentjes in de achterhoeven. Dus ik moet zeker goed kijken elke keer.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:07

Ragdollcat schreef:
Hieronder een quote van Saar88
Ik weet niet welke maneges jij het over hebt, maar op geen van de maneges waar ik heb gereden heb ik dit geleerd of was dit gewoon :=

De maneges die om hun paarden en ponys geven die willen dat je de hoeven ff controleert als het dier naar stal/ box mag.

Bij je eigen paard zie je ook gelijk als je de peesbeschermers gebruikt dat het er nog om zit, als je ff de hoeven controleert.[/quote]

Snap ik allemaal wel, maar op de maneges waar ik ben geweest deden ze dit mooi allemaal zelf. De helft van de klanten durft niet eens hoeven te krabben. Niks mis mee, vandaar dat ze het zelf doen. Trouwens, ik krab ook echt niet altijd de hoeven uit na het rijden. Vind ik echt niet nodig.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:26

Daarbij denk ik dat maneges ook niet staan te springen als een of andere leek in de hoeven staat te harken. :')
Niet elke manege leert dat zijn klanten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:26

jwl schreef:
Daarbij denk ik dat maneges ook niet staan te springen als een of andere leek in de hoeven staat te harken. :')
Niet elke manege leert dat zijn klanten

"harken" :') :')

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:15

Bij sommige scheelt t niet veel :')
Heel wat kleine pennys met roze hoevenkrabbers vriendelijk uitgelegd dat dat 3 hoekje in het midden er wel in moet blijven :p

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 06:15

De oplossing: NEON peesbeschermers.
Die zijn zo fel dat je ze wel moet zien. :+

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 06:38

Ik vergeet ze altijd om te doen, zou dat ook erg zijn?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 07:21

:D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:27

Ik kan ze eigenlijk niet vergeten want ik douche haar bijna altijd na het rijden.
Ik ken wel iemand die ze een keer vergeten was en de benen waren wat warm en dik de volgende dag. Het is niet gezond in ieder geval.
Kalkoenen vergeten uit te draaien is ook niet verstandig, geeft ook dikke benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:29

Ik krab de hoeven van mijn paarden sowieso nauwlijks uit. Ze kunnen bij mij op steen, gras, en zand lopen dus stukken zand oid vallen er vanzelf uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:31

Zonder ijzers hoef je ze ook niet zoveel uit te krabben maar met ijzers geeft modder echt hele vervelende klompen in de hoeven. Verder kunnen steentjes eerder vast komen te zitten met ijzers.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:53

Suzanne F. schreef:
Zonder ijzers hoef je ze ook niet zoveel uit te krabben maar met ijzers geeft modder echt hele vervelende klompen in de hoeven. Verder kunnen steentjes eerder vast komen te zitten met ijzers.

Ik vind het juist andersom. Of bij mijn pony iig. Toen ze overal ijzers had, had ze nooit iets in de hoeven. Nu dat haar achterijzers eraf zijn, heeft ze bijna elke dag een steentje.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:07

Kappen vergeet ik gelukkig nooit af te doen, zag wel vandaag bij mijn nieuwe bijrijdpaard witte vlekken op haar benen, dat is dus van vroeger een meisje die de kappen veel te strak aantrok en ze 'vergat' af te doen, maar ze dus expres liet zitten. Hele lelijke plekjes krijg je daarvan uiteindelijk..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:12

SuperAssie schreef:
is dus van vroeger een meisje die de kappen veel te strak aantrok en ze 'vergat' af te doen, maar ze dus expres liet zitten

Expres liet zitten voor het witte, voor de bescherming of voor het 'pijn doen' ala verpesten?

Liet ze namelijk vroeger (toen ik net een paard en peeskappen had) om (inclusief springschoenen etc) omdat ik dacht dat dat beter was, uhu :')
Toen leerde ik bokt kennen (en thanks namens mijn paard) :o

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:17

Bij mij is bij het paard wel alles af alleen me eigen spullen zijn nogal een probleem. Van de week bedacht ik me dat mn cap nog bij de bak lag, heeft daar een paar dagen gelegen en vond het weer bij de gevonden voorwerpen. Ik helemaal blij, een paar minuten daarna... okey, waar zijn me chaps... oh damn liggen bij de shetlanderstallen. Moet ik trouwens morgen ophalen. En ik vergeet vaker wel dan niet me sleutel uit me kluisje te halen. :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:47

Ik zou voor die neon peesbeschermers gaan :p

Of geen peesbeschermers... Als ze niet nodig zijn niet omdoen...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 13:07

Heb besloten voortaan zonder te rijden. :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:54

Eigenaar van mijn verzorgpaard is het ook een keer vergeten, resultaat dat hij nu van die lelijke witte strepen op z'n voorbenen heeft... Echt zonde.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:20

hmm, hier staan paarden de hele dag buiten met peeskappen om.
voor als er een merrie langs komt en meneer nogal gek gaat doen.
op stal gaan ze af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:22

Wow, apart dat zoiets vergeten kan worden...
Voordat mijn pony teruggaat op stal of de wei in na het rijden, bekijk ik haar altijd helemaal van top tot teen om te zien of inderdaad alles af is en of er misschien andere dingen zijn (wondjes bijvoorbeeld).