Zadel voor paard met .....->

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:33

Cayenne schreef:
Mijn paard had dezelfde rug als die van TS en de Passier Grand Gilbert lag als een huis! :)

Welke boommaat had je als ik vragen mag?
En wel ruimte naast de schoft??
Mijn zadelmaker vertelde dat ik dan de GP uitvoering zou moeten hebben?
Maar die zadels van passier lijken me zo vrij zitten?Klopt dat?

Marus

Re: Zadel voor paard met .....->

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:36

@Tanjaatjuh: bevalt de wintec wat?Het staat mij zo tegen op de 1 of andere manier.
Maar misschien wel een goede tussen oplossing! Want volgens jaar komt er zowieso een op maat gemaakt zadel, maar tot die tijd zoek ik een ander zadel
@rindin: klopt idd hoor!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:36

Pfoe, welke boommaat moet ik even opzoeken. Het is al even geleden.
Ja hoor, er was nog voldoende ruimte naast de schoft en ik vond juist dat ik heel fijn in de houding werd gezet door het zadel (op een niet vervelende of dwingende manier ;) ) Ik zat er heel netjes recht op door de dikke kniewrongen en de diepe zit. Op andere zadels had ik altijd last van mijn eigen rug omdat die me niet goed ondersteunden, maar op mijn eigen zadel had ik nergens last van.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:46

Akke_sSpring schreef:
Ik heb 2 types Kent en Master zadels gehad (ivm de mogelijkheid van het meegroeien van mijn paard) Mijn paard heeft een redelijke schoft met een rechtere rug. De K&M met meer ruimte voor de schoft schommelde op de rug. De Cob variant die meer geschikt was voor de rechtere rug lag in principe goed maar ook hier problemen met de schoudervrijheid. Ook hier 3 MSFC 'ers bij gehad waarvan er 2 heel overtuigd waren in het "ja maar het zadel ligt echt goed". De laatste gaf aan dat mijn paard duidelijk last had van het zadel, we hebben nog Massimo, Deuber en semi-boomloos geprobeerd maar inmiddels rijd ik nu een week of 4/5 met een Barefoot Barrydale en ze heeft nog nooit zo fijn en los in haar lijf gelopen. We gaan nu met sprongen vooruit en dat is dankzij dit zadel.
Begrijp me goed, ik voel me een echt "dressuurmeisje" (van 35) dus het heeft me moeite gekost om te wennen aan het idee dat ik boomloos moest maar zoals ik al zei: Wát een eyeopener.

Jeetje jij ook al zoveel ellende dus!
Wat is het lastig een passend zadel te vinden, wat de ene juist aanraad raad de andere weer af!
Maar boomloos heb je niet in dress. modellen of wel?

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:54

hoi mijn paard heeft precies zo een rug! ook een hoge en lang doorlopende schoft! heb erg lang geklungeld met zadels maar nu heb ik een 2e hands kentaur electra en heb er super blij mee! het heeft een diepe zit en terug gesneden kamer! heb er €450 voor betaald incl opmaat maken met een scan dus weet ook zeker dat het goed ligt! dus als je meer wilt weten ff een pbtje dan kan ik je het nummer geven van de zadelmaker

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:06

Hoi, mijn inmiddels overleden paardje had ook zo´n lastige hoge schoft. Ik heb toen ook lang gezocht naar een zadel. Zelfs boomloos wilde niet lukken.
Toen is het een Excelle geworden, die had iemand tweedehands liggen, een engels merk, niet heel bekend, maar wat een super zadel, heb nooit meer een ander gehad. Heb hem geloof ik nog niet voorbij zien komen, dus denk, ik meld het even.
Verder kan je ook nog kijken bij saddlepoint.nl, dit zijn zadels die op maat gemaakt worden, maar niet belachelijk duur zijn. Ze zijn oorspronkelijk bedoelt voor gangenpaarden, vanwege de schoudervrijheid, maar dat is ook wat je zoekt toch :) Succes!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 11:49

Nobbels24 schreef:
Hoi, mijn inmiddels overleden paardje had ook zo´n lastige hoge schoft. Ik heb toen ook lang gezocht naar een zadel. Zelfs boomloos wilde niet lukken.
Toen is het een Excelle geworden, die had iemand tweedehands liggen, een engels merk, niet heel bekend, maar wat een super zadel, heb nooit meer een ander gehad. Heb hem geloof ik nog niet voorbij zien komen, dus denk, ik meld het even.
Verder kan je ook nog kijken bij saddlepoint.nl, dit zijn zadels die op maat gemaakt worden, maar niet belachelijk duur zijn. Ze zijn oorspronkelijk bedoelt voor gangenpaarden, vanwege de schoudervrijheid, maar dat is ook wat je zoekt toch :) Succes!

Heb ik nog niet eerder van gehoord, wat maakt het zadel zo bijzonder weet jij dat zo?
Ik ga ff op die site kijken! Thanx!

Iedereen bedankt voor de tips, ik ben druk bezig om een keuze te maken en te marktplaats sneupen.
Meer tips altijd welkom!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 11:56

Nobbels: is het een Ruiz Diaz?Want als ik google op Excelle zadel dan komt dat erbij te staan?
Dat zadel heb ik al eens eerder genoemd en heb contact met iemand.....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:56

Ik heb op een paard met soortgelijke schoft een oudere Prestige Appaloosa.
Heel geschikt aan te komen qua prijs en bevalt mij prima.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 14:02

Hoe is die appaloosa voor bij het kopijzer?Mn eigen prestige Top dressage is aangepast maar ze kunnen niks verder aan het kopijzer doen, is gewoon niet ruim genoeg

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:59

Marus schreef:
Jeetje jij ook al zoveel ellende dus!
Wat is het lastig een passend zadel te vinden, wat de ene juist aanraad raad de andere weer af!
Maar boomloos heb je niet in dress. modellen of wel?

Ik heb nu een Barefoot Barrydale. Officieel zijn de BF Lexington en de London ook dressuurmodellen maar die vond ik nog vrij lomp. De Barrydale heeft een zichtbare wrong wat mij het meerst deed denken aan een dressuurzadel. Het schijnt ook een veelgebruikt endurance zadel te zijn maar ik kan er heerlijk dressuur mee rijden. Voor de buitenritten die we maken zit het overigens ook heerlijk. Met mijn andere zadels had ik altijd een zere kont en heupen na het rijden en nu kunnen we na 2,5 rijden ook nog wel door, geen centje pijn.

Mijn paard is een enorme pietlut die alles voelt en dit ook laat merken. dit is het eerste zadel waarbij ze meteen ontspannen wegliep en nog steeds. Haar passen zijn veel ruimer geworden en ze laat zich ook veel makkelijker rijden. Ik kan me het verdriet, de boosheid en frustratie bijna niet meer voorstellen maar ik heb het allemaal gehad, dankzij de zadels.

Wellicht dat een "op maat gemaakt" zadel wel zou passen maar mijn Fries heeft zoveel beweging in haar lijf dat ik me ergens ook wel voor kan stellen dat het "stijve" van een boomzadel daar gewoon niet fijn op ligt. Even om aan te geven: Het K&M cobzadel brugde als we stilstonden, lag passend als we een rondje gingen stappen, draven maar ging rocken (schommelen) als we echt aan het werk gingen. Dan bolde haar rug zo dat het zadel achter en voor bijna los kwam en we vervolgens steeds voorover doken. Nu nergens meer last van.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:38

Marus schreef:
Hoe is die appaloosa voor bij het kopijzer?Mn eigen prestige Top dressage is aangepast maar ze kunnen niks verder aan het kopijzer doen, is gewoon niet ruim genoeg

Maar prestige heeft toch een aanpasbare boom? Een zadelmaker kan die gewoon verbreden ivm het materiaal is mij verteld door mijn zadelmaker. Ik heb hetzelfde zadel en mijn paard heeft ook een lange doorlopende schoft en een brede schouderpartij, toch ligt mijn top dressage er goed op, alleen de vulling moest wat aangepast worden ivm zijn brede schouders.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:40

Volgens de zadelmaker was het niet meer aan te passen aan mijn paard..Hij heeft ook nog met de fabriek gebeld ..
Moet zeggen dat er ook al een boommaat 34 in zit, en het kopijzer is gewoon niet ruin genoeg voor mijn paard

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:41

Misschien eens een boomlooszadel proberen? Bij barefoot kun je testzadels krijgen :j

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:42

Ik vind die boomloze zadels eigenlijk niet helemaal geweldig als ik ze zo zie.
Wil misschien ook wel weer starten

Annemarie07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:42

Anatomica ..

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:44

XladyX schreef:
Marus schreef:

Maar prestige heeft toch een aanpasbare boom? Een zadelmaker kan die gewoon verbreden ivm het materiaal is mij verteld door mijn zadelmaker. Ik heb hetzelfde zadel en mijn paard heeft ook een lange doorlopende schoft en een brede schouderpartij, toch ligt mijn top dressage er goed op, alleen de vulling moest wat aangepast worden ivm zijn brede schouders.

Jeetje het konden wel broer en zus zijn die van jou en mij!!!
Maar wat gek dat die van jou wel past, en dat is dus een appaloosa?
Heeft die van jou brede schouders?Want dat kan ik zo niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:54

Ik heb Harry van de Bosch er bij gehad. Uit Oldeholtpade, vlak bij Drachten. Fijne zadelpasser.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:14

Marus schreef:
Jeetje het konden wel broer en zus zijn die van jou en mij!!!
Maar wat gek dat die van jou wel past, en dat is dus een appaloosa?
Heeft die van jou brede schouders?Want dat kan ik zo niet zien.

Haha ze lijken inderdaad behoorlijk op elkaar!
Mijn zadel is een PrestigeTop Dressage, afgelopen maandag is de zadelmaker nog geweest en die heeft het zadel aangepast maar verder past 'ie goed.
Ik heb ook nog een Wintec Isabell Werth een poosje op zijn rug gehad, die lag ook best aardig maar daar kon ik na een poosje niet meer lekker in zitten. Liet de schoft ook mooi vrij :j Zijn overigens ook goed tweedehands aan te komen, misschien een idee?

Hier zie je beter dat zijn schouders behoorlijk breed zijn.
Afbeelding

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:41

Boomloos vind ik echt top! Het nadeel is wel dat ik ze vreselijk lelijk vind. Ik had met mijn pony het zelfde als jij alleen dan ipv veel schoft geen schoft.
wanhopig werd ik. Tot ik een boomloosje er op heb gegooid. Ligt als een tierelier en zit ook nog lekker.
Wel ff wennen maar toch

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:48

Mijn paard heeft ook zo een rug

Afbeelding

Op haar heb ik een Hulsebos wb4 smal/medium met bondje liggen.
Door dat ze een strakke rug heeft neigt een zadel snel naar voren te liggen.
Heb er ook een fryso Legacy fit 3 op gehad, is mijn zadel voor de andere paarden, deze was net te breed en de prijs voor een fit 2 was helaas 2x zoveel als een 2e hans hulsebos wb 4.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 06:54

Bedankt voor de reacties!
Xlady: wat fijn dat die van jou goed ligt ;-) ik heb dus ook een top dressage maar die ligt goed bij het erop liggen en tijdens het rijden schuift ie een tikkeltje naar voren en hebben we de boel dus klem.

Newt: en bevalt de hulsebos wat?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 06:55

JWL: ik vind ze eerlijk gezegd ook oerlelijk..........Mja net wat je zegt je paard loopt er wel goed onder, maar ik krijg ook reacties dat sommige paarden daar ook niet lekker mee lopen.
Lastig hoor!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:29

Marus schreef:
Bedankt voor de reacties!
Xlady: wat fijn dat die van jou goed ligt ;-) ik heb dus ook een top dressage maar die ligt goed bij het erop liggen en tijdens het rijden schuift ie een tikkeltje naar voren en hebben we de boel dus klem.

Newt: en bevalt de hulsebos wat?

Ja! Voorheen een kiefer lusitano gehad. Maar voor een ander paard de fryso gekocht. Toen was de fryso mijn favoriete maar nu met de hulsebos wil ik niet weer anders voor mij perfectie knie en wat stroeve zit fryso is wat gladder.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:37

Ik heb een kasteel van 1.85 m gehad met een flinke schoft en rechte rug. Op dit paard had ik een Anatomica en dat lag als een huis.
Die zadels hebben een uitgesneden kamer zodat ze uitermate geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft.

Succes met je zoektocht, een goed passend zadel vinden is toch een hele klus.