Hoe strak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:27

Mijn overleden merrie vond het niet prettig als een neusriem/sperriem te strak zat. Ging ze van lopen klieren.

Bij mijn nieuwe tinker het ik het hoofdstel net zo als bij mijn overleden merrie. Redelijk los.
Kan bij de sperriem nog makkelijk een paar vingers ertussen en bij de neusriem ook.

Mijn overleden merrie singelde ik altijd best wel strak. Die was nogal rond en hield haar buik uit bij het singelen. Dus als ik dan een paar rondes gestapt had en ze sprong opzij, hing ik onder haar buik....

Mijn tinkie heeft iets meer schoft (of minder, het is maar net hoe je het bekijkt. Kleinere boommaat in ieder geval :P) En maakt niet van die schijnbewegingen als mijn overleden merrie, dus die singel ik minder strak aan.

Ik singel overigens in fases aan. Eerst alleen vast, daarna laarzen aan, weer een stukje singelen, cap op en dan nog een keer voor ik opstap. En dan ligt het eraan hoe los ik mijn zadel vind liggen, of ik nog een keer extra aansingel.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:46

mirgino schreef:
niks strak :n

neusriem heb ik niet, en mijn singel trek ik gewoon vast zonder kracht
als ik terug kom van rijden past mijn hand er met gemak tussen.

als je zadel goed past blijft deze gewoon liggen. :j

Dat is ook mijn mening en ik heb precies hetzelfde :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:52

ik zeg eerlijk dat de keelriem bij mij strak zit (hij kan nog wel ademen hoor :') ) maar anders heeft die in mijn ogen namelijk geen functie. Een keelriem dient er voor om het hoofdstel tegen te houden mocht die achter de oren vandaan glippen, maar als ik zie hoe los sommige keelriemen zitten kunnen ze ze maar beter afknippen :')
ik rijd praktisch niet met neusriem en als ik het doe kan er makkelijk 2 vingers tussen :)

jwl

Re: Hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:16

Ik heb mn singel zo strak mogelijk als ik opstap daarna singel ik niet meer. Het liefst rij ik zonder neusriem alleen mijn huidige pony is net pas onder het zadel en heeft nog wat moeite met het bit anders loopt hij alleen maar te gooien met dat ding dus de neusriem zit er losjes op

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:25

Als ik mijn sperriem te strak doe, dan gaat mijn pony lopen klooien met rijden.
Die laat duidelijk merken dat hij dat niet prettig vindt :=

Singel die ik wel strak. Uiteraard wel gaatje voor gaatje. Pony is nogal rond zonder schouders, dus als ik niet goed aansingel hang ik ergens onder zijn buik denk ik :')

Neusriem doe ik gewoon normaal. Als ik zou willen zou ik hem nog 4 gaatjes strakker kunnen trekken, maar daar zie ik het nut niet zo van in :n

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:27

De singel gaat bij mij ook aardig strak, die van mij kan zomaar ineens gek uit de hoek komen en begint dan te rennen en te bokken en schijnbewegingen te maken. Als ik dan de singel losjes heb zitten dan heb je een probleem :o
De rest gaan meestal wel aardig los :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:41

Singelen doe ik altijd strak, na 10 minuutjes rijden zitten ze toch alweer wat los hahaha, ben nog steeds een Pennymeisje wat niet kan singelen blijkbaar :+

Dan even per paard:
- Wrangler loopt nu met een hoge Engelse neusriem, die doe ik zacht aansluitend, niet doorsnoeren maar wel echt eraan, anders krijgt hij 'blaren' (opengeschaafde wondjes en blaasjes) van het schuiven van het leer. Heel teer kopje helaas, zodra er iets langs schuift ligt het open. Dus toen ik met gecombineerde neusriem reed ging ook de sperriem aansluitend.
- Devdan loopt sinds kort met een lage africhtingsneusriem en die gaat op het laatst beschikbare gaatje. Ik denk dat er 1 vinger tussen kan ongeveer. Die onttrekt zich nl. door zijn mond open te doen, ja, zelfs met boogjes in je teugels, want ik weet dat er nu commentaar komt :P Dus zodra hij heeft gevoeld dat hij daarmee niet kan klooien gaat ie gewoon braaf nageeflijk met zijn mondje toe aan het werk. Eerst liep hij met een Engelse hoge neusriem, daar had ik nog een bontje tussen en daar zat wel wat speling op. Mijn instructeur snoerde die neusriem trouwens wel heel resoluut dicht als ik kwam lessen :=
- Future loopt met gecombineerde neusriem, die moet nog over op een africhtingsneusriem. Bij haar gaat alles los, zij heeft ook een gevoelig hoofd, maar bij haar moet contact zoveel mogelijk vermeden worden anders krijgt ze vochtzwellingen op haar hoofd. Heel irritant, zelfs van het halster bij het poetsen, zucht. Dus daar doe ik alle riempjes zo dat het hoofdstel er net niet afvliegt en overal bontjes om etc. etc. om contact zoveel mogelijk te vermijden.

Dus ik bekijk een beetje door de ervaring met het paard wat er het beste werkt, ik zal niet standaard alles los doen en niet standaard aansnoeren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 08:49

Ik singel ook zo strak mogelijk aan, maar heb niet veel kracht ofzo, want altijd als ik afstap hangt de singel zo los dat ik denk: wooow dat ik er nog niet met zadel en al ben afgegleden :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:05

Als ik ergens een paard zou gaan proefrijden en iemand zou een neusriem zo ongenadig hard aansnoeren zou ik bedanken voor het ritje.
Ik wil een paard kopen die fijn in de mond is en geen aansjorpaard.

Neusriem zit hier zo opdat het prettig zit voor het paard. Niet te strak, niet te los. Ik gebruik een sperriem die ook niet te strak zit.
Singels horen niet extreem strak te zitten. Zadel hoort niet te verschuiven dus een platte hand tussen de singel en het paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:07

Een schuivend zadel is schadelijker dan strak aansingelen over het algemeen. Het zadel moet gewoon goed vast zitten, maar meer ook niet. Het mag echter onder geen beding schuiven. Neusriem te los is ook irritant voor een paard, gewoon bevestigen zoals het hoort en niet aansnoeren. :)

Zelfde mening als Natasja dus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:11

Singelen doe ik wel goed, maar niet overdreven strak... dan verander ik ook in een rodeo object ben ik bang :+
Neusriem heb ik nooit strak, want als Uni z'n mond open houdt, z'n tong over het bit gooit oid betekend het dat ik iets fout doe... als ik de boel zou aansnoeren doe je aan symptoom bestrijding.
En het opvallende is dat hij bijna nooit loopt te tobben met z'n mond open of met z'n tong. Ik heb hem zelfs een hele periode zonder neusriem gereden omdat hij een wond op zijn neus had en toen reden we net zo makkelijk wel als met.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:23

Keelriem daar kan een vuist tussen, neusriem 2 vingers en sperriem gewoon aansluitend, niet te strak maar kan niet zo afglijden.
Aansingelen altijd gaatje voor gaatje, totdat deze strak zit. Maar na een minuutjes instappen kan m'n hand er al weer tussen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:51

Ik heb de keelriem altijd los, kan zeker een vuist bij tussen.
Ook de neusriem niet te strak, kunnen ook zeker 3 vingers bij tussen. Als hij wat lastig is, trek ik hem wel eens een gaatje strakker aan. Maar nooit zo strak als ik hem bij sommige (topruiters) wel eens zie.

Singel gaat nooit TE strak, heb aan beide kanten elastiek.
Gebruik overigens een singel met luchtkussen, zodat de druk over het borstbeen verdeeld wordt.
Kan me voorstellen dat een paard een knetterstijf aangetrokken smalle singel geen pretje vindt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:55

Singel verschilt, het ene paard die ik rijd ligt de zadel heel stabiel op, dus daar hoef ik echt niet strak aan te singelen, maar doe toch nooit in een keer strak, eerst gewoon losjes, en pas als ik erop ga aansingelen. Het andere paardje daar moet ik 'm wel strak doen anders kan ik niet opstappen omdat het zadel gewoon mee schuift := En neusriem lekker los, zeker 2 vingers aan de 'bovenkant', keelriem ook altijd los en sperriem doe ik niet aan. :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:57

Lante schreef:
Sperriem is ervoor om het bit mooi stil achterin de mond te houden, op de juiste plek dan natuurlijk. Bij een onrustige beweging van de hand heeft het bit minder speling. Wel vreemd dat zoveel mensen dat niet lijken te weten. Het is juist vriendelijk, mits je hem niet te strak hebt natuurlijk.

Daar zat ik op te wachten. Toch nog iemand die niet denk dat een sperriempje onnoodig of voor de sier is ;)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:59

Singel trek ik meestal wel stevig aan :j Ik check wel altijd of het niet té is.
Sperriem/keelriem/neusriem gaat bij mij altijd volgens de regeltjes. Vuist tussen de keelriem en het paard,
twee vingers tussen de neusriem. Sperriem doe ik altijd zo dat ie losjes aansluit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:00

nadita schreef:
Lante schreef:
Sperriem is ervoor om het bit mooi stil achterin de mond te houden, op de juiste plek dan natuurlijk. Bij een onrustige beweging van de hand heeft het bit minder speling. Wel vreemd dat zoveel mensen dat niet lijken te weten. Het is juist vriendelijk, mits je hem niet te strak hebt natuurlijk.

Daar zat ik op te wachten. Toch nog iemand die niet denk dat een sperriempje onnoodig of voor de sier is ;)

Ja natuurlijk heeft het bit minder speling, maar dat komt omdat het paard zijn mond ook niet kan bewegen, hij kan 'm niet openen als je wat te hard inwerkt :=

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:05

Keelriem zo dat hij net niet over die kaak naar voren kan schuiven. Neus/sperriem heb ik niet :D

Voor singels hangt het ook af van je soort singel. Veel dressuur singels hebben nog een stukje elastiek net na de gespen, waardoor het altijd wel wat meegeeft.

Bij een western zadel lus je heen en weer door je zadel ring en je singel waardoor je een soort hefboom effect krijgt en loei strak kan singelen met minder kracht. Ik denk dat dat wel een nadeel is aangezien veel mensen gewend zijn zo strak te singelen als ze kunnen en hiermee wordt er dus snel een heeel stuk strakker gesingeld als dat je met een normaal (dressuur) zadel zou doen.

Overigens ben ik van mening dat als je zadel echt goed past, je met amper kracht kan aansingelen. Maar dit is idd wel weer afhankelijk van of je een bokkert hebt of niet. Ik singel met buitenrijden vaak gaatje strakker omdat ik halverwege een flinke helling op moet galloperen en me zadel anders toch net wat te veel verschuift.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:29

Tsja ik krijg waarschijnlijk half bokt over mee heen met mn reactie maar dit zijn mijn bevindingen.
Mijn merrie kauwt áltijd tijdens het correct dressuurmatig rijden, dus zodra ze ontspant en nageeft. Het is in géén geval protest. Nu begon ze de laatste tijd wat meer te klooien met het kauwen, ze concentreerde zich meer op het kauwen dan op mijn hulpen, en nu zit mijn neusriem en sperriem dus een gaatje strakker. Hij zat eerst los, gewoon zo los dat hij niet kon afschuiven zoals velen hem hier hebben, maar net dat gaatje extra zorgt er voor dat mn pony minder kauwt en zich dus net iets beter kan concentreren. Het is echter niet zo dat het knelt of zelfs wonden veroorzaakt hoor.

Qua singelen, zo strak dat er net geen extra gaatje bij kan, het zadel hoort gewoon niet te schuiven, zoals Lante zegt.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:41

Ik dacht altijd dat ik de neusriem/sperriem niet strak deed, want er konden makkelijk twee vingers tussen (zoals was geleerd).
Alleen vervolgens kwam ik tot de conclusie dat het wel nog een wereld van verschil maakt wáár je die vingers er dan tussen doet. Doe je dat op de neusbrug, dus bovenaan, langs de zijkant van de neus of bij de gesp? Bij de gesp of aan de zijkant kon ik er altijd gemakkelijk 2 vingers kwijt, maar dan lukt dat op de neusbrug een stuk minder. Dus mijn vraag is eigenlijk: waar testen jullie dit?

Verder heb ik idd geleerd dat de sperriem is om het bit stiller te laten liggen en de keelriem om het hoofdstel om te houden wanneer je voorlangs van je paard afkiepert met de teugels in je hand. Voor dat laatste zitten de meeste keelriemen idd veel te los als je uitgaat van een vuist. Dus hoe denken jullie daar dan over?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:03

Iris82 schreef:
Ben benieuwd of er hier nog iemand gaat reageren die zegt: ja, ik snoer wel altijd aan!
Denk het niet. :)

Ik overigens ook niet. :+

:') +1

Mijn singel heeft weinig effect, vrees ik. Ponylief is perfect rond :=

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:40

Appelmoes_11 schreef:

Zonder singel gaan rijden en fototopic maken! :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:41

antje_vip schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Zonder singel gaan rijden en fototopic maken! :))

Met filmpje! :Y)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:35

Ik heb het hetzelfde als jij geleerd TS, maar volgens mij was het ook iets van 2 vingers tussen de sperriem. Bij allebij mijn hoofdstellen (portugees zonder sperriem en engels met) zit de keelriem gewoon met een vuist ertussen, maar de neusriem bij het portugese zit losser, aangezien de engelse al op het loste gaatje zit. De sperriem zit ook erg los, kan eigelijk een hele (platte) hand tussen. Waarom heb ik hem eraan? Ik vind het mooi staan. Mocht ze haar mond open doen (wat ze niet doet, of ze moet op het bit aan het kauwen zijn) kan ze haar mond nog steeds open doen.

Bij mijn singel valt ook niet zo veel te snoeren, er zit namelijk elastiek in de uiteinden, dus dat zou dan geen zin meer hebben :+.

Oftewel, ik snoer niet zoveel :').

Edit: Typfout

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:41

Shinedown: waar doe je dan je vingers/hand er tussen? Onderaan, boven op de neus, of aan de zijkant?
Ben echt nieuwsgierig nu waar dat dan zou moeten, en of iedereen dat op dezelfde manier doet! Aangezien de regel van 2 vingers wel redelijk algemeen geaccepteerd is.