Bij mijn nieuwe tinker het ik het hoofdstel net zo als bij mijn overleden merrie. Redelijk los.
Kan bij de sperriem nog makkelijk een paar vingers ertussen en bij de neusriem ook.
Mijn overleden merrie singelde ik altijd best wel strak. Die was nogal rond en hield haar buik uit bij het singelen. Dus als ik dan een paar rondes gestapt had en ze sprong opzij, hing ik onder haar buik....
Mijn tinkie heeft iets meer schoft (of minder, het is maar net hoe je het bekijkt. Kleinere boommaat in ieder geval
) En maakt niet van die schijnbewegingen als mijn overleden merrie, dus die singel ik minder strak aan.Ik singel overigens in fases aan. Eerst alleen vast, daarna laarzen aan, weer een stukje singelen, cap op en dan nog een keer voor ik opstap. En dan ligt het eraan hoe los ik mijn zadel vind liggen, of ik nog een keer extra aansingel.

) maar anders heeft die in mijn ogen namelijk geen functie. Een keelriem dient er voor om het hoofdstel tegen te houden mocht die achter de oren vandaan glippen, maar als ik zie hoe los sommige keelriemen zitten kunnen ze ze maar beter afknippen