Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:49

nombrado schreef:
Maris schreef:
Voorbeeld van franse kussens, zeer geschikt voor paarden met een korte rug dus
[ Afbeelding ]

ja, allemaal leuk, dit zadel. Maar hier drukt dus het ruitergewicht continue op het einde van het kussen
ik weet zeker, dat het betreffende paard dit niet als prettig zal ervaren en je de verzamelingen wel kan vergeten.

Ja idd dat vind ik dus ook, ik ben 1.77m waar moet ik me benen en alles laten in dat zadel haha?
Ook op mijn paardje zou dat denk niet goed leggen en nog steeds bij der lendenen komen denk ik.
Als ik een zadel achter der schouders en voor die lendenen zou willen hebben moet ik 12/13 inch hihi dat past niet en staat niet mooi denk ik :p

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:30

xxsalinaxx schreef:
Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest (sta rho) omdat ik dacht dat mijn zadel te lang was omdat het bij de lenderen komt. Dit maakt helemaal niet uit als de ruimte tussen de kussen 3 paardrijvrouwen vingers breed is. Dat fabeltje dat het niet op de lenderen werfels mag komen is door iemand verzonden.
Het is alleen zo dat de lenderen werfels breder zijn de gewone rugwerfels en daarom moet je 3 paardrijvrouwen vingers tussen kunnen. Dan heeft het paard er geen last van. Als de schouder maar goed vrij is! ( het zijn trouwens paardrijvrouwen vingers omdat die wat meer gespierd/gevormt zijn)

Het bestaat namelijk niet om een zadel te vinden voor paarden met een korte rug, om dan achter de schouder en niet voorbij de 18e rib te komen. Dan zouden veel paarden een falabella zadeltje ofzo moeten net zoals die van mij dan haha.

Dit is mij zo uitgelegd. Dus dan zou het bij jou paardje gewoon goed zijn

hier ben ik het ook mee eens.. mijn tinker heeft ook een erg korte rug als het zadel
vanaf de laatste rib schuin omhoog gemeten er dus geen plaats zou zijn voor een normaal zadel voor een volwassen mens...
en dan een zadel met extreem korte kussens wat die druk enorm verdeelt op dat kleine stukje :n

ik ben zowieso meer voor de wat oudere versie zadels zoals kieffers of ect
die hebben niet van die mega dikke kussens zoals die bates wat je nu hebt maar gewoon normale kussen met genoeg plek bij het wervelkanaal.

ik zou wel eens kijken of jouw zadel kwa bouw wel geschikt is voor je paard omdat het zadel erg 'recht' uitziet dus grote kans dat die helemaal niet draagt in het midden en alle druk op de kussens achter komt en op de schouder.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:39

nombrado schreef:
Olympia96 schreef:
Ik heb laatst een heel pasconsult gehad met mijn paard. Heb er (voor mezelf ter samenvatting) een filmpje van gemaakt. Zadelmaker legt heel duidelijk uit hoe het zadel moet liggen.

Het enige wat ik eruit heb gelaten zijn de 5 zadels die we op haar rug hebben gelegd en die te groot waren.

Op zich denk ik dat je aan de hand van dit filmpje zelf wel redelijk kan beoordelen hoe je huidige zadel ligt?

De link:
http://youtu.be/2ExiJbH-_9I

oei...kheb het filmpje zitten bekijken, maar ik vind het diepste punt van het zadel niet overeenkomen met die van je paard. Waardoor hij vermoedelijk het zadel naar voren gaat duwen
bovendien vind ik het zadel te klein voor de ruiter en komt het zadel teveel omhoog in de beweging.
Ik vind dit geen goed passend zadel voor én ruiter én paard.

Het oude zadel lag niet goed, want het lag o.a. óp de lendenen en liet de schouder niet vrij. Dat zadel was op maat gemaakt voor mijn paard, en die zadelmaker blijft erbij dat het een goed zadel voor mijn paard was. Ondanks het feit dat ze duidelijk pijn had wanneer je de lendenen aanraakte.

In het filmpje geef ik duidelijk aan dat het testzadel een testzadel is dat niet 100% perfect is voor mij én voor het paard.
Dit zadel heeft echter wel genoeg ruimte aan de voorkant en komt niet voorbij de 18e wervel.

Voor jouw informatie: het gaat om een Schleese testzadel. Deze zadels worden juist zo gemaakt dat ze meebewegen. De lendenen bewegen immers ook en dit zadel 'beweegt dus mee omhoog'. Het zadel wat ik besteld heb is ruimer voor mij en tot in detail aangepast op mijn paard.

Als je op Schleese zoekt op YouTube dan zul je zien dat er zelden zo goed is nagedacht (ik zeg niet nooit!) als over dit concept.

Overigens vind ik dat de foto die je van de Haf bewerkt hebt met het skelet erin duidelijk aangeeft dat het zadel over de schouder ligt. Ook geen wenselijke situatie. Edit: en dus, als je het zadel naar achteren schuift om de schouder vrij te laten, dan zul je zien dat het zadel zeker wel te lang is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:50

Ik heb me ook erg in deze materie verdiept, omdat mijn Fries ook een vrij korte rug heeft en ik aan het rondkijken ben voor een nieuw zadel.

Mij is verteld door oa fysio dat het zadel niet voorbij de 18e borstwervel mag komen, omdat je dan op de lendenwervels komt en deze niet kunnen dragen.
Je kan de 18e wervel voelen op de rug, deze steekt iets omhoog. De lendenwervels liggen dieper.

Ook kan je zelf (ongeveer) meten welke lengte je paard kan hebben op de rug, door een denkbeeldige lijn te trekken vanachter het schouderblad en de 18e borstwervel. Dat is bij ieder paard weer anders.

Ik had een zadel laten maken met de opmerking dat het niet te lang mocht zijn in de kussens. Moet zelf een 18 inch hebben. Het is gemaakt met 17,5 inch kussens. Toch kwam dit zadel nog tot de 18e rib. Kon niet, maar voor mijn gevoel dus niet ideaal. Durf het dus ook niet aan en moet verder zoeken.

Mijn huidige zadel (ook 18 inch) is 6 cm korter dan het nieuw gemaakte zadel met 17,5 inch kussens. Dit merk/model is imo dus niet geschikt voor paarden met een korte(re) rug.

Succes met zoeken. Waar ik goede verhalen over hoor is Ninon Schutte. Of Daaleman zadels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:52

Olympia96 schreef:
Overigens vind ik dat de foto die je van de Haf bewerkt hebt met het skelet erin duidelijk aangeeft dat het zadel over de schouder ligt. Ook geen wenselijke situatie. Edit: en dus, als je het zadel naar achteren schuift om de schouder vrij te laten, dan zul je zien dat het zadel zeker wel te lang is.

Een zadel zoekt op de rug van het paard het middelpunt/diepste punt van het zadel
Dat houd dus in, dat sommige zadels, waarbij het diepste punt achterin het zadel ligt, maar het paard zijn diepste punt meer naar voren ligt, het zadel naar die kant gaat "schuiven"
Enige wanneer dat niet gebeurd, is als het zadel zo krap gemeten is, dat ie niet kán schuiven.
Ik heb zelf paarden waarbij het diepste punt ver naar achter ligt (vaak midden van de rug)
daar zal dus het diepste punt van mijn zadel ook moeten liggen.
En daar zal dus ook ik zitten (in mijn middelpunt) om mijn paard goed te kunnen laten bewegen.
Wat jij zegt, zou het voor mijn paarden dus onmogelijk zijn om als ruiter met een maatje 36 in te kunnen zitten (17.5 inch) zadel. Want alle zadels zullen dan (althans de kussens) zullen volgens de mening van de MSf bv te lang zijn.
Na 13 jaar rijervaring op deze korte barokke paarden, (en heel wat kortere modellen te hebben getest) gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een goed passend zadel, waarin het middelpunt overeen komt met het middelpunt van het paard, en de kussens het gewicht van de ruiter goed kan verdelen in de lengte van de rug.

Te korte kussens, geeft meer puntbelasting door het ruitergewicht.
Te ver naar de zijkant doorlopende korte kussens en een zeer breed kussenkanaal, veroorzaakt afdrukken in de rug en een beperking met de buiging van het paard.
En dat is door mijzelf regelmatig getest.

Er zijn in de video van Schleese zeker dingen waar ik het mee eens ben, maar zeker niet alles....
zolang ik met mijn paarden, de oefeningen (en dan heb ik het over de GP oefeningen als wissels, piaffe en passage , alsmede appuyementen en piroutte ) kan doen. En ik er lekker in kan zitten in het middelpunt , hoef ik niks anders.
Die ervaring heb ik nooit gehad met de kortere kussens die je tegenwoordig overal ziet
Mijn paarden gaan ervan bewegen alsof ze moeten poepen :+
(overigens wel grappig om te testen :D )
Ze bewegen allemaal fijner met meer draagvlak van de kussens over de rug.
Overigens gaan de lendenwervels niet echt omhoog tijdens het lopen hoor....beweging van een paard gebeurd vanuit de achterhand/bekken . Net als bij mensen. Er komt echt niks omhoog in de rug (wel kantelen ze het bekken, waardoor je het gevoel hebt als ruiter alsof ze hun rug omhoog brengen, maar dit gebeurd vanachteruit)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:19

nombrado schreef:
Wat jij zegt, zou het voor mijn paarden dus onmogelijk zijn om als ruiter met een maatje 36 in te kunnen zitten (17.5 inch) zadel. Want alle zadels zullen dan (althans de kussens) zullen volgens de mening van de MSf bv te lang zijn.

zolang ik met mijn paarden, de oefeningen (en dan heb ik het over de GP oefeningen als wissels, piaffe en passage , alsmede appuyementen en piroutte ) kan doen. En ik er lekker in kan zitten in het middelpunt , hoef ik niks anders.

Het zitvlak voor de ruiter staat volgens mij los van de lengte van de kussens. En ik ben er inmiddels achter dat de inch-maat ook niet alles zegt. De ene 17 inch is de andere niet, er zitten cm-ers verschil in.

Jouw laatste punt is een drogreden. Mijn paard deed alle oefeningen onder een niet passend zadel. Dat een paard pijn heeft, wil niet zeggen dat het ook pijn toont. Problemen kunnen zich niet openbaren, of pas na jaren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:32

Olympia96 schreef:
nombrado schreef:

Het zitvlak voor de ruiter staat volgens mij los van de lengte van de kussens. En ik ben er inmiddels achter dat de inch-maat ook niet alles zegt. De ene 17 inch is de andere niet, er zitten cm-ers verschil in.

Jouw laatste punt is een drogreden. Mijn paard deed alle oefeningen onder een niet passend zadel. Dat een paard pijn heeft, wil niet zeggen dat het ook pijn toont. Problemen kunnen zich niet openbaren, of pas na jaren.

Nee, fout
Het zitvlak van de ruiters, is juist belangrijk voor de lengte van de kussens.
Een dikke batterij ;) ,het gewicht van die ruiter, zullen iets grotere kussens moeten opvangen. (gewicht oppervlakte drukverdeling)
Vandaar dat de fabrikant onder de 18 inch zadels langere kussens legt als onder een 17.5 inch zadel.
Wat ik zo kan zien op jou filmpje (overigens erg leerzaam) is dat je oude zadel te klein in de boom is (te smal)
Verder is er weinig mis met dat zadel. Het diepte punt van jou paard is iets voor in de rug, diepste punt van jou oude zadel ietsiepietsie daarachter, maar als je een bredere boom genomen had, was dit perfect geweest.

Wat mij verbaasd van de schleese mevrouw, is dat ze wel een streepje heeft gezet bij het diepste punt van je paard, maar het zadel wat ze erop legt, veel verder naar achter ligt. (niet goed!)
Als je de kale boom ziet, van hout, is er weinig mis mee, buiten dat het te klein is voor jou paard (bij de takken te smal) en dan krijg je dus idd wat ze uitlegt dat ze de schouder elke keer tegen de takken komt.
Met een bredere boom/takken, is dat probleem opgelost. (middelpunt ook op de goede plek)

Dan de boom van Schleese. De vorm bij de takken is zo, dat paarden die al een weggevallen schoftspier hebben, deze dus ook niet meer kùnnen ontwikkelen onder het zadel. Dit vind ik echt de grootste misser.....ook het rem knopje , daar zit gewoon een drukpunt bij elk paard...(meridiaan)
De vorm van de boom, van de houten is niets mis mee. Ook het diepte punt voor jou paard beter, dan het zadel wat ze perfect vind.

De uitleg over dat de lendewervels het zadel naar voren duwen? is wel het domste wat ik van dit filmpje hoor.
Nee, na dit filmpje, ben ik al overtuigt dat dat géén geschikte zadels zijn.

Overigens, jou oude zadel, wat was dat voor een merk? en zat er een voorsingelstoot aan?

Olympia96

Re: Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:47

Volgens mij gaat het meer om de vorm van de lepel. Ik heb 17 inch zadels gepast die langer (in cm's) waren dan 18,5 inch zadels. Het fijne weet ik er niet van, maar het zadel wat ik nu besteld heb, heeft kussens die korter zijn (noodzakelijk vanwege de korte rug en ronde ribben). Technisch gezien gaat het om ongeveer 1 tot 1,5 cm. Dus ja, de druk zal over een iets kleiner oppervlak verdeeld worden, maar zoals jij het stelt, klinkt het alsof het paard straks op 1 cm2 belast gaat worden.

Het oude zadel lag echt heel slecht op het paard. Naast het feit dat ze schuurplekken en drukplekken op de lendenen had (en pijn als je het aanraakte), schoof het zadel door de beweging naar voren waardoor ze werd afgeknepen in de schouders. Niet alleen kon het paard er dus niet mee lopen, maar het sloopte haar ook nog eens een keer. Dus ook al ziet het er op het filmpje uit als redelijk passend of aanpasbaar, dat was het niet.
Elk zadel moet áchter het schouderblad liggen. Het zadel wat er in jouw ogen fout op ligt, laat de schouder vrij, drukt niet op de wervels en komt niet voorbij de laatste rib.
Als je de takken breder zou maken, dan zou het oude zadel volgens mij nog steeds op de schouder liggen en vrijheid belemmeren.

Mijn oude zadel drukte inderdaad op de schoft. Mij werd verteld dat het effect van druk op die plek hetzelfde is als een hengst die een merrie op die plaats vastpakt tijdens het dekken. Je ziet dan dat de rug weggedrukt wordt en het bekken gekanteld. Dat wegdrukken deed de mijne dus ook onder het rijden met het oude zadel.

Wat maakt dat een paard de schoftspier wel kan ontwikkelen onder een ander zadel en niet onder een Schleese volgens jou? Die laatste heeft juist veel meer ruimte dan wat ik tot nu toe gezien heb? Ruimte geeft toch ruimte tot ontwikkeling? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Ik denk overigens dat je pas kunt oordelen over dergelijke zadels als je er zelf eens 1 hebt geprobeerd. Ik was ábsoluut niet van plan om zo'n enorme uitgave te doen, maar deze stak met kop en schouders boven de 15 andere zadels uit die ik ook geprobeerd heb (óndanks dat het om een testzadel ging dat niet pas gemaakt was voor mij en m'n paard).

Mijn zadel was een Fryso. Ik heb 'm gelukkig kunnen verkopen :-).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:06

@ Nombrado: hoe verklaar je dan dat het voor mijn Fries gemaakte zadel 18 inch met 17,5 inch kussens 6 cm langer is dan mijn 18 inch Hulsebos?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:31

Nombrado, leuk dat jouw paarden daar geen moeite mee hebben, maar er zijn ook legio dieren (vooral merries) die daar dus echt niet tegen kunnen. Dit kan zelfs tot zeer gevaarlijk gedrag leiden zoals zichzelf op de grond laten vallen.
Laatst nog een prachtig voorbeeld van gezien. Iedere keer als een test zadel maar 1 cm te lang was stak de merrie de kop tussen de poten en begon te bokken.
Paard van een vriendin is er zelfs zwaar kreupel van geworden en kreeg problemen met de hengstigheid, korter zadel en alles was weer goed.

Daarnaast zijn er paarden die geen kijlkussens accepteren, daar zul je dus wel aan het franse kussen moeten. (Echter niet die van Massimo, want dat is inderdaad vaak een soort veel te kleine wipwap waar ik al de meest nare drukkingen van heb gezien op de achterrand.) Maar dan gewoon echte Franse kussens die helemaal tot boven zijn doorgetrokken.

Ik vind de recenties van jouw passervice trouwens doorgaans ook niet al te positief hier op bokt.

Maar hoe dan ook, volgens mij was dat zadel van TS echt nog wel binnen de norm. Of het verder past dat kun je alleen voelen en niet van een foto zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:39

nadita schreef:
@ Nombrado: hoe verklaar je dan dat het voor mijn Fries gemaakte zadel 18 inch met 17,5 inch kussens 6 cm langer is dan mijn 18 inch Hulsebos?

geen idee
Hulsebos heb ik zelf geen ervaringen mee , en ook niet getest
die zijn idd te lang voor mijn barokke paarden (en de paarden die ik train)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:52

Sizzle schreef:
Nombrado, leuk dat jouw paarden daar geen moeite mee hebben, maar er zijn ook legio dieren (vooral merries) die daar dus echt niet tegen kunnen. Dit kan zelfs tot zeer gevaarlijk gedrag leiden zoals zichzelf op de grond laten vallen.
Laatst nog een prachtig voorbeeld van gezien. Iedere keer als een test zadel maar 1 cm te lang was stak de merrie de kop tussen de poten en begon te bokken.
Paard van een vriendin is er zelfs zwaar kreupel van geworden en kreeg problemen met de hengstigheid, korter zadel en alles was weer goed.

Daarnaast zijn er paarden die geen kijlkussens accepteren, daar zul je dus wel aan het franse kussen moeten. (Echter niet die van Massimo, want dat is inderdaad vaak een soort veel te kleine wipwap waar ik al de meest nare drukkingen van heb gezien op de achterrand.) Maar dan gewoon echte Franse kussens die helemaal tot boven zijn doorgetrokken.

Ik vind de recenties van jouw passervice trouwens doorgaans ook niet al te positief hier op bokt.

Maar hoe dan ook, volgens mij was dat zadel van TS echt nog wel binnen de norm. Of het verder past dat kun je alleen voelen en niet van een foto zien.

Ik zou in het geval van die merrie, serieus het dier laten nakijken (zou me niks verbazen als het iets met de baarmoeder te maken heeft)
wb de recenties? zoveel zijn er dat niet. ;)
Gelukkig heb ik een heleboel enthousiaste blije klanten. Die blijven terugkomen. Ik weet dus niet of je maar van recenties van bokt hier moet uitgaan. Je moet als ruiter altijd zelf je zadel in de gaten houden en aan de bel trekken als je iets niet vertrouwt. Meer kan ik er niet over zeggen. en tja, in 2 jaar groeit je jonge paard.
2 van de betreffende zadels ligt hier. 1 verschrikkelijk verkeerd opgevuld (niet door mij) waardoor er bolle kussens zijn ontstaan. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden. Nog een ander zadel ligt hier, (die was doorverkocht aan een particulier en verkeerde maten doorgegeven) en met die laatste heb ik 2 van mijn paarden al heerlijk mee gereden. Niks mis mee. (en bij Nombrado is ie écht te lang, volgens de normen die ze tegenwoordig hanteren, vreemd genoeg, kan ie weer alles, wijken, travers, renvers, appuyement, piaffe, passage....te lang? hmmmm)
Dat een merrie gaat bokken omdat de boom te krap is? zou ik ook doen, als ik die merrie was :j
Je kan namelijk bijna niet bewegen met iets wat te krap rond je schouders ligt.
Er zijn helaas genoeg voorbeelden van te krap aangemeten zadels. Die blijven idd prima liggen , de ene geeft het aan. De brave loopt gewoon door en sluit zich af voor pijnen. Met als gevolg spieratrofie rond de schoft en vastgereden lendenen.
Daarom is het zooooooooo belangrijk als ruiter, om zelf je paard goed in de gaten te houden! In de groei en pasvorm van je zadel.
Helemaal een jong paard, of teruggevallen paard, die door training weer gaat groeien kan in 3/4 jaar tijd zomaar 2cm in boommaat groeien.!! (ik kan dit echt niet vaak genoeg zeggen.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:55

Olympia96 schreef:
Ik denk overigens dat je pas kunt oordelen over dergelijke zadels als je er zelf eens 1 hebt geprobeerd. Ik was ábsoluut niet van plan om zo'n enorme uitgave te doen, maar deze stak met kop en schouders boven de 15 andere zadels uit die ik ook geprobeerd heb (óndanks dat het om een testzadel ging dat niet pas gemaakt was voor mij en m'n paard).

Mijn zadel was een Fryso. Ik heb 'm gelukkig kunnen verkopen :-).

kan zijn hoor, dat je ze fijn vind. En dat moet je dan ook zeker volgen.
Ik dacht dat de fryso zadels voor de fries ontwikkeld waren? die hebben toch een hele andere schouderlijn en middelpunt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:25

Misschien kun je ook accepteren dat niet elk paard hetzelfde is of reageert.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:16

Mijn PRE merrie wil echt geen zadel op haar rug met lange kussens 8-)
Daar gaat ze op bokken in galop!
Nu heeft ze Franse kussen en daar loopt ze super onder :j
Veel paarden gaan bokken van een te lang zadel!

TS
Vraag eens advies aan Ninon Schutte www.zadelatelier.nl
Zij zal je een eerlijk advies geven zonder je iets aan te smeren
Ga niet in zee met prutsers die "interessante" uitspraken van andere klakkeloos overnemen om kundig over te komen, maar die er helemaal geen verstand van hebben..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:51

@Nombrado: mij is verteld dat Fryso ook geschikt is voor paarden die rondgeribd zijn en een korte rug hebben. En dat is mijn volbloed ook. De discussie die ik onlangs moest voeren toen ik terug ging naar de winkel was die van de laatste rib. Hun uitgangspunt is dat het zadel daar wel op mag liggen. Alleen voor mijn paard kan dat duidelijk niet. Einde verhaal dus.

Ik denk overigens dat je niet zomaar alle korte kussens kunt afschrijven. Het lijkt mij belangrijker om te weten hoe die kussens gevormd zijn.

Ik wist overigens niet dat jij zelf ook zadels aanpast. Maar het verklaart nu wel het 1 en ander voor me. :+

Je hebt trouwens geen antwoord gegeven op mijn vraag over de ruimte bij de schoft icm het zadel. Dat begrijp ik namelijk nog steeds niet.

Wat Nadita zegt is ook mijn ervaring. Had een 17 inch passier die lánger was dan mijn 18 inch Fryso. Er zit zo veel verschil in die maten en merken. Om moedeloos van te worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:34

Olympia96 schreef:
@Nombrado: mij is verteld dat Fryso ook geschikt is voor paarden die rondgeribd zijn en een korte rug hebben. En dat is mijn volbloed ook. De discussie die ik onlangs moest voeren toen ik terug ging naar de winkel was die van de laatste rib. Hun uitgangspunt is dat het zadel daar wel op mag liggen. Alleen voor mijn paard kan dat duidelijk niet. Einde verhaal dus.

Ik denk overigens dat je niet zomaar alle korte kussens kunt afschrijven. Het lijkt mij belangrijker om te weten hoe die kussens gevormd zijn.

Je hebt trouwens geen antwoord gegeven op mijn vraag over de ruimte bij de schoft icm het zadel. Dat begrijp ik namelijk nog steeds niet.

Wat Nadita zegt is ook mijn ervaring. Had een 17 inch passier die lánger was dan mijn 18 inch Fryso. Er zit zo veel verschil in die maten en merken. Om moedeloos van te worden.

Alleen heeft jou volbloed het middelpunt iets verder naar voren liggen dan de barokke rondgeribte types (de meeste)
Ik heb het niet over alle korte kussens. Waar ik een bezwaar over heb, is de kussens zo kort maken, dat het het ruitergewicht over een kleiner oppervlakte verdeeld wordt en dus meer belasting krijgt op een klein stukje.
Ik zal het proberen anders uit te leggen.
Als je een rugzak neemt, die gemaakt wordt voor mensen, is die altijd juist langer dan je laatste rib. Dit om het draagvlak van het gewicht in de rugzak over een groter oppervlak te verdelen.
Je kan echter, ondanks die lengte nog steeds alle kanten opbuigen en bukken zelfs ;)
(kheb zelf veel met rugzak gereisd, dus vandaar :D )
Als je ongeveer 15 kilo in die rugzak doet, (vergelijkbaar met het ruitergewicht op een paard in procenten) Is dit altijd over een groter oppervlakte verdeeld dan rugzakjes waar je minder gewicht in kan doen.
Dit heeft alles te maken met het gewicht wat je verdelen moet over de rug en oppervlakte.
Als je dit in een kleiner rugzak zou proppen, die 15 kilo, krijg je echt last van je rug (en je lendenen)
Als ruiter zit je namelijk niet /nooit in een zadel boven de lendenen (of je moet het zadel veel te ver naar achter leggen) wel dragen soms de kussens daar...niks mis mee, mits ze maar op de rugspieren dragen en niet ernaast .
De vorm van de kussens?
Het belangrijkste deel van een zadel van de kussens is de voorzijde bij de schoft. Daar moet altijd ruimte zijn en je vlakke hand langs de schoft /schouder kunnen halen zonder enig weerstand daar te verwachten.
dan 16 cm naar achter. Daar horen de kussens gelijkmatig te dragen (en kan je voelen door hem los op de rug met je hand langs de kussens te gaan.)
het achterste deel , mag dus niet meer belast zijn (los) dan het middelste deel (bruggen) dan krijg je idd puntbelasting bij de schouder en de rug.
wb de takken van de schleese boom (je ziet het zo wel op het filmpje) sluit precies nu aan volgens de lijn van de schoft van je paard...., die daar "nog" geen spieren heeft. En die gaat daar geen spieren krijgen op deze manier.
de takken van de houten boom, is niet zo raar gebogen aan de onderzijde en daaronder heeft je paard dus ruimte om spieren bij de schoft te ontwikkelen.

Het klopt overigens wel, dat het per merk en type verschilt hoe lang het zadel is...dat klopt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:35

Ik ga mee met Unamie.
Laat je niet verblinden door ellenlange verklaringen die niet op geschoolde kennis zijn gebaseerd.
Zou geen risico nemen maar in zee gaan met mensen waar geen negatieve ervaringen van te vinden zijn op internet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:10

unamie schreef:
Mijn PRE merrie wil echt geen zadel op haar rug met lange kussens 8-)
Daar gaat ze op bokken in galop!
Nu heeft ze Franse kussen en daar loopt ze super onder :j
Veel paarden gaan bokken van een te lang zadel!

Dat is ook niet zo raar, want achter de 18e rib zit het "bokreflexpunt".
Dat is 1 van de negatieve reflexpunten van de paardenrug. Als er druk op komt, krijg je altijd dezelfde reflexreactie. Net zoals jij de schopbeweging niet tegen kunt houden als iemand op het reflexpunt van je knie tikt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:34

gelukkig zitten we daar niet boven als we op een paard zitten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:41

Maar nombardo wat je zegt is heel tegendraads.
Enerzijds zeg je dat korte kussens slecht zijn want dat komt de druk op een te klein stuk. Anderzijds zeg je dat een lang zadel niet uit maakt want de ruiter zit niet op het achterste stuk dus daar is geen druk.

Zoals je het nu stelt maakt de lengte van je zadel enkel uit voor de ruiter. Overigens vrees ik dat je erg makkelijke paarden getroffen hebt als ze niet reageren op een te lang zadel, ofwel ze zitten daar al erg vast en hebben er geen extra pijn meer aan. Een osteopaat zou daar uitsluitsel over kunnen geven maar dat vind jij dan weer onzin..

Al met al denk jij te kunnen voelen wat er is, zonder vergelijkingsmateriaal en onderbouwing. Mijn inziens is dat erg onprofessioneel voor een zadelmaker.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:52

nombrado schreef:
gelukkig zitten we daar niet boven als we op een paard zitten.

Wel als het zadel te lang is. Een zadel is te lang als het achter de 18e rib ligt.
Met een beetje pech heeft zo'n zadel ook nog het balanspunt wat verder naar achteren liggen en weldra komt het gewicht van de ruiter op het bokreflexpunt.
Een te lang zadel en zadels met het balanspunt verder naar achteren zijn dus uit den boze. Veel paarden kunnen daarnaast absoluut geen keilkussens hebben.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:54

Ik heb alles behalve een makkelijk paard te rijden. Maakt niet uit wat voor zadel of wat dan ook lichamelijk en gebit goed maar ze probeert afentoe (vooral int begin) onder het rijden uit te komen. Ik rijd met zeker 5 cm te lang zadel maar doordat de kussens breed genoeg zijn maakt het niet uit want druk niet op de lendenen . Ze kan ook gewoon helemaal rond met der rug lopen en alle oefeningen prima uitvoeren zonder protest of andere gekkigheid. Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest zoals ik al zei, en ze heeft er geen last van. Maar wij kunnen geen kleiner zadel. Dus nogmaals, als de kussen breed genoeg zijn en goed op de rug liggen is het geen probleem dat het zadel wat langer is volgens de zadelmaker!! (Sta rho) mijn zadel is wel lang maar achter komt niet tot weinig druk dus is het niet erg

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:56

xxsalinaxx schreef:
Ik heb alles behalve een makkelijk paard te rijden. Maakt niet uit wat voor zadel of wat dan ook lichamelijk en gebit goed maar ze probeert afentoe (vooral int begin) onder het rijden uit te komen. Ik rijd met zeker 5 cm te lang zadel maar doordat de kussens breed genoeg zijn maakt het niet uit want druk niet op de lendenen . Ze kan ook gewoon helemaal rond met der rug lopen en alle oefeningen prima uitvoeren zonder protest of andere gekkigheid. Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest zoals ik al zei, en ze heeft er geen last van. Maar wij kunnen geen kleiner zadel. Dus nogmaals, als de kussen breed genoeg zijn en goed op de rug liggen is het geen probleem dat het zadel wat langer is volgens de zadelmaker!! (Sta rho) mijn zadel is wel lang maar achter komt niet tot weinig druk dus is het niet erg

Wie heeft jou in vredesnaam die onzin wijs gemaakt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:01

Aimee schreef:
Wel als het zadel te lang is. Een zadel is te lang als het achter de 18e rib ligt.
Met een beetje pech heeft zo'n zadel ook nog het balanspunt wat verder naar achteren liggen en weldra komt het gewicht van de ruiter op het bokreflexpunt.
Een te lang zadel en zadels met het balanspunt verder naar achteren zijn dus uit den boze. Veel paarden kunnen daarnaast absoluut geen keilkussens hebben.

Wat ik bij veel van de huidige paarden zie met hele korte kussens, en het ruitergewicht erboven is dat ze in 2 stukken gaan bewegen en zowat soms doorbreken ;(
het ruitergewicht MOET gewoon ondersteund worden door de kussens en het gewicht van de ruiter verdelen .