Sizzle schreef:Nombrado, leuk dat jouw paarden daar geen moeite mee hebben, maar er zijn ook legio dieren (vooral merries) die daar dus echt niet tegen kunnen. Dit kan zelfs tot zeer gevaarlijk gedrag leiden zoals zichzelf op de grond laten vallen.
Laatst nog een prachtig voorbeeld van gezien. Iedere keer als een test zadel maar 1 cm te lang was stak de merrie de kop tussen de poten en begon te bokken.
Paard van een vriendin is er zelfs zwaar kreupel van geworden en kreeg problemen met de hengstigheid, korter zadel en alles was weer goed.
Daarnaast zijn er paarden die geen kijlkussens accepteren, daar zul je dus wel aan het franse kussen moeten. (Echter niet die van Massimo, want dat is inderdaad vaak een soort veel te kleine wipwap waar ik al de meest nare drukkingen van heb gezien op de achterrand.) Maar dan gewoon echte Franse kussens die helemaal tot boven zijn doorgetrokken.
Ik vind de recenties van jouw passervice trouwens doorgaans ook niet al te positief hier op bokt.
Maar hoe dan ook, volgens mij was dat zadel van TS echt nog wel binnen de norm. Of het verder past dat kun je alleen voelen en niet van een foto zien.
Ik zou in het geval van die merrie, serieus het dier laten nakijken (zou me niks verbazen als het iets met de baarmoeder te maken heeft)
wb de recenties? zoveel zijn er dat niet.
Gelukkig heb ik een heleboel enthousiaste blije klanten. Die blijven terugkomen. Ik weet dus niet of je maar van recenties van bokt hier moet uitgaan. Je moet als ruiter altijd zelf je zadel in de gaten houden en aan de bel trekken als je iets niet vertrouwt. Meer kan ik er niet over zeggen. en tja, in 2 jaar groeit je jonge paard.
2 van de betreffende zadels ligt hier. 1 verschrikkelijk verkeerd opgevuld (niet door mij) waardoor er bolle kussens zijn ontstaan. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden. Nog een ander zadel ligt hier, (die was doorverkocht aan een particulier en verkeerde maten doorgegeven) en met die laatste heb ik 2 van mijn paarden al heerlijk mee gereden. Niks mis mee. (en bij Nombrado is ie écht te lang, volgens de normen die ze tegenwoordig hanteren, vreemd genoeg, kan ie weer alles, wijken, travers, renvers, appuyement, piaffe, passage....te lang? hmmmm)
Dat een merrie gaat bokken omdat de boom te krap is? zou ik ook doen, als ik die merrie was
Je kan namelijk bijna niet bewegen met iets wat te krap rond je schouders ligt.
Er zijn helaas genoeg voorbeelden van te krap aangemeten zadels. Die blijven idd prima liggen , de ene geeft het aan. De brave loopt gewoon door en sluit zich af voor pijnen. Met als gevolg spieratrofie rond de schoft en vastgereden lendenen.
Daarom is het zooooooooo belangrijk als ruiter, om zelf je paard goed in de gaten te houden! In de groei en pasvorm van je zadel.
Helemaal een jong paard, of teruggevallen paard, die door training weer gaat groeien kan in 3/4 jaar tijd zomaar 2cm in boommaat groeien.!! (ik kan dit echt niet vaak genoeg zeggen.)