Is het niet te warm voor beenbescherming in de Wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:59

Mijn paard staat dag en nacht buiten met peeskappen, strijklappen, vliegennetje (van die slingers), regendeken en een anti-rolsingel (anders wordt de deken vies). Oh ja, het is een luchtzuiger dus ze heeft ook nog een luchtzuigband om.

Ik snap best dat mensen voorzichtig zijn met hun dier, maar blessures ontstaan voor het overgrote deel door overbelasting/training. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn maar laat een paard lekker paard zijn zeg.

xSlvna

Re: Is het niet te warm voor beenbescherming in de Wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:01

Meen je die 4everhobbes?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:10

Zal ik dan maar de eerste zijn die zegt dat zijn paard met peeskappen in de wei loopt? Ik heb daar speciale voor gekocht die luchtdoorlatend zijn: Dalmar Speed. Met rijden gebruik ik deze ook en zelfs met dit weer, heeft hij geen zweetbenen na het rijden of als hij uit het land komt. Ze voelen gewoon net zo warm/koel aan als de rest van zijn lijf.
Dat vind ik wel een belangrijke voorwaarde, want idd die warmte is niet bevorderlijk voor de pezen.

Het heeft 2 redenen dat hij peeskappen omkrijgt:
- hij heeft zo wat uitspattingen waarbij hij standaard de binnenkant van het pijpbeen open trapt. Bij zulke wondjes staat hij gegarandeerd met een onwijs dik been een dag later (ondanks veelvuldig schoonmaken en schoon houden) en dat vind ik én voor mijn paard niet fijn, maar ook voor ons trainen is het niet handig
- hij heeft een peesblessure gehad (vandaar ook de geventileerde beschermers) en de carbonplaat aan de achterkant van het pijpbeen zorgt voor goede bescherming.

*zoekt dekking*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:12

*Begint met tomaten, eieren en stenen te gooien*

Weet niet, heb mijne ook een tijd lang met goed ventilerende kappen buiten gezet, daar niet van.
Paard is te dom op te lopen, peeskappen zijn aan 3 kanten beschadigt (Buiten, binnen en achter, aan de buitenkant zowel op de kogel als boven het klitteband!!!)...

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:14

Beetje flauwe reactie van mij, dat geef ik toe. Uitzonderingsgevallen daargelaten, vind ik het onzin. Met andere woorden ik zou het absoluut niet doen. Maar dat geeft mij natuurlijk nog niet het recht te oordelen over anderen waarvan ik de situatie en het paard niet ken.

xSlvna ik meen het, mijn paard is een luchtzuiger. De rest is natuurlijk onzin.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:16

Dat luchtzuigband vind ik persoonlijk grotere onzin dan peeskappen, maar goed, ieder zijn eigen mening hè.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:19

Ik ook, daarom gebruik ik het ook niet :D
Maar daar gaat deze discussie (gelukkig) niet over.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:19

Oh, dacht dat dat deel (band) ook geen grapje was, ge-lukkig!