Welk zadel?? Stevig gebouwd en korte rug!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:10

Def schreef:
In mijn profiel kun je mijn pony zien. Ook stevig en erg korte rug.
Enige wat kort genoeg was en breed genoeg was het Tekna dressuurzadel dat ik nu heb.
Is een kunststof zadel, niet duur en prima kwaliteit.
Ik heb er zadels op gehad van 3000 euro tot een wintec, maar deze lag echt het best.

sorry, compleet off topic, maar wat heb je een ontzettend leuk paard +:)+ .

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:13

Koop nooit 'zomaar' een zadel in de winkel of tweedehands :)
Grote kans dat het niet past of dat het niet passend gemaakt kan worden, zonde van je geld!
Zoals gezegd kun je beter eerst een zadelmaker laten komen, die heeft de ervaring en zal kijken + adviseren welk zadel bij 'jouw' paard past (en bij jezelf). Ieder paard (ongeacht het ras etc.) heeft een andere bouw en andere rug. Succes iig ;)

rebecca1997

Re: Welk zadel?? Stevig gebouwd en korte rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:28

Pro Rider, Norton en dat soort merken zijn ook niet van goede kwaliteit, zitten ook snel gaten in of ze vervormen!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:52

Tweedehands zadel kan prima, mits met en beetje gezond verstand gekozen.

Persoonlijk aanmeten door zadelmaker hoeft echt niet, zeker niet als je nog een jong paard in training hebt.

Het merendeel van de moraalridders praten anderen na, en hebben zelf ook helemaal geen pasmaat door een zadelmaker aangemeten zadel. Dat lijkt me ook niet per se nodig.
Daarin investeer je pas als je paard wat uitgebot is... geen enkele opleidings-trainingsstal heeft voor ieder afzonderlijk paard een pasmaat zadel. Wel een allround/aanpasbaar zadel.

Ben je verder, paard inmiddels leuk bespierd en getrained, kun je investeren in een speciaal zadel voor JOUW paard.

Tegenwoordig lijkt het wel dat niet een paard normaal kan bewegen zonder een op de maat aangepast zadel voor veel geld er op te leggen.. dat waag ik toch overdreven te vinden.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:06

terpentijn, ik weet niet of dit als reactie op mijn reactie bedoelt was ;)
ik bedoelde namelijk geen persoonlijk aangemeten zadel! (ben daar zelf ook geen voorstander van)
Maar ik ken meerdere mensen die zelf een nieuw/tweedehands zadel gekocht hebben, paardje liep niet lekker, zadelmaker laten komen en wat bleek: zadel paste totaal niet en was ook niet passend te maken.
Ikzelf heb ook een tweedehands zadel (van de zadelmaker) die door middel van opvullen goed past.
Persoonlijk zou ik er altijd een goede zadelmaker bij laten komen, voorkomen is beter dan genezen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:17

Nee, hoor, was in het algemeen bedoeld.