Zelf boomloos zadel maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:52

Cambiar schreef:
DubbelDun schreef:
Nee, de BM is mij iets te duur om open te maken. :D Ik zou het graag willen, maar ik heb nog nooit een hele goedkope kunnen vinden. Ik weet wel dat door de jaren heen de 'pad' waarop het zadel gebouwd is ook van materiaal veranderd is. Er is een serie geweest van erg 'slap' materiaal. Die boog ook veel te makkelijk door. Iets wat je bij 2e hands modellen kon zien door de ribbel in de zitting die overdwars liep.
Bij mijn eigen model zie je dat na jaren gebruik zelfs nog niet.

Overigens heeft de Endurance een lagere pommel/cantle als de Barrel modellen. Maar die zijn dan weer echt western :D

Dat bedoel ik dus met geld steken in stevig materiaal. Dat maakt een heel groot verschil uit.
Is ook het enige nadeel vind ik, aan de espaniola van startrekk, is zo'n slechte kwaliteit van leder. Met beter leder kon het nog een beter zadel zijn. Daarom wou ik heel graag eens een Bob marshall kopen en openmaken, blijkt nu zoals jij zegt dat de opbouw wat gelijkaardig is met wat ik in m'n hoofd heb.

DD niet ikke wel :D :+ Hier foto van een geopende BM.
Afbeelding
Ja is moeilijk te herkennen. Maar het openmaken gaat dus niet verder dan dat of je moet het zadel echt slopen.
Een BM is volledig verlijmt, echt van boven tot onder, dus daar ga je al niet blij worden om dat ding open te halen. Maar waar jij nog veel meer van gaat vloeken is hetgene wat er in die BM zit. Is nl precies die troep waarmee je een rug volgens jou mee kapot rijdt, synthetische schuim :D

Ik ben het dus ook met pmarena eens dat vilt echt niet heilig is. En de schuimsoorten van tegenwoordig veel meer op kunnen vangen dan vilt.

JoJoPonylove

Re: Zelf boomloos zadel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:08

Ik volg dit topic ook even! Ben eigenlijk niet van plan er zelf een te maken maar vind dit wel interresant!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 13:09

rina schreef:
DD niet ikke wel :D :+ Hier foto van een geopende BM.
[ Afbeelding ]
Ja is moeilijk te herkennen. Maar het openmaken gaat dus niet verder dan dat of je moet het zadel echt slopen.
Een BM is volledig verlijmt, echt van boven tot onder, dus daar ga je al niet blij worden om dat ding open te halen. Maar waar jij nog veel meer van gaat vloeken is hetgene wat er in die BM zit. Is nl precies die troep waarmee je een rug volgens jou mee kapot rijdt, synthetische schuim :D

Ik ben het dus ook met pmarena eens dat vilt echt niet heilig is. En de schuimsoorten van tegenwoordig veel meer op kunnen vangen dan vilt.

Thank you very much (alhoewel ik er idd niet veel uit kan opmaken)!!! Welk soort schuim is dit? Probleem is natuurlijk dat het misschien onmogelijk wordt voor mij om met schuim te werken. Ik gebruik niet enkel vilt, m'n pad is een rendiervel en de combinatie met vilt werkt uitstekend. Grandeurpad doet het hier niet zo goed. Blijft niet mooi liggen, rendiervel met corrector (vilt) wel.
Ook lijm ben ik huiverig over. Zit hele schadelijke stof in. m'n leraar krijgt als hij er in aanraking mee komt, diepe kloven van.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:09

Zover ik kon zien vrijwel hetzelfde als Skito in de pads gebruikt. En dat schuim ben ik in NL/DE nog niet tegengekomen. Dat is een speciaal soort foam, wat wel wat meegeeft en ingedrukt kan worden, maar ook heel snel weer zijn oorspronkelijke staat aanneemt. En veel minder in te drukken is dan bv matrassenfoam ed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:26

Dat is een stevige memory-foam soort. Ik vind het erg plankerig.

Is vaak lichtblauw, net als van Skito :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 16:51

rina schreef:

Ik dacht nog, wat een vage opmerking. Er bestaan verschillende soorten vilt. Van synthetisch tot dikke, luchtige wolvilt.
Je gaat me niet wijsmaken dat schuim beter is dan vilt als ze met criollo's uren aan stuk op de pampa's vee moeten drijven op boomloze recado zadels. Dat is puur onzin dus. Ik weet niet wat er anders nog meer op te vangen is?
Ook de paarden van de criollo ranch zijn veel beter gebaat met een recado zadel vertelde de eigenaar me. Geen drukvlekken, paarden bewegen vrijer.
Je werkt met lagen, dus leder, vilt en dierenhuid. Nooit vilt alleen.
Ik denk dat het vooral een kwestie van geld is, dat de goedkope vilt niet op kan tegen goedkoop schuim, maar dat het gewoon te duur wordt om met zuivere vilt te werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:07

Tja, in veel gevallen zal een 85% prima product dat de helft goedkoper is, eerder gekozen worden voor productie dan een 90% goed product dat dus 2x zo duur is.

Maar voor mij persoonlijk draait het niet om geld, maar gewoon om wat ik het fijnste vind werken.
Ik heb verschillende soorten en diktes vilt gevoeld en geprobeerd en vind het best leuk materiaal met als grote plus dat het van natuurlijke wol gemaakt is.
Maar voor mij is het te dicht en stevig. Dat is niet wat ik wil. Ik wil meer vering.

Ben je juist op zoek naar dicht en stevig, dan heb je het graag :j

Maar dat is maar net wat je wilt natuurlijk.

Als je zelf bvb. een groot liefhebber bent van springzadels dan vind je een springzadel fijner maar is het niet meteen zo dat een dressuurzadel "ruk" en schadelijk voor je paard is :=

Jij vindt de stevigheid van het vilt een pré, ik vind het juist een "jammer" omdat ik liever meer vering heb.
En van beide materiaalsoorten kun je combinaties vinden die er vele uren mee rijden zonder problemen.

Kom je weer uit op: het is maar net waar je eigen voorkeur ligt :)

Met verschillende materialen kun je een vergelijkbaar resultaat behalen (blij paard), terwijl de werking toch heel anders is :)

Voor mij en Rena zijn onze Heavy Duty inlages zodoende veel beter dan vilt-inlages.
Omdat we van de werking van de HD vrolijk worden, en van het vilt sjacho :P

Maar voor een andere combinatie kan dat weer prima andersom zijn. Of zelfs iets heel anders.

En dat heeft niets met geld of welke onzin dan ook te maken: maar gewoon dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:32

Ik start dus geen onderwerp om een zadel te maken, maar over een barebackpad a la Iberica, maar dan in laagjesprincipe zoals bij de recado, met iets meer stevigheid dus.
De Iberica die ik had, daar zat een soort mousse in, een slap iets, dus naam zadel totaal onwaardig.

Het gaat hier ook niet om voorkeuren, maar om wat de paarderug in het algemeen beschermt als wij op z'n rug gaan zitten.
Ik lees hier dat men zelf wat meer 'vering' verkiest, maar wat komt vering doen bij het rijden??
Betekenis van veren: weer omhoog komen na naar beneden gedrukt te zijn
Ik begrijp niet dat dit iets is wat paard ten goede komt. Dit is enkel een ervaring van de ruiter. Paard is niets anders gewoon, dus hoe kan hij gaan kiezen? Dit is iets totaal subjectief en doet hier in feite niet ter zake, er zijn ook geen betrouwbare proeven gedaan, enkel een subjectieve mening van iemand. 'we worden sjacho', dat is zuiver en alleen een vorm van projectie, paarden zijn daar heel gevoelig voor!
Ik begrijp ook niet wat er nog meer moet opgevangen worden? Als criollo's een ganse dag zonder problemen onder een recado lopen, dan zal het wel voldoende zijn zeker voor een iets steviger barebackpad? Er is alleen de vorm van de rug die verschilt, maar elk paard heeft toch dezelfde spieren en gewrichten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:14

Ik wist niet dat zoiets recado heet. Heb in Zuid-Amerika zeker wel paarden gereden met zo'n "zadel", inderdaad opgebouwd met heel veel laagjes die je ook als laagjes op het paard legt, vooral heel veel laagjes schapenvacht :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:28

Komop Cambiar, je kunt zelf toch ook wel begrijpen dat mensen en dieren met in principe dezelfde lichaamopbouw, verschillende voorkeuren kunnen hebben? :)

Om te beginnen is ieder lijf al iets anders.

Veel mensen hebben een paard dat prima aangeeft wat het wel of niet fijn vindt. Zo ook ik. Rena reageert nukkig op vilt, omdat het zo hard is. Ze reageerde ook nukkig op een Fellsattel in originele staat, die inlages vond ze ook niet fijn.

Terwijl er genoeg paarden zijn die er wel heel positief op reageren.

Dat kun je subjectieve meningen vinden.... :)

Net zoals er niet 1 zadel / materiaal perfect is, bestaat bvb. ook de perfecte singel niet. Voor ieder paard kan dat anders zijn. Dat weet je zelf toch ook? Zo werkt dat simpelweg ook met andere dingen.

Ik en mijn paardje vinden vering heel belangrijk voor het comfort. Omdat het schokken opvangt.
Ga eens over een hobbelig pad fietsen, met een fiets uit geheel hout (natuurlijk materiaal) en dan met een fiets met een met verende materialen afgewerkt zadel, of zelfs met vering onder de zadelpen en voorvork enzo.

De impact en schokken zijn dan voor zowel jezelf als de fiets veel minder wanneer je vering hebt.

Maargoed, we hebben deze discussie al vaker gehad.

Jij vindt vilt fijner en dat is prima :j Alleen de manier waarop je afgeeft op foams als zijnde zowat dierenmishandeling vind ik echt niet fraai :n

Er zijn ook ècht hele fijne kunststof / foam materialen verkrijgbaar die (eventueel met een drukverdelend plaatje in de kern) voor veel combinaties toch stukken comfortabeler zullen zijn dan vilt.

Blijft een kwestie van individuele gevallen.
Net zoals welke singel er het beste werkt, dat is ook voor elk paard verschillend, er bestaat geen ultiem materiaal :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:35

En ook de singel is afhankelijk van de voorkeur van paard én ruiter. Ik heb een grafhekel aan neopreen. Vind 't echt rotspul. Dus waar zit ik mee te werken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:45

Haha, ja :P

Ik ben ook altijd erg anti-neopreen geweest, zweterige rommel :=

Maar mijn favoriete westernsingel is er toch 1 van neopreen....maar dan wel met een andere buitenlaag er omheen. Het is op zich ook heel fijn drukverdelend / schokdempend spul...het zou alleen niet zo zweterig moeten zijn -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:53

Precies, daarom komt er dus nog wat onder. Ik wil ook graag aan de onderkant/binnenkant (dus de paardkant zeg maar) iets maken wat je er makkelijk af kunt halen zodat je het kunt wassen. Steeds maar die hele singel met neopreenkern wassen lijkt me heel erg niet leuk. En aangezien paard nogal veel huidvet aanmaakt leek een soort longeeronderlegger-maar-dan-voor-een-singel me wel een slim plan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 23:08

pmarena schreef:
Komop Cambiar, je kunt zelf toch ook wel begrijpen dat mensen en dieren met in principe dezelfde lichaamopbouw, verschillende voorkeuren kunnen hebben? :)

Om te beginnen is ieder lijf al iets anders.

Veel mensen hebben een paard dat prima aangeeft wat het wel of niet fijn vindt. Zo ook ik. Rena reageert nukkig op vilt, omdat het zo hard is. Ze reageerde ook nukkig op een Fellsattel in originele staat, die inlages vond ze ook niet fijn.

Terwijl er genoeg paarden zijn die er wel heel positief op reageren.

Dat kun je subjectieve meningen vinden.... :)

Net zoals er niet 1 zadel / materiaal perfect is, bestaat bvb. ook de perfecte singel niet. Voor ieder paard kan dat anders zijn. Dat weet je zelf toch ook? Zo werkt dat simpelweg ook met andere dingen.

Ik en mijn paardje vinden vering heel belangrijk voor het comfort. Omdat het schokken opvangt.
Ga eens over een hobbelig pad fietsen, met een fiets uit geheel hout (natuurlijk materiaal) en dan met een fiets met een met verende materialen afgewerkt zadel, of zelfs met vering onder de zadelpen en voorvork enzo.

De impact en schokken zijn dan voor zowel jezelf als de fiets veel minder wanneer je vering hebt.

Maargoed, we hebben deze discussie al vaker gehad.

Jij vindt vilt fijner en dat is prima :j Alleen de manier waarop je afgeeft op foams als zijnde zowat dierenmishandeling vind ik echt niet fraai :n

Er zijn ook ècht hele fijne kunststof / foam materialen verkrijgbaar die (eventueel met een drukverdelend plaatje in de kern) voor veel combinaties toch stukken comfortabeler zullen zijn dan vilt.

Blijft een kwestie van individuele gevallen.
Net zoals welke singel er het beste werkt, dat is ook voor elk paard verschillend, er bestaat geen ultiem materiaal :)

Oei neen, vind ik geen dierenmishandeling hoor! Is misverstand, maar vraag me gewoon af wat beste is.
1 groot nadeel van natuurlijke stoffen is dat je het niet in de wasmachine kan stoppen en dat het na enkele jaren vervangen moet worden. Begrijp dus best wel waarom men opteert voor kunststoffen ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:08

Tja, je kan het ook zo maken dat het niet in de wasmachine hóéft.

Ik kies ook voor vilt. Heb een paard van bijna 14 waar ik 2 keer in de week een kwartier op zit. Ik denk dat het vilt het wel even uithoudt ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:20

Ik vind het nadeel van kunststoffen vooral dat het zweteriger is, en allergische reacties kan veroorzaken.

Maarja, die vering..... Rena en ik zijn echt dolblij met de combinatie van Butterfly Fellsattel met daaronder nog een lamsvel pad met Heavy Duty inlages erin.

Dan heb je heerlijk zacht en schokdempend schaap aan de kant van zowel ruiter als paard, nog wat laagjes schaap ertussen, en dan ook een stukje goed schokdempend neopreen-achtig spul met daarin weer een drukverdelend plaatje. Houdt de ruggengraat prima vrij van druk :)

Prima drukverdeling, schokdemping, natuurlijke materialen en het geheel is ook nog steeds heel soepel waardoor het de bewegingsvrijheid niet beperkt. EN door die blokken zit ik als ruiter super stevig, en wordt toch niet in een bepaalde houding gedrukt omdat alles soepel is en meegeeft.

Is echt het fijnste "zadeltje" dat ik ooit heb gehad +:)+

Tixerant singel eraan en gáán :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:39

Haha, fanaat :P Ik roep biiijjjna: dat zadel van jou wil ik dan wel es voelen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:43

Ik ben allang blij dat ik zelf geen Fellsattels verkoop, kan ik ook niet beticht worden van geldgedreven enthousiasme erover :P Alhoewel...zullen vast nog mensen zijn die dat toch graag zo willen zien :P

Overigens dikke kans dat het voor een ander niet fijn is, dat hou je altijd :)

Wil je een stevig zadel met veel twist, of kniewrongen, of weet ik wat...dan is het niks natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:40

Over twist gesproken, dat is wel iets waarmee ik zelf nog wat mee wil gaan experimenteren. Mijn barefootje zit lekker, maar net een beetje smaller zou mooi zijn. Nou heb ik gezien dat ze van een ander merk boomloos (even vergeten welke) een soort dun kussentje hebt wat je tussen zadel en seatsaver in kan leggen om iets meer twist te krijgen. Die krengen zijn alleen iets van 50 euro :+
Binnenkort wil ik eens kijken of ik zelf zoiets kan fabriceren :j Moet me alleen nog even inlezen op welk materiaal handig is daarvoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:55

Dat zou ik inderdaad ook zo doen ja, als ik meer twist in een BF zou willen :j

Zit je alleen wel met het klittenband waarmee de seatsaver op het zadel bevestigd zit, dan zou je op het tussenstuk ook iets van klittenband moeten maken om dat op te vangen zeg maar :)

Mij zelf lijkt het niet fijn, je komt toch verder van je paard af te zitten en je zitting wordt minder diep :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:53

Het ligt ook een beetje aan het formaat, als het ding vrij klein kan blijven dan zit er nog genoeg klittenband om de seatsaver op zijn plek te houden. T is wel even iets om op te letten :j
De minder diepe zitting hierdoor zie ik juist als een pluspunt, en iets verder van je paard af zitten, tja, dat is zo. Het ligt er wel aan hoe dik dat extra stukje word, ik ben niet van plan om het 5 cm dik te maken, denk dat je met een cm of 2 al een heel aardig verschil kunt merken. Hoewel dat natuurlijk pas echt duidelijk word als je gaat proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:59

Ik denk dat je zo'n extra tusseninstukje wel ook even goed moet schalmen. Afhankelijk van wat voor materiaal je gebruikt natuurlijk, zacht foam zal een minder hoekig probleem vormen onder je been dan vilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:14

Schalmen, die moest ik even googelen!
Ik was inderdaad van plan om het tussenstukje een beetje rond af te werken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:20

Sorry :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:38

Nee, goed juist! Een mens is nooit uitgeleerd toch :)