Wat doen jullie? (Halster)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Wat doen jullie? (Halster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:24

Ja... en als je paard zonder halster in de sloot zit? Wat dan? Heb je dat ooit wel eens gehad, een in paniek zijnd, onvangbaar paard in de sloot? Doe mij dan maar een halster ;)

Als jouw paard zich kan verhangen in zijn stal, heb je de stal niet goed gemaakt... lijkt mij een simpele conclusie :) .

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:26

Ik heb ze buiten altijd om inderdaad onder andere ivm uitbreken. Ik heb een degelijke houten omheining, maar mijn wei ligt aan een N-weg waar nogal hard gereden wordt en waar vaak ongelukken met vrachtwagens zijn (gisteren toevallig weer eentje). Tegen een vrachtwagen kan een houten omheining niet op. Tegen mijn grote ruin trouwens ook niet, die heeft laatst nog een balk gesloopt toen er vanwege werkzaamheden even geen stroom op stond.

De ruinen trekken inderdaad wel eens aan elkaars halster en hebben daar ook weleens plekken van. Aan de omheining blijven hangen is onmogelijk in mijn geval. Ik heb er geen bezwaar tegen als ze met de ring van het halster tegen het stroomdraad aan komen, moeten ze er maar uit de buurt blijven. Met een voet in het halster achter de oren blijven hangen heb ik nog nooit meegemaakt, maar de halsters zitten zo om dat ze dan gewoon afschuiven.

Voor twee paarden heb ik vliegenmaskers en die blijven alleen zitten met een halster er overheen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:35

Van mijn 6 paarden staan er 2 met halster om 24/7 buiten.
1 met een elastisch halster en 1 met een stevig halster.
1e is een hengst die ik graag weer snel kan pakken mocht hij uitbreken, ik zag een reactie wbt een omheining voorbij komen, maar als een paard ergens uit wil dan houd een 1,5 meter heining of een paar dikke hard houten planken niet tegen.
2e een merrie die niet makkelijk halster om laat doen en ook die wil graag kunnen pakken indien nodig.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:55

Paard staat nu net op de nieuwe stal. Als ze daar gewend is en makkelijk de box in gaat 's avonds dan gaat ze halsterloos. Voor nu nog even met halster dus.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:25

ruitje schreef:
Ja... en als je paard zonder halster in de sloot zit? Wat dan? Heb je dat ooit wel eens gehad, een in paniek zijnd, onvangbaar paard in de sloot? Doe mij dan maar een halster ;)

Als jouw paard zich kan verhangen in zijn stal, heb je de stal niet goed gemaakt... lijkt mij een simpele conclusie :) .

@ ruitje.
Probleem is dat deze paarden juist in de sloot zijn gevallen doordat ze wel een halster om hadden.
Paard heeft jeuk, krabt en komt met de achterhoef vast te zitten in het halster. Paard raakt in paniek, daardoor uit balans valt in de sloot.
Vervolgens is er niemand die het ziet en het paard heeft geen enkele kans om in de benen te komen omdat de achterhoef nog vast zit in het halster en verdrinkt dus.

Mocht je als eigenaar/verzorger het geluk hebben om dit te zien heb je nog steeds een groot probleem.
Je kan je paard dat daar in de sloot ligt niet aan z'n halster uit de sloot trekken. Probleem is namelijk dat de achterhoef nog steeds vastzit in het halster.
Je moet dus een paard wat in paniek in de sloot ligt met een achterhoef nog vast in het halster eerst het achterbeen los zien te krijgen. Snelste en volgens mij veiligste manier om dit te doen is het halster door te snijden af af te doen.

Op stal kan dit krabben ook gebeuren en kan het paard ook een nare klap maken.

Het is mij in al die jaren nog nooit gebeurd en het zijn ook domme ongelukken, maar ik wil het risico gewoon niet nemen dat het wel gebeurd.
Moet ik er wel bij zeggen dat onze paarden ook geen halster nodig hebben. Ze zijn allemaal makkelijk te pakken en lopen aan het eind van de dag als ze op stal gaan allemaal hun eigen box in :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:27

Winter af, zomer om.
Waarom? Voor de dekens vastmaken, ben nog opzoek naar een oplossing

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:49

Black_Pine schreef:
@ ruitje.
Probleem is dat deze paarden juist in de sloot zijn gevallen doordat ze wel een halster om hadden.
Paard heeft jeuk, krabt en komt met de achterhoef vast te zitten in het halster. Paard raakt in paniek, daardoor uit balans valt in de sloot.
Vervolgens is er niemand die het ziet en het paard heeft geen enkele kans om in de benen te komen omdat de achterhoef nog vast zit in het halster en verdrinkt dus.

Mocht je als eigenaar/verzorger het geluk hebben om dit te zien heb je nog steeds een groot probleem.
Je kan je paard dat daar in de sloot ligt niet aan z'n halster uit de sloot trekken. Probleem is namelijk dat de achterhoef nog steeds vastzit in het halster.
Je moet dus een paard wat in paniek in de sloot ligt met een achterhoef nog vast in het halster eerst het achterbeen los zien te krijgen. Snelste en volgens mij veiligste manier om dit te doen is het halster door te snijden af af te doen.

Wat een verschrikkelijke onzin. Negen van de tien paarden komen in de sloot omdat ze aan het spelen zijn met een ander en hun evenwicht verliezen naast de sloot. Ik heb in alle jaren dat ik met paarden omga (meer dan 30 in het verleden ook op professionele stallen gewerkt) nog nooit zo'n geval meegemaakt van een achterhoef bij de oren in het halster. Heeeeeeeeel vroeger kwam het wel eens voor dat halsters bij de kin te groot waren en dat er dan een voet tussen kwam. Die verhalen zijn naarmate ze meer verteld werden steeds groter geworden. En dan nog hebben we het over een kans van 1 op 1 miljoen. De kans van een paard wat uitbreekt of in een sloot komt is vele malen groter.

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:43

Ook nog nooit zoiets meegemaakt of gehoord. Paarden hebben in de wei gewoon halster om, als er wel wat aan de hand is moet je niet het geklooi hebben dat je dan nog een halster om moet zien te krijgen.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:07

Anoeska27 schreef:
Black_Pine schreef:
@ ruitje.

Wat een verschrikkelijke onzin. Negen van de tien paarden komen in de sloot omdat ze aan het spelen zijn met een ander en hun evenwicht verliezen naast de sloot. Ik heb in alle jaren dat ik met paarden omga (meer dan 30 in het verleden ook op professionele stallen gewerkt) nog nooit zo'n geval meegemaakt van een achterhoef bij de oren in het halster. Heeeeeeeeel vroeger kwam het wel eens voor dat halsters bij de kin te groot waren en dat er dan een voet tussen kwam. Die verhalen zijn naarmate ze meer verteld werden steeds groter geworden. En dan nog hebben we het over een kans van 1 op 1 miljoen. De kans van een paard wat uitbreekt of in een sloot komt is vele malen groter.

@Anoeska27:
Onderstaand is letterlijk overgenomen uit het verhaal van een medebokker:
Brenda is op 14 augustus 2011, de dag dat ik met haar op ponykamp zou helaas verdronken.. 's ochtends mocht ze nog lekker even in het land, en toen ik haar om 12 uur op zou halen, om op de trailer te zetten, heb ik haar in de sloot gevonden.. ze is met haar achterijzer in haar halster gekomen en door de omheining in de sloot gevallen, waarbij ze met haar hoofd onder water niks meer kon..
Brenda heeft maar 9 jaar mogen worden, ze is bijna 2 jaar bij ons geweest. De band die je met een pony op kan bouwen is zo speciaal! Brenda is was een toppony, en dat zal ze ook altijd blijven,

Ik denk niet dat iemand daar om liegt.

Verder ook dit verhaal op bokt zoals ik al eerder schreef van weer een andere bokker http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=319119&hilit=verdronken+halster
Denk ook niet dat dat een leugen is.

Ik heb het in al die jaren ook nooit meegemaakt, maar dat wil dus nog niet zeggen dat het niet gebeurt.
Iedereen heeft zijn eigen idee er over. Hoe klein de kans ook is, ik wil gewoon niet het risico nemen. Maar dat is ieder voor zich :j

Maumaux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:07

Altijd af.
Nog even over de sloot. Hij is in de sloot gevallen, maar onze brandweer heeft een halster in hun uitrusting, en onvangbaar lijkt me onlogisch.. Hoe breed ook, ze leggen een ladder over de sloot, kruipen naar het paard en doen hun halster om.. Maar goed, beetje offtopic.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:11

in de stal en paddock altijd het halster af, in het weiland had ze dr halster wel op ..

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:51

In de paddock moeten de pony's ze omhouden omdat de stal dan zelf buiten zet,
op het weiland doen wij ze wel gewoon af. Als we ze niet te pakken krijgen dan maar een dagje vrij :+

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:17

Altijd af. Ze heeft er alleen een om om van de wei naar stal en andersom te worden gebracht of met poetsen.

Mylou_milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:51

Op de wei altijd met halster zodat paard makkelijk te pakken is. Op stal altijd zonder halster.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:33

Maumaux schreef:
Altijd af.
Nog even over de sloot. Hij is in de sloot gevallen, maar onze brandweer heeft een halster in hun uitrusting, en onvangbaar lijkt me onlogisch.. Hoe breed ook, ze leggen een ladder over de sloot, kruipen naar het paard en doen hun halster om.. Maar goed, beetje offtopic.

Dan heb jij een smalle sloot, een paard wat niet in paniek raakt van een brandweerman en zich dan laat vangen.

Ik heb helaas wel eens mogen zien dat mijn vader in de slootkant een halster aan het omdoen was, paard zwaar in paniek schoot, omhoog kwam met zijn voorbenen en bijna mijn vader onder 'm trok....Paarden uit de sloot halen zonder halster is levensgevaarlijk, maar tof dat jij dat risico overlaat aan de brandweer :+ !

Ik ga mee met bovenstaande reactie: dat topic van die bokker is heel sneu, maar zooooo zeldzaam, dan ga je grotere gevaren opzoeken vanwege een topic wat je ooit gelezen heb.

Nevalo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:51

Bij mijn dochter lopen de paarden met het halster om buiten zolang ze 'snachts naar binnen gaan.
Op het moment dat ze 24/7 buiten blijven gaan de halsters af.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:02

Op de wei hebben ze hun halster aan, in de stal is het halster af en hangt het aan de staldeur :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:36

Altijd af. op stal en in de wei.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:02

op stal af, in de wei wel om, ivm het slootprobleem, probeer maar eens een paard dat in de sloot ligt en in paniek is een halster om te doen

amber_melody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:04

Ik doe m in stal inderdaad ook nooit om. Je hoort heel vaak verhalen van paarden die vast komen te zitten. In de wei wel, je weet maar nooit. Stel dat hij n keer uitbreekt. Dan heb je een mooi probleem als je paard geen halster om heeft.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:10

Halster gaat af in de weide. Ten eerste omdat ik het niet echt een veilig idee vind om hem dag en nacht met een halster buiten te laten staan, ten tweede omdat het onzin is: hij laat zich gewoon "vangen" en ten derde omdat ik mijn halsters redelijk schoon wil houden :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:12

Bij 4 altijd het halster af en bij 1 blijft het halster standaard om, door een trauma vind ie het doodeng om een halster om/af te moeten doen dus die krijg ik niet weer te pakken als ze buiten staan. Maar, het halster zit zo dat hij hem altijd zelf af kan krijgen mocht hij vast zitten, en dat weet hij ook.

joyce_spaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:31

Bij mij staat paard ook nooit met halster in de wei ook niet in stal trouwens. de paarden die bij ons op het land wel een halster om hebben is vanwege het vangen. maar de paarden kunnen bij ons ook eigenlijk niet uitbreken. Ons land ligt achter de stal en het terein bij ons is altijd afgesloten met een hek.

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:38

Altijd het halster af, hooguit in de paddock blijft het om als ik de stal uit mest. Ik heb er dan wel zicht op.

Ook in de wei staan ze zonder halster.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:43

Halster gaat altijd af tenzij ik er een deken met hals aan moet bevestigen ;)