Als jouw paard zich kan verhangen in zijn stal, heb je de stal niet goed gemaakt... lijkt mij een simpele conclusie
. Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

. ruitje schreef:Ja... en als je paard zonder halster in de sloot zit? Wat dan? Heb je dat ooit wel eens gehad, een in paniek zijnd, onvangbaar paard in de sloot? Doe mij dan maar een halster
Als jouw paard zich kan verhangen in zijn stal, heb je de stal niet goed gemaakt... lijkt mij een simpele conclusie.
Black_Pine schreef:@ ruitje.
Probleem is dat deze paarden juist in de sloot zijn gevallen doordat ze wel een halster om hadden.
Paard heeft jeuk, krabt en komt met de achterhoef vast te zitten in het halster. Paard raakt in paniek, daardoor uit balans valt in de sloot.
Vervolgens is er niemand die het ziet en het paard heeft geen enkele kans om in de benen te komen omdat de achterhoef nog vast zit in het halster en verdrinkt dus.
Mocht je als eigenaar/verzorger het geluk hebben om dit te zien heb je nog steeds een groot probleem.
Je kan je paard dat daar in de sloot ligt niet aan z'n halster uit de sloot trekken. Probleem is namelijk dat de achterhoef nog steeds vastzit in het halster.
Je moet dus een paard wat in paniek in de sloot ligt met een achterhoef nog vast in het halster eerst het achterbeen los zien te krijgen. Snelste en volgens mij veiligste manier om dit te doen is het halster door te snijden af af te doen.
Op stal kan dit krabben ook gebeuren en kan het paard ook een nare klap maken.
Anoeska27 schreef:Black_Pine schreef:@ ruitje.
Probleem is dat deze paarden juist in de sloot zijn gevallen doordat ze wel een halster om hadden.
Paard heeft jeuk, krabt en komt met de achterhoef vast te zitten in het halster. Paard raakt in paniek, daardoor uit balans valt in de sloot.
Vervolgens is er niemand die het ziet en het paard heeft geen enkele kans om in de benen te komen omdat de achterhoef nog vast zit in het halster en verdrinkt dus.
Mocht je als eigenaar/verzorger het geluk hebben om dit te zien heb je nog steeds een groot probleem.
Je kan je paard dat daar in de sloot ligt niet aan z'n halster uit de sloot trekken. Probleem is namelijk dat de achterhoef nog steeds vastzit in het halster.
Je moet dus een paard wat in paniek in de sloot ligt met een achterhoef nog vast in het halster eerst het achterbeen los zien te krijgen. Snelste en volgens mij veiligste manier om dit te doen is het halster door te snijden af af te doen.
Op stal kan dit krabben ook gebeuren en kan het paard ook een nare klap maken.
Wat een verschrikkelijke onzin. Negen van de tien paarden komen in de sloot omdat ze aan het spelen zijn met een ander en hun evenwicht verliezen naast de sloot. Ik heb in alle jaren dat ik met paarden omga (meer dan 30 in het verleden ook op professionele stallen gewerkt) nog nooit zo'n geval meegemaakt van een achterhoef bij de oren in het halster. Heeeeeeeeel vroeger kwam het wel eens voor dat halsters bij de kin te groot waren en dat er dan een voet tussen kwam. Die verhalen zijn naarmate ze meer verteld werden steeds groter geworden. En dan nog hebben we het over een kans van 1 op 1 miljoen. De kans van een paard wat uitbreekt of in een sloot komt is vele malen groter.
Maumaux schreef:Altijd af.
Nog even over de sloot. Hij is in de sloot gevallen, maar onze brandweer heeft een halster in hun uitrusting, en onvangbaar lijkt me onlogisch.. Hoe breed ook, ze leggen een ladder over de sloot, kruipen naar het paard en doen hun halster om.. Maar goed, beetje offtopic.
!