Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:25

Ik rijd met bescherming rondom. Paard heeft geen ijzers dus in principe zouden springschoenen voor hem niet nodig zijn, maar vorig jaar heeft hij een diepe wond op zn hoefbal gehad en dat is altijd een beetje week gebleven, dus ik ben bang dat hij het een keer weer opentrapt als hij schrikt oid.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:28

Ik gebruik ze voor mijn bijrijdpaard. Ze loopt nogal lomp en schuurt daardoor wel eens met haar benen langs elkaar geloof ik. En gewoon omdat de eigenaresse wil dat ik ze gebruik, dus ja kleine moeite

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:31

xSlvna schreef:
skippy schreef:
@ xSlvna Ach ja een DA heeft er maar een jaar of 10 voor gestudeerd.. Dus die heeft echt géén idee waar hij/zij het over heeft.

Heb klopt inderdaad dat het na een heftige training niks uitmaakt, maar als ik gewoon train met peeskappen en met bandages, verschilt de temperatuur vaak. Vaak is het onder de bandage koeler!
Heb het meerdere keren ge probeerd door linksom te bandageren en rechtsom in de kappen te zetten, maar goed, hij zal die keren wel zijn rechter benen die keren meer hebben getraind :')

@xSlvna
Ben heel benieuwd hoe jij de temp meet van een pees ?? ook in kappen raken ze verhit, blijft inpakken, alleen met bandages lag de temp aanemelijk hoger omdat daarin de warmte helemaal nergens heen kan, de kappen zijn van voor natuurlijk gedeelte open.
Er zijn serieuze testen gedaan met thermografie, en meet apperatuur,op rust en met inspanning met peeskappen/bandages/neopreen-peesbescherming/transportbescherming. Voor de benen en de oplopende temp door het inpakken is zonder het allerbeste natuurlijk maar ja dat aantikken hé . . . Zowiezo wordt ook koelen na inspanning aangeraden omdat de doorbloeding in het paarden-been gewoon slechter is dan in de rest van het lijf. De kliniek staat vol met beschadigde pezen met uitéénlopende oorzaken, als ik een bijdrage kan leveren om het één en ander te voorkomen door oa goede warming-up en cooling-down, spuiten na inspanning en kappen voor het aantikken dan doe ik braaf luisteren naar ervarings deskundigen (veearts en eigenaren van blessure paarden) risico houdt je altijd, blijven paarden en je kunt ze niet voor alles beschermen helaas.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:35

Koelen na inspanning, klinkt vreselijk slecht, koud water op warme pezen gooien, ga zelf maar eens warm douchen als je koud bent (weinig doorbloeding in voeten en handen bijvoorbeeld), of koud douchen als je warm bent.

De temperatuur, ja met de hand, maar als je daar al een duidelijk verschil voelt lijkt het me sterk dat thermobeelden anders aangeven.

Haalde vanmiddag mijn paard trouwens bezweet onder zijn neopreen 3-in-1 beschermers.

Merkte bij bandages met onderlappen dat altijd alles droog is en redelijk koel, de stof ademt ten minste nog, een laag plastic niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:44

mijn paard voor peeskappen en springschoenen

niet voor de ijzers want die heeft hij niet maar omdat hij nogal eens aan tikt
en vanwege een litteken in zijn kootholte
met springen krijgt hij achter ook kappen om

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:47

Slvna, ik ben het met je eens en heb ook die vaststelling al meermaals gedaan...
Verder heb je met peesbeschermers ook nog het risico dat vuil (zandkorrels piste bv) zich in de beschermers wurmen langs de open voorkant en gaan schuren en wrijven tussen beschermer en paardenbeen en trust me, ook dat is niet fijn hoor !

Mijn paard draagt bandages met het dressuren en haar benen zijn achteraf altijd koeler dan voorheen met de peesbeschermers!
Verder zijn bandages niet zozeer bedoeld om verwondingen te voorkomen maar des te meer om banden, gewrichten en pezen te ondersteunen...

Net zoals kickboksers ook altijd bandages dragen enz...

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:48

Ik gebruik peesbeschermers bij longeren (alleen voorbenen) omdat ze dan in cirkels lopen en dus gemakkelijker hun benen tegen elkaar stoten. Maar als er foto's gemaakt worden tijdens het rijden doe ik de voorste en achterste om omdat dat er mooier uitziet. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:53

Little_Gift schreef:
Slvna, ik ben het met je eens en heb ook die vaststelling al meermaals gedaan...
Verder heb je met peesbeschermers ook nog het risico dat vuil (zandkorrels piste bv) zich in de beschermers wurmen langs de open voorkant en gaan schuren en wrijven tussen beschermer en paardenbeen en trust me, ook dat is niet fijn hoor !

Mijn paard draagt bandages met het dressuren en haar benen zijn achteraf altijd koeler dan voorheen met de peesbeschermers!
Verder zijn bandages niet zozeer bedoeld om verwondingen te voorkomen maar des te meer om banden, gewrichten en pezen te ondersteunen...

Net zoals kickboksers ook altijd bandages dragen enz...

Hierbij moet ik wel zeggen dat bandages echt niet beter zijn dan het blote been, laat hem lekker 'naakt' rondlopen, dan sterken zijn pezen tenminste aan :)

Mijn paard heeft trouwens geen ijzers en super hoeven, dus een goede doorbloeding in het gehele been, iets wat paarden met ijzers niet hebben.
Als je om slecht doorbloedde pezen nog eens bandages rolt, snap ik best dat je je paard naar de knoppen rijd, logisch toch?

Ik rij eigenlijk liever zonder bescherming, paard heeft zo een sterke pezen, gewrichten waardoor ik ze liever niet verpest.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:55

Ja tuurlijk maar eens de paarden getraind zijn kan ondersteuning geen kwaad, integendeel...

En ik heb dit ook van een Orthopedist op paardengebied...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:02

Lijkt me persoonlijk beter van niet, hoe wil een bandage eigenlijk ondersteunen? Door bandage gebruik kunnen de pezen ook weer slechter worden...
Zover ik weet...

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:06

Zoals ik al zei "cooling down en afspuiten" ik spring niet vannuit het werk de koude kraan onder hoor! Stap 20min uit, 10 onder de man en 10 aan de hand.
Geen enkele (onder) been-beschermerming biedt stevigheid, pesen lopen
over de lengte van het been, tis echt enkel voor evt bescherming van invloeden van buiten af, nul comma nul voor versteviging, als je een mensen enkel bv inzwachteld bied dat stevigheid omdat je m enigzins fixeerd in een l_ houding, ook een knie inpakken biedt stevigheid omdat het de buiging fixeerd. Een paarden onderbeen/pees heeft geen bewegend deel, je kunt m inpakken maar hij kan zowiezo geen kant op ! Het is een medisch feit dat het niet voor stevigheidt is maar voor evt besch van buiten-af. Echt zwachtelen op medische grond is een ander verhaal, dit is om vocht af te drijven bij een trauma/verwonding.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:11

Mijn paard heeft achter strijklappen (want ze strijkt).
Verder heb ik eigenlijk alleen extra bescherming om als we 'echt' gaan springen maar dat komt nagenoeg nooit voor.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:12

Voor peesbeschermers en achter strijklappen, paard heeft het echt nodig, want hij tikt zichzelf aan.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:16

Gebruik Voor peesbeschermers plus springschoenen en achter strijklappen, wel alleen met training, als ze buiten staat of iets heb ik eigenlijk nooit iets om.
Waarom? heb een andalusier die behoorlijk maait van voren plus zo lekker overdreven achterhand er onder gooit en benen willen nog wel is alle kanten op vliegen :D peesbeschermers enzo dus puur ter bescherming voor t aantikken, achter voor t strijken en springschoenen tegen aantikken, ijzer heb er 1 keer af gelegen sinds de springschoenen niet meer :)

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:22

Peesbeschermers voor en achter. Puur voor het strijken achter en de rare bokkensprongen die hij kan maken. Vooral aan de longeerlijn.
Daarnaast stap ik hem altijd ong. 10 minuten uit op het harde. Puur om zijn pezen sterker te maken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:33

Beschermers voor en achter, hij tikt zichzelf namelijk aan. Verder geen springschoenen ofzo.

Lobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:33

Ja, ik gebruik peesbeschermers en springschoenen om de voorbenen. Dit omdat ze zichzelf wel eens aantikt. Met achterbeschermers rijd ik alleen als ik kalkoenen in heb, als ze dan een rare pas / sprong maakt dan is er nog iets van bescherming.
Mijne gaat ook vaak het eerste halfuur met beschermers rondom het land in, soms gaat ze zo hard dat ik me afvraag of alles wel heel blijft.

Ik gebruik peesbeschermers van BR, achter heeft ze van die hoge met 3 klittenbandjes.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:38

Vrijwel nooit. Benen worden VEEL te warm onder al die rotzooi.
Ik doe voor de foto's nog wel eens een setje om, omdat het zo leuk staat, maar nooit langer dan een half uurtje.

Pony is helaas af en toe nog wel eens lomp (vooral op wedstrijden/vreemd terrein) en daarom rijd ik daar meestal met kogelbeschermers en springschoenen (alleen voor).

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:59

ja, voor springschoenen voor de ijzers en voor en achter 3 in 1 beschermers/ pees/kogelbescherming/ bandages. ze strijkt achter best erg aan en word ze net wat minder lomp :)

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:13

Ik gebruik altijd springschoenen, peesbeschermers en strijklappen, aangezien madam strijkt en aantikt. Had liever gehad dat d'r benen gewoon naakt konden blijven aangezien het ook niet echt goed is voor de benen ivm warmte enzo, maar het is nou eenmaal niet anders want anders trapt ze dr eigen benen zo kapot. In de wei krijgt ze niks om, gek genoeg tikt ze dan bijna nooit aan (meestal staat ze ook voor het grootste gedeelte gewoon stil te eten of te luieren, 't is nogal een lui beestje haha).

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:08

Ik gebruik eigenlijk alleen bescherming bij het springen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:12

altijd peesbeschermers.

maritbrouwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:00

Ik gebruik peesbeschermers en kogelbeschermers omdat mijn pony haar kogels tegen elkaar aantikt en dan wondjes krijgt. In de zomer als ze vierkant op ijzers staat gebruik ik ook springschoenen, anders krijgt ze ook nog wondjes van de ijzers :(

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:18

Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen. Met rijden hoor ik ook dat ze goed gebruikt worden door mijn paard :+ zitten ook krassen op aan de binnenkanten.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:47

Ja hoor hier altijd vierkant beschermt. Voor en achter pro max en voor kootbeschermers en springschoenen.
Met buitenrit en toen ik nog sprong pro max omgewisseld voor lederen peeskappen, blijven de benen veel koeler onder dan dat neopreen.
Waarom? Heel simpel omdat ik niet meer terug wil naar de kliniek met mijn paard. En voorkomen is beter dan genezen want 1 verkeerde beweging in de paddock en je bent een jaar uit de running. Dat wil ik mijn
Paard niet nog eens aan doen.
Bandages begin ik niet aan dan kan ik weer langs de kliniek