[WN] Mag dit bit op wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:38

SG zegt niks, de meeste kennen het regelboek niet zo geweldig goed :+ Mijn instructeur is ook jury (APHA en APHC) en die heeft ook al staan te kijken met wat ik wedstrijden rijd _O-
Ik ben nogal van de pelham in de hunter :D en hij wist dus niet eens dat die gewoon showlegal was. Maar ik heb ook al eens gezien op wedstrijden dat ze een uitvoering bit door lieten gaan, die imo zeker weten niet showlegal was. Pelham op enkele teugel en de onderste ring. Dus ja soms vraag je het je af waarvoor ze die regels maken :O
En aangezien de catherdral nu niet meer letterlijk in de regels genoemt wordt als illegal, zullen ze denken dat die idd mag. maar als je de teksten leest is het dus anders. Ik kan me er niet echt druk om maken, als iemand zo dringend met zon bit wil rijden, be my guest :D ;)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:55

Om even terug te komen op de poort met roller:

Ik show met zo'n mondstuk: Afbeelding

En bij bitcontrole bij NRHA en wran-jury's nooit problemen gehad.

En terugkomend op de discussie over (te) scherpe bitten: mijn paard vind dit bit duidelijk veel prettiger in de mond liggen dan een normale enkel gebroken snaffle. Hij is ook veel rustiger met z'n mond / hoofd met dit bit.

Shanks zijn inderdaad bedoeld voor weinig / indirect contact. Als ik het idee heb dat mijn paard er iets op blijft hangen, ga ik terug naar een snaffle zodat ik beter kan voelen waar die hangt en dat (vooral met been) op kan lossen.

Ik ben zelf absoluut niet handig met 2 handen en rijd met shank 90% vd tijd met 1 hand. Alleen met bv spinoefeningen pak ik er wel eens een 2e hand bij.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:09

om dan terug te komen op bitten iemand die ik ken wil wedstrijden gaan rijden met een bit met een tonglepel. mag dat dan eigenlijk wel , want volgens mij is het een dressuur bit.
de reden is dat het paard de tong over het bit gooit.

ik vind het inderdaad een martel werktuig , mijn keuze zou het niet zijn als mijn paard ligt is heef thij zo een bit niet nodig , maar dat is mijn mening
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 27-03-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Re: Mag dit bit op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:15

Hutch western wedstrijden???? simpel nope :D Engelse bitten (trensen) zijn niet toegestaan. En lepelbitten al helemaal niet. Als het paard zijn tong over het bit gooit zou ik eens gaan zoeken naar de oorzaak daarvan. Kan zijn dat de mond te weinig ruimte heeft voor het bit wat ze gebruikt. Of dat ze een ander model/vorm bit moet gaan gebruiken. Mss wel iets in de richting van een Myler met naar voren gebogen mondstuk. Nr zou ik op moeten zoeken, ik ken hem als mullen wide barrel.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:19

Als een paard licht is in zijn mond en qua sturen, heb je:

1. Voor sturen je bit niet nodig. Dat doe je met neck reining. Enige moment dat ik een probleem heb met sturen is als ik m'n dikke wollen zweetdeken op heb, dan voelt ie teugels niet tegen de hals.

2. Dan ligt een poort heel stil in de mond op de tong, als je de teugels iets (alleen maar de slack uit de rein) optilt, voelt je paard dit al doordat de boog nu niet meer op de tong ligt, zonder dat je daadwerkelijk contact hebt. Daar reageren de meeste paarden al op, in ieder geval geef je ze altijd de kans hier op te reageren.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:22

rina ik dacht al dat het niet mocht maar weet niet of er een western benaming is voor een bitmet tong lepel en of dat er western bitten zijn met tong lepel vandaar de vraag.
ik kon het ook niet terug vinden in het regelboek van de wran

de reden geen idee