Graag vanaf hier daar rekening mee houden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
carmenbrum schreef:Oh leuk, ik meld me ook aan! Ik ben bezig met een huifkar, die is bijna klaar, helemaal opnieuw geverfd en nog wat kleine dingetjes. Ook met een dekje, gewoon ouder wit dekje, lusjes eraf gehaald en blauwe fleecestof opgemaakt, die is ook bijna af. Ik bedacht opeens dat het wel leuk zou zijn om er ook nog zadeltassen op te maken, handig voor op buitenrit! Zouden ze bij de Action oud goedkope tasjes hebben? En hoe zou ik ze er dan op kunnen maken? De naaimachine komt er sws niet door..
Leen_ schreef:Ik heb eigenlijk redelijk weinig vind ik zelf. Voor de martingaal met steentjes heb ik wel zo een applicator om de steentjes er op te zetten, maar dat dingetje koste me met een heleboel steentjes maar een 17 euro.
Voor poetsen heb ik gewoon basis spullen, leerzeep, leerbalsem en metaalpoets.
Nu voor het zadel heb ik eigenlijk echt te weinig, ik heb een standaard setje leernaalden maar die zijn voor dun leer te naaien niet voor tuigleder. Het lukt wel om het te naaien omdat er al gaatjes inzitten van het vorige stiksel. Maar als ik ergens in een nieuw stuk moet naaien, dat gaat me nooit lukken zonder extra materiaal.
Ik heb niet eens een houder oid. om mijn zadel op te leggen als ik er aan werk, vandaar mijn vaders vis-kist-stoel ding, al is die wel handig![]()
Mijn doel is eigenlijk om het allemaal met zo weinig mogelijk te doen. Ik werk wel op mijn vaders schilderatelier dus het scheelt wel dat alles daar droog en stofvrij kan liggen en ik niet alles moet opruimen.
Edit: de kuitwrong is trouwens ook klaar
Leen_ schreef:Helaas zijn de foto's te groot:
http://imageshack.us/a/img809/7479/8q7i.jpg
http://imageshack.us/a/img34/5893/o296.jpg
Alle wrongen zijn opnieuw gevuld, zadel is in de olie geweest, maar de kleur is niet zoals ik verwacht had. Ik ga nu suede verf bestellen en dan de wrongen verven. Kleur is wel donkerder dan op de foto's.
Koper schreef:Voor een paar tientjes heb je al wat elzen, een brospen en de bijbehorende handvaten. Als je met de hand naait zijn dat echt heel nuttige gereedschapjes. kies wel voor een ruitvormige els. Fatsoenlijke zadelmakersnaalden zijn ook een goede investering, evenals een tangetje (voor als je je naalden niet door heel dik/stug materiaal heen krijgt)
Ik vind het knap wat je aan het doen bentIk houd wel van dit soort projecten, afgelopen zomer heb ik mijn boomloze zadel opgeknapt (gestript en weer in elkaar gezet met nieuwe panelen, kopijzer, nieuwe lepel en zweetbladen en beter passende rigging) en een paar jaar geleden heb ik de neusriem die ik bij mijn paard kreeg gepimpt. Het ding was jarenlang wel ingevet maar nooit schoongemaakt dus hij plakte nogal. Omdat de kwaliteit van het leer wel de moeite waard is heb ik alle plakkende lagen eraf gehaald (met Biotex
) en daarna heb ik het riempje dat over de neusbrug loopt eruit gesloopt. Daar heb ik toen een nieuw riempje op gezet, en tegenwoordig heb ik meerdere die ik kan afwisselen. Als je het leuk vindt om te zien staan die in mijn profiel.
Deze week ga ik beginnen aan de verbouw van een zadeldekje.