Paardenmateriaal opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:45

Moderatoropmerking:
Dit topic staat op het informatieve gedeelte van Bokt. Berichten zoals "ik volg" zijn dus niet de bedoeling en zullen worden verwijderd.
Graag vanaf hier daar rekening mee houden.

xieeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:26

Ik heb toevallig vanavond een bitje gekocht via marktplaats (en ookal opgehaald) die ook wel een opknapbeurtje kan gebruiken! Ga er morgen mee aan de gang en zal dan ook even foto's posten!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:20

Ik ben benieuwd!

Vandaag verder gewerkt aan het zadeltje, tot nu toe is de eerste kniewrong volledig klaar.

De mousse was volledig verduurd en dus in een soort van brokken veranderd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Binnenkant volledig leeg:
Afbeelding

Nieuwe mousse op maat geknipt:
Afbeelding
Laagje fiberfill erop:
Afbeelding
Dichtnaaien:
Afbeelding

En tot nu toe :D :
Afbeelding
Afbeelding

Wanneer alle 4 de stukken klaar zijn zal ik eens buiten foto's maken. Nu vertekend het beeld een beetje.

Enphalu

Re: Paardenmateriaal opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:41

word wel een mooi zadel als hij is opgeknapt, denk ik!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:48

Met de singelstoten ga ik trouwens wachten tot het zadel helemaal klaar is, dan ga ik het laten passen door de zadelmaker en kijken of het mogelijk is om er lange singelstoten aan te zetten. Daar rij ik liever mee, en zou dus mooi meegenomen als de ligging dan nog goed blijft.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:00

Jeetje wat ben jij creatief Leen_!
Ik word zo wel aan het denken gezet hoor, heb eigenlijk hetzelfde als dat jij hebt.
Eigenaresse van mijn verzorgpaard die heeft ook heel veel spullen die niet meer gebruikt worden. Moeten we eigenlijk ook opknappen en verkopen.. Ga er eens over nadenken.
Ben wel heel benieuwd hoe je zadel eruit komt te zien! :D

Je hebt volgens mij wel de mogelijkheid om alles te maken? Zo te zien aan alles wat ik op foto's aan apparatuur voorbij zie komen :P

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 16:13

Ik heb eigenlijk redelijk weinig vind ik zelf. Voor de martingaal met steentjes heb ik wel zo een applicator om de steentjes er op te zetten, maar dat dingetje koste me met een heleboel steentjes maar een 17 euro.
Voor poetsen heb ik gewoon basis spullen, leerzeep, leerbalsem en metaalpoets.
Nu voor het zadel heb ik eigenlijk echt te weinig, ik heb een standaard setje leernaalden maar die zijn voor dun leer te naaien niet voor tuigleder. Het lukt wel om het te naaien omdat er al gaatjes inzitten van het vorige stiksel. Maar als ik ergens in een nieuw stuk moet naaien, dat gaat me nooit lukken zonder extra materiaal.

Ik heb niet eens een houder oid. om mijn zadel op te leggen als ik er aan werk, vandaar mijn vaders vis-kist-stoel ding, al is die wel handig :+

Mijn doel is eigenlijk om het allemaal met zo weinig mogelijk te doen. Ik werk wel op mijn vaders schilderatelier dus het scheelt wel dat alles daar droog en stofvrij kan liggen en ik niet alles moet opruimen.

Edit: de kuitwrong is trouwens ook klaar :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:23

Wow dat ziet er goed uit TS!

Knap dat je het aandurft om een zadel op te knappen, ik zou altijd een beetje bang zijn dat ik iets verkeerd doe :') Ik heb nog twee oude zadels liggen, dus ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Ik heb nog een oud hoofdstelletje gevonden in mijn paardenspullen, en heb het in een badje van zonnebloemolie gelegd. Als ik het heb kunnen opknappen plaats ik een foto!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:17

Vroeger kocht ik wel vaker zadels om ze dan te poetsen, mooie foto's te maken en met winst te verkopen. Dit zadel had ik net gekocht om op te knappen, dan is het ook niet meer zo eng om er zelf aan te beginnen. Ook weet ik een goede zadelmaker in de buurt die mijn mislukte spullen weer degelijk kab maken :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:18

Dat is wel een handig zetje ja :P Maar toch, je doet het goed zeg :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:24

Leuk dit, ik moet er ook weer invliegen, ik heb de opleiding zadelmaker gedaan en kan dus wel een en ander herstellen.

Wat dat betreft dat zadel: leuk voor de ervaring, maar ik zou er nooit geen tijd in gaan steken voor ik het vanbinnen heb gezien!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 09:47

Het is een Jorge Canaves zadel, dus ik verwacht wel degelijke kwaliteit. Ik ben bij mijn zadelmaker gaan navragen of het de moeite was en ze zei toch dat de boom ed nog in goede kwaliteit is. Hij was net opnieuw opgevuld en daarvan zei ze dat dat netjes gedaan was.

Het is voornamelijk gewoon een 'opknap' projectje, ligt hij dan uiteindelijk niet goed op mijn paard (in mijn ogen lag het goed, maar ik ga als het klaar is sowieso de zadelmaker laten komen) dan ga ik het gewoon verkopen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 22:51

Daarstraks de laatste wrong opnieuw opgevuld, ik ga morgen foto's in daglicht maken :)

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:01

carmenbrum schreef:
Oh leuk, ik meld me ook aan! Ik ben bezig met een huifkar, die is bijna klaar, helemaal opnieuw geverfd en nog wat kleine dingetjes. Ook met een dekje, gewoon ouder wit dekje, lusjes eraf gehaald en blauwe fleecestof opgemaakt, die is ook bijna af. Ik bedacht opeens dat het wel leuk zou zijn om er ook nog zadeltassen op te maken, handig voor op buitenrit! Zouden ze bij de Action oud goedkope tasjes hebben? En hoe zou ik ze er dan op kunnen maken? De naaimachine komt er sws niet door..

ik heb een naaitip voor je ; doe in je naaimachine een 110 naald erin , stikstek op groot zetten en met en rechte naad je tas vast zetten net onder de klep. rustig aan naaien.
en gaat het zwaar dan de naaimachine even op weg helpen met de hand.succes.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:17

Wat ik eigenlijk doe bij oud /stug of tweedehands tuig: goed dik invetten met (zwarte) ledervet, ff nachtje intrekken. De volgende dag uitwrijven met een vette doek. Eventueel nogmaals invetten en na een uurtje wederom uitwrijven met een vette doek en tot slot met een zachte borstel napoetsen.
Bij leer dat goed verkleurd is, eerst voorbehandelen met zwarte schoensmeer. Maar nabehandeling met ledervet is een must (vooral voor een zadel) omdat schoensmeer het leer glad maakt.

loveottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:28

superleuk topic ! vandaag nogmaar net zadeldoek ge hotfixt :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:04

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:24

Leen_ schreef:
Ik heb eigenlijk redelijk weinig vind ik zelf. Voor de martingaal met steentjes heb ik wel zo een applicator om de steentjes er op te zetten, maar dat dingetje koste me met een heleboel steentjes maar een 17 euro.
Voor poetsen heb ik gewoon basis spullen, leerzeep, leerbalsem en metaalpoets.
Nu voor het zadel heb ik eigenlijk echt te weinig, ik heb een standaard setje leernaalden maar die zijn voor dun leer te naaien niet voor tuigleder. Het lukt wel om het te naaien omdat er al gaatjes inzitten van het vorige stiksel. Maar als ik ergens in een nieuw stuk moet naaien, dat gaat me nooit lukken zonder extra materiaal.

Ik heb niet eens een houder oid. om mijn zadel op te leggen als ik er aan werk, vandaar mijn vaders vis-kist-stoel ding, al is die wel handig :+

Mijn doel is eigenlijk om het allemaal met zo weinig mogelijk te doen. Ik werk wel op mijn vaders schilderatelier dus het scheelt wel dat alles daar droog en stofvrij kan liggen en ik niet alles moet opruimen.

Edit: de kuitwrong is trouwens ook klaar :)

Voor een paar tientjes heb je al wat elzen, een brospen en de bijbehorende handvaten. Als je met de hand naait zijn dat echt heel nuttige gereedschapjes. kies wel voor een ruitvormige els. Fatsoenlijke zadelmakersnaalden zijn ook een goede investering, evenals een tangetje (voor als je je naalden niet door heel dik/stug materiaal heen krijgt)

Ik vind het knap wat je aan het doen bent :j Ik houd wel van dit soort projecten, afgelopen zomer heb ik mijn boomloze zadel opgeknapt (gestript en weer in elkaar gezet met nieuwe panelen, kopijzer, nieuwe lepel en zweetbladen en beter passende rigging) en een paar jaar geleden heb ik de neusriem die ik bij mijn paard kreeg gepimpt. Het ding was jarenlang wel ingevet maar nooit schoongemaakt dus hij plakte nogal. Omdat de kwaliteit van het leer wel de moeite waard is heb ik alle plakkende lagen eraf gehaald (met Biotex :o ) en daarna heb ik het riempje dat over de neusbrug loopt eruit gesloopt. Daar heb ik toen een nieuw riempje op gezet, en tegenwoordig heb ik meerdere die ik kan afwisselen. Als je het leuk vindt om te zien staan die in mijn profiel.
Deze week ga ik beginnen aan de verbouw van een zadeldekje.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:31

Leen_ schreef:
Helaas zijn de foto's te groot:
http://imageshack.us/a/img809/7479/8q7i.jpg
http://imageshack.us/a/img34/5893/o296.jpg

Alle wrongen zijn opnieuw gevuld, zadel is in de olie geweest, maar de kleur is niet zoals ik verwacht had. Ik ga nu suede verf bestellen en dan de wrongen verven. Kleur is wel donkerder dan op de foto's.

Wauw hele mooie kleur zadel! Idd als je de wrongen ook in een mooie kleur verft wordt het denk ik echt heel mooi!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:44

Ik vind het echt ontzettend knap werk met dat zadel.

Momenteel heb ik niet echt iets dat aan opknappen toe is, maar vind het altijd zalig werk om alles weer in te vetten enzo.

Iemand toevallig tips on de witte zit van een (western)zadel weer wit te krijgen? Er zitten nu donkere vlekken op mijne die ik graag eraf wil hebben... En anders maar een zadelbontje maar een witte zit is mooier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:03

Oeh, ik ben bang dat dat verven gaat worden chimello... en daarna alleen nog met oude broeken op rijden, nieuwe jeans geven te veel af (mijn Wranglers in elk geval wel)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 15:08

Koper schreef:
Voor een paar tientjes heb je al wat elzen, een brospen en de bijbehorende handvaten. Als je met de hand naait zijn dat echt heel nuttige gereedschapjes. kies wel voor een ruitvormige els. Fatsoenlijke zadelmakersnaalden zijn ook een goede investering, evenals een tangetje (voor als je je naalden niet door heel dik/stug materiaal heen krijgt)

Ik vind het knap wat je aan het doen bent :j Ik houd wel van dit soort projecten, afgelopen zomer heb ik mijn boomloze zadel opgeknapt (gestript en weer in elkaar gezet met nieuwe panelen, kopijzer, nieuwe lepel en zweetbladen en beter passende rigging) en een paar jaar geleden heb ik de neusriem die ik bij mijn paard kreeg gepimpt. Het ding was jarenlang wel ingevet maar nooit schoongemaakt dus hij plakte nogal. Omdat de kwaliteit van het leer wel de moeite waard is heb ik alle plakkende lagen eraf gehaald (met Biotex :o ) en daarna heb ik het riempje dat over de neusbrug loopt eruit gesloopt. Daar heb ik toen een nieuw riempje op gezet, en tegenwoordig heb ik meerdere die ik kan afwisselen. Als je het leuk vindt om te zien staan die in mijn profiel.
Deze week ga ik beginnen aan de verbouw van een zadeldekje.

Hoofdstel is erg goed gevonden! Ziet er leuk uit zo.
Gelukkig moest ik geen gaatjes maken in het zadel, in kon gewoon door de bestaande gaatjes naaien, al waren er op het einde wel een paar doorgescheurd. Die heb ik dan met een gewone ledernaald toch kunnen naaien.
Mijn plan is wel om eens materiaal aan te schaffen. Maar dan koop ik liever onmiddelijk goede kwaliteit dan iets waar ik uren mee zit te prullen omdat het mindere kwaliteit is. Verder weet ik ook nog niet echt wat er precies voor nodig is omdat ik altijd maar kijk met wat ik het opgelost krijg.
Maar dat plan is er dus wel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:11

Dank je wel :) Altijd ook leuk om je vast in te verdiepen, bij Boomsma kun je zien waar alles voor is (http://www.boomsma.nl Dat is ook goed materiaal, mijn els gaat bij voorbeeld al jaren mee en die heeft 't soms ruig. Heb nu net een paar nieuwe besteld, die zijn voor een op stapel staand project.

Gisteren heb ik op het dekje dat ik wil gaan verbouwen de vorm afgetekend. Vrijdag is er stoffenmarkt, dan zal ik band halen voor de bies. Ik heb wat kleuren in gedachten, daar zal ik er denk ik wel één van kunnen vinden :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:17

Echt, verven?
Niet iets van bleekmiddel ofzo? Ik heb geen idee hoe ik zoiets verf zonder het kapot te maken ofzo het was niet echt een goedkoop zadel :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:10

Ik denk dat verven het handigst is. Wit verven. Dat kan ook met een kwast. Je hebt er wel leerverf voor nodig.

Of eventueel nieuw leer eroverheen, of het huidige leer van de zitting vervangen. Maar dat lijkt me omslachtiger. Bleken lijkt me heel slecht voor leer, en ik weet ook niet wat voor resultaat je dan krijgt.

Zo blijkt trouwens ook maar weer waarom de meeste zadels een zwarte of gewoon bruine zitting hebben. Heb je een cuttingzadel oid?