prijzen tweedehands zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:49

sita12 schreef:
kijk dat bedoel ik anneliemke92.
een tweedehands zadel hoeft geen 500/600 euro te zijn.
Men wilt graag het zelfde terug ontvangen als wat ze er voor betaald hebben het liefste nog wat meer. ( dat snap ik wel) maar vindt ik niet logisch als je het zadel toch een aantal jaren gebruikt heb. Er is dan toch afschrijving.

Kan je niet bij een zadelmaker in de buurt informeren? Je moet er ook wel een beetje geluk mee hebben denk ik.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:22

Breghje schreef:
sita12 schreef:
die is ook al een aantal jaren oud toch? minstens jaar of 6? het ziet er goed uit :) maar dat betekend niet zo goed als nieuw ;) wat hierboven ook aangegeven wordt. Van binnen om het zo maar te zeggen is het gebruikt. de boom/ het wol etc.

nu een heel andere vraag iemand wel eens van het merk J& H gehoord? heb een mooie set op mp zien staan maar het merk zegt me niks :( kom via google op wat oudere topics uit

Doe maar een keer zo oud. :D In perfecte staat, boom recht, alles perfect in orde wánt kwaliteit leer én perfect onderhouden ook door de vorige eigenaresse. Daar heb ik 600 euro voor betaald, onder voorwaarde van na laten kijken door zadelmaker (en dat is echt nodig, want anders weet je niet of ie goed ligt. Kijk, qua boom en kussens kan je dat best, maar of het zadel geen torsie oid heeft, daar heb je echt een kenner voor nodig, evenzo als de kussens.) en of het passend gemaakt kon worden, dus ook gewoon meegekregen om te passen. Plus hoe goedkoper je zadel, hoe groter de kans dat er troep gebruikt wordt ipv wol omdat de kosten er toch links of rechts uit moeten ;) .

Mijn advies in deze is eigenlijk: laat dat MP voor wat het is, spaar door zodat je een zadelmaker met goede zadels kan laten komen zodat je de rug van je paard niet voor een paar centen op het spel zet.

Edit: mijn zadel is dus wél in zo goed als bijna nieuwe conditie lief, dat krijg je met kwaliteit zadels ;) . Het zadel is zowel door mij áls door de vorige eigenaresse zeer intensief gebruikt en dat zie je er dus niet aan af. Sterker nog, ik durf te wedden dat mijn zadel een heel stuk beter zal zijn dan nieuwe zadels van Zadelmarkt. Trouwens, dat is niet eerlijk want élk zadel is beter dan een Zadelmarkt zadel. _O- Maar even zonder gekheid, als je dus niet voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten dan zou ik gewoon voor gevestigde merken gaan, een haf is in de regel ook nog rondgeribt met lage schoft en brede schouders, dus het is al moeilijker om daar een goed zadel voor te vinden.

'
Edit twee: net even opgezocht, maar de KN Symphonie is nieuw zo rond de 1800 kaal. Ter vergelijking qua kwaliteit, nieuwprijs en waarde.

uniquexx

Re: prijzen tweedehands zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:53

een tweedehands zadel via een zadelmaker is al anders dan via marktplaats vind ik, ik spring een keer in de twee weken een half uurtje en wil dus ook een tweedehands springzadel. Wél met de garantie dat er ook écht niks mis mee is en die al is nagekeken door een zadelmaker. De zadels op marktplaats is bij 40% van de gevallen iets mis mee zonder dat je het kunt zien, nu heb ik al een paard met een moeilijke rug en neem ik liever het zekere voor het onzekere. Met een dressuurzadel rijd ik elke dag dus daar heb ik wel veel meer geld voor over en wil ik ook wel nieuw kopen als er tussen tweedehands van een paar jaar oud en nieuwe maar een verschil van ong. 400 euro zit. Een Kentaur is immers niet zo duur en spreken we niet van een paar duizend euro. Wat je bij Stubben, Kn, Brandon, Barnsby etc. wel kwijt bent. Die kun je beter tweedehands op de kop tikken. Iedereen heeft hier natuurlijk weer andere ideeen over :P

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 15:59

jah indd. ik heb ook zo iets van als ik voor een tweedehands van een particulier 600 euro moet neer leggen terwijl het zadel nieuw 1050 is ja dan spaar ik nog wel even door.

tweede hands via een zadelmaker vind ik dan nog wat anders.

ik ben geen zware sport ruiter rij wel elke dag of indd om de dag maar geen wedstrijden etc ( op onderling na) dus hoef ook geen 3000 euro zadel maar een zadel wat goed ligt en wat lekker zit.

ik zou voor een zadel van 12 jaar oud wat nw prijs 1800 euro is geen 1400 euro betalen!
het is en blijft gebruikt zadel ookal ziet het er goed uit en is het goed bijgehouden. het leer zal toch slijten de boom zal stijten etc. zeker naar 12 jaar is een zadel nooit meer zoals bij aangschaf dus niet zogoed als nieuw, ook al ziet het er mss van buiten wel zo uit. ( uizonderingen daar gelaten, 12 jaar oud maar alleen maar in de kast gelegen etc)
als je dan 600/700 euro vraagt voor het zadel vind ik het een redelijke prijs puur omdat het zadel in nieuwprijs 1800 euro kost. en geen 1000 euro:)
kwa verhoudingen bedoel ik dan.

maar dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:05

Je betaalt voor kwaliteit, klaar. Hogere kwaliteit = hogere prijs. Tweedehands of niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:33

sita12 schreef:
jah indd. ik heb ook zo iets van als ik voor een tweedehands van een particulier 600 euro moet neer leggen terwijl het zadel nieuw 1050 is ja dan spaar ik nog wel even door.

tweede hands via een zadelmaker vind ik dan nog wat anders.

ik ben geen zware sport ruiter rij wel elke dag of indd om de dag maar geen wedstrijden etc ( op onderling na) dus hoef ook geen 3000 euro zadel maar een zadel wat goed ligt en wat lekker zit.

ik zou voor een zadel van 12 jaar oud wat nw prijs 1800 euro is geen 1400 euro betalen!
het is en blijft gebruikt zadel ookal ziet het er goed uit en is het goed bijgehouden. het leer zal toch slijten de boom zal stijten etc. zeker naar 12 jaar is een zadel nooit meer zoals bij aangschaf dus niet zogoed als nieuw, ook al ziet het er mss van buiten wel zo uit. ( uizonderingen daar gelaten, 12 jaar oud maar alleen maar in de kast gelegen etc)
als je dan 600/700 euro vraagt voor het zadel vind ik het een redelijke prijs puur omdat het zadel in nieuwprijs 1800 euro kost. en geen 1000 euro:)
kwa verhoudingen bedoel ik dan.

maar dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Je mag komen kijken hoor, een zadel van slechte leer kwaliteit dat bijna karton is dat zal er idd niet goed en zwaar versleten uitzien, terwijl een goed zadel waar Goed dik tuigleer voor gebruikt wordt er echt nog zo goed als nieuw uit kan zien. Maar goed, dat is ervaring en dat leer je alleen door te kijken en dus te ervaren.

Voor een tweedehands merkloos zadel of goedkoper merk ga ik ook geen 600 euro voor neertellen, maar goed ik koop al geen slechte kwaliteit merk zadel dus dat scheelt :P .

Het is ook maar een advies hoor meis, doe ermee wat je wilt, mijn ervaring heeft me geleerd dat een slecht zadel zelfs al gebruik je dat maar een paar keer per week, al meer schade aan kan richten aan rug en schoft dan een goed zadel. Zal niet meteen zijn, maar op termijn merk je het absoltuut. En de dierenarts kosten liggen in deze een stuk hoger dan de aanschaf van een goed zadel om eea weer recht te breien.