Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:31

_Nelleke_ schreef:
Dat bedoel ik, ik zou nooit meer een zadel kopen met een vast kopijzer, maar dus WEL een verwisselbare :+ (Ofwel, 1 die eruit kan en verwisseld kan worden, traploos verstelbaar ben ik dan weer niet zo'n fan van ivm betrouwbaarheid en evt. materiaalmoeheid etc.)

Mijn paard staat ook niet 24/7 op het gras, toch wel een flinke grasbuik als ie er na 6u vanaf komt. Maargoed, koudbloeden worden vaak al dik als ze naar gras kijken, daar valt niet tegenaan te trainen.

Ik begrijp niet welke je bedoeld bv?
o, je bedoeld zoals bv de kent en masters? ,maar die hebben toch geen vaste boom?

_Nelleke_

Re: Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:32

Je hebt de boom en een kopijzer. Dat is een groot verschil. Het kopijzer is hetgene wat aan de voorkant de breedte bepaald. De boom zorgt in de lengte (als het goed is) voor drukverdeling.

Zadels zoals thorowgood, wintec, kent & master, wow, anky en pessoa hebben zo'n verwisselbaar kopijzer.

Je hebt ook zadels (startrekk, trekker) met een traploos verstelbare voorkant/kopijzer.

Je hebt ook zadels die door infra-rood of andere methodes 1 of 2 maten smaller en breder kunnen. Massimo bijvoorbeeld en tekna. Alleen zou ik dat niet zo snel doen ivm materiaalmoeheid.

Zo duidelijker? :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:38

Vast kopijzer:
Afbeelding

Verwisselbaar kopijzer:
Afbeelding

Traploos verstelbaar kopijzer:
Afbeelding

Kale boom (met vast kopijzer in dit geval):
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:40

ja duidelijk.
maar dan denk ik dat bv kent en master geen vaste boom erin heeft.
kijk maar eens naar het filmpje voor het verwisselen op hun site.
star trek en trekker zijn boomloos
als er en vaste boom inzit, kan je geen kopijzer verwisselen.
er kan wel een vaste boom, met een verstelsysteem zoals bij sommige modellen van deuber. (met boom)

Bij de methodes die je bij een zadelmaker kan verstellen, als de zaldi oa en de kieffer (boompers) is het ook zeker NIET de bedoeling dit maar te pas en te onpas te doen.
Metaalmoeheid lijkt me onwaarschijnlijk....dan moet je het metalen deel van het kopijzer wel heel vaak heen en weer verstellen. Dan kunnen er idd scheurtjes in het metaal ontstaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:47

_Nelleke_ schreef:
Vast kopijzer:
[ Afbeelding ]

Verwisselbaar kopijzer:
[ Afbeelding ]

Traploos verstelbaar kopijzer:
[ Afbeelding ]

Kale boom (met vast kopijzer in dit geval):
[ Afbeelding ]

je verward nu wel boomloos en zadels met bomen.
die je hier hebt laten zien zijn veelal houten bomen
zaldi werkt met de Thermoplastische bomen (onderstaand plaatje is van de semi diepë zit als de new kent, lander bv
Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:49

Zo ziet de kent&masters boom er ook uit:

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:50

Overigens zijn trekker en startrekk niet geheel boomloos, ze hebben we degelijk een hard kopijzer en een lederen boom. Niet te vergelijken met een kunststof of houten boom, maargoed, boomloos wil ik ze niet echt noemen ;-)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:52

hallo,
ik weet niet of je ervoor open staat maar misschien is boomloos
( ik heb zelf een barefoot ) een oplossing
je kunt een testzadel aanvragen en die zelf passen , idiaal !
als het je bevalt kun je een zadel aanschaffen

dit is de site van barefoot :
http://www.barefoot-saddle.nl

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:56

_Nelleke_ schreef:
Overigens zijn trekker en startrekk niet geheel boomloos, ze hebben we degelijk een hard kopijzer en een lederen boom. Niet te vergelijken met een kunststof of houten boom, maargoed, boomloos wil ik ze niet echt noemen ;-)

ja, leren boom ken ik ook.
alle bovenstaande zadels die je noemt getest

ik wist alleen niet dat de kent met deze zadelbomen werkte
ben wel benieuwd wat voor materiaal het is en of het zodanig gestest is, dat het vormvast is, er komen namelijk nog al wat krachten op te staan

Ik weet, dat de bomen van zaldi getest zijn op dit soort krachten (daar kan je met een auto overheen rijden)
Hier een Zadelmaker van Zaldi (op de SICAB) die stond te springen op de boom :D
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:10

Kent & masters geeft levenslange boom garantie.
(Behalve bij ongelukken uiteraard).

Verstelbaar kopijzer is geen garantie dat je paard kan blijven groeien.
Vanaf een bepaalde breedte merk je dat de vorm van je zadel van vlak naar ronder gaat (logisch, want het midden wordt niet breder). Op een paard met zo'n vlakke rug kun je dan alsnog tegen de beperking van her systeem aanlopen.

Wat voor singel heb je?
Indien daar elastiek aan zit zou ik die eerst maar even overboord gooien en een goede leren singel zonder elastiek kopen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:17

Leren singel hoef ik helemaal niet aan te beginnen bij die van mij, had een hele mooie leren singel van vriendin gekregen maar daar kreeg paardlief direct dag na ik die singel eerste keer had gebruikt al rare en gevoelige plekken van op de buik bij de singel. Heb bij mijn vzh zadel en dat dressuur leen zadel gewoon een kunststof singel, zonder elastiek. ;)

Super interessant trouwens die plaatjes over de binnenkant van zo'n zadel!! Heel leerzaam!!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:16

Locanda schreef:
Zo te zien lijkt de rug van onze paarden redelijk op elkaar; hoge + brede schoft, rechte rug, vetkussentje midden voor het zweetblad. Dat is lastig, ik weet het. Heb nu een Kieffer Frys(i)o, die ligt goed.

Vergeten te vermelden, mijn Kieffer Fryso is verbreed bij de voorzijde zweetbladen. (Ivm vetkussentjes bij onze Gelderse typjes.) Maar heerlijk zadel, deze uitvoering heeft mooie wrongen, en een extra zachte zit.

Mocht je mijn Première nog willen proberen, geen probleem hoor. Ligt hoogstwaarschijnlijk op jouw paard ook goed. Als ik niet tegen dat zadel was aangelopen, had ik het Première zadel zelf (cosmetisch) laten opknappen. Dit zadel heeft trouwens niet heel veel wrong/erg diepe zit. Maar dat komt een ongedwongen en onafhankelijke zit wel ten goede.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:06

Op mijn Tinker x Fries kruising had ik eerst (toen hij ca. 5 jaar was) een tweedehands 18inch (dat is de maat van de ruiterbil, zeg maar) lederen veelzijdigheids Expert zadel. Lag toen op zich goed, maar ik vond de zitting zo hard als een plank en te ruim voor mij, ik zou eigenlijk een 17 inch moeten hebben, en het had een soort schaalvorm. Naarmate wij meer in de training raakten, en paard qua bespiering veranderde, begon dit zadel op hinderlijke wijze, net als bij TS dus, tijdens beweging, naar achteren te "wandelen". Dat deed het ook aan de longe, dus zonder ruitergewicht er op. Aan strak aansingelen heb ik een enorme hekel, dus ik ging op zoek naar iets beters.

Na enig gezoek ben ik enige tijd terug uitgekomen op een Wintec 500 dressuurzadel met wolgevulde kussens (geen "CAIR" systeem), dat is geen echt leer maar kunstleer, het valt dan ook in een vriendelijke prijsklasse (rond 500 euro) en geeft de mogelijkheid een set van verschillende kunststof voorstukken er bij te proberen (kopen).
Deze 17,5 inch past niet alleen mij veel beter, maar belangrijker: het zadel past mijn inmiddels 8 jarig paard veel beter, plus het is heel licht in gewicht.
Ben ook gecharmeerd van het V punts aansingelsysteem, je hoeft niet aan te "rukken" voordat het gewoon stil blijft liggen en door de verwisselbare kunstof elementen ook passend te maken .n.a.v. of je meer of minder met je paard doet.
Kiept niet, wandelt niet naar achter en zit heerlijk zonder dat je "in een kommetje opgesloten zit".

Dressuurmodel gekozen, omdat het paard hierdoor toch iets meer schoudervrijheid heeft.

Bevalt enorm, en uiteraard heb ik ook een rondgeribd "geval", echter niet met een enorme schoft.

Misschien iets voor TS?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:13

Sizzle schreef:
Wat voor singel heb je?
Indien daar elastiek aan zit zou ik die eerst maar even overboord gooien en een goede leren singel zonder elastiek kopen.

waarom?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:59

T'is even een uurtje rijden voor je, maar als ik jou was zou ik naar Boer en Peerd gaan, deze zit in Diever.
Echt een vakvrouw, heeft ons na meer dan anderhalf jaar zoeken en vooral schuiven van het zadel, eindelijk een passend zadel verzorgd.
En ze had het in ene keer goed, wij genieten nu alweer bijna anderhalf jaar van het zadel, en het schuift helemaal niet meer.
Ook anderen die ik al naar haar toe heb gestuurd zijn zeer tevreden.
Ze heet Larissa Quist, ze denkt meer aan jouw portemonnee dan aan haar eigen....dus om de prijs hoef je het niet te laten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:30

nombrado schreef:
Sizzle schreef:
Wat voor singel heb je?

waarom?

Omdat bij bepaalde typen paarden (hele ronde maar ook hele rechte zoals die van TS) het elastiek er voor zorgt dat je zadel aan de wandel gaat.
Hetzelfde principe als een elastieke dekensingel op een paard zonder buik: zit binnen no-time in de lies.
Het paard vind het gevoel van de 'wandelende' singel vaak ook onprettig en gaat dan de spieren spannen om tegen te werken.
Een v-singel systeem met goed werkende V kan ook problemen geven bij zulke paarden (gaat ook wandelen).
Bij een paard met buik en schoft en goede singelplek maakt het niet veel uit.

Eenzijdig elastiek is sowieso nogal een aparte uitvinding. Dat zorgt voor ongelijke trekkrachten links en rechts.

Leer is niet perse nodig, maar veel kunsstof singels zijn heel smal en dat is weer niet zo fijn voor de drukverdeling.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:41

Maar hoe kan het dan bijvoorbeeld dat ik altijd losjes aansingel, en daar nooit last van heb (gehad)?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:47

Zoals ik het kan beoordelen van de foto's van je paard is het niet zozeer de rug van je paard dat het zadel naar achteren drukt, maar de schouders. Je paard heeft een vrij fors front en schouders. Ook de schoft loopt aardig ver door. Omdat de plek waar het zadel kan liggen (na schouder en voor de laatste rib) vrij kort is, zou ik voor een kort zadel kiezen (waarbij de kussens niet uitsteken)
Als je kijkt naar dressuurzadels let er dan op dat het zadel achter de schouder ligt (teruggesneden wrong) en de schoft vrijlaat. Je paard lijkt ook veel "bot" te hebben, dus is gebaat bij een breder tussenkanaal.
Je zou Ninon Schutte kunnen bellen. Die is heel goed in wat meer problematische ruggen en heeft ook wel 2e hands in de verkoop. Ze kan vanalles aanpassen aan je paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:47

elastiek is in mijn ogen juist fijner. (gebruik ik altijd!)
het geeft ze juist de kans om de spieren rond het singelgebied ook te kunnen gebruiken
ik heb nooit dwalende zadels gehad met elastiek singels.
wel zadels die niet goed passen (dus het diepste punt niet bij het paards diepste punt liggen)
maar die dwalen zowel met elastiek singels als gewone .
Als een zadel goed ligt, kan je zelfs met redelijk losse singel rijden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:48

Ik ben het wel met Nombrado eens. Een zadel moet gewoon goed liggen (elastieken singel of niet). Een elastieken singel is gewoon wat comfortabeler voor het paard.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:52

Heb niet heel het topic gelezen, dus sorry als ik iets herhaal...

Ik heb een thorowgood voor mn pony. Het was ook voor hem vrij moeilijk om een passend zadel te vinden, hij had een hele korte rug. Ze had er verschillende zadels opgelegd, maar die waren nog te lang. De Thorowgood die zij bij had, was ook nog iets te lang, maar ik heb hem dan gekocht in een maatje kleiner.
Dan hadden we ook nog het probleem dat het vanachter op en neer ging de hele tijd. Ze heeft dan wat aanpassingen opgeschreven, zo het zadel besteld met de aanpassingen en toen lag die helemaal goed op mn pony. :)
(ik heb het laten doen door Isabel van Superhorse)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:57

Mij is overigens verteld dat je met een simpele test kunt controleren of het zadel aardig goed ligt op de rug van het paard (natuurlijk kijk je naar nog veel meer dingen hè!!). Veel zadels worden alleen stilstaand gepast en dan onder het rijden proberen. Maar een zadel zou je er los op moeten leggen (niet aansingelen, geen dekjes e.d. eronder) en dan een stukje over het harde (wel vlak) stappen. Het zadel zou moeten blijven liggen en mag niet gaan schuiven.

Dit zegt toch ook dat een zadel inprincipe met een losse singel ook gewoon moet blijven liggen?
Alleen had ik die tip liever wat eerder gehad... :+ Ging het testen bij m'n leenzadel dan en die schoof tijdens die paar passen stap al wel behoorlijk.

Babootje schreef:
Zoals ik het kan beoordelen van de foto's van je paard is het niet zozeer de rug van je paard dat het zadel naar achteren drukt, maar de schouders. Je paard heeft een vrij fors front en schouders. Ook de schoft loopt aardig ver door. Omdat de plek waar het zadel kan liggen (na schouder en voor de laatste rib) vrij kort is, zou ik voor een kort zadel kiezen (waarbij de kussens niet uitsteken)
Als je kijkt naar dressuurzadels let er dan op dat het zadel achter de schouder ligt (teruggesneden wrong) en de schoft vrijlaat. Je paard lijkt ook veel "bot" te hebben, dus is gebaat bij een breder tussenkanaal.
Je zou Ninon Schutte kunnen bellen. Die is heel goed in wat meer problematische ruggen en heeft ook wel 2e hands in de verkoop. Ze kan vanalles aanpassen aan je paard.

Grappig, mij is juist gezegd dat hij best een lange rug heeft. :=
Heb een zadel gehad met kussens die juist meer onder het zadel lagen. Die niet uitstaken dus. Maar die had het zelfde probleem alsnog??

Voor de rest herken ik wel veel in jou verhaal waarbij ik denk, ja dat klopt. Zoals veel bot, fors front en schouders, lange schoft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:08

Ik heb ook een pony met een zo op het oog lange rug. Maar toch is de plek waar het zadel kan liggen vrij kort. Je moet kijken naar de laatste rib en die met de hand volgen naar boven. Tot daar kan het zadel liggen. Heeft hij dan forse schouders en een lange schoft (waardoor je het zadel meer naar achteren moet leggen), dan wordt het stukje waar het zadel kan liggen natuurlijk korter. Je kunt het goed beoordelen als je je paard aan de longe doet. dan zie je aan de welving die de rug maakt, precies de plek waar het zadel kan liggen tov de schouders.
Ik had even in je profiel gekeken naar het hele paard want van de foto van alleen de rug is eea wat moeilijker te beoordelen. De exacte maat voor een zadel, kun je het beste beoordelen door de zadelmaker (en ik noemde net een hele goede, Ninon Schutte) die het paard "life" kan beoordelen. De knelpunten die ik zie, zal zij ook zeker zien.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:16

Niet de meest beste foto's, hier was die nog maar een 2 á 3 maand in training en echt nog puppy. Maar wel aan de longe, zonder zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:25

Nog moeilijk te zien adhv deze foto's je zou een filmpje moeten plaatsen van je paard aan de longe en dan zonder al die bijzettoeters eraan (dus blote rug) en in natuurlijke beweging. Dan kun je het goed zien.
Op de eerste foto, kan ik aan de zweetplekken aardig zien waar het zadel begint maar niet zo goed waar het eindigt. Waar het begint lijkt me redelijk (maar dan heb ik het niet over de boombreedte, die kan te smal zijn en daardoor kan ook het zadel naar achteren worden gedrukt). Als je dan kijkt naar de laatste rib en waar de spieren weer omhoog gaan, dat is het stuk waar het zadel kan liggen. (Overigens mist je paard nog heel wat rugspier). Dus het lijkt me dat het voornamelijk zit in de boombreedte (waardoor het zadel naar achter wordt gedrukt). Voor een paard met wat meer "bot" is een breed tussenkanaal comfortabeler (zul je vooral merken in de lengtebuiging)