Zadelkeuze, erg lastig! Af- en aanraders gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:25

Een goed zadel is voor iedereen verschillend omdat het goed moet passen op jou paard maar jij ook fijn wil zitten. Dus we kunnen hier heel veel roepen over merken, types enz. Maar helaas blijft het een kwestie van passen en proberen wat voor jullie samen goed is;) Voor de ene is dit Hulsebos voor de andere Kieffer enz;)

Wat je kan doen als je liever 2de hands zoekt is met je zadel maker of een andere zadelmaker zoeken wat past voor beiden. En heb je gevonden wat je zoekt voor beiden kan je 2de hands kijken of dit zelfde zadel misschien ergens 2de hands te krijgen is. Dan ben je goedkoper uit en heb je toch het zadel naar je wensen zonder 100 zadels van mensen thuis opgehaald te hebben om te laten passen:)

Wow is leuk hoor veel aan te passen maar mijn ervaring is; Het zadel is nieuw erg duur in aanschaf ook 2de hands nog prijzig. Maar als er dan nog iets veranderd of aangepast moet worden vragen ze daar ook nog steeds veel geld voor de aanpassingen of nieuwe spullen die je nodig hebt. Als je weet hoe ze werken kan je ook veel zelf bestellen in Engeland bij de dealer rechtstreeks. Maar ideaal is het niet omdat je geen kenners oog erbij het dan En er zijn maar weinig WOw passers dus de paard die er zijn moet je flink betalen. Zeker als je paard vaak van vorm veranderd.

Verder ben ik net zelf ook weer aan het rondkijken omdat ik van Dressuurzadel naar Veelzijdigheid of iets terug wil:) En dan begint de ellende weer waar ik dacht vanaf te zijn:)

Carantona

Re: Zadelkeuze, erg lastig! Af- en aanraders gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:55

Ja wat Kostolany zegt klopt WOW is inderdaad een duurder merk en het aanpassen kost ook geld maar eenmaal goed aangemeten bij een volwassen paard zul je een fitter niet snel meer nodig hebben. De kwaliteit is erg goed en nog belangrijker comfort voor jouw en je paard .Je kunt nog altijd een oproep op bokt doen om de voorrijkosten te delen als je een fitter laat komen.
En ja je ontkomt er niet aan om gewoon veel zadels te proberen en te passen, helaas....

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:25

truuske3 schreef:
Ik had op mijn KWPN-er een 18inch Kentaur Penelope m-m/w boom. Heerlijk zacht, comfortabel zadel, diepe zit, goede kniewrongen. Alleen te dikke bips gekregen en is nu te koop. Mijn paard heeft ook een hoge doorlopende schoft, maar met een rechte rug. Zeer groot kanaal tussen de kussen( 4 vingers naast elkaar), da´s toch ruim. Als je nog vragen hebt, hoor ik het.

Ik heb je even een berichtje gestuurd.. :D ben wel geïnteresseerd in je zadel.

Ik ga dit topic ook even volgen :j

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:09

Ik zweer bij Anatomica zadels (mits ze passen natuurlijk). Ik heb de Orion gehad voor mijn paard wat inmiddels verkocht is. Op mijn paard wat ik nu nog steeds heb, lag eerst een ER Diamant. Deze lag volgens verschillende zadelmakers goed, maar toch de gok gewaagd en een Anatomica Octant gekocht (wilde toch over op bruin tuig). Het paard heeft nog nooit zo soepel en ontspannen gelopen! Daarbij zitten ze ook fijn, niet te gedwongen wat ik bij de ER Titan wel vond.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:23

Een echt goed zadel voor jou en je paard op maat gemaakt
met niet goed geld terug garantie
en alleen maar positieve ervaringen Ninon Schutte http://www.zadelatelier.nl

Daaleman heeft nog steeds een erg smal kussenkanaal (heb ze pas op jumping A'Dam bekeken)
en is niet geschikt voor brede paarden
Anatomica is ook mooi breed zo ook een WOW zadel maar helaas is het (telkens) aanpassen erg duur..

Fryso, Hulsebos, Prestige en Passier zou ik persoonlijk nooit doen.
Laatst bijgewerkt door unamie op 22-01-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:25

Je zou ook eens voor een Euroriding kunnen kijken.
Ik heb de Euroriding Diamant soft seat, dus met een zachtere gel zitting.
Vrij diepe zit, maar ook niet gedwongen. Kniewrongen zijn gemiddeld denk ik. Ik heb een 18 inch en gemiddelde boommaat, maar ze zijn zover ik weet ook breder te krijgen.
Zadel is ook vrij goed aan te passen als het paard veel mocht veranderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:27

Ik ga ook mee met de Kentaur aanraders!
Heb ook hulsebos gereden en ook erg fijn maar toch altijd nog last van mijn rug. Met Kentaur niets!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:50

Het blijft passen en proberen... Er zijn zoveel verschillende zadels omdat alle mensen iets anders zoeken en je zult dus ook van iedereen wat anders aangeraden krijgen.
Ikzelf ben geen ainsley fan terwijl een vriendin van me het een heerlijk zadel vind, mijn instructrice vind een ainsley weer verschrikkelijk zitten. Denk ook niet dat die zo geschikt is voor jou paard (zegt mijn gevoel).
Ik rijd les op een fjord met een Fryso zadel, heerlijk zadel maar duwt me iets teveel in een gedwongen houding (mede omdat het zadel net iets te klein is). Vind het nu wel lekker rijden omdat ik niets anders gewend ben op het moment. Kwaliteit kun je overigens U tegen zeggen. Reed snel mijn billen open en dat heb ik op het Fryso zadel nooit, gevoel of zit ik als een huis.
Passier vind ik wel een lekkere zit maar duwt me wat voorover en die ik op heb gezeten was ook wat te klein voor me. Kieffer zadel zit ik weer wel netjes op en vind ik voor mijn benen ook prettig maar voel ik mezelf weer minder stabiel op ook heb ik het idee dat die weer wat harder is.
Houd trouwens ook rekening met de lengte van het zweetblad, deze wil je niet precies op de rand van je laars hebben anders heb je daar tijdens rijden constant last van.

Jolandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:26

ik weet dat Raisa een Fryso zadel heeft aanlaten meten op haar paardje...die is maar klein maar wel rond..geloof ook een met wijde boom...maar geen 18 inch. Mischien kun je met haar even ervaringen wisselen....op aanraden van Jan Enne heeft ze dat geloof ik gedaan...

Fijn dat je weer op je paard kan rijden trouwens...

Gr.Jolanda

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:28

Ik kan je echt Hulsebos aanraden. Echt superzadels! Maar... Als je er 1x aan begint dan wil je ook echt nooit geen andere meer...
Ze zijn duur maar ik heb gehoord dat ze tegenwoordig ook met 2e hands zadels langskomen (iets wat ze eerst nooit deden)...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:36

Ik zweer bij een Wow voor mijn grote forse merrie .
Wordt voor paard op maat geleverd . En ook jou wensen worden er in verwerkt .
Ze staan gebruikt voor leuke prijzen te koop .
Je kan altijd info inwinnen bij een fitter die vaak ook gebruikt hebben ....
Had voor mn wow 5 zadels en met alle 5 bleek wel iets wat niet paste .
Wow is mn nummer 1
Dan KN en Equestor en bates

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:53

hier ook een absolute wow-fan, maar het ligt er zo ontzettend aan wie je als fitter neemt. daarnaast is het wel een behoorlijk duur zadel.

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:58

De prestige top dressage is zeker aan te raden! Ik heb hem zelf en ben er heel erg blij mee :j Iedereen die op mijn zadel zit, zegt dat ieder ander zadel wat ze daarna rijden niet meer lekker zit omdat de prestige zo fijn is :D

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:00

Bedankt allemaal! Ik ben een mooi lijstje aan het maken op basis van de zadels die ik heb geprobeerd en de dingen die ik in dit topic hoor. Ik kom weer een stuk verder. Ervaringen zijn dan ook nog steeds welkom.

Ik blijf trouwens ook zadels proberen hoor. Ik heb nu dus een MSFC en een Prestige die ik probeer. Maar bij beide zadels is de maat voor mijn paard goed, maar het zitvlak voor mij te klein, dus dat is dan lastig testen, vind ik. En vrijdag heb ik een afspraak staan met een zadelmaker die Anatomica levert. Ik ben daar toch wel heel nieuwsgierig naar.

WOW hoor ik hier trouwens ook veel. Ik moet zeggen dat ik die zadel nog erg prijzig vind! Nieuw vind ik ze te duur en tweedehands zou ik nog even moeten kijken. Maar voor nu gaat mijn voorkeur daar niet naar uit. Dat is toch nog voornamelijk te wijten aan onwetendheid. Dus ik ga me er nog wel wat verder in verdiepen.

Ook bedankt voor alle pb's trouwens!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:22

Ik heb nog nooit in een ellendiger zadel gezeten als de Anatomica.
Ook mijn paard vondt het niks . En ik heb die knol vooruit geslagen toen . Achteraf bleek het aan dat zadel te liggen . Te lang en krap van voor . Nou toen heb ik flink potje staan janken hoor . Gaf ik mn paard op haar donder door een zadel wat slecht aangemeten was .

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:36

Welk zadel weet ik niet, maar ik weet wel dat Larissa Quist van Boer en Peerd uit Diever, echt heel erg goed haar vak verstaat, ze is echt een vakvrouw die weet wat ze doet.

Ik heb verschillende zadelmakers gehad, konden geen passend zadel vinden, was erg vervelend want het zadel schoot steeds over de nek, uiteindelijk werd ons verteld dat het beter zou zijn het beestje op marktplaats te koop aan te bieden.
Je begrijpt we waren in rep en roer, in paniek!

Gelukkig hebben wij op het juiste moment Larissa leren kennen, zij heeft gemeten en had het meteen goed!
Het zadel is nog nooit weer los gegaan!
Telkens wanneer wij weer bij haar wegkomen zeg ik tegen mijn man: Ze denkt meer aan onze portemonnee dan aan haar eigen.....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:39

Ik heb ook zitten dubben over een MSFC die jij nu te leen hebt. Ik heb vervolgens een zadel op maat laten maken door Ninon Schutte van Zadelatelier, dit zadel wordt ECHT op maat gemaakt, van de kale boom af. Prijs valt mee en ligt maar iets boven jouw budget.
Equestor is opzich fijn, heb ik ook gehad, maar de service was knudde.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:08

Iedereen bedankt voor de vele tips! Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt. Het is de Anatomica Octant geworden. Dit is het enige zadel dat echt goed lag en waarbij ik ook duidelijk verbetering voelde bij mijn paard. Ze liep direct veel soepeler en meer ontspannen. Bovendien zit het voor mij ook erg fijn!

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:28

Missie geslaagd :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:30

XladyX schreef:
Kijk anders eens naar een Kentaur, zeer fijne zadels! Diepe zit, grote wrongen en een hele zachte zitting. Nieuw zijn ze rond de 1000 euro geloof ik en ze zijn ook geschikt voor paarden met een hoge schoft.

Je haalt me de woorden uit de mond.. Heb een Kentaur Aphrodite.. Heel erg tevreden over!!

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:05

S-serie van Kent & Masters; Engelse kwaliteit, verwisselbaar kopijzer (!), wolgevuld en knieblokken!