Zadeldrama

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Zadeldrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:45

ja lahbib is ook heel goed , maar die maakt toch zelf geen zadels? [kan zijn dat ie dat wel doet hoor,ik dacht dat hij alleen afpassen,maken en vullen deed]

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:46

Als je zelf een goede onafhankelijke zit hebt, kan je prima in een zadel met diepe zit uit de voeten is mijn ervaring.
Vooral als je wat verder gaat in rijden, met verzamelingen en passage , en je paard gooit hoog op, is het fijn die extra steun op dat moment te hebben.
Iemand die begint met rijden, en nog geen afhankelijke zit heeft, adviseer ik meestal met een semie diepe zit te beginnen. (vlakke zit)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:47

Ninon is wel heel goed ... En een maat zadel bij haar is niet heel veel duurder als een goed fabrieks zadel .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:48

hoeveel ruiters zijn er met een goede onafhankelijke zit nombrado? ik zie hedentendage meer ruiters in halve leunstoelen op een paard zitten die zonder al die steun gewoon niet goed kunnen zitten..-en dit is volledig of-topic, en ook niet naar ts gericht.
vind ik ook zinzi

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:51

Ik zweer bij mijn kn tango.
Mijn merrie heeft een hoge schoft en daar ligt het super op.
Zadel heeft ook nog eens een diepe zit, maar geen super zachte zit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:00

Beste TS, ik zie allemaal zadeloplossingen voorbij komen en tips voor oa centered riding. Hartstikke fijn, maar wat is er met jouw rug en hoe houd je je rug zelf sterk? Mensen met rugklaxhten hebben veel baat bij het oefenen van rug- en buikspieren, met andere woorden: een stevig " spiercorset" . Dat is dus direct mijn tip aan jou. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Je hebt een goed fysiosportcentrum nodig om je op weg te helpen. Succes!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:50

Het is gewoon een feit dat je onafhankelijk moet kunnen zitten , heb je daar een diep zadel voor nodig kan je nooit onafhankelijk leren zitten . En daar krijg je rug klachten van .
Ik heb nooit lekker gezeten in een diep zadel , krijg daar juist rug klachten van . Omdat mijn spieren niet voldoende aan het werk hoeven en ik dus in mn rug ga hangen .
Pas nog ervaren met een leen zadel . Dat lag niet helemaal correct en resultaat een zere rug .

Echt TS ik zou gaan voor een maat zadel . Kost 1 X wat en dan ben je ervan af , op de controle beurten na
Ik heb me 3 keer vergist met een " goed " aangemeten fabriekszadel snel echt niet de minste merken .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:12

maar dan zit je toch niet onafhankelijk? als je in de rug gaat hangen?
Het is bij een diep zadel wel heel erg van belang (naast het type diep) dat het middelpunt van het zadel op de juiste plek zit , waar de ruiter zit, dus het zadel goed past op de paardenrug.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:21

Dat bedoel ik dus met een diep zadel kan ik niet zelf zitten en dan wil ik dat corrigeren waardoor ik in mnd rug hang ipv zit .

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 08:49

@Zinzi_jewel wat voor jou werkt hoeft niet voor mij te werken en dat heb ik ook aangegeven. Zoals nombrado al zei als je verzameling rijd met een paard die hoog op gooit is een zadel met een diepe zit fijn. Het is niet dat ik dan maar een beetje in het zadel meelift. Ik hou dan me onafhankelijke zit maar stuiter een stuk minder. Ik wil met me paard hogerop komen in de sport en dat is meteen een goed voorbeeld van veel mensen die in diepe zadels rijden maar wel een onafhankelijke zit hebben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:37

Ik antwoordde op Nombrado .
En idd wat voor mij werkt hoeft niet voor een ander te werken .
Gelukkig maar .... want er zijn meer wegen die naar Rome leiden ....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:41

Zinzi_jewel schreef:
Ik antwoordde op Nombrado .
En idd wat voor mij werkt hoeft niet voor een ander te werken .
Gelukkig maar .... want er zijn meer wegen die naar Rome leiden ....

Klopt,
maar ik ben nog steeds van mening, als je een onafhankelijke zit hebt, je in elk zadel kan rijden, en je bij een verzameld opgooiend paard prettiger zit in een diepe zit, dan een semie diep.
Verder adviseer ik juist mensen , die die onafhankelijke zit nog niet hebben, een minder diepe zit te nemen , om zo makkelijker te leren je zit onafhankelijk te maken (of zonder zadel gaan rijden :D )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:58

eens nombrado, maar wel met begeleiding zonder zadel, iemand die je elke keer wijst op het rechtop gestapeld blijven in de rug -veel mensen gaan hangen in de rug -juist zonder zadel.
muis- lover , je zegt dat je hoger wil komen in de sport, wat rijd je nu dan ? en hoe oud ben je eigenlijk?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 08:50

@ knollentuin Ik ben hiervoor eigenlijk vooral van het trainen geweest heb een paar wedstrijden gedaan daarmee ben ik L2 geweest maar het paard die ik nu heb ga ik in de B starten (heb hem tot ongeveer M getraind) en ik ben 21

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 09:04

Oke lieve bokkers tot nu toe zijn voorgesteld: Anatomica Octant, Anatomica Orion, County, Prestige top dressage, Wow, Barsby, Albion, Tribal, Black Country, KN allegro, KN Tango en Euroriding Titan 2.

Vooral veel merken dus, als je nog een ander merk weet of het liefst daarbij een specifiek model laat het me weten!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:30

Ideal Vivian kan ook een optie voor je zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:41

Kentaur Artemis II

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:53

muis_lover schreef:
Oke lieve bokkers tot nu toe zijn voorgesteld: Anatomica Octant, Anatomica Orion, County, Prestige top dressage, Wow, Barsby, Albion, Tribal, Black Country, KN allegro, KN Tango en Euroriding Titan 2.

Vooral veel merken dus, als je nog een ander merk weet of het liefst daarbij een specifiek model laat het me weten!

Heb je misschien een foto van je paard? aan de zijkant gezien?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:56

muis_lover schreef:
@ knollentuin Ik ben hiervoor eigenlijk vooral van het trainen geweest heb een paar wedstrijden gedaan daarmee ben ik L2 geweest maar het paard die ik nu heb ga ik in de B starten (heb hem tot ongeveer M getraind) en ik ben 21

ok door bepaalde opmerkingen kom je op mij nl nogal onervaren over,zoals onderstaande qoute..

muis_lover schreef:
Ik wil met me paard hogerop komen in de sport en dat is meteen een goed voorbeeld van veel mensen die in diepe zadels rijden maar wel een onafhankelijke zit hebben.

niet iedereen die 'hoger 'rijdt heeft perse een onafhankellijke zit, juist doordat er zoveel mensen in leunstoelen rijden leren er veel minder mensen goed zitten, wat nombrado al zegt , leer je zelf goed zitten op een wat vlakker zadel. echt dit is alleen maar in je voordeel.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 07:14

@Nombrado Foto moet ik even maken zal ik morgen doen :)
@Knollentuin Ik rij nu 11 jaar heb heel veel paarden ingereden en getraind voor andere mensen en dan vooral paarden met een probleem. Ik heb 4 pony's gehad en 2 paarden. Ik kan ook niet in groepslessen rijden op de manege waar ik sta omdat het niveau niet hoog genoeg is. Heb jaren les gegeven (waarbij ik met een controle nog complimenten kreeg van een FNRS inspecteur), ik rij hoofd eerste sectie bij onze carrousel. Ook heb ik in bruiloften meegereden, demonstraties en ongeveer 8 jaar de landbouwdag geopend (met een caroussel groep). Ik hoop dat je me nu iets beter kan inschatten...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:59

Mensen die bewust zijn van hun lichaam, en bv veel aan sport doen of gedaan hebben (dans, turnen, ballet, eigenlijk alles wat met beweging en coördinatie van het lijf betreft) dat kunnen dus ook beginners zijn die voor het eerst op een paard zitten, kunnen al een onafhankelijke zit hebben (van nature)
Zelfs in de top zie je nog ruiters die dit niet hebben.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:23

@nombrado je hebt helemaal gelijk! Ik heb trouwens ook nog op hoog niveau gedanst en heb ook geturnd :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:24

ah, leuk!
zo zie je, die ervaringen zijn dus mooi meegenomen als je paard rijd.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 08:59

Ja je hebt helemaal gelijk ! alweer!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:13

je hebt hulsebos fijn voor de ruiter maar niet voor het paard is te lang en vaak scheef.
je hebt equestor zeer fijne zadels en super voor je paard (is speciaal gemaakt met allemaal fysio enz.).
henri de rivel mooie korte zadels die ook zeer fijn zitten. en niet duur.