Bitloos? Maar waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:19

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:21

Air schreef:
Hoe kom je er op dat je alleen met bit je paard zou kunnen omtrekken TS? Bitloos betekend toch niet hoofdstelloos?

En draai het eens om: waarom gebruik je een bit als er geen meerwaarde aan zit?
Is dat ook logisch eigenlijk? Netzoals met sporen rijden als je ze toch niet nodig hebt..

Een paard wat gewoon geen reactie geeft als je stuurt met bitloos moet gewoon een betere opvoeding hebben.
Als trekpaarden ook bitloos gereden kunnen worden... dat zegt genoeg. Met kracht win je het uberhaupt niet van een paard. Ook zinloos dus om dat te gebruiken.

ik zeg niet dat je een paard alleen met bit om kan trekken, maar ik hoorde dat het bitloos moeilijker is
ik ga de vraagstelling niet om draaien, omdat ik met bit rij, en als er geen goede rede is om bitloos gaan te rijden ga ik dit ook niet doen
ik zei ook niet dat trekpaarden niet bitloos gereden kunnen worden (wat ik persoonlijk wel minder vaak zie) maar dat het daar misschien in verhouding tot bv een kwpn meer verschil maakt

JosjeDZ

Re: Bitloos? Maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:26

Ik hoor niemand over het feit dat een paard ook heel gevoelig is op de neus. Lijkt me (afhankelijk van de ruiter en het soort bitloze optoming dat je gebruikt) ook niet altijd prettig voor het paard. Dit is geen pleidooi voor een bit, maar volgens is bitloos niet persé vriendelijker en fijner voor het paard.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:28

JosjeDZ schreef:
Ik hoor niemand over het feit dat een paard ook heel gevoelig is op de neus. Lijkt me (afhankelijk van de ruiter en het soort bitloze optoming dat je gebruikt) ook niet altijd prettig voor het paard. Dit is geen pleidooi voor een bit, maar volgens is bitloos niet persé vriendelijker en fijner voor het paard.

Dat hoor je ook niemand zeggen :)

In principe heb je gelijk, maar in mijn ogen liever druk op de neus (mits je hem niet te laag hangt) dan op de tong en de lagen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:32

veronique100 schreef:
Air schreef:
Hoe kom je er op dat je alleen met bit je paard zou kunnen omtrekken TS? Bitloos betekend toch niet hoofdstelloos?

En draai het eens om: waarom gebruik je een bit als er geen meerwaarde aan zit?
Is dat ook logisch eigenlijk? Netzoals met sporen rijden als je ze toch niet nodig hebt..

Een paard wat gewoon geen reactie geeft als je stuurt met bitloos moet gewoon een betere opvoeding hebben.
Als trekpaarden ook bitloos gereden kunnen worden... dat zegt genoeg. Met kracht win je het uberhaupt niet van een paard. Ook zinloos dus om dat te gebruiken.

ik zeg niet dat je een paard alleen met bit om kan trekken, maar ik hoorde dat het bitloos moeilijker is
ik ga de vraagstelling niet om draaien, omdat ik met bit rij, en als er geen goede rede is om bitloos gaan te rijden ga ik dit ook niet doen
ik zei ook niet dat trekpaarden niet bitloos gereden kunnen worden (wat ik persoonlijk wel minder vaak zie) maar dat het daar misschien in verhouding tot bv een kwpn meer verschil maakt

Omdat je met bit rijdt is het juist handig om de vraagstelling eens om te draaien. Bewust bezig zijn met paardrijden.
Als je je zulke dingen niet wil afvragen dan blijf je hangen. Hetzelfde als je niet af willen vragen waarom je paard eigenlijk 23/7 binnen staat en niet meer buiten.
Wij reden ook met bit, tot je je afvraagt waarom eigenlijk... waarom iets in de mond van je paard proppen als er geen nut aan zit. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:33

Air: ik vind dat er zeker wel een meerwaarde is aan het bit, alleen is dat per ruiter en paard verschillend. Ik vond mijn paard scherper op het bit reageren. Wanneer ik een fout maakte,kon ik dat gelijk merken, in tegen stelling bij het bitloze hoofdstel. De druk werd meer verdeeld en dus wil dat imo niet zeggen dat het veel vriendelijker is (wat sommige beweren) hangt imo helemaal af van de ruiterhand, want met grote (lange) hulpen is het ook onvriendelijk.

Vriendelijkste is om niet te rijden ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:37

Ik vindt dat dat echt met opvoeding te maken heeft. Als je je paard nooit lichter maakt aan de hulpen dan zal ie dat ook echt niet vanzelf doen. Het is makkelijker om op de ruiterhand te blijven steunen dan.
Maar als je bedenkt dat een paard een kleine vlieg al voelt zitten, kan je wel nagaan dat je een paard heel licht aan de hulpen kan maken. :)
En een fout kun je als het goed is met je lichaam voelen, een fout aan de voorkant werkt altijd door door het hele lijf.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:41

Ine23 schreef:
TS, de merrie waarover ik spreek is een ouderwetse tank van een haflinger. Ze zijn er heus niet te lomp voor ;)

ow okeej

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:42

paardrijden is moeilijk, voelen en weten wat je voelt en ondertussen zelf bewegen en een bewegend paard,maakt dat alles nog moeilijker. Imo is het gewoon belangrijk om te kijken wat je als combinatie kunt gebruiken op dat moment om jezelf te verbeteren.

Air

Re: Bitloos? Maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:43

Absoluut :j

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:44

Ik rijdt zelf afentoe bitloos met mn Tinker gemotiveerd door een goede vriendin. Wel is mijn ervaring dat er toch degelijk een goede aanleer basis aan vooraf gaat. Het wijken voor druk op de zit en beenhulpen, links en rechts inbuigen van hoofd hals(wijken voor eenzijdig druk inwerking van hoofdstel) Daarnaast is t belangrijk dat je paard toch deels op gewichts zithulp en stem kan halthouden. Ook een bitloos hoofdstel kan net zo scherp in werken als een bithoofdstel, Bit of bitloos is beide even scherp als de ruiterhand zelf.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:52

Ik ga mee met superwoman. Dat is ook zo'n beetje wat ik voel en ervaar. Bitloos loopt mijn paard niet minder op. Ik moet hem wel echt ff scherp rijden (veel overgangen), zeg maar dat we goed geconcentreerd zijn, dan zijn we net zo "goed" als we met bit rijden. Wat ik wel zelf merkte is hoe erg ik op mijn teugels reed. Dat heb ik door de rustigere reactie van het paard op bitloos, wel beter kunnen oefenen. Dus ben in mijn eigen ogen beter gaan zitten. Waardoor we met bit nu ook wat beter gaan lopen.