Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
mika11 schreef:Minajtje, wat een flauwekul wat jij daar schrijft.
Jij maakt nu 2 groepen:
Mensen die lief en zacht zijn en bitloos rijden en dus sowieso goed bezig zijn.
En mensen die met een bit rijden trekken hun paard in de krul en meer dat soort onzin?![]()
Ik ken ook voorbeelden van bitloos gereden paarden, die zo scheef waren in hun lichaam doordat ze dressuurmatig totaal niet goed waren aangereden, dat ze gewoon kapot gereden zijn.
minajtje schreef:volgens mij is het niet zo zeer dat een bitloos hoofdstel veel vriendelijker is dan een bit hoofdstel met een simpel bitje, maar het is meer de manier waarop de mensen rijden. vaak (ik zeg niet altijd, voor ik heel bokt over me heen krijg) rijden mensen die bitloos rijden op een hele andere en ik vindt meer paardvriendelijke manier dan mensen die met bit rijden. bij bitloos zie je zelden mensen die hun paard in de krul trekken en dat soort onzin, terwijl je dat met bit wel vaak ziet. het licht niet aan de optoming die je gebruikt maar om de manier waarop je rijdt, vindt ik. en ik weet zeker dat er ook zat mensen zijn die hun paard met bitloos hoofdstel helemaal fout rijden, maar ik zie het minder vaak..
Tigra_ schreef:minajtje schreef:volgens mij is het niet zo zeer dat een bitloos hoofdstel veel vriendelijker is dan een bit hoofdstel met een simpel bitje, maar het is meer de manier waarop de mensen rijden. vaak (ik zeg niet altijd, voor ik heel bokt over me heen krijg) rijden mensen die bitloos rijden op een hele andere en ik vindt meer paardvriendelijke manier dan mensen die met bit rijden. bij bitloos zie je zelden mensen die hun paard in de krul trekken en dat soort onzin, terwijl je dat met bit wel vaak ziet. het licht niet aan de optoming die je gebruikt maar om de manier waarop je rijdt, vindt ik. en ik weet zeker dat er ook zat mensen zijn die hun paard met bitloos hoofdstel helemaal fout rijden, maar ik zie het minder vaak..
Ik denk meer dat je de negatieve kant van bit rijders ziet omdat er veel meer mensen zijn die met bit rijden als zonder en zeker als je dan gaat kijken naar de wedstrijdsport. Daar rijdt het overgrote deel met bit dus ik denk dat het niet helemaal eerlijk opgaat. Bitloos is nu een behoorlijke trend. Dus als zo nog een tiental jaren doorzet zul je ook dan meer de negatieve kanten gaan zien.
minajtje schreef:Tigra_ schreef:
Ik denk meer dat je de negatieve kant van bit rijders ziet omdat er veel meer mensen zijn die met bit rijden als zonder en zeker als je dan gaat kijken naar de wedstrijdsport. Daar rijdt het overgrote deel met bit dus ik denk dat het niet helemaal eerlijk opgaat. Bitloos is nu een behoorlijke trend. Dus als zo nog een tiental jaren doorzet zul je ook dan meer de negatieve kanten gaan zien.
ja daar heb je gelijk in. hoewel ik denk ik bijna even veel mensen ken die bitloos rijden als met bit! ik heb echt niks tegen bitten, maar soms gewoon de manier waarop de er gereden wordt.. kom hier ook vaak van die topics tegen van paarden die helemaal in de krul getrokken zijn en een hulpteugel hebben omdat ze anders niet te houden zijn, dit soort dingen kom je gewoon minder vaak tegen in de "bitloze wereld". en ik probeer echt niet te zeggen dat iedereen die met bit rijdt verkeerd is hoor, ken meer mensen die super leuk met hun paarden omgaan
mika11 schreef:Minajtje, gelukkig zit er nog een groot gebied tussen, tussen de in de krul getrokken wedstrijdpaarden en de bitloze NH wereld.![]()
En ik denk dat het merendeel van de mensen in het gebied ertussen zitten.

Air schreef:C_alsemgeest: De lagen zijn toch gevoeliger dan de neus? Geloof dat daar allerlei onderzoek naar is gedaan
Een zachte hand is bij alles van belang inderdaad. Ik kies er alleen liever voor om dan lekker de mond leeg te laten als het toch niet nodig isr.

Air schreef:Tigra, hoe kan je nou bitloos met bit vergelijken op het moment dat je niet een zelfde soort bitloos als met bit hebt geprobeerd?
Bedoel: je teugels aan de onderste ring klikken van een halster en rijden met een touwhalster valt niet te vergelijken met een bithoofdstel, puur omdat je dan anders moet rijden. Zou je de teugels aan beide zijden van het halster klikken dan krijg je al meer het sidepull idee en dat komt toch een stuk meer overeen. Alhoewel ik dan met een nylon halster geen aanleuning zou willen, lijkt mij dat het kan gaan schuren, een leren is dan beter.
Maar ik rijd nu exact hetzelfde met een sidepull als toen met bit.
t daar allerlei onderzoek naar is gedaan
minajtje schreef:volgens mij is het niet zo zeer dat een bitloos hoofdstel veel vriendelijker is dan een bit hoofdstel met een simpel bitje, maar het is meer de manier waarop de mensen rijden. vaak (ik zeg niet altijd, voor ik heel bokt over me heen krijg) rijden mensen die bitloos rijden op een hele andere en ik vindt meer paardvriendelijke manier dan mensen die met bit rijden. bij bitloos zie je zelden mensen die hun paard in de krul trekken en dat soort onzin, terwijl je dat met bit wel vaak ziet. het licht niet aan de optoming die je gebruikt maar om de manier waarop je rijdt, vindt ik. en ik weet zeker dat er ook zat mensen zijn die hun paard met bitloos hoofdstel helemaal fout rijden, maar ik zie het minder vaak..
c_alsemgeest schreef:Klopt idd koper... een bit moet ook passen, bij zowel de ruiter als bij het paard.
Niet alle bitten kunnen bij alle paarden, dat ligt echt heel erg aan de vorm van de mond, tanden en het verhemelte.