Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:52

Ik heb gestemd op Nee. Ik heb niets tegen bitloos rijdt de mijne ook weleens bitloos. Gewoon met stalhalster en dan teugels aan de onderste ring geklikt of met een touwhalster. Verder rijdt ik normaal met een ongebroken kunststof watertrens. Op de een of andere manier vindt ik haar toch fijner lopen op de trens dan zonder bit.
Ik zou het ook niet met ieder paard doen overigens als ik een 20 jarige zou hebben die toch al vanaf z'n 3 á 4 jaar met een bit loopt zie ik persoonlijk het nut er niet direct van in om bitloos te gaan. Bit hoeft ook niet slecht te zijn dus nee ik zou mezelf niet blind staren op het bitloos rijden. Beetje afhankelijk van het paard en wat je er mee doet is van belang net zoals de ervaring van het paard. Ben zeker van mening dat je op zich ieder paard ook bitloos zou moeten kunnen rijden maar ja ik zie eigenlijk weinig verkeerds in een standaard bit dus zou ik ook de noodzaak niet zien om over te stappen.
Soms vindt ik mensen teveel neigen naar bitloos = vriendelijk. Dat vindt helemaal niet zo ooit eens een filmpje gezien dat was een wedstrijd achtig iets waarbij zelfde paard en ruiter zowel met bit en bitloos moesten lopen en dat weer beoordeeld waarschijnlijk door een bithater want bitloos kwam natuurlijk als beter uit de test maar het beeld vond ik absoluut niet fijner, paard was veel meer gespannen en ging meer in verzet bij het bitloze dan met bit dan kan natuurlijk vele oorzaken hebben maar deed het onderzoek mijn inziens geen goed aan dat het zo anti bit was.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:55

Ik zou het wel graag willen proberen :)
Geen idee of ik ermee door zou gaan :p

minajtje

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:25

volgens mij is het niet zo zeer dat een bitloos hoofdstel veel vriendelijker is dan een bit hoofdstel met een simpel bitje, maar het is meer de manier waarop de mensen rijden. vaak (ik zeg niet altijd, voor ik heel bokt over me heen krijg) rijden mensen die bitloos rijden op een hele andere en ik vindt meer paardvriendelijke manier dan mensen die met bit rijden. bij bitloos zie je zelden mensen die hun paard in de krul trekken en dat soort onzin, terwijl je dat met bit wel vaak ziet. het licht niet aan de optoming die je gebruikt maar om de manier waarop je rijdt, vindt ik. en ik weet zeker dat er ook zat mensen zijn die hun paard met bitloos hoofdstel helemaal fout rijden, maar ik zie het minder vaak..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:30

Minajtje, wat een flauwekul wat jij daar schrijft.
Jij maakt nu 2 groepen:
Mensen die lief en zacht zijn en bitloos rijden en dus sowieso goed bezig zijn.
En mensen die met een bit rijden trekken hun paard in de krul en meer dat soort onzin? :')
Ik ken ook voorbeelden van bitloos gereden paarden, die zo scheef waren in hun lichaam doordat ze dressuurmatig totaal niet goed waren aangereden, dat ze gewoon kapot gereden zijn.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:38

mika11 schreef:
Minajtje, wat een flauwekul wat jij daar schrijft.
Jij maakt nu 2 groepen:
Mensen die lief en zacht zijn en bitloos rijden en dus sowieso goed bezig zijn.
En mensen die met een bit rijden trekken hun paard in de krul en meer dat soort onzin? :')
Ik ken ook voorbeelden van bitloos gereden paarden, die zo scheef waren in hun lichaam doordat ze dressuurmatig totaal niet goed waren aangereden, dat ze gewoon kapot gereden zijn.

ik heb ook in m'n berichtje geschreven dat er ook zat mensen zijn die hun paard bitloos helemaal fout rijden..
En eerlijk gezegd ken ik behoorlijk veel paarden die helemaal kapot gereden zijn met bit, allemaal van die wedstrijdpaarden, ook zonder bit maar toch echt veel minder. het zijn gewoon twee verschillende werelden en ik vindt dat er vaak heel anders met de paarden wordt omgegaan in het "wedstrijd" wereld dan de bitloze NH wereld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:41

minajtje schreef:
volgens mij is het niet zo zeer dat een bitloos hoofdstel veel vriendelijker is dan een bit hoofdstel met een simpel bitje, maar het is meer de manier waarop de mensen rijden. vaak (ik zeg niet altijd, voor ik heel bokt over me heen krijg) rijden mensen die bitloos rijden op een hele andere en ik vindt meer paardvriendelijke manier dan mensen die met bit rijden. bij bitloos zie je zelden mensen die hun paard in de krul trekken en dat soort onzin, terwijl je dat met bit wel vaak ziet. het licht niet aan de optoming die je gebruikt maar om de manier waarop je rijdt, vindt ik. en ik weet zeker dat er ook zat mensen zijn die hun paard met bitloos hoofdstel helemaal fout rijden, maar ik zie het minder vaak..

Ik denk meer dat je de negatieve kant van bit rijders ziet omdat er veel meer mensen zijn die met bit rijden als zonder en zeker als je dan gaat kijken naar de wedstrijdsport. Daar rijdt het overgrote deel met bit dus ik denk dat het niet helemaal eerlijk opgaat. Bitloos is nu een behoorlijke trend. Dus als zo nog een tiental jaren doorzet zul je ook dan meer de negatieve kanten gaan zien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:44

Minajtje, gelukkig zit er nog een groot gebied tussen, tussen de in de krul getrokken wedstrijdpaarden en de bitloze NH wereld. :)
En ik denk dat het merendeel van de mensen in het gebied ertussen zitten.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:46

Ja, maar ik heb het juiste bitloze hoofdstel nog niet gevonden. :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:48

Tigra_ schreef:
minajtje schreef:

Ik denk meer dat je de negatieve kant van bit rijders ziet omdat er veel meer mensen zijn die met bit rijden als zonder en zeker als je dan gaat kijken naar de wedstrijdsport. Daar rijdt het overgrote deel met bit dus ik denk dat het niet helemaal eerlijk opgaat. Bitloos is nu een behoorlijke trend. Dus als zo nog een tiental jaren doorzet zul je ook dan meer de negatieve kanten gaan zien.

ja daar heb je gelijk in. hoewel ik denk ik bijna even veel mensen ken die bitloos rijden als met bit! ik heb echt niks tegen bitten, maar soms gewoon de manier waarop de er gereden wordt.. kom hier ook vaak van die topics tegen van paarden die helemaal in de krul getrokken zijn en een hulpteugel hebben omdat ze anders niet te houden zijn, dit soort dingen kom je gewoon minder vaak tegen in de "bitloze wereld". en ik probeer echt niet te zeggen dat iedereen die met bit rijdt verkeerd is hoor, ken meer mensen die super leuk met hun paarden omgaan :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:07

minajtje schreef:
Tigra_ schreef:

ja daar heb je gelijk in. hoewel ik denk ik bijna even veel mensen ken die bitloos rijden als met bit! ik heb echt niks tegen bitten, maar soms gewoon de manier waarop de er gereden wordt.. kom hier ook vaak van die topics tegen van paarden die helemaal in de krul getrokken zijn en een hulpteugel hebben omdat ze anders niet te houden zijn, dit soort dingen kom je gewoon minder vaak tegen in de "bitloze wereld". en ik probeer echt niet te zeggen dat iedereen die met bit rijdt verkeerd is hoor, ken meer mensen die super leuk met hun paarden omgaan :)

Denk dat het nog best wel tegen valt hoe groot het percentage is. Als ik hier op bokt kijk zie ik het overgrote deel met bit rijden, kijk ik naar dressuur wedstrijden precies hetzelfde ga ik naar een manege ook weer een bit, western ook vaak bit als ik om me heen kijk zie ik echt veel meer mensen met bit dan zonder. Die zonder bit zijn wel op 2 handen te tellen. Het verschil zit er gewoon in wat je doel is met je paard, als ik serieus de dressuursport in zou willen dan ga ik sowieso voor bit omdat het naar mij idee fijner werken is. Ben zelf niet geheel overtuigd van de goede/duidelijke werking van de meeste bitloze optomingen.
Daarnaast is het vrij logisch dat vele die kiezen voor bitloos niet gaan voor hulpteugels omdat volgens mij de bitloze optomingen daar niet echt voor bestemd zijn. Daarnaast is de richting vaak totaal anders. Maar maakt het zeker niet beter zo kan ik natuurlijk ook een oordeel vellen over vele bitloze ruiters en dat is dat ik meer ruiters met bit zie rijden die hun paard goed voor elkaar heeft onder het zadel en met de bitloze is dat weer een stuk minder, het paard echt leren z'n lijf te gebruiken zodat deze een ruiter optimaal kan dragen. Je zie er af en toe wat voorbij komen maar met bit zie ik dat weer veel vaker voorkomen dat mensen gewoon echt bewust rijtechnisch met een paard rijden. Maar ook daarin zit je natuurlijk met het percentage van mensen die iets doen voor hun paard of alleen voor het plaatje bv.

Bitloos is tegenwoordig best wel "in". Vindt ik op zich niet slecht waar ik me wel erg aan blijf irriteren is de anti-bit mensen en dat zal jij niet zijn maar je kent ze vast wel die pro-bitloos en anti bit filmpjes. Je wordt er bijna kots misselijk van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:46

mika11 schreef:
Minajtje, gelukkig zit er nog een groot gebied tussen, tussen de in de krul getrokken wedstrijdpaarden en de bitloze NH wereld. :)
En ik denk dat het merendeel van de mensen in het gebied ertussen zitten.

Volgens mij probeert minajtje die nuance ook aan te brengen. Zo lees ik het in elk geval :)

Tigra het filmpje van dezelfde combinaties met en zonder bit klinkt interessant. Kunnen we dat ergens bekijken dat je weet? :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-01-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:50

Het liefst zou ik de mijne altijd bitloos rijden,
Helaas is hij buiten te wispelturig en onbetrouwbaar om zonder bit te rijden.
Ik doe mijn best om dit te verbeteren maar mijn paardje is erg dwars en
dominant, ik wil mijn omgeving, mezelf en hem niet in gevaar brengen
waardoor het (iig nu ) nog niet veilig is om zonder bit het bos in te gaan.
Verder zou ik er altijd voor kiezen om bitloos te rijden. Het moet wel verantwoord zijn.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:51

Als je er 1 wil kopen, bij Agradi van HH voor 40 euro die is met gekruisd onder t hoofd wat jij bedoeld.

Hou er wel rekening mee dat bitloos niet perse vriendelijk hoeft te zijn!
Ligt er wel aan hoe je er mee om gaat...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:54

nee ik zou het niet doen... ik heb de mogelijkheid, maar doe het niet.
Waarom?
Omdat ik geen verschil zie en voel wanneer ik met bit rij of bitloos.
Druk op de neus/oren/borst of lagen... allemaal een pot nat :)
Het gaat er om hoe je met die druk om gaat.
Als je een zachte hand hebt kan je met alles rijden en hoeft je paard nergens hinder van te hebben.
Die van mij loopt met een halstertje en twee touwtjes eraan net zo nageeflijk en ontspannen als met een bit. Dus ik zou met beide kunnen rijden... maar omdat ik wedstrijden rij en geen verschil tussen beide zie kies ik voor een optoming met bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:14

Tigra, hoe kan je nou bitloos met bit vergelijken op het moment dat je niet een zelfde soort bitloos als met bit hebt geprobeerd?
Bedoel: je teugels aan de onderste ring klikken van een halster en rijden met een touwhalster valt niet te vergelijken met een bithoofdstel, puur omdat je dan anders moet rijden. Zou je de teugels aan beide zijden van het halster klikken dan krijg je al meer het sidepull idee en dat komt toch een stuk meer overeen. Alhoewel ik dan met een nylon halster geen aanleuning zou willen, lijkt mij dat het kan gaan schuren, een leren is dan beter.
Maar ik rijd nu exact hetzelfde met een sidepull als toen met bit. :)

vcimmortal: Je weet dat er ook zat paarden zijn die buiten juist beter op bitloos reageren? Ik heb eens een pony bijgereden die niet netjes op het bit reageerde, heb toen eens de tegels aan de neusriem vastgemaakt en dat werkte een stuk fijner.
Ook de merrie van een vriendin was gruwelijk irritant buiten... daar reed ze nog met bit om dezelfde gedachte als jou. Heeft ze eens bitloos geprobeerd: probleem weg.
Misschien het proberen eens waard, missschien kan je eens iemand meenemen dan? Of issie op dat moment sowieso al braver? :D

C_alsemgeest: De lagen zijn toch gevoeliger dan de neus? Geloof dat daar allerlei onderzoek naar is gedaan :)
Een zachte hand is bij alles van belang inderdaad. Ik kies er alleen liever voor om dan lekker de mond leeg te laten als het toch niet nodig is :)
Op het moment dat je wedstrjden rijdt snap ik helemaal waarom je voor bit kiest, tenminste ik neem aan dat iedereen die wedstrijden rijdt toch wel hoger dan L2 wil komen.

Alhoewel het natuurlijk absurd is dat ze bitloos niet gewoon intregeren in de ''met-bit-wedstrijden'', maargoed, de KNHS heeft daar nogal een aparte mening over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:19

Air schreef:
C_alsemgeest: De lagen zijn toch gevoeliger dan de neus? Geloof dat daar allerlei onderzoek naar is gedaan :)
Een zachte hand is bij alles van belang inderdaad. Ik kies er alleen liever voor om dan lekker de mond leeg te laten als het toch niet nodig is :)r.

Nee... hier is geen eenduidig onderzoek door gedaan door neutrale partijen ;)
Vergeet niet de hoeveelheid zenuwen en uiteinden die zich op de neus en achter de oren bevinden.
Vooral op het aangezicht (neus) van het paard:
Afbeelding

maargoed... dat is wat offtopic :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:29

Air schreef:
Tigra, hoe kan je nou bitloos met bit vergelijken op het moment dat je niet een zelfde soort bitloos als met bit hebt geprobeerd?
Bedoel: je teugels aan de onderste ring klikken van een halster en rijden met een touwhalster valt niet te vergelijken met een bithoofdstel, puur omdat je dan anders moet rijden. Zou je de teugels aan beide zijden van het halster klikken dan krijg je al meer het sidepull idee en dat komt toch een stuk meer overeen. Alhoewel ik dan met een nylon halster geen aanleuning zou willen, lijkt mij dat het kan gaan schuren, een leren is dan beter.
Maar ik rijd nu exact hetzelfde met een sidepull als toen met bit. :)
t daar allerlei onderzoek naar is gedaan :)

Ik rijd met sidepull ook hetzelfde als met bit, maar met verschillende bitten dan weer verschillend. Ik heb een rijtje bitten gebruikt voordat ik er één vond waar paard en ik allebei mee overweg konden.

Over je eerste zinnen: volgens mij is er geen verschil. Mijn instructrice zegt dat je je teugels pas nódig hebt op het moment dat je aan de traversen enzo begint. Ik denk ook dat voor bij voorbeeld een reiningruiter (of iemand anders die op een paard zit wat toevallig neck reining kent) jouw opmerkingen niet opgaan. Ik begrijp wat je probeert te zeggen maar ik vind het te algemeen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:31

minajtje schreef:

Ik zie een paar schrijffoutjes, maar voor de rest volledig akkoord. De training die eraan voorafgaat om het paard op te leren is meestal ook veel uitgebreider dan van een paard met bit opgeleerd.
Ik zit van m'n 8 jaar in de paarden, heel wat jonge paarden gehad en de normale gang van zaken is paard eerst tijdje longeren en dan zadel erop.
Paarden die bitloos getraind worden, worden veel meer gewerkt in grondwerk, psychisch klaargestoomd (bvb schriktraining).
Vroeger toen ik met bit reed (spreek van zo'n 15 jaar geleden), had ik nog nooit van schriktraining gehoord.
Ik denk moest ik daar toen mee afkomen zijn, dat ze me allemaal vierkant uitgelachen zouden hebben. Nochtans ging het paard waar ik toen mee reed daar veel baat aan gehad hebben. Nu snap ik tenminste hoe een paard denkt. Vroeger werd er alleen geleerd hoe je op een paard moest zitten.
Met bitloze rijden ging er een wereld voor me open na wat ik vroeger meegemaakt heb met de klassieke manier van rijden, bitje, ijzers en wedstrijden.....daar ben ik rotsvast van overtuigd!

Ik heb helemaal niets tegen iemand die op verstandige/kundige manier met bit rijdt, maar wel tegen de manier waarop sommige bitrijders voorbij gaan aan het psyche van het paard en paard soms enkel zien als gebruiksvoorwerp. Ze zijn gelukkig niet allemaal zo!!!!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 15-01-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:34

Dat denk ik ook cambiar. Tenminste ik lees jouw bericht als: met bit kun je doen of je op een rijrobot zit en zonder bit komt 't meer op rijkunst aan. Zo ervaar ik dat. Nou ben ik gezegend met een paard dat mij met bit ook wel aangeeft dat er nogal wat schort aan mijn rijden, waardoor ik dan weer moeiteloos zonder bit rijd inmiddels want hij is mij met bit al goed aan het africhten tot ruiter ipv hobbelaar, maar ik denk dat je dat met veel paarden pas merkt als je er zonder bit op gaat zitten en dat dan ineens blijkt dat wat je altijd deed niet meer werkt :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:41

Eigenlijk is mijn mening vergelijkbaar met die van c_alsemgeest.
Mijn eigen paard rijd ik op dit moment regelmatig op touwhalster, maar ik ervaar dat niet per se als vriendelijker dan met een bit. Wel is het een goede check om te kijken waar je staat, want in feite moet het niet veel uit maken met welke optoming je rijdt, als je maar met vriendelijke en duidelijke hand rijdt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:41

+:)+ Inderdaad, Koper!
Ik heb zelf een PRE die beter reageerde mét bit (was een zacht rubberen bitje). Een vriendin van me rijdt met mijn merrie omdat het met haar beter klikt en zij vroeg me om het eens te proberen met rubberen bitje omdat mijn merrie echt niet goed reageerde op bitloos (nochtans op dezelfde manier opgeleerd zoals mijn merrie waar ik altijd mee rij en die wél goed bitloos te rijden is, meer nog, die aanvaardt geen bit!!!).
Toen ik dat zei op een bitloos forum kreeg ik de pot stront over m'n kop.
Je moet per paard afzonderlijk zien waar ze best op reageren, maar je altijd goed bewust zijn waar je handen op inwerken!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 15-01-13 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:43

Ik heb op nee gestemd.
Ik heb het een keer geprobeerd bij mijn paard en die accepteert de druk achter haar oren en op haar neus (verschillende modellen geprobeerd) niet, ze gaat er alleen maar in hangen terwijl ze met een bitje op je pinken te rijden is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:45

Klopt idd koper... een bit moet ook passen, bij zowel de ruiter als bij het paard.
Niet alle bitten kunnen bij alle paarden, dat ligt echt heel erg aan de vorm van de mond, tanden en het verhemelte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:58

c_alsemgeest schreef:
Klopt idd koper... een bit moet ook passen, bij zowel de ruiter als bij het paard.
Niet alle bitten kunnen bij alle paarden, dat ligt echt heel erg aan de vorm van de mond, tanden en het verhemelte.

Maar da's net als met bitloze optomingen, dan is ook niet elk systeem geschikt voor elk paard.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:01

Nee, absoluut niet. Ten eerste omdat ik het een fase vind. Hetzelfde als de I-phone. Iedereen vind het geweldig, totdat er weer wat beters komt. Ik hou totaaaaaaaal niet van met de massa meelopen, laat staan de massa die achter het bitloos rijden staat. :+

Daarnaast is het niet bewezen dat het zgn beter is, én het is paard afhankelijk.