[WN] weternzadel tweedehands kopen, waar op letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: weternzadel tweedehands kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:18

Je zou eens kunnen opmeten wat je paard aan zadel kan 'hebben' dan heb je iig al meer duidelijkheid of iets met of zonder boom gaat lukken in een westernvariant.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:27

Goed idee om mee te beginnen idd :P
Tijdje geleden zadelpasser laten komen, maar die had niks liggen, vanwege t korte rugje.
Ik zal haar rugje eens opmeten en evt wat foto's erbij zetten, misschien hebben jullie dan nog wat suggesties.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:26

Op ebay.de verkopen ze de boomloze zadels die bosrand verkoopt volgens mij ook..Ze zien er best redelijk uit (komen uit india niet canada), maar de pasvorm schijnt niet je van het te zijn..Ik heb nl een duits topic over deze zadels gevonden, wel is het zo dat met wat aanpassing ze wel verbeterd kunnen worden..Ik zou eerlijk gezegd dan eerder gaan voor een barefoot. .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:06

Deze bedoel je? :)

http://www.ebay.de/itm/Baumloser-Wester ... 759wt_1139

Ik vind deze zadeltjes er eerlijk gezegd best leuk uit zien, vergeleken met alle "even snel verdienen" merkloze meuk die er te koop is lijkt dit een heel fatsoenlijk zadeltje op de foto's :)

Alleen die kussentjes, pffffft...meteen aan de kant gooien en een fatsoenlijke pad er onder :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:18

Ja inderdaad! Ze zien er ook best leuk uit ja en misschien werkt het ook wel prima als je die kussens er onderuit gooit!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:35

Ik weet verder ook niet hoe het binnenwerk in elkaar zit, en of het zadel een beetje anatomisch gevormd is, maar zo vanaf de foto zou ik als ik met een beperkt budget zit en toch een nieuw zadel wil kopen, deze echt verkiezen boven al die andere habbie-babbie merkloze zadeltjes :P

Maarja het blijft een risico natuurlijk, kan goed uitpakken dus het is de vraag of je een gokje wilt wagen :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:12

Grappige van het zadel is dat er dus een duits topic is van meer dan 100 pagina's, dus daar kun je heel wat ervaringen lezen. .Maar volgens mij is dit dus hetzelfde zadeltje als die van bosrand alleen wat goedkoper :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:33

Die lijken er idd sterk op ja. ( behalve de prijs :Y) )
Ik ga idd toch voor een iets bekender merk zadel ja.
Ze zijn niet duur, maar de praktijk wijst toch vaak uit dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is, dus ik waag me er toch maar niet aan :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:22

Voor dat geld zou ik hem via Duitsland laten komen, zelfs met verzendkosten ben je nog een stuk voordeliger uit.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:30

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:32

Oei, dan staan er wel mooiere op Ebay, deze vind ik echt een enorme vierkante kitscherige zadelmarkt-uitstraling hebben, sorry :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:33

Weet niet...ergens kloppen de verhoudingen niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:35

Gewoon veels te vierkant, geen gevormde ruglijn, fork en cantle er zomaar een beetje bovenop geprutst... niet gemaakt voor een paard.

Net zoals die heel raar gevormde dekjes die je er op ziet staan :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:36

Haha tja ik moet ook altijd goed kijken of het model wel je van het is,maar inderdaad de verhoudingen lijken niet helemaal te kloppen :o

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:53

Ik pas westernzadels ook met kale bomen. Bij Deuber hebben ze ongeveer 20 verschillende bomen, elk natuurlijk ook weer in de verschillende maten. Ik heb hier thuis nu 12 bomen liggen, en als er een niet past overleg ik altijd met de zadelmaker waar ik bij in de leer ben en ben geweest, Stefan Ullrich uit Duitsland. Machtig mooi om van deze man te leren. Ik koop zelf geen gebruikte westernzadels in puur vanwege het feit dat ik de bomen niet ken en echt geen tijd heb om alle zadels uit elkaar te halen. Binnenkort ga ik weer een paar dagen naar Duitsland voor scholing, ik kijk er weer naar uit!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:15

Ik heb een Westernzadel liggen wat volgens een Western instructrice die bij ons op stal lesgeeft bij uitstek geschikt is voor de kleinere koudbloeden. Het gaat om een bruin Crates zadel, 16". Mocht je interesse hebben, check mijn advertentie op Bokt Markt.
Ik vind het wel een beetje eng om als leek zo'n zadel te verkopen dus ik zou altijd aanraden er iemand bij te vragen die er goede kijk op heeft.