Zadel voor inrijden, wat voor een?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Zadel voor inrijden, wat voor een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 08:34

Die schijven sluiten pas toch rond de leeftijd van 6, of zie ik dat verkeerd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:38

Jep dat klopt. Zelf heb ik mijn paard expres op bijna 7 jarige leeftijd gekocht, mijn eerste eigen paard en kon niet wachten haha.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 08:42

Haha, maar was dat paard dan beleerd of onbeleerd? Ik wil graag beginnen op de leeftijd van 3.5. Als hij er goed uit ziet dan. Zou ook nog is kunnen dat hij er dan nog puppy uit ziet dus dan wacht ik nog. Het ligt aan hem!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:45

Puppy uitzien of niet geeft helaas niks aan over het sluiten van de groeischijven.

Mijn merrie was licht beleerd, maar was vooral druk geweest met veulens rijden. Je hoeft imo ook niet persé tot 6 jaar te wachen, alleen voor het serieuze werk en de lange ritten wel imo. Verder is er natuurlijk altijd nog een hoop te doen. Lange lijnen, stukje opvoeding, verkeersmak maken...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 08:47

Nee, als hij net zadelmak is, is het ook de bedoeling 1 keer te rijden per week...

over dat puppy dat is meer ook voor mezelf, als hij een 2 jarige lijkt dan zit ik daar niet graag op haha, meer eigen gevoel!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:53

ik gebruik altijd de Kieffer Garmisch, lekker veelzijdheidszadel met grote kniewrongen waardoor je lekker stevig zit

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 08:56

Heeft die een goede pasvorm of lastig? Dat hij op veel paarden past zeg maar... dan maak ik een lijstje van zadels voor de zadelmaker :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:56

Ik weet niet waar je woont, maar er zijn vast wel bokker in de buurt die je hun BF willen laten zien en evt. proberen. Als dat bevalt kunt je altijd voor een 2e hands set op MP kijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:02

Mijn paard was vier toen hij voor het eerst een zadel op kreeg en die heb ik wel nieuw aan laten meten. Ik vind het juist voor een jong paard onwijs belangrijk dat een zadel meteen goed ligt. Wat voor betreft (boom) zal hij niet veranderen, hooguit breder worden. Daar is rekening mee gehouden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:33

unihorses schreef:
ijssnuiver schreef:
Voor het inrijden van mijn jonge paard heb ik een barebackpad gebruikt en t/m draf mee gewerkt. Door alle overige training op de grond heeft hij al enige spiermassa en zijn we nu bezig met het zoeken van een geschikt zadel.

das gedurft.... wij hebben nogal vliegles gehad....

Op moment dat je vliegles krijgt, heb je in mijn ogen geen goede opbouw in je training gehad.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:45

Batlow schreef:
Beste bokkers,

... Meteen een nieuwe aanmeten heeft geen zin, omdat natuurlijk zijn rug nog erg zal veranderen in loop van de tijd dat hij onder het zadel is (meer bespiering op rug, nog steeds aan het groeien etc..)

...Moet ik dan een zadelmaker met goedkope zadels laten komen, als dat uberhaupt wel kan? Ik ben wel de Wintec 250 tegenkomen, een goed zadel om een paard mee in te rijden staat erbij, maar hoe lang kan ik dit zadel dan gebruiken? Is 2 jaar te lang?

Meteen een nieuw, kwalitatief goed zadel aanmeten, heeft wel degelijk zin, als je kiest voor een zadel met verwisselbaar kopijzer. Een jong paard is inderdaad aan verandering onderhevig, maar met een dergelijk zadel kan het zadel 'meegroeien' met het paard.
Wat mij betreft NOOIT iemand laten komen met goedkope zadels! Ze zijn niet voor niets goedkoop!! En je kunt je ook afvragen hoe deskundig zo iemand is. Tweedehands zadels kunnen scheef zijn, veel te harde vulling hebben of te krappe kamers etc.etc. Je zadelt je paard zo letterlijk met een probleem op en een zadel wordt op deze manier meteen een traumatische ervaring voor het paard.

Ik adviseer je: ga voor kwaliteit! Dat werpt op korte én lange termijn zijn vruchten af.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 09:54

Dat is ook, maar ik zelf vind het vrij zonde een goed zadel te laten aan meten dat na een jaar niet meer past. Aanmeten is al niet vrij goedkoop, en om dat dan maar een paar keer te doen... je weet niet hoe het loopt, dus misschien groeit hij niet mee met het zadel, en dan zit je daar weer mee... als een passer tweedehandsjes mee neemt, dan zijn die toch goedkoper? Als diegene ze past en er is er 1 die goed past, waarom niet dan?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:02

Als je paard niet meegroeit, hou je het dan passende kopijzer in het passende, rechte, wolgevuld zachte zadel.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:05

Batlow schreef:
Heeft die een goede pasvorm of lastig? Dat hij op veel paarden past zeg maar... dan maak ik een lijstje van zadels voor de zadelmaker :)

Kieffer is aan de voorkant heel ver uitgesneden en past daar door op nagenoeg alle paarden (alle soorten schoft)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:52

ijssnuiver schreef:
unihorses schreef:
das gedurft.... wij hebben nogal vliegles gehad....

Op moment dat je vliegles krijgt, heb je in mijn ogen geen goede opbouw in je training gehad.

daar valt over te twijfelen .
hij is wel gewoon opgebouwd , alleen voor hem was 3,5 nog heel jong. bovendien was er zo'n aap die z'n rug scheef vond en hem wel ff recht kon zetten ( lees wel, een mensen kraker, geen paarden kraker !!! ) en we mochten wel meteen rijden nou, ik wou hem er niet heen maar mam toch gedaan.... een half jaar niks mee kunnen doen omdat z'n rug zo'n pijn deed. hierdoor dus vliegles . daarna 1 jaar goed gegaan, maar door spieren het zadel niet meer passend, en ik reed er niet meer op, m'n zus dus ik had dit niet gevoeld, ging erop en vliegles... nu bare back pad en hij is braaf, maar op jongere leeftijd had hij sowiso vliegles gegeven

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:16

unihorses schreef:
ijssnuiver schreef:

hij is wel gewoon opgebouwd , alleen voor hem was 3,5 nog heel jong. bovendien was er zo'n aap die z'n rug scheef vond en hem wel ff recht kon zetten ( lees wel, een mensen kraker, geen paarden kraker !!! ) en we mochten wel meteen rijden nou, ik wou hem er niet heen maar mam toch gedaan.... een half jaar niks mee kunnen doen omdat z'n rug zo'n pijn deed. hierdoor dus vliegles . daarna 1 jaar goed gegaan, maar door spieren het zadel niet meer passend, en ik reed er niet meer op, m'n zus dus ik had dit niet gevoeld, ging erop en vliegles... nu bare back pad en hij is braaf, maar op jongere leeftijd had hij sowiso vliegles gegeven

Komt op bij over als vliegles door rugpijn.. Niet de meest handige zet om dan op te stappen, niet meer dan logisch dat daar een heftige reactie opvolgt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:04

ijssnuiver schreef:
ijssnuiver schreef:

Komt op bij over als vliegles door rugpijn.. Niet de meest handige zet om dan op te stappen, niet meer dan logisch dat daar een heftige reactie opvolgt.

dat wist ik toen nog niet he :') wist niet eens dat hij gekraakt was dus dacht eerst koppigheid... tot ik hoorde wat er in het weekend met hem was gebeurd...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:21

Als je graag een Wintec 250 wilt en deze past goed (!!) dan is dat op zich helemaal geen slecht zadeltje hoor :)

Let wel: hoe lang deze goed blijft liggen is natuurlijk maar de vraag, je hebt alleen maar een verwisselbaar kopijzer en de rest van de boom (de hele ronding over de rug naar achteren) moet natuurlijk ook goed passen, anders krijg je vervelende harde drukpunten.

Ik ben zelf echt wel altijd een Wintec-fan geweest maar op mijn paardje passen ze helaas niet, daar gaan ze op bridgen.

Als je "pech" hebt, dan past een boomzadel al na 2 maanden spiertjes opbouwen niet meer goed. Het ligt er maar net aan hoe erg je paard van vorm verandert :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:23

eigenlijk is het heel simpel, het maakt niet uit wat je er op mikt, als het maar past
voor een jong dier zou ik zelf het snelste kiezen voor een gebruikt, makkelijk verkoopbaar merk
als een thorowgood of wintec past, lekker makkelijk, daar heb je nog iets speling mee kwa breedte, dus als die kwa vorm past heb je een wat langere periode waarin het zadel kan passen
dan kun je vanuit dat zadel verder kijken naar iets wat het opvolgt.
maar een willekeurig ouder gebruikt betaalbaar zadel voldoet, zolang het maar past.

boomloos zou ook prima kunnen , maar daar moet je zelf mee overweg kunnen. lichtrijden gaat ook , zolang je maar niet je gewicht op je beugels plaatst, maar op je bovenbenen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:10

Mwoah, dat lichtrijden daar zou ik me echt niet meer zorgen op maken op een boomloos dan op een boomzadel, bij een Wintec is het ook niet fijn als je jezelf met je volle gewicht in de stijgbeugels omhoog roeit.

Wanneer je goed lichtrijdt kan het weinig kwaad, wanneer je zwaar lichtrijdt is het op eigenlijk geen 1 zadel fijn.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:14

Ik heb gekozen voor een goed passend zadel met verstelbare boom. En daarbij heb ik nog 4 keer een zadelmaker er bij gehad in ander half jaar (als het niet vaker was) een jong paard veranderd snel, en regelmatig een zadelmaker om het te controleren vind ik een verstandige keuze.
mijn Merrie is nu 5 ik heb sinds oktober een zadel op maat laten meten, en nog veranderd ze hard in jan. al weer een zadelmaker laten komen voor controle.

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:20

Wij hebben voor het beleren en doorrijden de Wintec gebruikt en ik gebruik deze nog steeds. Een boomloos bleef niet goed op de rug liggen ivm het gebrek aan bespiering, en vond ze tweedehands te veel kosten in verhouding tot een Wintec.
De Wintec ligt prima, sluit mooi aan, lekker licht qua gewicht, goede grip in het zadel bij wegspringen en of andere rare bokkesprongen :).
Zo nu en dan leg je een wit stuk laken onder je zadel om te zien of de druk nog regelmatig verdeeld wordt over de rug, ook let ik op de ligging van de haren als het zadel er af gehaald wordt, en voel ik met mijn hand onder het zadel door of deze ook ergens knelt of niet.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:26

Afbeelding

hoe vinden julie dit wintec zadeltje liggen ??

hier was ze nog 2,5 inmiddels 3 en al weer wat gegroeid. Ze groeit uiteraard nog iets en straks natuurlijk spieren opbouwen...

Wel ligt het zadel goed vast op haar rug..

Weten mensen nog waar je pony westernzadels kan vinden ?? (vanwege die korte rug is het erg lastig om leuke zadels te vinden:(
;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:33

Ik weet niet of het komt door de hoek waaruit de foto gemaakt is, maar ik vind hem veel te ver naar voren liggen.
Een pony westernzadel heb je niks aan. Die zijn zowel te klein voor het paard als voor je kont.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:44

Ik vind het er vreemd uitzien, te ver naar voren ja