waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:32

Slijm? Schuim neem ik aan haha. Dan doe dat alleen op wedstrijd?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:37

ja dat bedoel ik ja :o

als ik het alleen op wedstrijd doe is hij op wedstrijd vervelend, dus dan zal het ook af en toe moeten..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:14

vind het zelf inderdaad geen gezicht als een paard met z;n mond open of z'n tong eruit loopt maar vind ook wel dat de jury hier doorheen moet prikken. Ken paarden die de hele dag met hun tong eruit staan en dus met rijden ook. Dat is ooit voortgekomen uit stress of teveel druk op de mond. om die dieren af te straffen door ze dicht te binden vind ik ook niet heel erg nodig. Maar anderzijds is er moeilijk een lijn trekken tussen de echte bekkentrekkers en de paarden die dit zelf doen terwijl ze met zijde teugeltjes gereden worden

Leerde op de manege ook dat de neusriem strak moest en de twee vingers werden altijd gemeten in de kaakgroeve...waar zelfs hoe strak de neusriem ook zit ALTIJD twee vingers tussen passen...Ergens gaat het fout en ik gok bij de opvoeding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:32

Ontwetendheid is het, meer niet :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:35

Woogy schreef:
vind het zelf inderdaad geen gezicht als een paard met z;n mond open of z'n tong eruit loopt maar vind ook wel dat de jury hier doorheen moet prikken. Ken paarden die de hele dag met hun tong eruit staan en dus met rijden ook. Dat is ooit voortgekomen uit stress of teveel druk op de mond. om die dieren af te straffen door ze dicht te binden vind ik ook niet heel erg nodig. Maar anderzijds is er moeilijk een lijn trekken tussen de echte bekkentrekkers en de paarden die dit zelf doen terwijl ze met zijde teugeltjes gereden worden

Leerde op de manege ook dat de neusriem strak moest en de twee vingers werden altijd gemeten in de kaakgroeve...waar zelfs hoe strak de neusriem ook zit ALTIJD twee vingers tussen passen...Ergens gaat het fout en ik gok bij de opvoeding

Het is natuurlijk de taak van de jury om te zien hoe de ruiter omgaat met de mond. Zoals ze ook het verschil moeten zien tussen echt aan de teugel en kop naar beneden trekken.

Wij kregen altijd op ons donder op de manege als de neusriem te strak zat. Dat was echt not done.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:12

helaas maakt het de meeste jury leden niet uit of een paard met en valse knik loopt gezien dat hoofd toch naar beneden is...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:17

ik vind het echt rotdingen. rij mijn eigen paarden ook bitloos. ik rijd ook regelmatig ergens paarden voor iemand met bit, maar dan haal ik altijd die neusriemen eraf. dat lijkt me een stuk prettiger voor die paarden :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:28

Volgens mij worden ze ook wel eens zweedse neusriem genoemd.
Ik vind persoonlijk de manier van bevestigen mooier en confortabeler omdat er dus een zacht stukkje tussen zit, waardoor hij vaak ook nog veel mooier kan aansluiten.
Echter door het katrolrolletje kan je dus de neusriem strakker zetten zonder daar zelf meer arbeid voor hoef te verrichten dan wanneer je dat met een normale neusriem probeerd. Want normale neusriemen kan je ook nogsteeds veelste strak aantrekken.
Dat de aansnoerneusriem mede door mode, uiterlijk enzovoort meer in het ligt is gekomen betekend niet gelijk dat het een slechte neusriem is. Uiteindelijk blijft het de ruiter die hem omdoet en bepaald hoe strak hij komt te zitten. Ik vind het bijzonder jammer dat deze mooie neusriem altijd in zo kwaad daglicht word gesteld omdat sommige mensen er dus niet mee kom kunnen gaan. Maar dat ligt dus niet aan de neusriem, geef die mensen een normale neusriem en ze zullen die ook "aansnoeren".

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:41

Vroeger heb ik geleerd dat er twee vingers tussen moesten kunnen, aan de bovenkant van de neus. En dus zat de neusriem nooit heel strak. Paard moest toch ook nog kunnen ademhalen en paard moest ook op bit kunnen kauwen. De bakstukken waren er om het bit op de plaats te houden. In de beginnerslessen werd de teugel aan de neusriem vastgemaakt. Die beginners mochten helemaal niet aan het bit komen. Dat kwam pas later, als de beginnende ruiters hun handen beter onder controle hadden, en er minder kans was dat de ruiter zich zou gaan optrekken aan de teugels. Ik zie tegenwoordig best veel mensen die de aansnoer neusriem echt gewoon zo strak als het kan doen. Blijkbaar kan het paard tegenwoordig wel ademhalen en kauwen met zo'n strakke neusriem?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:46

Net als de mexicaanse variant... :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:49

teugels aan de neusriem vind ik wel een heel erg goed idee trouwens, nog niet eerder gehoord :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:53

Indd, ze willen dat het paard speelt met het bit maar geen niet de ruimte, beetje dubbel.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:57

Wij hadden best wel streng les (vroeger, jaren geleden). Je mocht het paard niet hinderen en je moest goed bedenken dat jij nog maar een beginner was en het paard ervaren. Het welzijn van het paard was belangrijk. Simpele reden: de dierenarts was duur en lang niet alles was te genezen. Ook het materiaal (zadel, dekjes, hoofdstel e.d.) moest goed behandeld worden zodat het netjes bleef. Als er zand o.i.d. onder het tuig kwam schuurde dat het paard, en dat (en veel andere dingen) werd gecontroleerd.
Lijkt me vanzelfsprekend, maar dat is het soms blijkbaar toch niet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:59

xSlvna schreef:
Indd, ze willen dat het paard speelt met het bit maar geen niet de ruimte, beetje dubbel.

Ja, raar is dat toch. Het een willen, maar ook het ander. Lijkt me toch dat het moeilijk wordt lekker te kauwen op dat bitje, als er helemaal geen ruimte voor is.

arual1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:01

mijn neus riem van de hh switch heb ik op het loste gaatje staan!!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:27

Volgens mij doet mode ook heel veel in de paardenwereld. En daarbovenop onwetendheid. Een ASN wordt hip, laten we die kopen en er vooral niet bij stilstaan dat dat ding zijn naam geen eer hoeft aan te doen. Bontjes onder het zadel worden hip, laten we dat kopen er vooral niet aan denken dat dat de meeste zadels niet ten goede komt. Er zijn veel mensen die zonder enige overweging iets kopen. Mode is namelijk belangrijker dan kennis tegenwoordig. Triest, maar ik ben er van overtuigd dat het vaak zo gaat.
Verder zijn er uiteraard diegenen die bewust gaan snoeren, waar ik overigens geen begrip voor opbreng, om eender welke reden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:37

Ik reed laatst ook met bont, snap nu echt niet waarom, ben er altijd fel op tegen omdat het knelt.
Rij zelf met aansnoerneusriem, soms met mexicaanse, omdat het mooi is en in de mode is, maar er is niets mis mee als je het niet te strak doet :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:20

ik snap ook niet waarom ze het aansnoer neusriem gaan noemen.. dan denkt iedereen toch die moeten we strak aantrekken. geef mij maar een bitloos hoofdstel of hoofdstel zonder neusriem :)

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:35

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:50

boeiende pagina, waar is de informatie van de website uit opgebouwd? Naar mijn idee vooral uit ervaring en door te kijken wat iets doet of heb ik het mis?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:55

Helaas zijn er tegenwoordig nog maar weinig hoofdstellen te vinden met een gewone gecombineerde neusriem, dus ik ben ook net overgestapt naar een asn. Ik vind dat brede en dikke niet zo mooi, dus heb een vrij normale dikte gekocht. Qua rijden merk ik echt geen verschil, trek hem ook echt niet strakker aan dan mijn vorige neusriem.

Wil graag nog even toevoegen dat bitloos of neusriemloos rijden niet perse prettiger voor het paard hoeft te zijn. Uiteindelijk bepaalt de rijtechniek van de ruiter hoe prettig de rit voor het paard wordt.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:17

@Woogy: Ik kan nergens bronnen vinden en het is een blog dus ik denk ook dat het vooral de ervaring van de maker van de site zelf betreft. Omdat ze de meeste dingen goed onderbouwd heeft, heeft het me wel aan het denken gezet. (Vooral betreft bitkeuze maargoed daar gaat dit topic niet over) :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 09:01

alsnog een erg boeiende site, dingen goed bekeken en goed uitgewerkt. Ga zeker meer lezen.

Ben het erover eens dat de rijder zorgt of een neusriem nodig is(voor het door de mond schuiven van een bit etc.) maar gedeeltelijk ook het paard. Voorbeeld, mijn merrie rijden met een neusriem kan maar is echt een knokpartij, zonder is ze veel rustiger in haar mond en met haar hoofd en trekt ze niet zo de armen uit je lijf. Echter longeren aan enkel een hoofdstelletje en dan zonder neusriem is niet te doen omdat ze haar tong weg trekt(letterlijk, ze legt hem achterin haar mond) gooit d'r mond open en laat het bit zelfs zonder druk door d'r mond gaan waardoor je binnen enkele secondes een bakstuk in d'r mond hebt, dan gebruik ik een los riempje wat ik tussen de bakstukken steek puur om dit te voorkomen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:18

xSlvna schreef:
Ik reed laatst ook met bont, snap nu echt niet waarom, ben er altijd fel op tegen omdat het knelt.
Rij zelf met aansnoerneusriem, soms met mexicaanse, omdat het mooi is en in de mode is, maar er is niets mis mee als je het niet te strak doet :)

Zoveel mensen kleden hun paard mooi aan, dus waarom zouden hoofdstellen niet volgens de mode mogen? Dan moet het ineens allemaal nut hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:22

Je hebt toch eigenlijk geen bron nodig voor die website, dat is simpele fysica en logica.
Zo werkt zo'n onding nu eenmaal, het is gemaakt om een paard de mond dicht te snoeren, letterlijk, zodat aan de werking van het bit geen ontsnappen meer is in de mond.
De gebroken trens priemt bij stevig gebruik omhoog, en waar in normale omstandigheden een paard dan zijn mond open doet om de pijn te ontwijken, kan hij hier de mond niet open doen, waardoor hij knikt en als de bliksem de hand volgt om de pijn te ontlopen. Zit er nog een stang met ketting bij, dan krijg je achter de oren, onder de kin en op de tong ook nog eens tegelijkertijd een pijnprik.
Het is niet meer of niet minder als een marteltuig, gebruikt door ofwel totaal onwetende ofwel door bewust op dwang trainende ruiters.

Voor mij mag het verboden worden. En al helemaal in dressuur. Laat maar eens zien dat dat paard ook voor je loopt zonder notenkraker om zijn neus.
Momenteel is het ronduit dierenmishandeling.

En van als dat 'ik rij ermee omdat het mooi is' zou toch echt je broek wel gaan afzakken. Je rijdt met een hoofdstel dat je paard verplicht jouw hand te volgen op basis van pijn? Nou.. proficiat. Dat je je niet dood schaamt daar in het zadel dat begrijp ik dan weer niet.

Citaat:
dus waarom zouden hoofdstellen niet volgens de mode mogen? Dan moet het ineens allemaal nut hebben.

8)7 8)7 :n