Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 16:37

merrylegs schreef:
Celiien schreef:
Is dat niet dan zodat ze de kaken niet zomaar open kunnen zetten en t bit kunnen vastpakken ?

als ze dat doen, moet je er dan niet vanuit gaan dat er iets mis kan zijn(protest ed) ? :)

Heb je inderdaad een goede!
Ik weet het niet, misschien iemand anders :+ ?

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:40

Ik heb altijd met gecombineerde gereden. Bij ons op stal reed iedereen zo dus ik wist niet beter, Daarbij kwam dat ik een lage neusriem echt zo babyachtig vind staan, waarschijnlijk omdat ik het niet gewend was.

Toch ben ik ongeveer 8 maanden geleden overgestapt op en lage neusriem. Het paard dat ik rij,loopt normaal ook voor de koets en had er een handigheidje van gemaakt van zodra hij geen stang in de mond had zijn tong over het bit te gooien. Heb vanalles geprobeerd, maar zodra het bit erin zat begon meneer al, of ik nou nog op stal stond of aan het rijden was.Ik heb toen op aanraden van mijn lesgeefster een lage neusriem uitgeprobeerd en wat een wereld van verschil. Hij loopt hier zoveel fijner op, ook veel stiller in de aanleuning doordat die bijna nooit meer de tong erover gooit. En zelf heb ik het gevoel alsof hij zich veel vrijer voelt. Ik had de gecombineerde neusriem ook nooit strakzitten en sperriempje trouwens ook niet, maar de lage geeft hem naar mijn mening toch wat meer ruimte.

Ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit. Leen voor een paar keer een lage neusriem alvorens je een nieuw hoofdstel koopt.
Als je gaat kijken bij de duurdere merken kom je ze ook wel vaker tegen. Al moet je toch goed zoeken voor een degelijke.

Princesj

Re: Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:44

Mijn beide paarden lopen met een lage neusriem. Het is vriendelijk en houd het bit mooi op de plaats. Ik heb 1 merkloze en 1 van Kieffer, die van Kieffer is extra breed en heeft een zachte padding, geloof dat de prijs rond de 30 euro ligt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:53

merrylegs schreef:
maar, als je een hoge (engelse) neusriem hebt, komt deze toch helemaal niet tegen het bit?

Klopt, een hoge neusriem doet niks voor het bit. Het nut van een hoge neusriem is het aankleden van het hoofd (zodat 't niet zo kaal staat, het breekt het hoofd visueel in de lengte) en de kaken van het paard op elkaar houden.

Dus zowel een lage als een hoge neusriem houden de mond van het paard dicht, de hoge bij de kaken en de lage bij de mond. Een lage neusriem stabiliseert het bit wel (en een sperriempje niet, daarvoor zit het punt waar het riempje aan de hoge neusriem vast zit te hoog en loopt het riempje te schuin, en doordat het maar aan één punt vastzit is het ook niet stabiel. Het nut van een sperriempje is dus voorkomen dat het paard de mond openspert... en het modeaspect.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:01

Ik vind een lage neusriem echt heel lelijk... Dat het op een manege gebruikt word snap ik wel, daar word minder gelet op het mooi staan, maar meer op het funcioneel zijn. En het omdoen is voor een beginner makkelijker.

Thuis zou ik nog wel met een lage neusriem willen rijden, maar op wedstrijd zou ik er niet mee gezien willen worden :o

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:07

volgens mij wordt het gewoon lelijk gevonden omdat het niet in is. Ik was ook niet beter gewend en vond het ook lelijk.
Toch heb ik hem erom gedaan en nu vind ik het helemaal niet meer lelijk. Je moet er gewoon even aan wennen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:07

Ik ga het gewoon proberen, als mijn paard er fijner mee loopt omdat het bit stiller ligt, ga ik niet klagen hoor :+ !

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:12

Ik vind het nu zelfs een raar gezicht als ze met zo'n modieuse brede aansnoer lopen :=

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:15

Koper schreef:
merrylegs schreef:
maar, als je een hoge (engelse) neusriem hebt, komt deze toch helemaal niet tegen het bit?

Klopt, een hoge neusriem doet niks voor het bit. Het nut van een hoge neusriem is het aankleden van het hoofd (zodat 't niet zo kaal staat, het breekt het hoofd visueel in de lengte) en de kaken van het paard op elkaar houden.

Dus zowel een lage als een hoge neusriem houden de mond van het paard dicht, de hoge bij de kaken en de lage bij de mond. Een lage neusriem stabiliseert het bit wel (en een sperriempje niet, daarvoor zit het punt waar het riempje aan de hoge neusriem vast zit te hoog en loopt het riempje te schuin, en doordat het maar aan één punt vastzit is het ook niet stabiel. Het nut van een sperriempje is dus voorkomen dat het paard de mond openspert... en het modeaspect.

dus... is de conclusie dat een neusriem eigenlijk overbodig is? :+

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:16

Ik reed mijn vorige paardje met alleen een hoge neusriem. De functie bij mij was vooral het voorkomen dat ze de mond extreem open kon sperren. Alleen als ik in een noodgeval echt een keer stevig in moest grijpen, had de neusriem echt een functie. Voor de rest vind ik dat ik als ruiter ervoor moet zorgen dat het bit stabiel is en het paard de mond dichthoud. Doet ze haar mond open, is dat mijn fout en moet niet het paard ervoor afgestraft worden.
Ik heb nu een jonkie van 2 jaar. Als die ingereden wordt, begin ik met een lage neusriem, omdat die voor een jonkie een stuk duidelijker is. Ook zijn bij jonge paarden de kiezen in verhouding groter en liggen ze dichter tegen de wang. Een hoge neusriem kan de wang tegen de kiezen drukken en wondjes in de mond veroorzaken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:20

merrylegs schreef:
Koper schreef:

dus... is de conclusie dat een neusriem eigenlijk overbodig is? :+

Nee, een neusriem heeft wel degelijk nut. Maar dat is naar mijn idee alleen omdat mensen hun teugels verkeerd gebruiken. Als je de mond van je paard moet gaan dichtbinden doe je iets verkeerd. En als je zo zit te trekken dat je het bit door z'n mond trekt ook.

Neusriem is voor het verbloemen van gebrek aan rijkunst en/of voor het opleuken van het paardenhoofd.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:21

@koper: Maar over welke neusriem heb je het dan? Of heb je het in het algemeen over neusriemen?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:22

oké, dan is het: "Een neusriem heeft geen nut bij correct teugelgebruik en gedrag van de ruiter" :list:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:26

Celiien schreef:
@koper: Maar over welke neusriem heb je het dan? Of heb je het in het algemeen over neusriemen?

In het algemeen. De verschillende modellen neusriemen hebben een verschillend effect, zoals je in het artikel in de link hebt gezien.

merrylegs: precies, afgezien dus van dat mensen het leuk vinden staan. En dat is natuurlijk aan smaak onderhevig. Als je gewoon normaal met je bit omgaat heb je helemaal geen neusriem nodig.
Zo bezien heb je alleen wat aan een neusriem als je bitloos rijdt :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:27

Kijk, duidelijk :d !
Leer je toch nog wat zo, hihi!

Ik ga morgen de lage neusriem proberen, tenminste als ik kan rijden want t begint hier opeens te sneeuwen... ?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:35

eenitraM schreef:
Celiien schreef:
Ik vind een mexicaanse sowieso niks, veel te scherp naar mijn idee :+

Ja, dat vind ik stiekem gewoon zielig := Als je een mexicaan nodig hebt om gewoon rond te hobbelen doe je iets niet goed. Maar goed. Dat is mijn mening.

de mijne ook , maar ik vind ze wel super mooi , maar ponylief vind zelf dat ik of met bit moet rijden : zonder sperriem , zonder aansnoerneusriem en geen lage ook niet
of ( wat ik nu vaker doe ) met een halster ( wel een goed leren ) of met reakrope.

persoonlijk vind ik de lage neusriem niet echt ''mooi'' maar zou ze er fijner over lopen , had ik er zeker eentje gebruikt )

ps heb nog een bruine maat cob te koop staan , maar niet op boktmarkt , bij intresse kun je bp'en :))

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:00

Bij Argradi krijg je mooie lage neusriemen, je moet dan bij de Ijslanders kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:01

De neusriem had als nut:
- op het slagveld de hulpen hoe dan ook aankwamen, en dat ging vaak niet zachtzinnig.
- als het paard onderuit ging hij zijn neus in plaats van zijn kaak zou breken. Zijn neus breken doet pijn, zijn kaak breken was einde paard.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:05

Daphne__ schreef:
Ik vind een lage neusriem echt heel lelijk... Dat het op een manege gebruikt word snap ik wel, daar word minder gelet op het mooi staan, maar meer op het funcioneel zijn. En het omdoen is voor een beginner makkelijker.

Thuis zou ik nog wel met een lage neusriem willen rijden, maar op wedstrijd zou ik er niet mee gezien willen worden :o

Schaam je := Alleen voor de mooi. Pffff...

Jammer dat het overgrote deel van ed paardenwereld zo in elkaar steekt.

Schijnbaar vind de jury een lage neusriem wel mooi want kom nog steeds met prijzen thuis en hoge punten voor verzorging :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:13

eenitraM schreef:
Daphne__ schreef:

Schaam je := Alleen voor de mooi. Pffff...

Jammer dat het overgrote deel van ed paardenwereld zo in elkaar steekt.

Schijnbaar vind de jury een lage neusriem wel mooi want kom nog steeds met prijzen thuis en hoge punten voor verzorging :D

JIJ maakt het er van dat ik het alleen voor de mooi niet wilt. Mijn paard loopt prima op een hoge neusriem, dus waarom zou ik dan iets gebruiken wat ik gewoon oerlelijk vind?

Lelijk + niet nuttig voor mijn paard; Dus dan gebruik ik het niet.

Dus als ik jou de keus geef; Een lelijk hoofdstel wat bij mijn paard fijn werkt, of een mooi hoofdstel wat bij jouw paard goed werkt. Dan kies jij dus het lelijke hoofdstel, want mijn paard vind dat fijner.

Nee, dát is vriendelijk tegenover je paard!
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 11-12-12 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:16

Stel dat, wat ik nu denk, de lage neusriem toch vriendelijker zou zijn voor je paard. Zou je dan wel switchen :) ?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:26

Celiien schreef:
Stel dat, wat ik nu denk, de lage neusriem toch vriendelijker zou zijn voor je paard. Zou je dan wel switchen :) ?

Uiteraard :j

Als mijn paard fijner loopt op een lage neusriem, dan kies ik voor een lage neusriem. Dan ben ik natuurlijk niet zo dat ik geen lage neusriem neem omdat ik dat niet mooi vind.

Maar mijn paard doet het goed op een hoge neusriem en dan heb ik wel zo iets van... Ja, ik vind ze gewoon lelijk en als ik dan een mooi hoofdstel met een hoge neusriem kan krijgen, dan kies ik zéker niet voor een lage neusriem.

Ik let zeker op mijn paard. Heb een aansnoer neusriem, maar snoer hem niet aan, hij zit vast, maar ze kan haar mond een heel stuk open doen, ook met de sperriem erom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:30

Daphne__ schreef:
Als mijn paard fijner loopt op een lage neusriem, dan kies ik voor een lage neusriem.

Heb je er al eens één om je paard gehad? Want nu heb je volgens mij geen idee wat het verschil is in praktisch gebruik.

Dat 't mooi moet zijn is toch zo iets he... alsof je naar die neus gaat zitten kijken wanneer je rijdt :+

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:34

Celiien schreef:
Ik vind een mexicaanse sowieso niks, veel te scherp naar mijn idee :+

Ik reed eerst met normaal dressuurhoofdstel, maar ik ben over naar Mexicaans, ze loopt er veeeeel beter op ! Helemaal niet scherp, ik heb ook dubbel gebroken bitje in :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:40

De mexicaanse neusriem is (een van ) de scherpste neusriemen die er is.. :+
Maar ik merk ook al dat dat steeds meer 'dé neusriem' wordt ipv de gecombineerde, omdat het zo leuk staat :=