aansnoeren neusriem..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

Re: aansnoeren neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:25

onze tandarts is er al bij geweest en we hebben samen met hem verschillende bitten in de mond van de pony gehad. we hebben nu gewoon een DUN enkel gebroken watertrens. dit vond hij het beste bij de pony passen en met dit bit doen hij ook het minst onrustig, we hebben namelijk niet alleen met de tandarst gekeken naar het juiste bit ( want die ziet niet hoe hij erop reageert met rijden) maar met mijn instructrice. ik weet niet met hoeveel verschillende bitten ik al wel niet heb gereden. en met elk bit ook niet een keer maar echt een weeek of 2 weken om echt verschil te kunnen merken.

Zinzi_jewel dat easy control bit ziet er wel goed uit :j het is alleen een dubbel gebroken bit, en dat zit te los in de pony van de mond, dan gaat hij er veel meer mee zitten te spelen en waardoor hij soms ook een beetje achter het bit kruipt ( dit is ook iets wat ik hem af moet leren omdat de kraker/osteopaat (jaja we hebben hem zelfs laten kraken ) zei dat hij bij zijn vorige adres te veeel in elkaar gereden is)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:41

Het is dubbel gebroken . En toch niet . Omdat het blokkeert .
Toevallig heb ik een watertrens te veel hier . Mijn knollen blieven geen watertrensen . Heb dus een D trens ook en daar rijdt en werk ik mn volwassen merrie mee .
Mijn volwassen merrie rammelt met elk bit behalve dit .
Omdat het blokeerd komen er geen kaken ed in de knel . Het is dan een licht gebogen bit . En het mondstuk JSF niet zo dik wat veel paarden ook makkelijker accepteren . Vaak wordt gezegd dik is zacht , maar dik past vaak niet .

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:08

dan zal ik toch eens kijken naar dat bit dan

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:25

Je woont in Riethoven ? Dat is vlakbij mij . Als je me pb.t welke maat je nodig hebt . Heb een watertrens die ik zelf niet gebruik . Kun je hem zien en evt een keer proberen . Als het wat is zou je hem over kunnen nemen .

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:36

Zinzi_jewel schreef:
Je woont in Riethoven ? Dat is vlakbij mij . Als je me pb.t welke maat je nodig hebt . Heb een watertrens die ik zelf niet gebruik . Kun je hem zien en evt een keer proberen . Als het wat is zou je hem over kunnen nemen .

dankje, fijn dat j het aanbied, toen ik keek naar het bit en hoorde wat je erover zei vond ik het wel wat, ik was ook benieuwd of het echt zou helpen, ik heb hem daarom nog eens bekeken en zag nu pas de prijs erboven staan, 65 euries, dat vindt ik wel een beetje heel erg veel, ook als ik hem van jou over kon nemen zou ik hem denk ik niet voor veel minder krijgen. en dan nog een ding, het gaat om een welsh pony met een erg fijn mondje, ik neem aan dat jou bit een paardenbit is, dus helaas........

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:37

haha heb trouwens mijn woonplaats aangepast, zag dat niemand dat erbij heeft staan dus heb het ook maar even snel veranderd

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:37

Noetje14 schreef:
dan zal ik toch eens kijken naar dat bit dan

Goed plan +:)+

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:46

Heb je haar wel eens op iets van een stalhalster gereden? Deed ze dit toen ook met haar mond?

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:48

Eerst even kijken naar een goed bit, en het kan zijn dat je bit te laag hangt.
Vaaks gooien de paarden dan de tong over het bit.
Ik heb zelf een merrie gehad die altijd het tong over het bit gooide als het bit normaal hing.
We hebben het bit dus eigenlijks te hoog gedaan, maar toen kon ze het niet meer doen. :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:00

amarial schreef:
Ik heb zelf een merrie gehad die altijd het tong over het bit gooide als het bit normaal hing.
We hebben het bit dus eigenlijks te hoog gedaan, maar toen kon ze het niet meer doen. :j

een bit te hoog hangen is niet echt prettig voor een paard. Dan is de werking van het bit ook niet meer correct.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 23:51

Saskiafefie: ????
Jellebellie: dat zal ik idd echt eens doen, moet alleen even kijken wanneer, waarschijnlijk wordt dat volgend weekend en morgen moet ik sinterklaas mee inhalen :j (en door de weeks school en trainen )
Amarial: ik kan kijken maar volgens hangt het bit al aardig hoog, en tijdens het rijden doet hij het sowieso al niet, dan heeft hij alleen zijn lippen van elkaar ( en dat wilde die instructeur dus oplossen door de neusriem aan te snoeren ) dit doet hij alleen als de teeugels loshangen, dus als ik ernaast loop of als ik net opgestapt ben of bij het losrijden, maar zal toch eens kijken of hij het met halter ook doet, ik denk eerlijk gezegd niet hoor, ik denk namelijk nog steeds dat het spelen met het bit is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:04

Noetje14 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

dankje, fijn dat j het aanbied, toen ik keek naar het bit en hoorde wat je erover zei vond ik het wel wat, ik was ook benieuwd of het echt zou helpen, ik heb hem daarom nog eens bekeken en zag nu pas de prijs erboven staan, 65 euries, dat vindt ik wel een beetje heel erg veel, ook als ik hem van jou over kon nemen zou ik hem denk ik niet voor veel minder krijgen. en dan nog een ding, het gaat om een welsh pony met een erg fijn mondje, ik neem aan dat jou bit een paardenbit is, dus helaas........

Geen idee wat voor maat je nu hebt . Maar wij hebben een c pony lopen die ook 12/12, 5 van bit maat heeft .
Dan nog is mijn bit niet nieuw dus 65 hoeft hij niet te kosten . Ergens rond de 2/3e vd nieuw prijs :-)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:13

Hee andere Diana :wave: Wat top dat je dit oppakt +:)+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:27

Ik gaf je een gemeend compliment dat je er toch naar gaat kijken, meer niet, minder niet.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:00

Mijn paard is een gevoelig type die ook onrustig in de mond was. Toen ik haar net had was ze nog erg groen, en toen accepteerde ze een enkel of dubbelgebroken bustrens ook niet goed (onrustig in de aanleuning/ klapperen/tegen de hand/mond open houden). Ik heb toen een ongebroken happy mouth bit uitgeprobeerd, en hier reageerde ze erg fijn op! Deze bitjes zijn erg licht, ongebroken dus geen scharnieren en ze smaken lekker. Ik heb het idee dat deze bitten erg fijn zijn voor paarden die onrustig in de mond zijn, ze accepteren ze vaak goed. Nu mijn paard wat verder in de africhting is, meer haar balans gevonden heeft (en ik ook) kunnen we prima op een dubbel gebroken bustrensje rijden.

Overigens: Ik ben in het begin ook naar een lage neusriem overgeschakeld, het is inderdaad niet mooi, maar kan wel goed helpen! Nu rij ik wel gewoon met hoge neusriem met sperriem. Ik snoer ze niet aan, maar zorg ook zeker dat ze niet los zitten, het moet echt niet kunnen schuiven! De neusriemen zie ik als hulpmiddel om het bit zo stil mogelijk in de mond te laten liggen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 10:38

zinzi_jewel bedankt voor het aanbod maar dan komt de prijs toch niet onder de 30 euro en dat vind ik eigenlijk nog te veel, helaas... toch super bedankt
nachtmar dankje, ik had al op ej gekeken en daar zijn ze voor 20 euro, dat is wel te doen. hebben ze wel alleen in maat 12.5 en 13.5 en volgens mij heeft mijn pony 11.5 maar dat weet ik zo niet. alleen dat vond ik wel fijn aan het aanbod van zinzi dat ik hem kon uitproberen en dat kan bij ej niet. alleen dan heb ik een vraag over dat happy mouth bit, die appel smaak is er toch al na een paar keer proberen vanaf? dan heeft dat daarno toch geen effect meer?

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:43

Ik weet niet of de appel smaak er snel vanaf is, maar de smaak is ook maar een bijkomstigheid.
Het voordeel van dit bitje zit hem vooral in de vorm (ongebroken) en de lichtheid. Sommige paarden vinden het koude en harde metaal van een gewoon bit maar niks. Ik kan me voorstellen dat een kunststof licht bitje minder 'tikt' in de mond, op de lagen en op de tong.
Volgens mij worden ze ook op veel andere site's aangeboden, het is zeker het proberen waard!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:54

Vind het een beetje jammer Saskiakefie dat je je mening zo doordramt, zie op de foto dat het meisje een mooie handhouding heeft en het ziet er heel erg ongedwongen uit. Vervolgens vraagt ze hie advies, en dan krijgt ze jouw mening zo opgedrongen. Beetje flauw.

Noetje14, als je op zoek bent naar een ander bitje kan je ook kijken naar een onderlegtrensje, die zijn heel erg smal. Wel ietsje scherper dus, dus je moet daarmee wel voorzichtig zijn. Maar misschien heeft jouw pony een klein mondje, en ligt zo'n klein trensje wat fijner! :) Of een ongebroken trensje, sommige paarden vinden dat gerommel van die bitjes in de mond niet zo fijn!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:07

Er zijn web shops die een test aanbieden van een bit . Bevalt het houdt je hem . Zo niet doe je hem retour en houden ze 10 of 20 % test geld af .
Er zijn ook zgn bitten banken . Er is een paarden tandarts in het noorden die zo, n bank heeft . Ben de naam even kwijt .
Maar Google is You, re Friend in deze . Het gaat dan wel om de duurdere merken . Denk dat een Stubben bit daar ook in valt . Tevens noemen ze dit systeem ook danger bit . Wellicht kun je onder die naam een 2e handse vinden .

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:34

Jellebie schreef:
amarial schreef:

een bit te hoog hangen is niet echt prettig voor een paard. Dan is de werking van het bit ook niet meer correct.

Dan moet ie maar niet elke keer de tong er over heen doen.. Is niet echt prettig voor mij om te rijden met tong over het bit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:08

amarial schreef:
Dan moet ie maar niet elke keer de tong er over heen doen.. Is niet echt prettig voor mij om te rijden met tong over het bit.

Of je moet eens de oorzaak gaan onderzoeken inplaats van de symptomen de bestrijden. Jou paard kan niet denken, goh laat ik eens even mijn tong over het bit heen gooien om mijn baasje te pesten. Daar zou ik eens over nadenken inplaats alleen maar te bedenken wat voor jou niet prettig is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:00

amarial schreef:

Nou wat een pestkop dat paard van jou hè!

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:06

Jellebie schreef:
amarial schreef:

Of je moet eens de oorzaak gaan onderzoeken inplaats van de symptomen de bestrijden. Jou paard kan niet denken, goh laat ik eens even mijn tong over het bit heen gooien om mijn baasje te pesten. Daar zou ik eens over nadenken inplaats alleen maar te bedenken wat voor jou niet prettig is.

Diverse bitten geprobeerd, o.a K&K. En diverse hoofdstellen.
Tandarts ging ze om het half jaar heen.
Er was dus niets aan de hand. ;)

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:09

als ik een eigen paard heb later ga ik gewoon bitloos rijden
dat rijd voor je paard veel fijner dan een stuk ijzer.....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:09

Misschien ben je te hard in in je hand amarial.