Zadelmiserie, tips gevraagd....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:03

Ja, ze zijn ook in Belgie te verkrijgen. Zie oa de site van www.noor-bewegingswetenschappen.nl Zij heeft ook 2de hands wow zadels.
Sommige paarden moeten idd wennen aan de luchtvulling ( anderen lopen er zo mee weg ).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:40

wintec heeft ook lucht in het assortiment is stukje goed koper

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:07

keona schreef:

is totaal ander concept als van de wow zadels hoor !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:10

Maris schreef:
keona schreef:

is totaal ander concept als van de wow zadels hoor !

ja de prijs is ook anders maar het mag ts toch wel gezegt worden.dan kan ze kijken wat ze probeert

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:22

Natuurlijk mag dat !

ChocooPrins

Re: Zadelmiserie, tips gevraagd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:46

Ik ben wat aan het rond- googlen. Maar wat is nu het verschil tussen een heel duur wow zadel en gewoon een zadel met flair systeem?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:48

Zadel met flair systeem heeft dezelfde technologie als de wow zadels. Cair ( van wintec ) is dus echt anders.
Voordeel van de wow zadels is dat alles aanpasbaar is, dus andere kussens, zweetbladen, zitting en verwisselbare headplate is mogelijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:52

Maris schreef:
Zadel met flair systeem heeft dezelfde technologie als de wow zadels. Cair ( van wintec ) is dus echt anders.
Voordeel van de wow zadels is dat alles aanpasbaar is, dus andere kussens, zweetbladen, zitting en verwisselbare headplate is mogelijk.

ik vind dat je een beetje doet alsof het wow zadel het enige goede zadel is.je geeft niet eens duidelijk de verschillen aan.en we kunnen ook niet bij ts in de beurs kijken ook kan het zijn dat wow helemaal niet zo wow is voor het paard van ts.maar ts er is in ieder geval een wow topic(geloof zadel wow ook echt zo wow) daar zul je ook veel in kunnen lezen.over het wintec zal vast ook wel wat te vinden zijn anders een topic openen met je vraag ik ga zo even op google zoeken mocht ik iets vinden over wow of wintec dan stuur ik het je

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:55

Nee dat vind ik helemaal niet !
Een ander zadel op flair is niet aanpasbaar, dat is het verschil met een wow zadel ( zoals ik hierboven al zei )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:57

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:14

Dus ik denk dat ik toch zeker naar een flair zal moeten gaan. Dat de zweetbladen enzovoort verwisselbaar zijn is allemaal leuk maar het gaat mij toch voornamelijk over dat het zadel heel goed moet meebewegen met haar rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:26

Ik heb een passier dressuurzadel en een kieffer springzadel. Die passen op mijn oude E pony, mijn huidige E pony en op onze fokmerrie. Zadelmaker en osteopaat bij gehad, voor mij zijn het dus wonderzadeltjes en hopen dat die mijn paard ook passen :)

Voor mijn C pony heb ik een low budget Riderpro kunststof zadel, kostte geen drol maar ligt heel mooi op hem. Volgens lesklantjes rijd hij ook heel fijn.

Overigens zou ik zelf geen flair/cair zadel willen, omdat ik wel eens verhalen hoor over dat lucht eruit loopt en een heel groot voordeel van wol is dat deze optimaal naar de rug vormt. Ook mijn zadelmaker is absoluut geen fan van wow/cair/flair.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 08:19

Hoi marloes.
Maar gisteren had ik gemerkt dat ze gewone wolvulling te hard/ stug vind. Ze durfde niet lopen terwijl het zadel wel past. Tot er een cal rei onderlegger onder ging en dan was het beter.
Paard heeft ergens een trauma waardoor ze denkt dat het pijn zal doen en deze moeten we kost wat kost doorbreken.
En aangezien ze onder gelijk welk zadel eigenlijk nog nooit goed heeft gelopen, ook al paste die. Moet ik toch ergens naar die luchtvulling gaan kijken. Als de luchig eruit loopt kan je toch gewoon nieuwe erbij pompen? Of sta je daar dan met een lek zadel....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:44

Dat lucht eruit loopt is niet waar hoor. De buisjes waardoor ze de lucht in de kussens pompen worden afgedicht met siliconen, dus die lucht kan er niet meer uit. Ja, of de kussens moeten lek zijn natuurlijk, maar ik geloof dat dat niet vaak gebeurd.

TS, je hebt gelijk dat andere zweetbladen niet zo belangrijk is hoor. Maar de veranderbare headplate bij een wow is wel fijn. als je paard dan van bespiering veranderd dan heb je niet gelijk een ander zadel nodig, maar kan je het wow zadel verbreden of versmallen met die headplate. Maar goed dat kan bij een wintec natuurlijk ook.
Je kan ook flair laten inbouwen in je huidige zadel !

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:40

Hallo allemaal,

Ik zit ook met een zadelprobleem, heb een 7 jarige merrie van 1,62 groot die echt smalle schouders heeft waardoor het zadel naar voren schuift. Heb er al een aantal zadelmakers bij gehad maar toch het perfecte zadel niet kunnen vinden..

Een boommaat kleiner doet het schuiven wel voorkomen maar dan ligt het zadel te strak op de schoft en dit is zeker niet de bedoeling!

Ze hebben het over antislip dekjes enz maar denk als je een nieuw zadel koopt van boven de 1200 euro dit toch echt niet de oplossing moet zijn?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 08:54

Mchll_ een staartriem voorkomt het naar voor schuiven maar echt passen doet het zadel dan wel niet natuurlijk...

Even een update:
Het zadel was opgevuld geweest door een MFSC. Ze vond het allemaal best meevallen. Maar nu waar ze het had opgevuld waren de kussens keihard!!!!
Dus heb de knoop doorgehakt en gisteren is de goede oude getrouwe zadelmaker komen zadels passen.
Maar heb nu natuurlijk ook een dilemma...
De keuze zal zijn tussen een Bates dressuur of een isabelle werth in kunststof. Deze liggen beide even goed op mijn paard.
Bates zat ik goed in maar moest wennen.
Isabelle werth had ik meer steun aan maar bij het doorzitten voelde ik mij toch iets vastgehouden door het kunststof. Maar eigenlijk op het eerste moment voelde de werth vertrouwder aan.
De staleigenaresse was ook aanwezig. Ze heeft me al veel geholpen met mijn paard en zij vond dat ik beter zat op de Bates. En op de werth iets teveel naar voor. (Heb ik altijd een beetje trouwens)
Nu denk ik dat de isabelle werth voor mij beter voelde omdat deze me in mijn slechte gewoontehouding duwde. Ook rij ik al te lang met een zadel die uit balans lag dus vind het nu moeilijk om de goede keuze te maken.
Dus heb ik al voor de Bates gekozen. Maar nu twijfel ik....
Wat denken jullie?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:13

Bates moet je inderdaad vaak aan wennen. Ik denk dat je het model hebt met de niet al te gesloten zit?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:15

Inderdaad is veel meer open dan dat ik gewoon ben. Maar slecht zat ik niet.
Ik heb vroeger wel een jaar met een paard van iemand gereden en die werd gereden met een bates.
En toen reed ik super graag met het zadel. Liever zelfs dan met mijn zadel...
Maar nu was het zoo wennen...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:17

Bates heeft verschillende modellen, ook met een hele diepe gesloten zit. Je kan eventueel kijken voor een ander contourblock (groter) waardoor je wat meer word geholpen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:21

Bij de Bates heeft de zadelmaker dan wel iets dikkere wrongen opgezet. En dat gaf ook meer steun wat ik wel aangenaam vond maar zat dan weer iets teveel naar voor.

(zie net dat je dit ook al aangeeft princesj)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:23

Misschien kun je ze wat verplaatsen met het klitteband, ik heb ook even zitten rommelen ermee voordat ik fijn zat.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:32

Wel inderdaad dat zat ik ook net te denken. Grote en kleine blokken aanschaffen en zo kijken wat mij het beste gaat. En afbouwen achteraf. Want denk dat ik te afhankelijk aan mijn zadel zit en dit is niet goed natuurlijk

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:34

Nog even over de met lucht gevulde kussens: Mijn verzorgpaarden worden er ook mee gereden, en dat bevalt echt ontzettend goed. Kussens kunnen altijd weer iets leeg laten lopen of iets opgepompt worden. Nu deze paarden aan lucht gewend zijn accepteren ze geen wollen kussens meer...

Overigens kunnen alle (of iig zo goed als alle) kussens op lucht worden gezet, hoef je niet meteen een splinternieuw zadel voor te kopen :)

gabiweb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:03

weet iemand wat een beugelophanging reparatie kost?