Verschil echt schaap versus synthetisch ? (Barebackpads)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Verschil echt schaap versus synthetisch ? (Barebackpads)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:09

Wat ik me eigenlijk afvraag: zou het voor zo'n jong kind dat nog volop in de groei en ontwikkeling is, lichamelijk wel goed zijn om (zo) langdurig en/of intensief zonder zadel op een paard te rijden?
Dat is ook nog wel het overdenken/uitzoeken waard, lijkt me .... (Of weet jij TS al hoe dat zit?)

Ben daar wel benieuwd naar. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 08:54

Die discussie wordt zeer vaak met mij gevoerd. Echter wij hebben intensieve contacten (vanwege zoons uitdagingen) met revalidatie artsen etc. Zij hebben gesteld dat stap geen kwaad kan. Draven en galop mag ook, maar niet te verl, te lang, te vaak. En wat is dan te? Zij hebben gezegd 3 minuten per levensjaar totaal per les. Dus in geval van dochter mag zij 3 x 7 is 21 minuten draven en galopperen bij elkaar. Daarbij stelde zij ook duidelijk (arts reed zelf ook en adviseerde veel kinderen met lich beperkingen) dat het hopsen in draf meer belasting geeft dan de wiegende galop. En dat een kind uiteraard niet elke dag moet rijden. 2 maal per week een uur max. Met de concentratie van een kind haal je dat vaak niet eens, dus dochter zit er vaak 30 tot 45 minuten op en je kunt je voorstellen dat bij een sessie van 30 minuten zij niet 21 ervan draaft en galoppeert.

Daarbij vond de rev arts het belangrijk dat kinderen naast paardrijden ook een andere sport beoefenen waarbij andere spiergroepen getraind worden of dezelfde spieren op andere wijze. Dochter zwemt bijv dat was erg goed voor soepelheid e.d. En ze turnt eens per week, volgens rev arts traint ze daarmee andere spieren dan met paardrijden en was dat een prima tegenhanger voor elkaar ( paardensport tov turnen en andersom). En alles met mate.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 09:43

Kon bericht niet meer aanpassen: volgens mij is er weinig verschil tussen met of zonder zadel voor kinderen. Maar zonder zadel gaat ze makkelijker in de bewegingen mee, maken kinderen niet de fout door in beugels te gaan staan in draf en galop waardoor je meer kans hebt op het zadel te klappen en verkrampt te zitten (met schokken voor rug en heupen tot gevolg) en heeft een zacht bbp wellicht meer demping dan een relatief stugger leren zadel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:59

Ok, duidelijk!