Mijn prinses en haar zadel...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: Mijn prinses en haar zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:00

Oh fijn dat je een zadel hebt gevonden wat goed ligt. Ik had ook een probleem met mijn PRE hengst ,hij heeft een soortgelijke rug als jouw merrie ,tot ik mijn wow zadel kocht. Nu zijn er geen problemen meer en ook geen boze bijtende en keihard achteruit rennende hengst tijden het opstijgen. Zijn atrofie aan de schoft is nu ook al aan het wegtrekken en zijn schoudervrijheid is optimaal. Ik heb als bosritzadel een boomloos spaans Hildago zadel gekocht en dat ligt ook perfect , geen topzadel qua kwaliteit maar het zit en past super. Succes en ik hoop dat je het perfecte zadel gevonden hebt .

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:23

Ik heb ook enkele malen gereageerd in een topic van iemand in een vergelijkbare situatie met een vergelijkbaar paard qua bouw. Zij heeft recentelijk ook een goed passend zadel gevonden/laten maken na heel wat gehannes. Misschien heb je nog wat aan de tips die daar gegeven zijn.

Deze: [RT-P] Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 01:14

paintedblack schreef:
Oh fijn dat je een zadel hebt gevonden wat goed ligt. Ik had ook een probleem met mijn PRE hengst ,hij heeft een soortgelijke rug als jouw merrie ,tot ik mijn wow zadel kocht. Nu zijn er geen problemen meer en ook geen boze bijtende en keihard achteruit rennende hengst tijden het opstijgen. Zijn atrofie aan de schoft is nu ook al aan het wegtrekken en zijn schoudervrijheid is optimaal. Ik heb als bosritzadel een boomloos spaans Hildago zadel gekocht en dat ligt ook perfect , geen topzadel qua kwaliteit maar het zit en past super. Succes en ik hoop dat je het perfecte zadel gevonden hebt .

Je verwart mij met iemand anders :) Ik heb helaas nog geen oplossing. Wow is van mijn kant geen oplossing. Krijg van luchtzadels extreme rugpijn.

Maflinger_S schreef:
Ik heb ook enkele malen gereageerd in een topic van iemand in een vergelijkbare situatie met een vergelijkbaar paard qua bouw. Zij heeft recentelijk ook een goed passend zadel gevonden/laten maken na heel wat gehannes. Misschien heb je nog wat aan de tips die daar gegeven zijn.

Deze: [RT-P] Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Ga ik even lezen. Thanks.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 02:54

Krijg van luchtzadels extreme rugpijn.

Dat vind ik vreemd heel veel mensen die last hadden van hun rug hebben namelijk met een wow nergens meer last van..

Maar je kan ook Ninon Schutte van zadelatelier proberen, zij is echt een meesteres in goed passende zadels aanmeten..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:54

Veulen84 schreef:
Welk zadel is dat als ik vragen mag?

Ik heb nu een Fryso Profile. Mocht je meer info willen over hoe Fryso te werk is gegaan bij mij kun je mij pb'en.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:56

Ik heb het al eerder gezegd geloof ik, maar zoek ook eens naar iemand die Balance zadels verkoopt.
Dan heeft je paard wat ze wil: een zadel dat breder is dan het normaal zou moeten zijn.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:16

Ik raad je Ninon schutte aan. Zij heeft mij enorm geholpen met mijn vorige & huidige paard.
Mijn vorige had net als jou hoge schoft en kont wat hoger meeste zadels gingen dus drukken op zn schoft..
Helaas na week mn nieuwe zadel, hem moeten laten inslapen.

Hetzelfde zadel heeft ze passend gemaakt op mn nieuwe.
Al heb ik zelf wel wat rekening gehouden met de bouw.
" zoek paard bij zadel" :D

Er zijn genoeg bokkers die een zadel van haar hebben, ik hoor alleen maar positieve geluiden.

Fryso heb ik ook gehad bij mn ruin, profile gekocht & half jaar later lag ie belabberd.
Hun reactie aan de tel laat ik maar ff achterwege.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:09

Nino Schutte heb ik benaderd met de vraag of ze naar mijn zadel zou willen kijken en wat de kosten zijn.

Sizzle: ja dit klinkt nog steeds als de meest belovende optie. Alleen nog niemand gevonden hier in de buurt die die zadels levert.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:43

En TS? Ninon Schutte benaderd?

Ik kom even binnenvallen. Ik heb sinds vandaag mijn Schutte zadel.
Bij mijn paard hebben we er ook een stuk of 30/40 gepast niks lag goed. Hij heeft een hoge schoft en alles drukt ook tegen zijn schoft aan.
Hij wilde ook niet meer buigen en begon ook kreupel te lopen. Ik heb 4 zadels in anderhalve maand gehad en toen alles erop laten leggen, maar niks lag goed.

Daarna heb ik Ninon benaderd en ze dacht dat ze me wel kon helpen. Ze liet me rijden op een zadel wat ze bij zich had en hij liep er gelijk heerlijk onder. En sinds vandaag heb ik dan mijn eigen Schutte zadel en hoop ik dat alle problemen voorbij zijn!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:08

Laat een Duitse vertegenwoordiger van Schleese komen :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 01:30

Morgen komt John Kool kijken.

Ninon Schutte zit boven mijn prijsklasse en ze neemt in principe geen zadels in.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:41

Ik raad het merk Zaldi aan

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:56

Deze situatie is erg vervelend! Zowel voor jou als voor je paard.

Ik vind het eigenlijk niet normaal dat je paard zo reageerd op je/een zadel.. Na je OP te hebben gelezen dacht ik eigenlijk Kissing Spines.. Ik heb geen idee of hier al eens naar gekeken is? Als jij en je zadelmaker ervan overtuigd zijn dat je zadel goed ligt, een osteo en fysio niks kunnen vinden, zou ik het de moeite waard vinden om het uit te zoeken.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:37

Er is hier op het forum een topic over Custom zadels. De ervaringen daarmee zijn erg positief en volgens mij werken ze met het no cure no pay principe. Wellicht een optie?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:05

Vandaag John Kool laten kijken. Hij zou me geen ander zadel aanraden. Vond het zadel netjes afgeleverd en goedgevuld. Past perfect voor haar. Lichamelijk gezien geeft ze kwa aanraken en drukken geen reacties dus daar is ook niet echt iets mis mee. Zadel schuift niet, knelt niet en klappert ook niet.

Waarom ze zo doet en verder nergens op reageert... Hij raad aan om met een ongevulde prolite tussen het zadel en het dekje te rijden. Kijken of dat helpt.

Verder is het enige spoor dat we nog hebben de singel. Dat is namelijk de enige lichamelijke plek waar ze wel reageert. En het zou kunnen dat ze last heeft met het aantrekken van de spieren daar omheen. Wat zou kunnen verklaren waarom ze zo gek doet bij opstappen, maar ook waarom ze in galop zo boos is en in draf zo klein beweegt.

Kent iemand een adres waar je singels kunt lenen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:00

Ik zat net je topic door te lezen en hiervoor een topic over singels. Ik overweeg zelf om de singel te kopen nav alle positieve reacties, er zit een bokker in het topic die de singels verkoopt en ook uitleent, voor geloof ik 15 euro per week. Misschien is het wat voor jou?

[HAR] Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 01:04

Klinkt goed die singels. Alleen die prijs...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 08:44

Wat voor singel heb je nu? Je kunt natuurlijk altijd die dure singel testen, of denk eens aan een geheel elastische singel, die werken vaak ook meer dan prima en geven veel verlichting :j

Denk aan FRA Supersingel, Barefoot Stretch & Breath, en mijn favoriet de Tixerant singel die de normale insnoerende druk van de singel meer rond het borstbeen legt wat veel aangenamer is :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:42

Ik zie dat dit al een ouder topic is maar omdat ik zelf ook zo'n lange weg met twee paarden heb gehad toch nog even een reactie: Barokke paarden hebben een ander lijf dan gewone warmbloeden: ronde ribben, korte rug, terugliggende schouder. een zadel wat volgens de reguliere zadelmakers lijkt te passen loopt al snel klem in het gebruik op deze lijven. Je ziet de paarden vastlopen op die zadels. je kunt je het beste houden aan de spaanse merken: Inderdaad zaldi is een heel goed en goedkoop merk wat bijna altijd goed ligt op een Iberisch paard. Of je kunt boomloos overwegen waarbij ik zelf qua zit voor de ruiter en qua ligging en drukverdeling op het paard hele goede ervaringen heb met Startrekk. Waar je op moet letten: zo min mogelijk vulling achter de schouder onder je wrong, daar zijn Iberische zadels helemaal platgenaaid. Je zadel moet absoluut recht naar beneden qua model zijn, hierbij zijn de singelstoten essentieel: geen voorsingelsysteem gebruiken, singel aan op de achterste singelstoot en laat de voorste zo los mogelijk. Ideaal zijn hier de v-singelsystemen zoals bij euroriding. Ik heb bij een van mijn zadels een 3e tussenliggende stoot aan laten zetten en gebruik de voorste helemaal niet en dat functioneert ook goed. Je moet in elk geval zorgen dat de schouder vrij onder het zadel door kan lopen en niet bij elke stap tegen de rand van je zadel aanknalt, en de kop van je schouder genoeg vrijheid heeft onder de bovenkant van je zadel. als ik naar de foto's kijk twijfel ik of je zadel bovenaan bij de schoft wel goed ligt. teveel ruimte daar kan ook weer veroorzaken dat je zadel te veel zakt over de schoft en net wat over de rugspieren komt te knellen als je erop gaat zitten. Het is een herkenbaar probleem,je bent niet de enige, en zoek naar een zadelmaker die ervaring heeft met spaanse barokke paarden. Die zijn er gewoon door het hele land, en die kennen dit probleem. Een reguliere zadelmaker kan je hier vaak niet goed mee helpen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:05

Wat is een reguliere zadelmaker in jouw ogen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:58

Ik heb een zadelmaker die zich richt op Andalusiers. En hoewel ik her en der advies heb gevraagd aan andere, ik twijfel niet aan haar. De 2 andere zadelmakers die gekeken hebben vonden het zadel technisch gezien goed liggen. 1 van hen dacht zelfs dat hij geen beter passend zadel zou kunnen aanmeten voor dit paard.

Het enige advies wat ik nog krijg is
1. om er een dun velletje onder te leggen (lege prolite, dikke gelpad). Niet te dik, dan gaat het knellen. Mogelijk is ze gewoon gevoelig voor kleine plekjes in het zadel. Dik dekje is niet genoeg, lege prolilte helpt wel veel. Ze reageert minder.
2. andere singel. We hebben nu zelf een singel van barefoot. Ik vond die fijn liggen, ze kreeg er voor het eerst geen wondjes van. Maar misschien is dit het niet. Gisteren singel met aan 1 kant elastiek geprobeerd. Daar liep ze volgens stalgenoot (afgestudeerd veearts) beter onder. Maar ze reageert nog steeds vrij heftig bij aanspringen en verruimen. Toen ik klaar was met rijden was 1 van haar singel plekjes ook kaal. Dus dat is het ook niet.

Ik zou best wel veel singels willen testen. Probleem is, als je ze koopt raak je ze daarna aan de straatstenen niet kwijt en een beetje singel kost rond de 50/100 euro. Doe dat 3x...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:20

welke maat singel heb je nodig?
ik heb nog een fra singel van 100 cm te koop liggen ...
Verder heb ik erg goede ervaringen met de stretch en breath singel van barefoot, volledig elastisch, een lekker zacht, soort van neopreen (van dat hele zachte, niet het plasticachtige spul) hoesje eromheen.
Mijn nukkige merrie met erge singelnijd reageert er nog amper op...
een kant elastiek verdeeld de druk net minder goed. of géén elastiek, of volledig elastiek ...

wat doet ze met een volledig bonten zadeldek? (of desnoods gewoon een schapenvel?) (in plaats van je dekje dan)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 13:39

Ik heb een maat 55 nodig. Rosa is echt een smalletje.

Ik heb nu deze van barefoot: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ingel.html . Zag dat ze dus ook een andere hebben. Eens kijken of ik daar nog wat mee kan.

Vandaag mag ik van stalgenoot haar bonte zadeldek lenen. Kijken of dat wat is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:44

Ik heb gemerkt bij mijn gevoelige merrie dat de singel echt super belangerijk is,dat een fijne singel echt erg veel scheelt :j Je mag evt mijn eric le tixerant singel wel proberen van 50 cm..Hier krijgen ze geen wondjes oid van,hij is geheel elastisch en verdeelt de druk over het borstbeen zeer goed..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:45

Die van Barefoot is op zich een fijne singel, als de elleboog-uitsparingen goed ter hoogte van de ellebogen liggen :j

Met een geheel elastische singel heb en hoor ik toch nog wat betere ervaringen qua losgelaten lopen door de paarden, en een fijne stabiele ligging van het zadel.

Merk zelf bij mijn paardje ook dat ze de Tixerant singel echt superfijn vindt. Met een gewone singel is ze erg kreunerig tijdens het lopen (ook al wil ze zelf altijd graag lopen :P ) en met de Tixerant doet ze dat niet meer en loopt ze duidelijk veel vrijer en comfortabeler.

Hij ziet er maar raar uit zo met die rare stof en dat verdikte middenstuk maar blijkt in de praktijk dus inderdaad erg comfortabel te zijn.

Rena was ook gevoelig in het singelgebied, nors kijken als de fysio of osteopaat daar voelde...