Springen met slof

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met slof, do or dont?

gewoon doen, dat t niet veilig is is gepraat.
13 (6%)
nee man, echt gevaarlijk!
95 (45%)
ik spring niet
1 (0%)
ik gebruik überhaupt geen slof.
101 (48%)

Totaal aantal stemmen: 210

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:20

Franciska15 schreef:
Toch raar dat mensen hier vertellen dat ze mensen zien losrijden met slof op het voorterrein, aangezien dit helemaal niet meer mag? Bovendien, vaak gebruiken ze die slof om het paard te leren het hoofd omlaag te brengen, tuurlijk dit kan op andere manieren. Maar wanneer je ervaren genoeg bent en het alleen (goed) gebruikt op lage sprongen vind ik het begrijpelijk. De slof wordt vaak aan de zijkant, of bovenkant van het zadel vastgezet, om het paard ook bij elkaar te leren lopen. Ik zie dit liever als geruk en getrek van sommige ruiters,omdat het paard onder hun vandaan loopt, mits goed gebruikt naturlijk!

Vanaf het ZZ mag je aan je paard hangen wat je wilt tijdens het los rijden,
dus dat klopt niet helemaal wat je nu zegt..

ZusJacobs

Re: Springen met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 06:23

Die man waar ik stage bij heb gelopen had hem strak, en dan onder het borsttuig (dus verstrikt raken kon niet). Ik zou hem nog vatten als het werkt gebruikt als martingaal, maar dan de vraag, waarom geen martingaal.. ???

Hij had hem trouwens heul strak, paard kreeg geen kans zijn hoofd naar voren te brengen voor de hindernis. Paard moest dus springen met zijn hoofd richting de borst, en dan natuurlijk nog een scherpe balk bovenop en dat ware geen lage hindernisjes..

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:00

WhySoWhite schreef:
Franciska15 schreef:
Toch raar dat mensen hier vertellen dat ze mensen zien losrijden met slof op het voorterrein, aangezien dit helemaal niet meer mag? Bovendien, vaak gebruiken ze die slof om het paard te leren het hoofd omlaag te brengen, tuurlijk dit kan op andere manieren. Maar wanneer je ervaren genoeg bent en het alleen (goed) gebruikt op lage sprongen vind ik het begrijpelijk. De slof wordt vaak aan de zijkant, of bovenkant van het zadel vastgezet, om het paard ook bij elkaar te leren lopen. Ik zie dit liever als geruk en getrek van sommige ruiters,omdat het paard onder hun vandaan loopt, mits goed gebruikt naturlijk!

Vanaf het ZZ mag je aan je paard hangen wat je wilt tijdens het los rijden,
dus dat klopt niet helemaal wat je nu zegt..

Vanaf het Zz neem ik aan dat die mensen gun eigen verantwoordelijk kunnen nemen en wel weten wat ze doen. Persoonlijk zou ik het niet doen, maargoed.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:03

Ik bedoel natuurlijk niet dat het goed is, maar er zitten een aantal ideeen achter. Of het goed is of niet, ja daar doen ze niks mee! Want hun vinden van wel.. zo houdt je verschillende meningen. ach, ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar voor mij is het heel helder! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:07

Zelf heb ik op stal meegemaakt dat iemand z'n paard ging losgooien met bijzet, die sprong over de bakrand en kon de sprong natuurlijk niet afmaken.
Het paard landde dus precies óp het hek bij een paal en die paal kwam door de buik.
En toen kwam de dierenarts om het paard uit zijn lijden te verlossen.
Dus ik ben ik ook niet zo'n voorstander je paard vast te zetten tijdens een sprong.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:08

Ik zie het ook erg vaak, en vind het erg not done. :n

Bij ons op staal staat ook een internationale eventing ruiter, Anouk van Gerven, en die rijd haar paarden superfijn en met respect, heerlijk om naar te kijken! ook met het springen bijna nooit een hulpteugel, hooguit martingaal ofzo, maar zelfs dat vaak niet.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:09

Heel eerlijk? Ja ik spring wel eens met slof :)
Heb een paard die springen dus danig geweldig vind dat ze iets te enthousiast op de hindernissen af wil, wel doe ik het lipje los waardoor mocht ze er in terecht komen dat de hele boel door mijn handen los schiet.

edit: vind de pol een beetje te kort door de bocht, wanneer je weet hoe je hem moet gebruiken en zoals ik het lipje los doet is die niet gevaarlijk.
neemt dus niet weg dat hij wel gevaarlijk kan zijn.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:23

ik snap jullie echt niet, jullie hebben allemaal de definitie dat springen met slof je paard vast zetten is voor en tijdens de sprong, maar er zijn ook zat mensen die het wel goed gebruiken, mijn mening is dan ook echt dat je niet kan zeggen dat het slecht is, slecht word het als de mens het verkeerd gebruikt ja, en doordat dat veel gedaan word, worden de mensen die het wel goed gebruiken over 1 kan geschoren met de gene die het niet goed gebruiken doordat de meeste mensen springen met slof slecht als definitie vinden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:43

Ik rijd eigenlijk nooit met slof maar zolang mensen er goed mee omgaan heb ik er geen problemen mee. Maar met springen kijk ik er toch anders tegenaan.. Er hangen een stel teugels tussen de voorbenen en doordat je van voren meegeeft komen ze losser te hangen. Wat als er een noodsprong komt, je moet alles los gooien want je hebt niet kunnen inschatten en wordt verrast? Je paard zn benen komen in de knoop met de slofteugels en wie weet wat er dan gebeurd

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:15

nee hoor, dat ligt aan de manier waarop je ze vast maakt, als je ze door je martingaal doet of door een beugelriem om de hals dan kan het prima :j

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:36

Ik rijd altijd puur met zadel en hoofdstel, of zonder. Maar nooit hulpteugels. Als je een paard niet kan houden voor het springen en daarom hulpteugels gebruikt moet je maar een ander paard nemen dat je wel aanlunt vind ik.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:39

Beetje kort door de bocht Zesteigert, als je iets niet meteen lukt met een paard ruil je die dan meteen in?
Wat is jouw paard een gebruiksvoorwerp?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:39

het heeft niet altijd met niet aankunnen te maken, het kan ook een technisch probleem zijn van de ruiter OF van het paard wat je met een paar keer rijden/springen met een teugel eruit kan hebben, soms duurt het langer maar als daarna het probleem opgelost is, is het toch mooi!? zolang je het maar met beleid doet, en ja daar onbreekt het meestal aan helaas.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 01:40

Carolaaxxxx schreef:
Ik rijd eigenlijk nooit met slof maar zolang mensen er goed mee omgaan heb ik er geen problemen mee. Maar met springen kijk ik er toch anders tegenaan.. Er hangen een stel teugels tussen de voorbenen en doordat je van voren meegeeft komen ze losser te hangen. Wat als er een noodsprong komt, je moet alles los gooien want je hebt niet kunnen inschatten en wordt verrast? Je paard zn benen komen in de knoop met de slofteugels en wie weet wat er dan gebeurd

Slof kan ook gewoon links en rechts aan de singel vast gezet worden. Op de afzet van de sprong maakt een paard de hals langer dus komt de slof echt niet in een boog te hangen maar blijft er tot op een zeker punt gewoon contact met de mond.. En als het paard dan te veel uitschuift dan loopt het tegen de slof aan.. Maargoed dat is met een martingaal ook als het hoofd te ver omhoog gaat.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:34

Eigenlijk kan ik me wel vinden in de post van ZeSteigert, Ze heeft wel een punt, als je paard te sterk is voor/na de sprong, moet je dat niet op willen lossen met een hulpteugel, maar rijtechnisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:50

En als je iets nou zonder hulpteugel in 30x oplost, en met hulpteugel in 15x?
Is het dan niet prettiger voor het paard om het die andere 15x verkeerd lichaamsgebruik te besparen?

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:04

Heb het ook geregeld gezien, wel bij kleine sprongetjes, meer als gymnastiek, maar vind het bloedje link..en daarnaast voor het paard niet prettig

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:35

love_shyboy schreef:
Eigenlijk kan ik me wel vinden in de post van ZeSteigert, Ze heeft wel een punt, als je paard te sterk is voor/na de sprong, moet je dat niet op willen lossen met een hulpteugel, maar rijtechnisch.

ze zegt dat je dan maar een paard moet nemen wat je wel aan kan. Ze zegt niet dat je het rijtechnisch op moet lossen. Ik weet ook rustige paarden na de sprong toe maar om te zeggen dat ze rijtechnisch correct zijn. Neuh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:47

dalmarieke schreef:
Heb het ook geregeld gezien, wel bij kleine sprongetjes, meer als gymnastiek, maar vind het bloedje link..en daarnaast voor het paard niet prettig

Hoezo is het voor het paard niet prettig om te leren om z'n lijf op een zo verantwoord mogelijke manier te gebruiken?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:02

@Evony ik bedoelde meer van geen paard rijden met slof omdat je hem niet aankan...

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:56

ik ben nog maar 13 maar ik spring veel met een fjord, mijn mening: leer eerst rijden zonder hulpteugels, en ga dan pas springen. Je krijgt pas een mooie sprong als een paard zn hals kan strekken voor de sprong. Als je met slof gaat springen, heb je de kans dat je een ongeluk krijgt... ook als je wel heel erg meegeeft en je paard weigert bijv. dan struikelt ie over de slof.
Als je paard voor de sprong onrustig is: voltes rijden voor de sprong net zo lang tot ie wel rustig is dan pas de volte uitrijden en de sprong nemen.
Als je paard na de sprong onrustig is, gewoon weer na de sprong een grote volte rijden en achterover zitten. Als ie 1x rustig is na de sprong, hoeft echt maar 1x te zijn, meteen lange teugels heel goed belonen en uitstappen en afzadelen. 'Stoppen' is dan de beloning.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:01

Ik ken iemand die gewoon springt met strak getrokken elastiek. Ik vind het levensgevaarlijk en ik heb het ook tegen haar gezegd, maarja ze wil niks van me aannemen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:01

Hannapony schreef:
ik ben nog maar 13 maar ik spring veel met een fjord, mijn mening: leer eerst rijden zonder hulpteugels, en ga dan pas springen. Je krijgt pas een mooie sprong als een paard zn hals kan strekken voor de sprong. Als je met slof gaat springen, heb je de kans dat je een ongeluk krijgt... ook als je wel heel erg meegeeft en je paard weigert bijv. dan struikelt ie over de slof.
Als je paard voor de sprong onrustig is: voltes rijden voor de sprong net zo lang tot ie wel rustig is dan pas de volte uitrijden en de sprong nemen.
Als je paard na de sprong onrustig is, gewoon weer na de sprong een grote volte rijden en achterover zitten. Als ie 1x rustig is na de sprong, hoeft echt maar 1x te zijn, meteen lange teugels heel goed belonen en uitstappen en afzadelen. 'Stoppen' is dan de beloning.

Pff dat heb je geleerd op de manege... Stoppen als je paard het één keer goed doet is niet de juiste oplossing. Dan heb je de verkeerde spieren nog langer getraind dan de goede waardoor het allemaal alleen nog maar langer duurt.. De kans op een ongeluk zonder slof is vele malen groter als je paard er doorheen klettert en je dat kan voorkomen met een slof.. Dat een paard er in struikelt is ook onzin. Je gooit je slof niet los als je paard op een hindernis af komt. Je geeft pas mee op het moment dat je 100% zeker weet dat je paard gaat springen. Tijden de afzet dus aangezien jij bepaald wanneer het paard los van de grond komt. Ook heeft het niets te maken met leren rijden. Ook Anky kan geen paard van 600kg tegen houden die op een hindernis af raast, echt niet geloof me.

Elastiek vind ik wel gevaarlijk aangezien je dat niet zelf in handen hebt.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:06

Ik rijd nooit met slof, maar ik vind dat, als je weet wat je doet en er over na hebt gedacht wat fout kan gaan en hoe je dat kunt verkomen (en als het toch gebeurt wat je er aan kunt doen) zonder het paard pijn oid te laten hebben, je best kunt springen met slofteugel.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:18

Hannapony schreef:
ik ben nog maar 13 maar ik spring veel met een fjord, mijn mening: leer eerst rijden zonder hulpteugels, en ga dan pas springen.

Bij mij gaat het om een Zz-licht afgericht paard die 10 jaar lang alleen dressuur heeft gelopen en sinds ze bij mij is mag springen en dat zo geweldig vind dat ze iets te enthousiast wordt. Maar ik kan zeker wel zonder hulpteugels rijden :+