Waarom dragen we paardrijsokken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:29

Ik heb vooral paardrijsokken omdat korte sokken afzakken en als er geen sok over m'n rijbroek zit dan gaat m'n rijbroek irriteren, een soort van schuren en dat is niet fijn :Y)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:38

Dispar_Vulgo schreef:
Oh nou sorry, wilde niemand op z'n paardensokken trappen *flauw* :+

_O-

CaPrIoLe`79

Re: Waarom dragen we paardrijsokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:43

Ik denk dat de orginele paardrijsokken kwalitatief gewoon wat sterker waren als gewone modesokken en toch dun genoeg voor in een rijlaars. En toen op een gegeven moment ruitjes enzo in de mode kwamen werden het weer gewone modesokken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:46

Dav schreef:
Paardrijsokken zijn sterker en dikker dan gewone sokken vind ik.
Bovendien zijn ze langer,zitten ze prettiger en zakken niet af.

Dat klopt niet, alle sokken dat ik zag in diverse ruitersportzaken zijn even goed als die van bijvoorbeeld Hema en of de Zeeman.

Het is gewoon leuk voor de leveranciers, verdienen er goed geld mee.

Een goed rijbroek kruipt niet omhoog.

Je kan gewoon een normale sok gebruiken hoor of een kniekous.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:05

Ik heb niet eens rijbroeken of paardrijsokken! Veel van die dingen zijn vooral mode en hebben niet echt praktisch nut. Het is eerder een gewoonte 'omdat iedereen het doet'

Ik zie alle paarden-mensen altijd met strakke rijbroeken, met felgekleurde geruite sokken erover ofwel hoge leren rijlaarzen of chaps. Ik moet zeggen, ik rij altijd met een jeansbroek en bottines, en daaronder het eerste paar sokken wat uit mijn kast komt gevallen. En ik zit veel liever zo op mijn paard dan in mijn paardrij-'kostuum'. Ik heb écht geen enkele rijbroek en geen enkel paar rijsokken.

Voor mij maakt het helemaal niet uit wat ik aanheb, want ik sta op een privéstalling en daar wordt er helemaal niet gelet op onze kledij. Uiteraard kan je op de manege niet zo komen rijden, dat hoort nu eenmaal niet zo :)

werner1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:27

GeekGirl schreef:
Voor mij maakt het helemaal niet uit wat ik aanheb, want ik sta op een privéstalling en daar wordt er helemaal niet gelet op onze kledij. Uiteraard kan je op de manege niet zo komen rijden, dat hoort nu eenmaal niet zo :)

Ah, bestaat er een dress-code mss op een manege ??

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:10

Nou mij niet gezien hoor met jeans of trainingsbroek rijden wat een verschrikking, het schuurt als een gek aan je zadel en als je zonder rijd kruipt die broek helemaal tot aan je knieën omhoog. Over de rijsokken met enkelsokjes vind ik ook geen succes met rijden binnen 2 seconden onder de blaren geef mij maar het orginele paardrijd tenue rijd stukken comfortabeler.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:19

Normale sokken zakken altijd af, als ik die soms aan heb over mn rijbroek, erg irritant vind ik :P
Dus draag eigenlijk altijd paardrijsokken over mn rijbroek.
Hoeft trouwens niet duur te zijn, heb ook een paar setjes gekocht van de action, geruit e.d.
Zitten heeerlijk!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:25

GeekGirl schreef:
Ik heb niet eens rijbroeken of paardrijsokken! Veel van die dingen zijn vooral mode en hebben niet echt praktisch nut. Het is eerder een gewoonte 'omdat iedereen het doet'

Ik zie alle paarden-mensen altijd met strakke rijbroeken, met felgekleurde geruite sokken erover ofwel hoge leren rijlaarzen of chaps. Ik moet zeggen, ik rij altijd met een jeansbroek en bottines, en daaronder het eerste paar sokken wat uit mijn kast komt gevallen. En ik zit veel liever zo op mijn paard dan in mijn paardrij-'kostuum'. Ik heb écht geen enkele rijbroek en geen enkel paar rijsokken.

Rijbroeken hebben wel degelijk nut :P ik vind het verschrikkelijk om met een spijkerbroek te rijden.. Die naden.. Schuurplekken.
Met western zal het anders zijn, qua zadel, houding etc.
Dat ziet er ook raar uit als je in een rijbroek met dressuurlaarzen gaat rijden haha, lijkt me ook niet comfortabel.. Andersom net zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:12

werner1 schreef:
GeekGirl schreef:

Ah, bestaat er een dress-code mss op een manege ??

:j Veel maneges verplichten het aanhebben van veilige paardrijkledij. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal. Paardrijkledij is niet zomaar uitgevonden. Het is veilig omdat het nauwaansluitend is en comfortabel omdat het nergens naden op de verkeerde plek heeft.

Ik snap niet waarom er hier zo schamper over rijkledij gedaan wordt. Dat iemand er zelf voor kiest om gewone kleding aan te doen, dat is uiteraard hun goed recht. Maar daarom moet rijkleding toch niet in de luxehoek geduwd worden? Het heeft zijn nut, het is niet enkel om geld uit te slaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:15

Ik heb ze niet eens, vind het zo ongeloofelijk lelijk. :')
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 14-10-12 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:16

Ik trek ze eigenlijk altijd onder mijn rijbroek aan, ik snap nooit waarom mensen ze erboven doen :')

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:20

Klinkt dom, maar anders wil mijn broek niet plat blijven wanneer ik me in mijn rijlaars wil worstelen.
Tevens zit het lekker en het is een leuk showelementje. ;)

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:22

Het moet toch een functie hebben, het kan toch niet zo zijn dat wij mensen geheel vrijwillig zulke foei lelijke sokken dragen. :Y) :=

Ik denk dat het alle te maken heeft met commercie. Zo heeft iedere sport zijn eigen identiteit. Mensen zijn toch een soort van kudde volk, we doen elkaar graag na. En daar speelt de ruiterspeciaalzaak handig op in.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:23

JoopC schreef:
Klinkt dom, maar anders wil mijn broek niet plat blijven wanneer ik me in mijn rijlaars wil worstelen.
;)

Het zegt waarschijnlijk meer over de pasvorm van je rijlaarzen dan over het doel van de lange sokken. :D

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:24

ulyse schreef:
JoopC schreef:
;)

Het zegt waarschijnlijk meer over de pasvorm van je rijlaarzen dan over het doel van de lange sokken. :D

Ik bedoel te zeggen dat de broek dan opkrult. (is dit een woord?)
En met een sok blijft ie plat en kan ik er gewoon in. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:30

ulyse schreef:
Het moet toch een functie hebben, het kan toch niet zo zijn dat wij mensen geheel vrijwillig zulke foei lelijke sokken dragen. :Y) :=

Heb je het topic wel gelezen. :')

Er zijn genoeg mensen die vertellen waarom ze deze sokken dragen.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:36

Ik draag ze ook vooral omdat het met het aantrekken van mijn laarzen fijner gaat. Met korte sokken schuift mijn broek nog wel eens omhoog. Daarnaast ben ik nog wel eens een beetje onhandig met uitmesten en door de bagger ploeteren waardoor vooral mijn onderbenen vaak vies worden. Als dan alleen mijn sokken in de was moeten kan ik mijn rijbroek gewoon nog een dagje aan. Daarnaast zijn ze lekker warm en stevig. In de winter draag ik ze ook weleens gewoon onder mijn spijkerbroek (en daar heb ik mijn man ook wel eens op betrapt ;)) Nadeel van die dingen vind ik dat stro en hooi er wel erg makkelijk aan blijft hangen!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:01

Ik draag geen paardrijsokken, maar daardoor weet ik wel het nut van die sokken: gewone sokken zijn te kort voor in je laars, waardoor je zo'n mooie rooie striem krijgt op je kuit. Bij lang rijden, kun je dan zelfs je been kapot schuren. Dáárom zijn er paardrijsokken... Maar kniekousen kunnen dus net zo goed.
De reden dat je ze er iverheen draagt is vast dat je klittenband dan netjes recht blijft zitten. Ik heb er nooit last van, ondanks dat ik mijn sokken onder mijn broek draag.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:07

Wat grappig dat dit onderwerp er nu is ik zat er namelijk aan te denken ook paardrijsokken te nemen maar ik twijfel. Ik rij (en heb altijd gedaan) met 'gewone' sokken.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:33

EskeGirl schreef:
Ik trek ze eigenlijk altijd onder mijn rijbroek aan, ik snap nooit waarom mensen ze erboven doen :')

Ik heb ze áltijd erboven, ik vind eronder echt verschrikkelijk zitten..
Ik snap nl nooit waarom mensen ze eronder doen :')

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:38

Ik heb ooit een paar gewonnen, maar ze nog nooit aangehad, haha.
Nu heb ik de laatste jaren ook vrijwel niet gereden en anders was het even en stapte ik gewoon in mijn spijkerbroek op met normale sokken eronder.
Zelf heb ik vroeger altijd gewoon normale sokken gebruikt die ik over mijn rijbroek deed, dat ging prima.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:44

Zo krijg ik makkelijker mijn laarzen uit :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:45

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:46

Ik draag in de zomer gewoon gewone sokken hoor, paardrijsokken vind ik dan veel te warm.
Maar in de winter draag ik juist paardrijsokken, soms zelfs met nog gewone sokken + enkelsokjes eroverheen als het echt koud is.